Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Velkommen til kategorien Dorking  (Læst 19445 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Velkommen til kategorien Dorking
« Dato: 17 Marts , 2010, 19:06 »
Lokal moderator af denne gruppe er Psycho
« Senest Redigeret: 24 Maj , 2010, 16:13 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Velkommen til kategorien Dorking
« Svar #1 Dato: 17 Marts , 2010, 19:36 »
Hej Dorking fans

Jeg ønsker jer alt godt med jeres super projekt.Jeg glæder mig til at følge jeres arbejder med denne store race  /o

mange hilsner Jesper
mvh Jesper

Offline dyreglad

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Velkommen til kategorien Dorking
« Svar #2 Dato: 19 Maj , 2010, 22:11 »
Hej! Jeg købte en dorkinghøne med 10 kyllinger i søndags.
Når jeg ser stanartstørrelsen på stor høne, så tror jeg ikke hun er stor nok, men kan jeg give kyllinger nået ekstre i foderet for at gøre dem mere rubuste og store!
De klækkede den 10/5-2010 så de får kyllingefoder, græs og hvad deres moder finder til dem.
Min hane i år er en Tværstribet Plymouth Rock. Jeg har hørt at man kan krydse racerne for at få større kyllinger til næste år, men kan de så ikke miste rugelysten,  når de krydses! Tværstribet Plymouth Rock ruge jo ikke; har for nogle år siden haft en høne på ca.1 år, som ikke rugede, men ville stjæle kyllinger fra hønen, men hønerne blev eninge om at passe kyllingerne sammen. Den tværstribede gik stadig ind for at lægge æg, men rugede ikke selvom jeg beholdte hende nogle år!
Håber at få svar, da jeg aldrig har haft Dorking før, men ville have dem for nogle år siden.
Hilsen Lonni

frida

  • Gæst
Sv: Velkommen til kategorien Dorking
« Svar #3 Dato: 19 Maj , 2010, 22:18 »
Hej Lonni.
Jeg har ikke forstand på avl osv. Men jeg synes det ville være ærgeligt at krydse denne race med andre. Det vil vist tage mange generationer at avle en anden race ud igen (hvis overhovedet). Hvorfor ikke holde dem racerene, og så se om du ikke kan få noget nyt blod i stammen istedet? Mener at have læst, at når racerne bliver for små, skyldes det ofte indavl.
Jeg vil gerne rettes, hvis jeg er "helt ude i skoven".

Offline brauer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 159
Sv: Velkommen til kategorien Dorking
« Svar #4 Dato: 19 Maj , 2010, 22:26 »
hej hvis det bare er til at spise så sker der ikke noget ved at kryse men hvis det er for at du vil have dorking så lad være det tager 13 generationer at få dem rene igenog det er jo så lig med 13 år da de er meget langsom om at udvokse :o

Offline dyreglad

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Velkommen til kategorien Dorking
« Svar #5 Dato: 19 Maj , 2010, 22:51 »
Tak for svarene, men det bliver sikkert svært for mig at finde en hanekylling, som passer ind til den tid. Jeg vil helst have en som er udruget af høne, men det bliver sikkert svært!  ???
Har købt høne med kyllinger på fyn, hvor jeg selv bor. Ham jeg købte fra har købt hønen i sin tid i Ulstrup nær Randers!
Men jeg kan da prøve næste år, når kyllingerne er blevet voksne! ;)
Hilsen Lonni
Min hane er ellers meget flot, men er en Tværstribet Plymouth Rock. Købte ham sidste år som kylling fra Kaj, som bor ved Brørup i Jylland til min uheldige rugehøne. Hun havde fået ubefrugtede æg, hanen havde ikke gjort sit arbejde.

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Velkommen til kategorien Dorking
« Svar #6 Dato: 19 Maj , 2010, 22:52 »
Hej Lonni.
Jeg har ikke forstand på avl osv. Men jeg synes det ville være ærgeligt at krydse denne race med andre. Det vil vist tage mange generationer at avle en anden race ud igen (hvis overhovedet). Hvorfor ikke holde dem racerene, og så se om du ikke kan få noget nyt blod i stammen istedet? Mener at have læst, at når racerne bliver for små, skyldes det ofte indavl.
Jeg vil gerne rettes, hvis jeg er "helt ude i skoven".

Helt rigtig. Det er blandt andet indavl, der gør dem små. Dorking er meget følsomme over for indavl.

Dyreglad: Det vore meget synd og blande denne sjældne race. Prøv og se her i Dorking gruppen, hvis du ikke kan få fat i noget blod, der ikke er for tæt på.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline topper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Velkommen til kategorien Dorking
« Svar #7 Dato: 17 November , 2010, 05:57 »
En franskmand har kontaktet mig for at høre, om der findes opdrættere af dværg dorking og dværg sulmtaler i Danmark. Jeg måtte bedrøve ham med, at det gør der næppe men lovede at spørge mig for. Så skulle der være nogen af jer, der ligger inde med racerne eller kendskab til avlere af disse racer, vil jeg blive meget glad for en mail om det.

de bedste hilsner

Ivan Petersen

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Velkommen til kategorien Dorking
« Svar #8 Dato: 17 November , 2010, 10:48 »
Citér
hej hvis det bare er til at spise så sker der ikke noget ved at kryse men hvis det er for at du vil have dorking så lad være det tager 13 generationer

Det var ellers ikke så lidt. Hvis en blandingshøne krydses tilbage med en dorking hane og kalder dette 1. generation, så vil der i afkommet være 75 % dorkinggener, og i de efterfølgende generationer vil det se således ud:

generation %dorking-gener
2               87,5
3               93,7
4               96,9
.
.
10          > 99,9
11          > 99,9
12          > 99,9
13          > 99,9

Fra genration 10 af, vil der altså være mere end 99,9 % dorking gener i dyrene. Så mon ikke allerede generation 3-4 stykker vil kunne gå under at være "renracede". De vil helt klart være meget dorkingtypiske og høns har jo ingen stamtavler  ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)