Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Køn på Orpington?  (Læst 2875 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fox

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Køn på Orpington?
« Dato: 30 Juni , 2014, 19:22 »
Hej Forum!

Jeg har 6 Orpingtonkyllinger, som nu er 10 dage gamle. De fire af dem er helt gule, og de to ser ud til at blive agerhønestribede (eller hvad det nu hedder).

Det der undrer mig er, at den ene har markant kortere vingefjer end alle de andre. Er der noget med at hønerne sætter disse fjer hurtigere end hanerne?

Og er dette forskellen på en hane og en høne i 10-dages-alderen?

De 4 gule kyllinger har samme længde på vingefjerene som den øverste herunder.
« Senest Redigeret: 30 Juni , 2014, 19:27 Fra Fox »
Med venlig hilsen
Rasmus Rosenquist

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Køn på Orpington?
« Svar #1 Dato: 30 Juni , 2014, 19:38 »
Hvis ellers de er helt ægte, så vil høne kyllingerne sætte vinge og især hale fjer før hanerne, men da de kun er 10 dage er det ikke helt sikkert det ender sådan ,selvom det nu ser ud til at blive en af hver. Det hedder iøvrigt agerhønefarvet ,eller helt korrekt guldsortbåndet.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Fox

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Køn på Orpington?
« Svar #2 Dato: 02 Juli , 2014, 07:27 »
Hvis ellers de er helt ægte, så vil høne kyllingerne sætte vinge og især hale fjer før hanerne, men da de kun er 10 dage er det ikke helt sikkert det ender sådan ,selvom det nu ser ud til at blive en af hver. Det hedder iøvrigt agerhønefarvet ,eller helt korrekt guldsortbåndet.

Tak for vurderingen, Henrik!

Den ene med de korte vinger, har heller ingen hale overhovedet. De øvrige 5 har lange vingefjer som den på billedet, og har tydeligt tegn på hale nu. De er nu 12-13 dage gamle. Er jeg mon så heldig at der er 5 høner og kun en hane?
Med venlig hilsen
Rasmus Rosenquist

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Køn på Orpington?
« Svar #3 Dato: 02 Juli , 2014, 19:36 »
De gule er svære at se forskel på så tidligt, kom med billeder om 3 uger så kikker jeg på dem, der burde det kunne ses, ellers skal vi have rudy på banen, han har mere erfaring med de gule end jeg har
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜