Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æglægning gik i stå - forsøg med slankekur til Oper og New Hampshires  (Læst 12204 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Hej alle,

Vi har i alt 2 orper og 3 New Hampshires høns fra april i år.

Orperne har ikke lagt æg endnu, men vi har anslået deres alder til 24 uger. Dermed ved vi også at der vil gå min. et par uger mere før de går i æglægning. New Hampshires er en smule ældre, men vi er ikke sikre på hvor meget. Måske en 2-4 uger.

Af vore New Hampshires gik een i æglægning og lagde 4 tykskallede fine æg på en uges tid, hvert æg på knap 40g. Det gik derefter i stå, og det er snart 2 uger siden den lagde det sidste æg.

Vi søger dagligt haven igennem for at se om der ligger ægrester eller hele æg omkring i haven, indtil videre har vi fundet et enkelt uskadt æg i haven.

Ved at scanne fora'et her er vi kommet til at indse at vi har været for gavmilde med hveden, og hønsene nok er blevet for fede. De fik fuldfoder plus ren hvede i en separat automat. Det har nok været i overkanten.

I vores forsøg på at genvinde lægning af æg, har vi lagt foderplanen om. Væk med fuldfoder og væk med hveden.

I stedet vil vi nu fodre med en blanding af 25% havre, 25% byg samt et æglægningstilskudsfoder fra land og fritid. På pakken står der at der bør indgå 30% hvede, 10% byg og 15% havre i blandingen. For at slanke hønsene har vi erstattet hvede med byg og havre.

Hønsene har dagligt adgang til haven (fra kl7 morgen til 7 aften når de går til ro) og får rester fra køkkenet (som led i deres foderplan får de ikke mere brød eller pasta eller ris fra køkkenet).

Er det rimeligt at køre sådan en kur?

Er vi for utålmodige med æglægningen?
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Tålmodighed er selvfølgelig en god og nødvendig ting /o

Men husk, at alle ændringer såsom flytninger (også internt) samt foder ændring, nedsætter eller stopper æglægning helt  ;)

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Jeg tror jeg ville køre ren havre ved siden af deres tilskudsfoder i en periode på nogle uger. Hvis det kommer dagsfrost skal du holde op og gå over til det du foreslår (som i min verden ikke er en kur, men en ok foderplan /o), for i kulden har de brug for lidt sul på kroppen :)

Havre er den kornsort, der feder mindst. Men de gider nok ikke spise så meget af den, derfor begynder de naturligt at spise mere tilskudsfoder.

(Ps. Jeg vil ikke være lyseslukker, men du må ikke blive alt for skuffet hvis dine orper først begynder at lægge æg til februar <:)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Dyr i vækst, dvs. helt frem til æglægning, plejer ikke at blive for fede af for meget hvede og slet ikke hvis de endda har adgang til hele haven dagligt. Så min personlige mening er at der er noget andet galt. Selvom du siger at i har ledt haven igennem så hælder jeg nu mest til at de lægger æggene et andet sted.
Prøv evt. at holde dem i hønsegården i et par dage for at se om der kommer æg. Hvis de lægger dem et sted i haven så kan det også være at de bliver spist af skader eller kraver, inden i finder dem.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Hej alle, tak for jeres svar.

De har allerede tømt foderautomaten, så jeg tror de er ellevilde med foderet.

Desværre valgte vi i vor uvidenhed at blande havre og byg sammen, så det bliver noget af et pillearbejde at skille ad igen :D

Vi fortsætter med vores plan, da det tilsyneladende er en OK foderplan, og der umiddelbart vurderes ikke at være risiko for overvægtige dyr.

Der er kommet 2 æg fra førnævnte New Hampshire siden jeg skrev mit indlæg. Det første kom naturligvis samme dag som jeg skrev indlægget  ;D

Vi skal på efterårsferie i en uges tid hvor naboerne skal passe dyrene, så håber vi på at få et par æglæggere mere i den tid.

Der skrives at vi nok ikke skal regne med orperne inden februar - det er vist en rimelig påstand. Håbet går nu på at vore New Hampshires lige nøjagtig når æglægningen inden det er for sent og de går i "vinterhi".

Det er også OK - orperne vejer 2400g, det bliver en god suppe.

Problemet vurderes indsnævret til at være mangel på tålmodighed fra dyrepasserne :-[
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Nu begynder det at hjælpe på sagerne.

Vores gamle isa brown er også gået i æglægning igen, og har lagt æg hver dag i et par dage. Vi får også et New Hampshire æg om dagen efterhånden.

Enten er det foderplanen, mindre stress og bedre floksammenhold eller bare tiden.

Men udviklingen kan jeg lide - og jeg vil helst selv tro på at foderplanen er en stor faktor :D
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Isa Brown'en er blevet forkølet og har ikke lagt æg i en uge eller to.

Den gode nyhed er at en anden høne er begyndt. Det havde jeg dælme ikke regnet med her i starten af november! Vi fik 2 æg 2 dage i træk, så det er helt sikkert at der er en mere der er gået i gang.

Medmindre den ene new hampshire er begyndt at lægge 2 æg om dagen... jeg hælder til den første indskydelse  :D
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
3. dag med to æg i kassen.

Det er lige før jeg tror vi kan redde os gennem vinteren hvis de holder den produktion der.

Det er ikke alverden af æg fra bestanden, men de er ret unge jo. Næste gang vi skal ha' nye skal det planlægges bedre!
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Så for søren. Så er der 3 æg i reden i dag. Det er med stor sikkerhed den sidste af de 3 NHere der er gået i æglægning. Det var pokkers!

Så venter vi spændt på om Orperne går i gang også.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline ØkoErna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 152
 /o
Hilsen Mette

1,0 Mand
1,0 Søn fra 2007
0,2 Bielefelder
0,3 Farverolles hvide
0,6 Isa Brown
0,1 American Bulldog

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Det bliver vildere og vildere.

Nu synes jeg at jeg har hentet 4 æg et par dage (ikke to i træk). Mindst een orp er begyndt æglægning tænkte jeg så sent som i går.

I dag henter jeg så fire æg, to fra NHerne som sædvanligt men også to lysere æg end NH æg. En et par gram mindre end den anden, lagt i hønsegården i stedet for i redekassen.

Jeg er overbevist om at begge orps er begyndt at lægge æg. Det var ligegodt pokkers at den starter 1. december, det turde jeg sgu ikke have håbet på.

Vi ser tiden lidt an før den endelige konklusion, men det ser ud til lige nu at begge orps lægger æg sammen med vore 3 NHere. Jeg har dog ikke ved selvsyn set vore Orps fare i redekassen, da vi lige havde lidt der skulle fikses i weekenden så har jeg ikke haft tid til at kigge efter hønsene. Pokkers :)
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Det var ligegodt pokkers at den starter 1. december, det turde jeg sgu ikke have håbet på.

Kalendergave.  ;D ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline ØkoErna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 152
Fantastisk.
Hilsen Mette

1,0 Mand
1,0 Søn fra 2007
0,2 Bielefelder
0,3 Farverolles hvide
0,6 Isa Brown
0,1 American Bulldog

Offline alrk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 221
Fruen i huset har været hjemme i dag, og har bemærket at vore faverolles der er fra juni havde lagt sig i redekassen.

Mysteriet er uløst, men det er mest sandsynligt at det er orperne der er gået i æglægning deres alder taget i betragtning. Det andet er næsten for usandsynligt.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire