Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kønsbestemmelse af 6 uger gamle maran og araucana  (Læst 13725 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tink

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
  • Nybegynder men vild entusiast!
    • Lillemormor
Kønsbestemmelse af 6 uger gamle maran og araucana
« Dato: 01 Juli , 2014, 20:48 »
Jeg har købt 4 maran kyllinger og 5 araucana kyllinger, de er fra d.17/5 og jeg synes efterhånden at det kunne være morsomt at vide hvad de var. Mest for min egen skyld, så jeg ikke får knyttet mig for meget til dyr der skal være et hoved kortere hvis ikke jeg kan finde nye hjem til dem (og det er jo svært med haner)

Jeg tror selv at jeg iblandt mine 4 maraner har været heldig, og jeg tror derfor at jeg har 3 høner og en hane.
Prøv at kigge om I er enige, det er ham jeg tror der er hane.




Ham er jeg næsten sikker på - dem jeg tror der er høner, har stort set ingen kam og de har slet ikke samme kobber effekt i fjerdragten som ham. Desuden er han meget kamplysten og går på min hænder hvis han får chancen, han slås meget med de andre og byder meget gerne op til kamp også når jeg kommer ind i gården.
De andre er lidt mindre, holder sig mest for sig selv, og stikker af når han viser denne adfærd. Jeg er stort set 100% på at han er hane og de tre resterende er høner.

Men mine araucanaer, de giver mig kamp til stregen, jeg aner ikke hvad de er, selvom jeg har en formodning. Der er to jeg tror der er haner, grundet deres størrelse, de er ½ gang større end de resterende, og deres fjerdrageter er allerede nu mere spændende og farverige. De har store benstammer, og godt med kam sammenlignet med de resterende tre. Jeg bør sige at de to første billeder er af den ene og de to næste den anden. Den andens billeder er lidt nyere og jeg må sige at den på en uge har fået enorm kam, hvilket også gælder den første, men det kommer ikke frem på billederne.

Det er de to der kommer her:





Her er de araucanaer jeg selv tror er høner, det kunne være lækkert bare at have 2 hønedamer, da jeg ønsker mig blå æg helt vildt!:




Og den her aner jeg simpelthen ikke hvad er - jeg HÅBER høne, for den er så sød og kærlig, den er den absolut mindste, men den har ingen fjer på ryggen - så den er ikke fuldt fjerdækket hvilket undrer mig hvis den er høne. Den har nærmest ikke kam, men den har middelstore ben synes jeg - så jeg ved det ganske enkelt ikke :(




Hvad tror I? Har jeg ramt helt forkert eller er der noget rigtighed i mine formodninger?
0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)

Offline Tink

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
  • Nybegynder men vild entusiast!
    • Lillemormor
Sv: Kønsbestemmelse af 6 uger gamle maran og araucana
« Svar #1 Dato: 01 Juli , 2014, 20:50 »
Billederne er lidt store, så I kan nok blive nødt til at scrolle lidt til siden i bunden. Sig endelig til hvis der er behov for flere billeder. Da jeg jo blot har taget af det jeg tænkte var nødvendigt.

Jeg håber I kan hjælpe ;)
0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)

Offline Sita

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Kønsbestemmelse af 6 uger gamle maran og araucana
« Svar #2 Dato: 01 Juli , 2014, 21:02 »
Hej
Billede nr. 1 og 2 er helt sikkert en hane.
Resten af billederne er høner.
Hilsen Stine

Offline Tink

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
  • Nybegynder men vild entusiast!
    • Lillemormor
Sv: Kønsbestemmelse af 6 uger gamle maran og araucana
« Svar #3 Dato: 01 Juli , 2014, 21:42 »
Hej
Billede nr. 1 og 2 er helt sikkert en hane.
Resten af billederne er høner.
Hilsen Stine

Tror du virkelig? Selv de virkelig flotte? Jeg synes der er frygtelig meget forskel på araucanaerne ifht kam osv?
0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)

Offline Sita

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Kønsbestemmelse af 6 uger gamle maran og araucana
« Svar #4 Dato: 01 Juli , 2014, 21:52 »
Billede nr. 6 fra bunden kunne måske også blive en hane. Men resten er jeg ret sikker på er høner. Har selv begge racer her hjemme. og Billede 1 og 2 er uden tvivl en hane.
Hilsen stine

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Kønsbestemmelse af 6 uger gamle maran og araucana
« Svar #5 Dato: 01 Juli , 2014, 23:33 »
Maran'en ligner en hane, men har ikke nok forstand på det udviklingsmæssige forløb til at jeg kan sige noget med sikkerhed. Dog er der nogle stammer hvor hønerne har rigtig rigtig store kamme ved jeg.

Dog er jeg mere sikker på Araucana'erne ud fra farveudviklingen da jeg kender til farven og hvordan de adskiller sig kønsmæssigt ret hurtigt fra hinanden og med de hvedefarvede varieteter vil en garvet opdrætter kunne se kønsforskel ud fra vingefjerene når de er en uge ved at kigge på farven.
Den første kylling er en helt klar høne ud fra farven som er guld sort-hvedefarvet eller Guld blå-hvedefarvet.
Nummer to er en Hvedefarvet hanekylling i Guld blå-hvedefarvet.
Nummer tre og fire er også hvedefarvede høner i en af de to farver ovennævnte farver.
Nummer fem er så en anden farve end de fire andre og gør kønsbestemmelsen lidt sværer, men ikke umulig. Farven er nok Guldhalset eller Vildtfarvet og her viser hanekyllingerne deres første tegn på kønnet ved at få sorte, rustrøde ensfarvede fjer på brystet eller meget sort i halskraven. Med tiden kan vildtfarvede høner også få meget sort i halskraven, men det er på en anden måde.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Kønsbestemmelse af 6 uger gamle maran og araucana
« Svar #6 Dato: 01 Juli , 2014, 23:35 »
Jeg kender ikke araucana så godt at jeg vil byde ind med noget der, men den unge angrebslystne maran skal du endelig ikke avle videre på ,da hans temperement er arveligt og uønsket, men han smager sikkert fortræffeligt om nogle uger
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Kønsbestemmelse af 6 uger gamle maran og araucana
« Svar #7 Dato: 02 Juli , 2014, 01:02 »
Maran'en ligner en hane, men har ikke nok forstand på det udviklingsmæssige forløb til at jeg kan sige noget med sikkerhed. Dog er der nogle stammer hvor hønerne har rigtig rigtig store kamme ved jeg.

Dog er jeg mere sikker på Araucana'erne ud fra farveudviklingen da jeg kender til farven og hvordan de adskiller sig kønsmæssigt ret hurtigt fra hinanden og med de hvedefarvede varieteter vil en garvet opdrætter kunne se kønsforskel ud fra vingefjerene når de er en uge ved at kigge på farven.
Den første kylling er en helt klar høne ud fra farven som er guld sort-hvedefarvet eller Guld blå-hvedefarvet.
Nummer to er en Hvedefarvet hanekylling i Guld blå-hvedefarvet.
Nummer tre og fire er også hvedefarvede høner i en af de to farver ovennævnte farver.
Nummer fem er så en anden farve end de fire andre og gør kønsbestemmelsen lidt sværer, men ikke umulig. Farven er nok Guldhalset eller Vildtfarvet og her viser hanekyllingerne deres første tegn på kønnet ved at få sorte, rustrøde ensfarvede fjer på brystet eller meget sort i halskraven. Med tiden kan vildtfarvede høner også få meget sort i halskraven, men det er på en anden måde.
Hej Frank
Med den vildfarvet vil jeg gerne rette dig lidt ;) Vildfarvet høne kyllinger har en sort plet på hovedet, hanerne har en sort plet som går helt ned til vingerne i en streg, sådan er det hos de vildfarvet Engelske Araucana også hos Alm. araucana.
Vedhæfter et billede af en vildfarvet høne.
Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Tink

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
  • Nybegynder men vild entusiast!
    • Lillemormor
Sv: Kønsbestemmelse af 6 uger gamle maran og araucana
« Svar #8 Dato: 02 Juli , 2014, 11:25 »
Maran'en ligner en hane, men har ikke nok forstand på det udviklingsmæssige forløb til at jeg kan sige noget med sikkerhed. Dog er der nogle stammer hvor hønerne har rigtig rigtig store kamme ved jeg.

Dog er jeg mere sikker på Araucana'erne ud fra farveudviklingen da jeg kender til farven og hvordan de adskiller sig kønsmæssigt ret hurtigt fra hinanden og med de hvedefarvede varieteter vil en garvet opdrætter kunne se kønsforskel ud fra vingefjerene når de er en uge ved at kigge på farven.
Den første kylling er en helt klar høne ud fra farven som er guld sort-hvedefarvet eller Guld blå-hvedefarvet.
Nummer to er en Hvedefarvet hanekylling i Guld blå-hvedefarvet.
Nummer tre og fire er også hvedefarvede høner i en af de to farver ovennævnte farver.
Nummer fem er så en anden farve end de fire andre og gør kønsbestemmelsen lidt sværer, men ikke umulig. Farven er nok Guldhalset eller Vildtfarvet og her viser hanekyllingerne deres første tegn på kønnet ved at få sorte, rustrøde ensfarvede fjer på brystet eller meget sort i halskraven. Med tiden kan vildtfarvede høner også få meget sort i halskraven, men det er på en anden måde.

Tak for dit super svar :) Især fordi jeg nu har en høne mere end jeg havde regnet med :) Det er jo genialt. Hvor er jeg glad for at den hvide araucana er en høne :)

Jeg har lidt flere billeder af den sidste, måske det kan hjælpe jer til at se hvad den er for en for jeg kan godt se at de billeder jeg har lagt ind ikke er alt for gode at se kyllingen på.

Hvad tror I nu her?








0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Kønsbestemmelse af 6 uger gamle maran og araucana
« Svar #9 Dato: 02 Juli , 2014, 19:31 »
Hvis den er vildtfarvet kan det kun være en høne, da en hane vil have en anden farve i den alder, og den ligner nu også mest en høne
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜