Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange har engelske araucana?  (Læst 31182 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Hvor mange har engelske araucana?
« Dato: 16 Maj , 2011, 23:41 »
De dejlige englændere er efterhånden blevet spredt ud over forum :)
Hvem har dem nu og hvor mange planlægger at fortsætte med avlen?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2011, 07:54 »
Åbentbart er der "mange" som har dem, men der er også "mange" som sælger dem igen ret hurtigt   ???
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2011, 08:14 »
@Lene, det er ikke helt rigtigt, faktisk er det kun en der har gjort det, og så lige de samme dyr en gang til p.gr.a hanen.

Jeg har solgt en del æg til folk som vil beholde racen fremover.To hold avlsdyr er hos seriøse mennesker + altså nu dem du har.

Sidste år holdt jeg virkelig igen med at sprede racen, for det er både godt og ondt, men lidt penge til udgifterne skal der jo altså til. Det går desværre som jeg havde ventet, at ind imellem vil folk tro at de engelske og de haleløse er det samme og så vil der komme nogle kyllinger der er hverken eller.

Det er lidt trist,men sådan er hønseverdenen nu engang.

VH Gunni.


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2011, 08:26 »
Der er da også en som sælger kyllinger nu. Som vel er købt som rugeæg. Jeg har også skrevet mange i "" .

Men folk må selvfølgelig gøre helt som de selv vil. Derom ingen tvivl om det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #4 Dato: 17 Maj , 2011, 08:37 »
Uh ha ja, misforstå mig endelig ikke, ingen er jo tvangsindlagt. Heldigvis for os alle. Kyllingerne der er tilsalg nu er fra den samme som oprindeligt købte dem du nu har.

Jeg synes det er helt i orden, at man finder at en anskaffet race ikke lige var det man alligevel ville have, men indtil videre er det altså ikke en tendens, at folk ikke vil have dem, tværtimod.

Så der er ingen sure opstød i mine indlæg.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #5 Dato: 17 Maj , 2011, 08:48 »
Jeg vidste ikke at det var den samme som havde købt de voksne af dig, så meget følger jeg dog ikke med i det...

Det er kun glædeligt at høre, at de bliver udbredt, og så kan man i det stille også håbe at folk vil avle med dem og endda udstille dem.

Dette gælder forøvrigt alle de andre racer også, så vi i fremtiden også har racehøns og udstillinger, som vi kan komme og beundre dem på.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #6 Dato: 17 Maj , 2011, 09:27 »
Jeg var meget begejstret over de smukke grå/lavendelfarvede i Herning. Hvis bare... ;) Men jeg er vist en af dem der nøjes med et par racer og ikke en hel farvelade. Hvis jeg skulle kaste mig ud i en ny race, så måtte en af de andre ud og det har jeg ikke lyst til foreløbig. Det er også vigtigt at så smuk en ny race bliver promoveret ordentligt og at dem der har dem bliver ved med at udstille og avle seriøst. Jeg håber meget at vi ser endnu flere i Herning i år.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #7 Dato: 17 Maj , 2011, 09:46 »
Jeg har i år købt rugeæg fra dem (de perlegrå), for jeg faldt for dem, da jeg så dem på LU 2010. Sikke en farve og så pynter det at de har en hale kontra alm. Araucana. ;)

Så nu går der her på Lolland 14 kyllinger, som har fået ringe på. Jeg har så yderligere købt 1,0 perlegrå stribet ? og 0,1 perlegrå fra 2010.

Jeg kan dog ikke love at jeg har dem til tid og evig (som mine Jersey Kæmper f.eks) men indtil videre er jeg vældig glade for dem.  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #8 Dato: 17 Maj , 2011, 10:00 »


Det er kun glædeligt at høre, at de bliver udbredt, og så kan man i det stille også håbe at folk vil avle med dem og endda udstille dem.


Jeg er til gengæld ikke så vild med at en race bliver populær, det skader mere end det gavner i mange tilfælde. Jeg er til gengæld meget glad for, at enkelte seriøse opdrættere har fundet dem pæne og gerne vil arbejde med dem, for at fremme racen, men jeg frygter lidt "alle de andre" som tror at det er en Araucana, bare med hale ;D ;D

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #9 Dato: 18 Maj , 2011, 22:26 »
Ja jeg er jo blevet temmeligt bidt af racen, så meget at jeg besluttede at satse på de engelske fremfor de haleløse.

Pt. har jeg perlegrå og sort, jeg har omkring 15 perlegrå kyllinger og to sorte ingen med ring og en perlegrå fra 2010 som er skruk og gør det til U.G
Nu tilbage som Johanne Schiødt

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #10 Dato: 18 Maj , 2011, 23:22 »
Jeg ved meget godt hvor haardt Gunni har arbejdet for at give racen et godt fodfeste i Danmark, og jeg ser ogsaa hvor hun haardt hun arbejder for at udvigle den Danske gen-bank for racen, og det saarer mig naar jeg ser hvorledes "serioese" avlere af racen her i UK har behandlet Gunni. Ifra  Britisk Araucana club's synspunkt er det jo fantastisk at ha nogen som spreder racen, og stammerne paa den maade hun har giordt, og ogsaa vil fortsette at goere. Om nogle aar vil jo Britene kunde se til Danmark for "nyt" blod. For et dyr som kyllingen, med kun 16 kromosomer, vil jo de Danske linier inden 15-20 aar vaere fullstendig "friske" i avls-sammenheng. De Engelskmend gir dig ikke den opfoelging du fortiener, Gunni, men fortsett du bare, hver gang du behoever lidt hjelp lokalt, saa vil jeg goere hvad jeg kan for at hjelpe. ALLE Briter er jo ikke SWindlere?
Foroevrigt saa ser det ud til at vi har fundet en ny, hurtigere maade at sende aeggene paa, en person her paa Forum fik aeg der var sendt paa Mandag 16 Mai idag formiddag. 12 aeg (en helt anden race) ifra UK til "Udkants-Danmark" paa 72 timer! Og det koster under dobbel pris af "vanlig porto.

Offline hestelone

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #11 Dato: 19 Maj , 2011, 00:12 »
 :)
Jeg har 23 perlegrå engelske araucana, som stammer fra rugeæg, som jeg har købt af søde Gunni.

Jeg holder utrolig meget af disse store, smukke kyllinger som kommer til at ligne voksne dyr mere og mere for hverdag der går og glæder mig virkelig til at forsøge at avle gode dyr, som kan udstilles.

Mange har gerne ville købe af de engelske araucanaer, men jeg sælges ikke ud af dem som jeg har fået i denne omgang. Jeg vil beholde de bedste og spise de haner, der måtte komme i overtal.
Og så må vi se hvad tiden bringer  :)

Jeg synes bestemt godt, at man kan forsøge at lave aftaler med købere, at en så ny race i DK og forsøge at finde folk, der vi være med til at avle videre på det kæmpe arbejde som Gunni har lavet.

Men omvendt er det naturligvis også i orden at sælge, hvis det ikke duer med de dyr man har fået i hus.

 :)  :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #12 Dato: 19 Maj , 2011, 00:21 »
Mange har gerne ville købe af de engelske araucanaer, men jeg sælges ikke ud af dem som jeg har fået i denne omgang. Jeg vil beholde de bedste og spise de haner, der måtte komme i overtal.

Det virket lidt op ad bakke for udbredelse af racen i DK.  ??? ??? ???
Mvh
Erik Andersen

GKV

  • Gæst
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #13 Dato: 19 Maj , 2011, 08:03 »
Det virket lidt op ad bakke for udbredelse af racen i DK.  ??? ??? ???

Nu er jeg vist lidt "dum" for jeg ved ikke hvad du mener! Det glæder mig, at de fleste mennesker, der indtil videre har interesseret sig for racen, har indset at det ikke er et spørgsmål om kvantitet men kvalitet, når vi taler om så ny en race i DK.

Jeg ønsker ikke med dette, at nogen skal være stavnsbundet, men at de virkelig ønsker den og tænker sig om inden de begynder.Jeg mener jo at racen har brug for det, den er som sagt ny, og det vil være synd, at de eksemplarer som er helt ude i hampen blot bliver videresolgt på popularitet, for er det nedad bakke.

Vi er allerede nogle stykker som agter at samarbejde omlring det, men det får vente til det er lidt senere på året,(der er jo også haver o.s.v. der skal passes ;D)

Til efteråret er jeg sikker på at vi kan få lagt nogle planer for, hvordan vi fremover skal komme videre og jeg glæder mig til det.

Thorleif ved om nogen, hvor svært det er at få hul på englænderne, men der er da lys forude, Johanne har nye kyllinger fra et helt nyt sted og mon dog ikke jeg får lidt lidt senere? Det tror jeg da på.Når der så også er kommet nye intersserede til, så begynder det at hjælpe gevaldigt, for det kan betyde flere kontakter udadtil via deres netværk.

VH Gunni.

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvor mange har engelske araucana?
« Svar #14 Dato: 19 Maj , 2011, 09:44 »
Det virket lidt op ad bakke for udbredelse af racen i DK.  ??? ??? ???
Det kan virke som om Gunni arbejder bedst i modvind?