Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fingerbøl/Digitalis kontra høns  (Læst 7915 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Fingerbøl/Digitalis kontra høns
« Dato: 24 Juni , 2012, 07:36 »
Godmorgen søde hønsetosser.
Jeg er jo i fuld gang med at etablere nyt hønseslot med tilhørende park ;) I parken står der de smukkeste Digitalis planter.... MEGA giftige... men er de det også for høns og ænder? vil dyrene overhovedet røre dem?
Skal jeg rive dem op? eller kan de blive stående? OG hvad med andre dyr (hund/kat) de lader dem vel bare stå ikke? Det er nok det smukkeste ukrudt jeg længe har set ;)


Billedekilde: Wikipidia
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline fiskefjaesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 73
Sv: Fingerbøl/Digitalis kontra høns
« Svar #1 Dato: 24 Juni , 2012, 08:00 »
Tror de er lige så giftige for høns som for os andre. Mine gokker er dog vant til at færdes imellem dem, når de går frit. Det kommer an på hvor stort hønseslottet er, hvis de er de eneste planter derinde, så ville jeg fjerne dem, det samme, hvis de ender med at være de eneste planter derinde, når alt andet er spist, så væk med dem...
Men så længe der er andet at gumle på så vil de gøre det.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Fingerbøl/Digitalis kontra høns
« Svar #2 Dato: 24 Juni , 2012, 08:05 »
Der er vel ca 100kvm park til dem og der er MASSER af alt muligt andet :) tror næppe de får alt det spist ned nogen sinde ;) meeen tror jeg flytter dem, har fået purpurfarvet voodooplante og purpur solhat... tror de kunne være rigtig fine sammen... og tanken om både giftplante, voodooplante og solhat samme sted får da i disse skt.hans tider en til at tænke HEKS :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Fingerbøl/Digitalis kontra høns
« Svar #3 Dato: 24 Juni , 2012, 09:18 »
Jeg har digitlis "Fingerbøl" i haven, dem rører hønsene ikke.
Held og lykke med hønseparadiset. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Fingerbøl/Digitalis kontra høns
« Svar #4 Dato: 24 Juni , 2012, 09:44 »
Jeg har digitalis = fingerbølplanter, og hønsene æder af dem. Ingen sygdom eller dødsfald endnu, og de har nu "været sammen" i 1 år. De spiser selvfølgeligt meget andet, og har da kun adgang til dem, når de går i haven.
Taksen derimod har jeg aldrig set dem røre.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Fingerbøl/Digitalis kontra høns
« Svar #5 Dato: 24 Juni , 2012, 20:30 »
De er altså også helt fantastiske smukke. Men jeg tror jeg vælger at fjerne dem. ikke så meget for hønsene, men også fordi jeg jævnligt har små børn på besøg... Og kan nu engang bedst lide når alle kan færdes frit i haven uden de store bekymringer :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Fingerbøl/Digitalis kontra høns
« Svar #6 Dato: 24 Juni , 2012, 20:51 »
Jeg har nu aldrig i hele min karriere været ude for et barn, der havde spist fingerbølplanter. Cigaretter, sovepiller, vitamintabletter, lampeolie, guldregn ( de fik kun lidt ondt i maven), svampe fra græsplænen ( ugiftige iøvrigt), berberisbær ( som vist er ret sunde), kermesbær (det gik fint, det diskuteres vist om de overhovedet er giftige), jord, knappenåle (se DET var farligt), men aldrig digitalis. Der er altså ikke fristende at spise.
Jeg har lige smagt på en - de smager af meget meget bittert hø.
Iøvrigt mener jeg ikke at noget barn er død af at spise planter indenfor de seneste 15 år i Danmark.

P.S. I min tid på børneafdelingen havde vi en bog om giftige planter. Jeg kan da fortælle at både asparges og rå bønner er giftige - hvis man altså spiser rigtigt rigtigt meget af dem. Man kan da få let ondt i maven.Det var faktisk kilde til en del moro dengang vi læste det.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Fingerbøl/Digitalis kontra høns
« Svar #7 Dato: 24 Juni , 2012, 21:06 »
Jeg smagte engang på en fingerbølblomst. Havde hørt i et børneprogram at man lavede hjertemedicin af dem, så jeg tænkte at de måtte være ligesom en slags vitaminpiller for hjertet. Spiste dog kun på størrelse med en vitaminpille :-) og fandt så noget andet at tygge på. Men jeg var ikke som de fleste børn :D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Fingerbøl/Digitalis kontra høns
« Svar #8 Dato: 24 Juni , 2012, 21:40 »
Jeg fornemmer, at du heller ikke døde af det.
Personligt spiste jeg engang en glaskugle af  juletræet. Tyggede på den og det hele.
Og ja - jeg hænger også glaskugler på juletræer i dag, ingen af mine børn har været så tåbelige.

Offline Jane Nygaard Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Fingerbøl/Digitalis kontra høns
« Svar #9 Dato: 24 Juni , 2012, 21:47 »
Fingerbøl og digitalis er vel den samme plante  :o

Vores niece har engang hevet hele planter op, og smidt dem ind til hønsene, der var en 4-5 stk der døde af det, resten blev sløve men vågnede fint op igen, skal lige siges, at der ikke var meget grønt i hønsegården, derfor kastede de sig over planterne  :(

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Fingerbøl/Digitalis kontra høns
« Svar #10 Dato: 24 Juni , 2012, 22:01 »
Som I kan ane på de nyligt uploadede billeder i mit galleri, så er det ikke grønt de kommer til at mangler lige med det samme ;) Hmmm måske jeg bare skal flytte dem lidt så... men så vidt jeg har forstået så eksplordere de jo med frø på de er modne.. så det skal jo også være et sted hvor der er plads ;)
Johanne: der laves hjertemedicin med dem ja, men som der stod på wikipedia... e rette mængder kan det virke... men ikke et eneste ord om hvad rette mængde er :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Fingerbøl/Digitalis kontra høns
« Svar #11 Dato: 24 Juni , 2012, 22:26 »
Rette mængde kan være ret så forskellig fra plante til plante, det er bl.a. derfor man i dag laver det som fine standardiserede piller. Det er ligesom mere trygt.
Men det er brugt en del i krimier, hvis man har hang til den genre.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Fingerbøl/Digitalis kontra høns
« Svar #12 Dato: 24 Juni , 2012, 23:08 »
Der er jo også en krydderurt som salvie, der faktisk er giftig i ikke særlig store mængder. Den spiser vi med stor fornøjelse i små mængder her i huset.
Jeg har heller aldrig hørt om børn, der har spist fingerbøl/digitalis, mine egne tvillinger spiste guldregn "ærter" sammen med en nabopige for mange år siden, skadestuen bad os blot sørge for at de fik rigeligt mælk at drikke, og ingen af ungerne tog skade, de blev heller ikke syge.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Fingerbøl/Digitalis kontra høns
« Svar #13 Dato: 24 Juni , 2012, 23:13 »
Iøvrigt sælger planteskolerne fingerbølplanter i flere andre flotte farver, cremehvid/fersken etc.  Bare for at friste svage sjæle, ikke til at spise, men til at plante. /o

karina dj

  • Gæst
Sv: Fingerbøl/Digitalis kontra høns
« Svar #14 Dato: 25 Juni , 2012, 08:06 »
De er så smukke så smukke...i vores skov (Almindingen) gror de vildt i store grupper...det er noget af det kønneste sted de kan gro tror jeg  ::)