Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Indavl -Skifte hane nu?  (Læst 6866 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

  • Gæst
Indavl -Skifte hane nu?
« Dato: 19 December , 2014, 08:57 »
Baggrund.
Forældredyrene til mine Australorps (1,3) er 'udstillingsdyr', så jeg håber på, de har gode gener. Jeg har ladet dem vokse op for at se om jeg skulle satse på hane- eller hønesiden. Hanen er bortset fra skæve hagelapper og et krasbørstigt temperament utrolig flot. Een af hønerne har en meget dybsort farve og knaldrøde hoveddele ( ikke skæve hagelapper), og er en fantastisk god æglægger. Den skal være stammoder.

Jeg tænker, at det er nu jeg skal skifte hanen, så flokken kan finde sig til rette inden foråret - og for ikke at starte ud med indavl. Eller?

Det jeg søger, er en vurdering af om min beslutning er rigtig. Evt argumenter for og imod at beholde hanen.


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Indavl -Skifte hane nu?
« Svar #1 Dato: 19 December , 2014, 09:57 »
Nu er det så ikke kun hoveddele og farve, man skal satse på, for typen (helheden) er den vigtigste.

Men nu er indavl er ikke kun af det onde. Jo, hvis man bliver ved med det med og avler med ret og kravl, så bliver det til noget møg. Men bruger man de bedste dyr, så sker der ikke så meget ved det.
Og man kan faktisk godt ødelægge hele sin avl med nyt blod, hvis man er uheldig at få noget mindre godt indkøbt. For hvad dyrene gemmer på af gener kan jo ikke altid ses. Så derfor er det bedre at blodforny med høner, for de kan ikke lave samme skader, som en hane kan.

Jeg ville dog nok skifte hanen pga. at han er aggressiv, MEN hønerne (hvis de er helsøskende) kan jo også være bærere af denne ikke helt ønskede egenskab.

Alt andet lige så er Australorps en af de mere talrige racer, som findes i en god kvalitet. Men du skal nok være hurtig, for udstillingerne er snart overstået og opdrættere sælger eller slagter de dyr, som ikke de skal bruge i den videre avl nu, for nu sættes hønsene i stammerne og årgang 2015 planlægges.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Indavl -Skifte hane nu?
« Svar #2 Dato: 19 December , 2014, 10:57 »
@Lene
Jeg har ikke mange at vælge imellem, så jeg tænker at jeg vælger den høne ud, som jeg synes er bedst.Hende, jeg har i tankerne, er en markant bedre æglægger end de andre to. Det med typen kan jeg ikke rigtig vurdere -prøver om jeg kan få taget et ordentligt billede senere i dag.
Hvis jeg får fat i en god hane og et par høner mere, får jeg mere at vælge ud fra og mere blandede gener - som jeg kan forstå både kan være en fordel og en ulempe. Rom blev ikke bygget på een dag - og der er lang vej - men jeg skal starte et sted. Kan jeg gøre andet end at finde seriøs avler og håbe det bedste?

Den der aggressionstendens generer også mig, fordi jeg er nødt til at passe på at fremmede ikke kommer for tæt på. Jeg har ikke selv problemer med ham blot jeg med mellemrum viser ham at det altså er mig der er overhane. Ikke rigtig noget der giver glæde i længden.

Vil en ny hane på alder med (eller ældre end) hønerne (fra i år) ikke ret hurtigt kunne finde sin haneplads?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Indavl -Skifte hane nu?
« Svar #3 Dato: 19 December , 2014, 11:00 »
Der skulle helst ikke blive problemer med at indsætte en ny hane.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Indavl -Skifte hane nu?
« Svar #4 Dato: 19 December , 2014, 11:02 »
Prøv at kontakte Australorps klubben : http://www.australorpsklubben.dk/
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Indavl -Skifte hane nu?
« Svar #5 Dato: 19 December , 2014, 12:01 »
Er medlem af klubben, så det vil jeg gøre.