Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rygemaskine hæjlp  (Læst 6653 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Riadh Hannachi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Rygemaskine hæjlp
« Dato: 15 November , 2008, 11:10 »
 ???
det to sidst gange  jeg har brugt min rygemaskine er det kun kom haner
og 1 høne så er det noget bestemt  temperature at min maskin skal stor på
tak for hæjlp ;)
Hej alle sammen

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Rygemaskine hæjlp
« Svar #1 Dato: 15 November , 2008, 12:04 »
 :D :D :D Ja nu er det jo ikke rugemaskinen der afgør om det bliver haner eller høner, så du gør ikke noget forkert  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Riadh Hannachi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Rygemaskine hæjlp
« Svar #2 Dato: 15 November , 2008, 12:25 »
det fordi jeg har læst på noget hjemmeside at hvis temperature er 0.5 højer end normalt så det haner og hvis den er 0.5 mindre så er det høne ;D
Hej alle sammen

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Rygemaskine hæjlp
« Svar #3 Dato: 15 November , 2008, 15:55 »
Har du et link til det, det vil jeg altså gerne se  ;D
Gad vide om det også gælder for mennesker - at kønnet ændre sig alt efter stuetemperaturen  :D
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

MartinJ

  • Gæst
Sv: Rygemaskine hæjlp
« Svar #4 Dato: 15 November , 2008, 16:11 »
Det gør det nok næppe frk. olsen :)

Jeg kender ikke linket, men hvis man bevæger sig i teorien kan man godt hævde at "haneæg" og høneæg skal ruges ved forskellig temperatur, altså hvis det er lufttemperaturen der måles på, og ikke ægtemperaturen - som er væsentlig bedre. TEmperaturen har ingen betydning for om der kommer haner eller høner ud af ægget. Det er bestemt inden lægning, naturligvis.

Æg med kyllinger der bliver til haner er en lillebitte smule større og har en smule større vækst. Det giver en lille smule større varmeudvikling i ægget den sidste del af rugningen. Det kan man godt forsvare vil kræve en lidt lavere lufttemperatur. Jeg vil godt kunne gå med til at sige max! en halv grad  - Fahrenheit!! Det vil sige lidt under 0,2 grad Celcius. Og så nøjagtige termometre er ingen hjemmerugemaskiner standardudstyret med.

Til almindelig brug skal temperaturen være den samme. Jeg vil gerne igen slå et slag for at måle temperaturen på æggeskallen. Det gøres nemt med et øretermometer.

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Sv: Rygemaskine hæjlp
« Svar #5 Dato: 15 November , 2008, 20:33 »
 - at kønnet ændre sig alt efter stuetemperaturen  :D
[/quote]

Stuetemperatur!!!!  hmmm


Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Rygemaskine hæjlp
« Svar #6 Dato: 16 November , 2008, 10:35 »
@ MartinJ Vil det sige at hvis man køber en brevvægt med decimaler kan man sortere hanerne fra inden de kommer i rugemaskinen?

Min Octagon viser decimaler når det er Celcius, men jeg ved selvfølgelig ikke om den viser 100% korrekt.

Hvis det er muligt, vil jeg prøve teorien når rugesæsonen her starter midt februar (Hvis jeg til den tid får nogle æg  ;D)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Rygemaskine hæjlp
« Svar #7 Dato: 16 November , 2008, 10:39 »
@ Forresten frk. Olsen Der er en teori (sikkert flere  ;D) når det gælder mennesker. Sædceller der bliver til piger lever længere end drengesædceller. Til gengæld skulle drengene være hurtigere. Så hvis man ved hvornår kvinden har ægløsning kan det til dels planlægges. Sex før ægløsning giver piger, sex under ægløsning giver drenge. Det har i hvert fald passet godt her. Vi har en af hver.

PS. Du kan ikke sagsøge mig hvis det skulle slå fejl.  ;D ;D ;D
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Rygemaskine hæjlp
« Svar #8 Dato: 16 November , 2008, 10:41 »
@Jette
Ja det har jeg også tænkt mig at prøve, jeg har en rugemaskine som din, om den viser den korekte varme er jeg ikke sikker på, men der kommer da kyllinger, nu vil jeg veje æggene før jeg kommer i rugemaskinen, og jeg vil købe et øretermomete,r så vil jeg prøve om den terori holder.  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

MartinJ

  • Gæst
Sv: Rygemaskine hæjlp
« Svar #9 Dato: 16 November , 2008, 10:45 »
Jette:
Jeg har skrevet om det før i en eller anden tråd. Man kan godt bruge brevvægten!

Men for ikke at forvirre, så skal jeg understrege at det handler om en meget lille forskel. Forskellen er ikke sikker nok til at lave en egentlig kønssortering, da der kan være "høneæg" der er tungere end "haneæg" og vice versa. Men gennemsnitlig så er "haneæg" tunger eend høneæg.

Nødvendigheden af en meget præcis temperatur er nok lidt overset. Jeg mener at man ikke kan få et termometer der er præcist nok. Og det må meget gerne være et der viser Fahrenheit. Den rigige rugetemperatur ligger på omkring 100 grader Fahrenheit. Alene det gør at man har en mere præcis måling. Og, en af mine gentagelse, mål temperaturen på ægget, som vejledning til hvor lufttemperaturen skal ligge. Det skal være muligt at klække mindst 80 % (optimalt er 90 % +) af de befrugtede æg, selv i små maskiner.

Hvis lufttemperaturen er 100 Fahrenheit, vil ægtemperaturen være højere i et stort æg end i et llille æg. Derfor giver det absolut god mening at ruge store æg for sig og små æg for sig.

og så er jeg glad for at jeg er i så fremskreden en alder at jeg ikke skal ha flere børn. Det bliver da til noget avanceret planlægning :)
Jeg har altid anvendt metoden: Når døren er åben - Træd Ind!

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Rygemaskine hæjlp
« Svar #10 Dato: 16 November , 2008, 10:49 »

Jeg har altid anvendt metoden: Når døren er åben - Træd Ind!

 <H <H <H

Den udtalelse vil jeg IKKE vise min mand (kan nok ikke lade være alligevel)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

MartinJ

  • Gæst
Sv: Rygemaskine hæjlp
« Svar #11 Dato: 16 November , 2008, 10:56 »
Citér
Desude: Jeg tåler mere medgang end de fleste!

Hat det noget at gøre med din tolerante mand?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rygemaskine hæjlp
« Svar #12 Dato: 16 November , 2008, 11:38 »
Lidt et sidespring, og så måske alligevel ikke: Høns og alligatorer har jo samme stamfar, og mht alligatorer er det temperaturen under "rugningen" af alligatoræggene, der bestemmer kønnet, hvilket man benytter sig af på de alligatorfarme, hvor man indsamler alligatoræg og klækker og opdrætter med henblik på at genudsætte, således at alligatoreren ikke længere er truiet i Louisiana. Der står mere om emnet her:
http://www.nature.com/nature/journal/v296/n5860/abs/296850a0.html
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk