Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Så er rotterne kommet ind igen.  (Læst 26491 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Så er rotterne kommet ind igen.
« Svar #60 Dato: 31 Oktober , 2008, 09:32 »
Mit svar på både rotter og skovspurve er: 'Daffy'. Daffy er en 10½ år gammel Irsk Terrier, som tænder på alt der har en puls og er pokkers god til at nedlægge det også. Vi har en bæk på grunden dvs. vi har ALTID rotter. Daffy tager mange af dem, smækfælderne tager deres del og rottemandens gift en del. Vi har snakket med rottemanden om det og han siger at rotter simpelthen ikke kan undgås sådan et sted. Heller ikke selvom vi ALDRIG fodre udendørs, har foder i rottesikre tønder, tager foder fra hønsene om natten osv.
Mht skovspurve så har vi haft dem i et antal hvor de faktisk var lidt af en plage; flere hundrede af dem boende i 50 m bøgehæk + tagudhænget var fyldt med dem der så ikke kunne være i hækken. De sviner faktisk helt enormt så vores terasse var nærmest ubrugelig pga fuglelo.... Sidste vinter fandt Daffy så ud af at de var nemme at fange inde i hækken (hun nærmest plukker dem + hun rev rederne ned lige så hurtigt som de blev bygget i foråret) <M. Så nu er bestanden reduceret til et tåleligt niveau og vi har dem ikke i tagudhænget mere. Desuden har vi så hen over sommeren fået et meget mere varieret fugleliv i haven; før havde vi KUN skovspurve og enkelte musvitter. Nu har vi spætmejser, blåmejser, sumpmejser, musvitter, rødhalse og rigtige gråspurve. 
Daffy'en er også et udmærket værn mod Mikkel; han er også på listen over det Daffy jager og er i stand til at fange.
Ulempen ved en Daffy er at høns også står på listen over bytte, såeee de må finde sig i at bo i hønsegården.
Billedet viser Daffy på spurvejagt. En spurv var undsluppet hende og fløjet op i en troldhassel, som hun så ihærdigt forsøgte at klatre op i.
mvh
Mette

PS. Den anden udgave af Irsk Terrier som vi har er komplet blottet for jagtinstinkt og minder mere om 'Tyren Ferdinand'......
« Senest Redigeret: 31 Oktober , 2008, 09:34 Fra MMAndersen »
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Så er rotterne kommet ind igen.
« Svar #61 Dato: 01 November , 2008, 09:22 »
Hvor en dejlig hund du har Mette, det er en rigtig rotte hund  ;) ja jeg troede at rotterne var væk. men nu kan jeg se de har været der alligevel, men nu er der kun giften de kan spise, og hvis hønsene har skrabt lidt ud på gulvet, jeg synes det er enormt streng, at jeg ikke kan slippe af med dem
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte