Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nybagte hønseejere med for lidt plads til hønsene  (Læst 29662 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Nybagte hønseejere med for lidt plads til hønsene
« Svar #30 Dato: 27 Maj , 2015, 01:29 »
Som storgooglende kommende hønsemor, må jeg konstatere at det er de samme som står forrest i googleriet. Det er vel noget man betaler sig til formoder jeg?
Det ene er en tv-kendis med små huse og hybrider og måske lidt racehøns. Det andet site tror jeg kun sælger hybrider, udover småhuse og startpakker . Det med hybridhøns er svært at vide og regne ud for en ny i hønseverdenen, når de kalder alt de sælger for racer. Jeg er endda vokset op med høns som gårdbarn, men aldrig har jeg hørt om det industrifænomen
Jeg har stukket hovedet over hækken i nabolaget et par steder for en sludder, men de har også hybridhøns. Så har jeg kigget i diverse blogs, og også der er jeg blevet skuffet, fordi folk har valgt racehøns fra til fordel for de andre.
Det er kun herinde, jeg har kunnet læse mig til forskellen.
Mht. til huse og gårde, ville det være skønt med anvisninger der var nemmere at finde ude på det store Google. Herinde har jeg også fundet de gode oplysninger om materialer og størrelser osv.
Men det kræver jo at man finder helt herind, og ikke bare hopper i den første netbutik man ser.

Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Nybagte hønseejere med for lidt plads til hønsene
« Svar #31 Dato: 27 Maj , 2015, 13:39 »
Tidligere i denne tråd foreslog Lene Skelsmose at man gik i dialog med producenterne af købe-hønsehuse. Dette har jeg prøvet, men det er svært selv om jeg godt kunne finde forståelse. Arbejdslønnen/ udgifterne for de mange små tilpasninger i et hønsehus er for høje.
Ved et besøg kunne jeg konstatere at en udstillingsmodel havde stået ude vinteren over, og flere af hjørnerne var gået skilt ad pga. fugt. Samlingerne var "skudt" med sømpistol, og tagpapsamlingerne af træ i taget var ødelagt af vejrlig, bare på en vinter >:( Efter diskussionen kunne jeg bemærke at der nu oplyses, at "hønsehuset" bør anbringes overdækket.
Overdækket eller ej, så er den slags for småt og noget billigt lort, også selv om det sælges til en høj pris. /d
Byg selv, og kan du ikke det så tilpas et redskabsskur/legehus til formålet.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Nybagte hønseejere med for lidt plads til hønsene
« Svar #32 Dato: 27 Maj , 2015, 22:24 »
Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl har lige lavet nye tegninger til prima gør det selv huse, 3 forskellige størrelser(4 - 10 og 20 m2). der er lavet tre huse som  kan ses på landskuet i Herning 2-4 juli og formentlig også på Roskilde dyrskue

Vil du vide mere så ring 97405844 Torsdag 13 - 17 eller
mail dffr@racefjerkrae.dk
« Senest Redigeret: 30 Maj , 2015, 18:31 Fra Carsten Blohm »
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nybagte hønseejere med for lidt plads til hønsene
« Svar #33 Dato: 29 Maj , 2015, 17:44 »
Det er nogle fine huse og en rigtig god ide! Jeg snakkede med Niels i anden forbindelse i går og han lovede at sende mig tegningerne så de kan lægges op. Det er vigtigt at sådan noget er let tilgængeligt.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi