Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fødevarestyrelsen blokerer for salg af danske kyllinger på usagligt grundlag  (Læst 51487 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
I fortjener stor ros og tak for Jeres store arbejde. /o

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Mathias har nu fået en præcisering af reglerne for stalddørssalg. Den er vigtig for fremtiden at kunne henvise til og jeg har fået lov at lægge den her.

Den 3. september 2014 foretog Fødevarestyrelsen kontrolbesøg i din virksomhed. Her blev drøftet
betingelser for indretning og drift, hvor det fremgik, at der skulle være et opbevaringslokale, an-
vendes vaskbare materialer og være koldt og varmt vand. Der er ikke grundlag for disse krav. Lov-
givningen indeholder ikke specifikke krav til indretning og drift i forbindelse med stalddørssalg af
slagtede ænder og gæs. Der er et krav om, at du håndterer fødevarerne på en måde, så forbruger-
ne ikke bliver syge af at spise fødevarerne.


"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Lene Skelmose

  • Gæst
En indrømmelse - hvilken sejr /o

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
se det var da et fornuftigt svar, det meste af det. Jeg gad dog godt vide hvilke forudsætninger de har og begrunde dette ud fra. "Du nævner også i din mail, at der er lempeligere krav til stalddørssalg af vildt. Dette skyldes at, risikoen for, at jagtudbytte var sygt før nedlæggelsen er meget lille" . Denne risiko kan jeg ikke se forskellen på.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Jeg kan heller ikke se at risikoen ved at en gråand er mindre syg end en tamand.

For en gråand kan i teorien flyver rundt mange steder og endda også besøge besætninger. Så den må da være mere udsat for smitte, end en flok tamænder.

Men ok smittepresset på en flok tamænder kan også være højt, hvis de sidder som sild i en tønde i deres eget l...
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Jeg tror de fleste "glemmer" at halvdelen af de gråænder og fasaner der skydes i Danmark er opdrættet.. Ofte i store flokke. Der findes 20 fasanhold i Danmark med mere end 10.000 dyr!, det største er på 40.000. Gråænder er 2 af på 25.000 dyr.

Her kan man da snakke om mange dyr..

Lige et billede fra mandagens avis
http://instagram.com/p/tmw6n4pXoi/
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Om jeg fatter det.

Et 4-timers (!) kursus til 450 kr (inkl forplejning..) er nok hvis man er jæger til at få lov til at sælge "større mængder vildt til vildhåndteringsvirksomheder"!

Fint at en forening laver det, men lovgivningen er altså helt skæv
http://www.gfj.dk/nyheder/kursus-i-vildsygdomme-og-hygiejne/
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Jesper Janken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Ærgeligt at det så ikke også gælder tamfugle så ville det være nemt for mig at få lov at sælge mine fjer klar til gryden
Lys Sussex 1.5.13
Grünlægger 0.2
Maran 0.0.10

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Dan Jørgensen var en tur på Viborg egnen og se på økologiske kyllinger og udtalte at de havde det bedre end de konventionelle.
Så fik han en hilsen med i Viborg Stifts Folkeblad, omtalt i Landbrugsavisen
http://landbrugsavisen.dk/fjerkr%C3%A6sproducenter-vil-ligestilles-med-j%C3%A6gere
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Bare gå i kødet på dem Finn! Endnu en kamp der skal vindes!! <B
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Og så er det skudte vildt endda fuldt af ulækre hagl..... føj da.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Fra en debat på BT. Intetsigende svar og salmonalle har altså IKKE (som i INTET) med det at gøre
Jeg har overmåde svært ved at se hvorfor det skal blandes ind i det.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Fra en debat på BT. Intetsigende svar og salmonalle har altså IKKE (som i INTET) med det at gøre
Jeg har overmåde svært ved at se hvorfor det skal blandes ind i det.

Det skal vi måske gøre ministeren opmærksom på? Skal vi ikke??
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"