Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Røde Junglehøns - fortsat!!!  (Læst 7977 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Røde Junglehøns - fortsat!!!
« Dato: 05 Maj , 2010, 22:24 »
(Ups! jeg var begyndt på et indllæg om røde Junglehøns - og smut! så var den lagt ind på Forum, hverken halv eller hel færdig ???)

Tilbage til dét jeg egentlig ville: Jeg spø'r om nogle har erfaring med røde junglehøns/vildhøns. Ikke fordi jeg selv ønsker nogle, men fordi jeg endnu ikke har fundet nogen, som kan svare mig på, om hønsenes kaglen før og efter æglægning er en adfærd, de har fra den vilde høne, eller om det er en adfærd, vi har fremelsket. Måske fordi det kan være praktisk at høre hvornår de lægger æg. Jeg har nemlig svært ved at forstå, hvordan naturen kan fremelske en fugl i sårbar størrelse, og så udstyrre den med noget så barokt, som et reklameskrig for, hvornår maden er serveret for en hvilken som helst æggerøver i miles omkreds. Det lyder lidt som "uintelligent design".

Jeg er ellers af den opfattelse, at høns er særdeles intelligente dyr - noget man aldrig opdager, hvis man på forhånd har besluttet sig for, de er dumme, hvad mange har. Men liiige det "æggepral", som jeg har døbt det, virker ikke særlig Einstein'sk.

Jeg har sendt en mail til Randers Regnskov for at høre, om de har erfaret, at deres vildhøns kagler før og efter æglægning, men jeg fik aldrig et svar. Under et tidligere besøg i Randers Regnskov oplevede jeg deres vildhøns. Man er ikke et sekund i tvivl om, hvor "Hans og Grethe, Pylle, Rylle osv. stammer fra :)

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Røde Junglehøns - fortsat!!!
« Svar #1 Dato: 05 Maj , 2010, 22:36 »
Tilbage til dét jeg egentlig ville: Jeg spø'r om nogle har erfaring med røde junglehøns/vildhøns. Ikke fordi jeg selv ønsker nogle, men fordi jeg endnu ikke har fundet nogen, som kan svare mig på, om hønsenes kaglen før og efter æglægning er en adfærd, de har fra den vilde høne, eller om det er en adfærd, vi har fremelsket. Måske fordi det kan være praktisk at høre hvornår de lægger æg. Jeg har nemlig svært ved at forstå, hvordan naturen kan fremelske en fugl i sårbar størrelse, og så udstyrre den med noget så barokt, som et reklameskrig for, hvornår maden er serveret for en hvilken som helst æggerøver i miles omkreds. Det lyder lidt som "uintelligent design".

Jeg er ellers af den opfattelse, at høns er særdeles intelligente dyr - noget man aldrig opdager, hvis man på forhånd har besluttet sig for, de er dumme, hvad mange har. Men liiige det "æggepral", som jeg har døbt det, virker ikke særlig Einstein'sk.

Sjovt det har jeg også undret mig over meget ofte..... Kunne forstå det hvis den gik væk fra reden og afledte opmærksomheden fra ægget men det starter jo idet samme ægget er ploppet ud.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Røde Junglehøns - fortsat!!!
« Svar #2 Dato: 06 Maj , 2010, 09:11 »
Lene: Jeg har også hørt en form for forklaring, der går ud på at kaglen skulle aflede opmærksomhed fra reden. Men hvis det er formålet, ville det så  ikke være mere effektiv og langt nemmere at tie helt stille? Meget kan man sige om diverse rovdyr, men dumme er de ikke. De vil meget hurtigt lære, hvad den aflednings-lyd betyder: "Så er der mad!"

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Røde Junglehøns - fortsat!!!
« Svar #3 Dato: 06 Maj , 2010, 10:29 »
Jeg mener at have læst, at "æggealarmen" skal tilkalde hanen, eller evt. en løjtnant, som så skal eskortere hønen tilbage til flokken. Det er en adfærd, som jeg også kan observere i min egen hønseflok - hanen kommer løbende, når han hører alarmen, selvom han måske går 100 m væk, og så følger han fruen tilbage til flokken.



De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

GKV

  • Gæst
Sv: Røde Junglehøns - fortsat!!!
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2010, 11:20 »
Jeg har ingen forklaring , men hvor har jeg dog tit undret mig over al den ballade de laver.Synes da det er decideret dumt af en hane, at slæbe hønerne til skovs for derefter at skråle ud over det hele: Her er vi bare kom alle ræve og spis os ;D ;D ;D

VH Gunni.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Røde Junglehøns - fortsat!!!
« Svar #5 Dato: 06 Maj , 2010, 21:23 »
Flemming Schiøtte havde studeret hønsenes adfærd ret grundigt. Han skrev i "Det Rimelige Hønsehold", at vildhøns også kagler, efter de har lagt æggene, men de løber imidlertid væk og kagler højlydt, hvorefter de tier stille igen.
Jeg er enig i at det er tumpet, hvis de gør det på vejen ud af reden, men dog ikke så tumpet som hvis de gør det på vej ind i reden, som mine af og til finder på. Det er gerne hvis reden allerede er optaget (eller hvis jeg er lige lovligt farlig at se på).
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Røde Junglehøns - fortsat!!!
« Svar #6 Dato: 06 Maj , 2010, 22:38 »
Magnus: Det lyder rigtig interessant, hvis det også er påvist at vilde høns kagler efter æglægning, selvom de åbenbart gør det lidt mere professionelt ved at gå væk fra reden.  Jeg har også hørt tamhøns, som kagler både før og efter æglægning. Så er de helt sikre på at ingen kan være i tvivl om, hvad de laver ::).Jeg har også oplevet en høne, som altid gik uden for hønsegården. Al tvivl om, hvorvidt hun lagde æg eller ej, gjorde hun selv til skamme. Hendes kaglen afslørede, at nu var der æg,og det afslørede også nogenlunde hvor ægget lå, så det var let at finde. Velopdragen - ja, men egnet til overlevelse?

Er det ikke bare skønt at tænke på, at de f.eks snart har opklaret de sidste gåder om kaskelothvalens skjulte liv nede i de dybeste dybder, de kan snart sende et menneske til Mars. Men hvorfor et af verdens mest almindelige husdyr gjalder så det runger i hele sognet, når de har lagt et æg - dét er der åbenbart ingen som med sikkerhed véd hvorfor.
Er det så underligt, man har en stor svaghed for de fjerklædte festoriginaler :D


Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Røde Junglehøns - fortsat!!!
« Svar #7 Dato: 07 Maj , 2010, 10:44 »
Der er skam teorier om, hvorfor høns kagler efter endt æglægning.
Man mener, at hønen oprindeligt er gået væk fra reden og så har kaglet, for at lokke evt. "æggetyve" væk fra reden.
Min egen observation viser også, at hønens kaglen får hanen til at forlade flokken i haven og hente hende, træde hende og eskortere hende sikkert tilbage til flokken.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Røde Junglehøns - fortsat!!!
« Svar #8 Dato: 07 Maj , 2010, 10:52 »
Min egen observation viser også, at hønens kaglen får hanen til at forlade flokken i haven og hente hende, træde hende og eskortere hende sikkert tilbage til flokken.

Det støtter noget der sker i min hønsegård - en af mine høns lægger ikke æg, og bliver (måske så derfor!) ikke trådt - i hvert fald er hun ikke slidt at se på som de andre høns (hvilket jeg har undret mig lidt over, for hun går ellers altid sammen med hanen). Men ingen æggekaglen, ingen trædning, åbenbart! Ingen grund til at spilde 'krudt' på en der ikke lægger æg...  :D
Og ja, hun burde jo slagtes, men hun ved åbenbart godt, hvad der sker med høns der ikke lægger æg - så derfor har hun valgt at blive så tam, at man ikke nænner det... hun flyver op på armen eller skulderen og lader sig bære rundt... hyggehøne!
Mvh Marianne

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Røde Junglehøns - fortsat!!!
« Svar #9 Dato: 07 Maj , 2010, 16:22 »
Ja der må jo være en eller anden gevinst ved den larm, siden de har overlevet naturens barske sortering. Jeg har aldrig hørt om andre fugle, der på samme vis var støjende før og efter æglægning. Jeg har haft vagtler, der intet sagde. Men jeg ved ikke om fasaner, perlehøns eller påfugle har en lignende adfærd.