Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: dårlig mave  (Læst 7980 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
dårlig mave
« Dato: 14 November , 2008, 13:56 »
Hvad gør man for at hjælpe høns af med dårlig mave? Nu har jeg jo haft mine høns nogle uger og der er en eller to som bliver ved med at have forholdsvis dårlig mave.. Jeg har kun prøvet med hønseguf da jeg ikke ved hvad jeg ellers skal prøve med!!

Nogle gode råd?
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: dårlig mave
« Svar #1 Dato: 14 November , 2008, 14:05 »
Hvis mine høns har dårlig mave, får de noget knust grillkul, eller noget aktivt kul, sådan noget som man bruger til akvarier, det drysser jeg ned i deres korn, så sidder det fast på kornet, og de spiser det automatisk, det plejer at samle maven. hvis ikke de fejler noget andet.

Det kan også være fordi de spiser for godt  ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: dårlig mave
« Svar #2 Dato: 14 November , 2008, 15:11 »
Prøv A38 det hjælper jo også på både mennesker og pattedyr, så også på høns ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: dårlig mave
« Svar #3 Dato: 14 November , 2008, 17:26 »
Når mine har haft dårlig mave har jeg bare givet youghurt med havregryn, det har hjulpet med det samme her.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: dårlig mave
« Svar #4 Dato: 15 November , 2008, 15:13 »
Hej Barnicow77.

Hvordan vil du beskrive deres afføring. Høns kan sagtens have lidt lind mave uden at der er noget galt. De kan lave det vi kalder seppepsklatter og klatter der nærmest kun er vand tilføjet nogt kridvidt stads.

Er det sådan at de slet ikke lave andet og at det bare sprøjte rud af dem, er det diarre.

Kul er rigtig godt som Ina skriver, især hvis det er på baggrund af en maveinfektion.

Ellers er der mange gode husråd der virker på høns ligesom på mennesker med diarre. A38 som jo har en stabiliserende bakteriefloreeffekt (gerne rørt lidt tørt med klid, havregryn eller lign), revet æble og tørfoder.

Hold lidt tilbage med æglægningspillerne, men nøjes med korn i en periode.

Cola skulle også være godt ;)

Er der ikke noget af det der hjælper, kan du i dyrehandelen købe et middel der hedder zoolac, som man kan give hønsene direkte i næbet. Det er nemt at docere, når man kender dyrets cirkavægt.

Du kan læse om det her - det er meget virksomt! :)
http://www.dyrlaegevagten.dk/shopframe.cfm/cms/id=432/sprog=1/item=yes/

Og rigtig god bedring med de kære små!


MartinJ

  • Gæst
Sv: dårlig mave
« Svar #5 Dato: 15 November , 2008, 16:18 »
Surmælksprodukter er gode!
De sænker pH, som hæmmer diarrefremkaldende bakterier. Zoolac og acidophilus (A38) sænker også pH, men de har en virkning mere. Mælkesyrebakterier har en overflade der ligner tarmvæv (epitel). Det snyder bl.a. colibakterier, som tror de har fundet en levende tarmcelle som de skal udnytte, men det er i virkeligheden en mælkesyrebakterie. Mælkesyrebakterien ender ret hurtigt i den bageste ende af hønen, og tar altså coliskiderikken med ud. Smart.

Hvis man med sennepsklatter mener brune/lysebrune klatter uden hvidt, kan der være en hel naturlig forklaring. Fjerkræ har to ret store blindtarme. Disse tømmes 1-2 gange dagligt. Indholdet herfra er tynd, ret klart, og brunt - uden hvidt. Det må altså ikke forveksles med diarre.

De "almindelige" klatter (med hvidt) skal være tørre! Sunde dyr, der får en sund kost, lægger tørre klatter. Smid en avis i hønsehuset, og tjek dagligt hvordan der ser ud omkring klatterne. Der må gerne være en rand 3-5 mm rundt om klatterne. Er der mere har hønsene dårlig mave. For meget byg eller rug vil ofte give våde klatter

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: dårlig mave
« Svar #6 Dato: 17 November , 2008, 07:07 »
Tak for atlle de fine svar - nu har jeg da lidt at gå videre med  ;)

de fleste lorte om morgenen er 'tørre pølser', så er der nogle lidt 'splattede' men stadig tørre og i 'de de samme farver' som pølserne.
Så er der lidt af dem der er ret så bløde - en lille pøl kan man vel kalde det - som er lysebrune (måske det der bliver kaldt sennepsfarvede?!?!) og så er der nogle som er noget værre sjap - væske med lidt lyse klatter i..  :o

Med jeres forklaringer - skal jeg så forstå der som udgangspunkt ikke er noget galt?  ???

Jeg troede nemlig at de skulle lægge de tørre pølselignende lorte  ::)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: dårlig mave
« Svar #7 Dato: 17 November , 2008, 15:25 »
Det er helt normalt det du ser - de formede, 'senneps-klatten' og de vandige ;)

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: dårlig mave
« Svar #8 Dato: 18 November , 2008, 09:45 »
Tak for svar  ;D Godt mine høns er helt normale - bortset fra at hanen stadig ikke rigtig træder i karakter..  ::)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: dårlig mave
« Svar #9 Dato: 18 November , 2008, 09:51 »
Jeg har enten hørt eller læst at purløg virker stabiliserende
på hønsemaver.
Sjovt... nogen vil sikkert kalde det mærkelig viden at have.
Men ganske nyttig at ha disse små fif i baghovedet. ;)
MVH Lene

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: dårlig mave
« Svar #10 Dato: 18 November , 2008, 12:08 »
Mine små kyllinger får altid purløg som det første "grønne" de får. Har sjældent haft nogen med dårlige mave.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: dårlig mave
« Svar #11 Dato: 19 November , 2008, 17:10 »
Løg, purløg, hvidløg - indeholder alle nogle svovlforbindelser, som er gode for mange ting, bla. mave-tarmsystemet... Jeg har ikke den nøjagtige forklaring, men det er noget i den stil ;)
Prøv at google hvidløg og svovl, så dukker der mange sjove ting op :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)