Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Videre avl ??  (Læst 15121 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Videre avl ??
« Dato: 19 Juni , 2010, 22:51 »
Ser disse dyr ud til at være gode til videre avl? Jeg er helt på bar bund så uddyb gerne jeres svar - gerne så de er idiot sikrede  ;D

Først kommer Carlo  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Videre avl ??
« Svar #1 Dato: 19 Juni , 2010, 22:54 »
Og så kommer Buff og Noisy
Ved godt Buff ikke er godkendt i DK  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Videre avl ??
« Svar #2 Dato: 19 Juni , 2010, 22:55 »
Hvilken race er de Randi?
Jeg har jo ikke meget forstand, men kan se at der er meget hvidt i sejlfjerene i halen (hedder de ikke det de lange buede?)
Og så mangler den lige nogle af de andre fyldfjer i halen... men ellers syntes jeg da den er flot... men om den er rigtig det aner jeg ikke en fis om :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline gitteholk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 179
Sv: Videre avl ??
« Svar #3 Dato: 19 Juni , 2010, 22:58 »
Wauuuuu ham Carlo er mega flot.  :o
Hvilken race er det?
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Videre avl ??
« Svar #4 Dato: 19 Juni , 2010, 22:59 »
He he

Hvilken race er de Randi?

Nu har jeg jo postet dette i 'Maran gruppen' så racen er.. Da da.. Maran  *o *e
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Videre avl ??
« Svar #5 Dato: 19 Juni , 2010, 23:10 »
nååååååååååååååååååååååå ja ;)

Men så ville jeg godt ønske lidt mere fylde ihvertfald i halen på Carlos
Buffen ved jeg intet om.
den mørke høne ser ud som om den har lidt hvidt i brystfjerene.... hun har heller ikke for meget kobber i kraven (det er vist ret generelt for maranhønerne) så hvis du kan finde en hane med masser af kobber kan det jo godt hjælpe lidt  på det tænker jeg... det hvide skal nok forsvinde i næste eller næste generation, men der er jo altid en fare for at der dukker lidt hvidt op, jeg kunnneisær forestille mig at det kan falde ud i halefjerene.... men som sagt jeg ved ikke en dyt om det... bare forestillinger :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Videre avl ??
« Svar #6 Dato: 20 Juni , 2010, 07:30 »
nååååååååååååååååååååååå ja ;)

Men så ville jeg godt ønske lidt mere fylde ihvertfald i halen på Carlos
Buffen ved jeg intet om.
den mørke høne ser ud som om den har lidt hvidt i brystfjerene.... hun har heller ikke for meget kobber i kraven (det er vist ret generelt for maranhønerne) så hvis du kan finde en hane med masser af kobber kan det jo godt hjælpe lidt  på det tænker jeg... det hvide skal nok forsvinde i næste eller næste generation, men der er jo altid en fare for at der dukker lidt hvidt op, jeg kunnneisær forestille mig at det kan falde ud i halefjerene.... men som sagt jeg ved ikke en dyt om det... bare forestillinger :)

Jeg tror Carlo har mistet lidt hale fjer - han og min anden hane er kæmpet sig ind til hinanden og sloges  >:( Så håber han får lidt flere fjer igen..
Jeg ved godt han har lidt fejl i haledelen pga de hvide fjer.

Buffen er ikke godkendt i DK, men tror hun er som hun skal være ift hvis farven var godkendt.

Den kobberfarvede har ingen hvide fjer - tror det er Blitzen.. Men måske hun godt kunne have lidt mere kobber i kraven.  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Videre avl ??
« Svar #7 Dato: 20 Juni , 2010, 17:23 »
Ergo - han bør ikke bruges til avlsmateriale.. Rigtigt forstået?

Jeg har også en kobberfarvet hane som jeg kan låne (Den bor hos Lone A her fra forum) Jeg prøver at få hende til at sætte billede af ham her i tråden.
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Videre avl ??
« Svar #8 Dato: 20 Juni , 2010, 17:39 »
Ok - tak for hurtige og præcise svar  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Videre avl ??
« Svar #9 Dato: 20 Juni , 2010, 20:00 »
Okay så tør jeg være med uden at du bliver bombet ud af kurs Randi.
Jeg syntes at det er så svært at give den slags kritik for man skal jo heller ikke sidde og kloge sig hvis det ikke er rigtigt.
Derfor lidt glad for at Jørn kom på banen så kan han af eller bekræfte mine påstande.
Jeg syntes at det ser ud somom at hanen har guldfaktor i fjerdragten og desuden er han lidt vel meget lys i halsfjerene eller hva ?  Jørn ?

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Videre avl ??
« Svar #10 Dato: 20 Juni , 2010, 20:58 »
Hej Lene
det er jo ikke for at kloge sig i skal svare - det er jo fordi jeg er helt grøn i det her.. og hvis jeg skal have mulighed for at blive lidt mere seriøs så må jeg jo have lidt viden af jeres erfaringer.

når nu du skriver guldfaktor - er det så fordi han er gullig i det hvide? For det er han bestemt..

Det er helt ok at komme med kritik - det er jo et must hvis jeg skal lære at skelne avlsmateriale fra havehøns  ;)

Et helt andet spørgsmål:

Hvis jeg vil være mere seriøs i det her avleri - bør jeg så holde mig til én farve - altså enten kobber, stribet eller spættet??
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Videre avl ??
« Svar #11 Dato: 20 Juni , 2010, 21:05 »
Så tænkte jeg på halen, er det ikke det der hedder egernhale?  ???

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Videre avl ??
« Svar #12 Dato: 20 Juni , 2010, 21:08 »
Hej Randi -

Følger lige lidt med her - og har et spørgsmål - din buff høne, har du også en hane, og hvordan ser den ud? Og ved du hvordan buff-farven er fremkommet?

Jeg har en kylling af sort kobber maran, som jeg troede ville blive hvedefarvet, men den bliver brun... ?? og så var det jeg så din høne, og tænkte, at der måske var en mulig løsning der...

Eller er der nogen der har et bud på hvad den måske bliver (når Randi har fået sine svar  :D)

Men en kommentar til dig - måske var det en god ide at holde sig til en farve (noget jeg selv kæmper med -racer, farver - suk... der er så mange dejlige..!)
Mvh Marianne

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Videre avl ??
« Svar #13 Dato: 20 Juni , 2010, 21:19 »
@ Mikkel - Egernhale  ??? Hvad pokker er det??

@ Marianne -
Jeg har snakket (skrevet) med Jake som har fortalt mig at min brune maran er farven Buff - kig evt under den franske maranside med farvevarianter - mener det er der jeg har set et godt billede  :)
Jeg har købt den af Ling så ved ikke hvad for forældre som den har.. Tror det en 'fejlfarve' af kobber...
Den kylling som jeg har fra dig som også er en fejlfarve ses herunder  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Videre avl ??
« Svar #14 Dato: 20 Juni , 2010, 21:24 »
Hm, sådan så min også ud som mindre.
Mvh Marianne