Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Planer og drømme  (Læst 19418 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Planer og drømme
« Dato: 11 Januar , 2010, 12:40 »
Det kunne være lidt sjovt at høre, hvilke planer og drømme I andre har med jeres maraner.
For mit eget vedkommende gælder, at jeg vil forsøge at få strømper på mine gråstribede dværgmaraner. Jeg vil også prøve at se om jeg kan få en smuk flok kobberfarvede, og endelig er det min plan at udstille begge slags til LU 2010.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tina Holmberg

  • Moderator
  • Indlæg: 700
Sv: Planer og drømme
« Svar #1 Dato: 11 Januar , 2010, 17:15 »
Jeg skal ha' fundet nyt importeret blod til mine store kobber maraner, da det vist er mange år siden, der er tilført nyt til den stamme jeg har.
Dette med håb om at kunne forbedre indenfor farven/race, ikke at de er ekstrem dårlige mine dyr, eneste problem er desværre kammen på pigerne, som er rene A-fejl.

Derudover er planen at få nye farver til landet, som både skal bruges til avl og udstilling.

Udstillingsmæssigt håber jeg på at kunne stille med en ny farve til godkendelse på LU 2010.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Planer og drømme
« Svar #2 Dato: 02 Februar , 2010, 11:30 »
Mine planer og drømme den nærmeste fremtid, er at lære mig så meget genetik som mulig.
Målet på længere sigt er at have avlet frem fine udstillingseksemplarer.

/Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Planer og drømme
« Svar #3 Dato: 02 Februar , 2010, 14:33 »
Nye og bedre eksemplarer.... Tak !
Men der er jo lidt langt når det starter på ægge stadiet. Vi får se... vi får se..

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Planer og drømme
« Svar #4 Dato: 09 Februar , 2010, 20:19 »
Har jo fået en Blå/kobber farvet Maran hane af Lene Rungsted. Vores lade, og hønsenes hus, styrtede i starten af januar sammen, på grund af sne trykket. Vi var lige kørt på skiferie, men heldigvis stod bedsteforældrene klar med et hus. De er efterhånden blevet forelsket i "Flemming"(som han hedder.) Jeg mangler en kobberfarvet høne i stor, for at kunne fortsætte min avl. Og tiden er knap, for et efterskole ophold ligger og venter lige om hjørnet. Men jeg håber at kunne udstille og anderkende Blå/Kobber farvede Maraner.

   
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Planer og drømme
« Svar #5 Dato: 09 Februar , 2010, 20:37 »
Dejlige planer Andreas!! ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Planer og drømme
« Svar #6 Dato: 09 Februar , 2010, 20:47 »
Ja, det bliver spændene at se om det lykkes. :D
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Planer og drømme
« Svar #7 Dato: 09 Februar , 2010, 21:02 »
Har jo fået en Blå/kobber farvet Maran hane af Lene Rungsted. Vores lade, og hønsenes hus, styrtede i starten af januar sammen, på grund af sne trykket. Vi var lige kørt på skiferie, men heldigvis stod bedsteforældrene klar med et hus. De er efterhånden blevet forelsket i "Flemming"(som han hedder.) Jeg mangler en kobberfarvet høne i stor, for at kunne fortsætte min avl. Og tiden er knap, for et efterskole ophold ligger og venter lige om hjørnet. Men jeg håber at kunne udstille og anderkende Blå/Kobber farvede Maraner.

   

Det skal vel være en kobber/blå høne skal det ikke? Eller kan en alm. kobberfarvet bruges i den avl? Hvis det kan så må du gerne låne et par høner af mig... Jeg har jo en forkærlighed for jer unge mennesker og bliver helt høj af at se jeres engagement.  Så hvis du kan bruge et par kobberfarvede maran samer så sig til.  Jeg kunne jo måske lægge billet ind på et par blå/kobber kyllinger ;)

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Planer og drømme
« Svar #8 Dato: 09 Februar , 2010, 21:16 »
Åh, Wanda. Det ville være herligt! Lige hvad jeg står og mangler /o Men der går nok lidt tid før jeg har Golden/Blue Kyllinger :D

Hej Andreas.

Den blå farve på høns er en " spalt " blå farve , som ikke kan rent avles, men som udspalter sig i tre farver " blå + sort + Splash ".

Det er derfor ganske enkelt at kalkulere " raten " på dine spørgsmål feks. " Sphlashed golden + Golden black " = 100 %  Golden blue.

Du kan også kombinere " Golden blue + Golden black " her vil " raten " blive = 50 % Golden black + 50 % Golden blue.

Den totale udspaltnings effekt af den spalt blå farve i kombinationen " Golden blue + Golden blue " giver derfor = Golden black + Golden blue + Splashed i tre lige store rater.


Svar fra Lugovets i en anden tråd. Men jeg stilte spørgsmålet tidligere på året, og fik to svar. Den anden mulighed er: Nar man krydser Golden/blue og Golden/black(kobberfarvet?) så får man i første omgang en masse blandings kyllinger. En, eller flere, af disser kyllinger skulle gerne være blå og vildfarvet. Den skal så krydses tilbage på Golden Black. Wupti så er der Golden/Blue Maraner ;)

I må endeligt korrekse mig hvis jeg tager helt fejl ;)

Spørgsmål: Er Golden/Blue og Blå/Kobberfarvet det samme?
Og er Golden/Black og Kobberfarvet også det samme?

Håber det i sidste ende blev forståeligt ;D
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Planer og drømme
« Svar #9 Dato: 09 Februar , 2010, 21:36 »
Hej Andreas.

Kender ikke Golden Blue Maran, men hvis det er den som kaldes for Maran Blue, så er det ikke detsamme som  Maran French Blue Copper. Maran Blue lægger ikke de mørke brune æg som Maran French Blue Copper.

Tror også det er en fejl, i det svar du fået: Blå - Blå giver 25% sort 50% blå & 25% spættet.

Hvis Golden Blue, er detsamme som  Maran French Blue Copper, så får du: Blå - Sort, altså 50% Blå & 50% Sort.

Håber dette giver lidt mening.

/Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Planer og drømme
« Svar #10 Dato: 09 Februar , 2010, 21:45 »
Hvor bor du henne Andreas?
Jeg tror lige vi skalhave Lugovets på banen igen... så vi er sikker på at det du ønsker er det du kan få ud af projektet :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Planer og drømme
« Svar #11 Dato: 09 Februar , 2010, 21:51 »
Struer - Holstebro, deroppe ad ;)
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Planer og drømme
« Svar #12 Dato: 09 Februar , 2010, 21:54 »
De kan ses på hjemmesiden - http://www.marans.be/EN/pages/ChrisHome.htm
Gå ind i Marans Colours, og vælg den der ligger kl. 9. ;)
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Planer og drømme
« Svar #13 Dato: 09 Februar , 2010, 21:59 »
Jeg tror altså at Jørn har ret. Jeg mener også at det er sådan den blå farve arter sig :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Planer og drømme
« Svar #14 Dato: 09 Februar , 2010, 22:12 »
Efter den hjemmeside der, så er kl. 9 en Blue Copper.
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)