Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En hane som ikke er en fører?!?!  (Læst 4678 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
En hane som ikke er en fører?!?!
« Dato: 03 November , 2008, 11:34 »
På trods af jeg egentlig ville vente lidt med af blive hønse mor, er jeg nu blevet det igår søndag  :) Vi hentede 1 sølvrandet sussex hane og 3 hvide sussex og 2 kochiner. Det er jo super hyggeligt  ;D

Jeg har nu lagt mærke til at min hane er en rigtig tøsedreng  :o Han var den sidste, som kom ud af flyttekassen da vi kom hjem - han passer ikke på sine damer, men gemmer sig bag dem, han er bare ikke den, som går foran og guider damerne  :o
Jeg tænker lidt, at jeg jo selvfølgelig lige skal lade dem falde til og så se, hvordan det går, men på den anden side syntes jeg også, han burde have luret det nye hjem af først og sørget for, at det var sikkert for damerne at komme ud og være i det nye hjem ::)

Da de skulle sove var der kun 1 hvid Sussex som fandt på at komme op på siddepinden og de andre puttede sig sammen ved lemmen udtil.. Da jeg så kom ud og ville hjælpe dem op, var det hanen som gemte sig bag hønsene  ???
Nogen gode råd?!?!
Hvor længe skal man lade hanen om finde sin plads og er det muligt for ham nu hvor han har ladet leder positionen over til en af hønerne?!?!
Den hvide sussex høne som sad så pænt på siddepinden, var også den som var først ude af kassen og som kaldte de andre ud. På mig virker det som om det er den som bestemmer  :o
Randi  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: En hane som ikke er en fører?!?!
« Svar #1 Dato: 03 November , 2008, 13:09 »
Hej Randi.

Min umiddelbare tanke er, hvor gammel den kære hane er?

Hvis han er ung er der måske ikke så meget at sige til hans opførsel, men er han f.eks en etårs hane, ja så er han en værre kryster, uden de egenskaber vi ønsker af en hane.

Hvis hans adfærd fortsætter, også efter et par uger ville jeg få en anden...

Er hønsene vant til at sidde på pind der hvor du købte dem? Du må nok under alle omstændigheder i gang med projekt 'løfte høns på pind, hver aften', til de får det lært ;)

Tillykke med den nye flok - det blir spændnde at se hvordan de udvikler sig :)

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: En hane som ikke er en fører?!?!
« Svar #2 Dato: 03 November , 2008, 21:09 »
Hanen er enten fra april maj eller juli - kan ikke lige huske hvem der er fra hvornår  ::)
De er vant til en sidde pind men ved jo ikke om de har brugt den  ;)

Min far lukkede hønsene og hanen ind i dag og han fortalte hanen havde pustet sig lidt op om damerne, og nu her da jeg skulle se om de var oppe på pinden var de 3 sussex og hanen oppe, mens kochinerne lå på skidebrættet.. Kochinerne er lavest i hierkiet så måske de ikke havde fået lov at komme op og sove  8) 8)

Da jeg gik i gang med at løfte de to høns op pustede hanen sig lidt op og faldt så derefter ned af pinden  ;D :D He he  :D

Måske er der håb forude for sussex hanen  :D

Randi  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: En hane som ikke er en fører?!?!
« Svar #3 Dato: 03 November , 2008, 21:19 »
Er det ikke sådan, at selvom hanen skal være fører og den cool guy  8) så er det i bund og grund førerhønen der bestemmer  ??? Det kan jo være hun ikke synes han er værdig til at sidde på pind med hende  ???  :) Er hønen ældre end hanen?
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: En hane som ikke er en fører?!?!
« Svar #4 Dato: 03 November , 2008, 21:27 »
Jeg er ikke helt skarp i det med deres alder - tror hellere jeg må ringe til tidligere ejer og høre ad  ::)

Der var helt klart en høne som førte an så mon ikke den er ældst  8)

Jeg må hellere se tiden an om hanen sætter sig i respekt eller om han skal blive ved med at være lidt vattet  :P For så må han blive et hoved kortere og så få fat i en anden hane  :o


En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: En hane som ikke er en fører?!?!
« Svar #5 Dato: 03 November , 2008, 22:28 »
Jeg synes du skal give dem lidt tid til at falde til og ham lidt tid til at blive helt voksen.

Min hane er på samme alder som din og har også været styret af vores ældste og enormt sure overhøne - børnene kalder hende Psyko!

Hun er den eneste som sidder på pinden - højt hævet over de andre...

Jeg kan se at hanen lige så stille begynder at træde hende og at han er ved at få overtaget - så mon ikke også din nok skal få sig mast op.

Nogle haner ser deres ejere som en slags overhane og er derfor underdaninge når de er der. Når andre kommer ind i hønseården er de fyldte med testosteron og skal nok vise sig frem - så giv dem lidt tid ;)

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: En hane som ikke er en fører?!?!
« Svar #6 Dato: 04 November , 2008, 09:04 »
Hej Randi
Jeg vil lige ønske dig held og lykke med din nye flok, og jeg tilslutter mig det Hanne skriver.  <I
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: En hane som ikke er en fører?!?!
« Svar #7 Dato: 05 November , 2008, 07:53 »
Opdatering  :) Sikke en høne jeg har fået skaffet mig  ;)
Igår da jeg kom hjem fra job (kl 20.30) skulle jeg jo lige ud og så om de alle var på pinden eller hva..
Så sad der de 3 sussex damer på pinden og hanen samt de to Kochiner sad sammenkrøllet på skidebrættet - hanen bag de to andre..
Jeg ville jo så hjælpe de tre op på pinden, men så startede fører hønen med at hakke mig og de stakkels tre på skide brættet  ???
Nåh men op kom hanen og de to kochiner, men sørme så om ikke hanen var blevet daffet ned i løbet af natten og sad og sov på skidebrættet tidligt her i morges  ???
Hvad er den nu af  ::)
Nå men de er nu begyndt at færdes mere ude i hønsegården og spise lidt friskt fra naturen  ;D
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: En hane som ikke er en fører?!?!
« Svar #8 Dato: 05 November , 2008, 08:04 »
Jeg har ikke gode idéer at tilføje omkring din hane, men jeg kommer til at tænke på, når jeg læser indlæggene igennem, om siddepinden måske sidder for højt til dine kochin?? De er jo nogle gumpetunge størrelser  ;) I mit hønsehus har jeg pinde siddende i to højder og det er også med henblik på, at hvis der er en høne, som ikke kan få "tilladelse" til at sidde med de andre, jamen så behøver hun da ikke at blive skidt på i løbet af natten   :)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: En hane som ikke er en fører?!?!
« Svar #9 Dato: 05 November , 2008, 20:00 »
Det havde jeg slet ikke overvejet det med siddepindens højde - jeg har jo bare fulgt målene som står i hønsebøgerne  ::)

det må være weekendens projekt at få en pind mere op og så sætte den lavere end den anden  :)

tak for rådet  ;D
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling