Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nyt fra bobwhitevagtelland  (Læst 103801 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #165 Dato: 20 August , 2009, 17:09 »
Jeg fedter med melorm (melormene har gået på den gode kattemad fra dyrlægen og er derfor lødig kost) og håndfangede insekter, og ja, jeg fanger dem selv...utroligt som sådan nogle små fugle kan flytte ens grænser, for hvad der er acceptabelt at røre ved *f
Mht. specialindretning af drivhus kan jeg opsummere, hvad der har virket for mig:
Jeg har næsten alle planter i kapillærkasser, og jeg er om hyggelig, når jeg vander, så der ikke kommer noget/for meget vand ved siden af.
Jeg har gravet nogle rør ned i jorden ved de få planter, der er plantet direkte i jorden, på den måde bliver der vandet ned i jorden og ikke på overfladen.
I midten af drivhuset og henne ved døren har vi fliser.
Overalt, hvor der er bar jord, har jeg luget al græs (næsten) væk, og lagt et ca. 5 cm tykt lag Easy Strø.
Jeg undlader at overbruse planterne.
Ved yngleperiodens start sørger jeg for at der er en god bunke hø, som de kan anvende til redemateriale.
Hvis jeres drivhus er godt gennemtørt, er det måske ikke nødvendigt med Easy Strø, men hvis man vil have kyllingerne til at overleve, må der bare ikke være koldt og/eller fugtigt i bunden!
Det er jo et drivhus også, men man kan nemt uden at gå på kompromis med planternes trivsel, få det til at være et sted, hvor bobwhitevagtler trives også.
Bobwhitevagtler kan varmt anbefales, for de er sjove at studere, og de kan nemt gøres håndtamme, hvis man gider.
Hvis man vælger bobwhitevagtler, er det vigtigt, at man også sørger for det rigtige foder. I modsætning til f.eks. høns, skal kvaliteten være helt i top, ellers går det galt. Det har jeg dog kun hørt om, for jeg har forsøgt at give mine det rigtige.
Hvis der ellers er noget, du gerne vil vide, Tine, så bare sig til  /o
Bjarne skal jo af med alle sine vagtler nu, så der har I da en mulighed. På et tidspunkt bliver jeg vel også nødt til at komme af med mine små, men jeg har slet ingen idé om køn osv endnu.

Nå ja forresten, de to små vokser og trives, de er ved at have de fineste små fjer på vingerne, og man kan næsten ikke se, hvem af dem der havde det ret store sår. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #166 Dato: 20 August , 2009, 18:12 »
Marianne har du fundet ud af hvor i drivhuset at kyllingen kom til skade ? der må jo være et sted hvor der er en skarp kant el. lign. måske et sted ved glasset...

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #167 Dato: 20 August , 2009, 19:02 »
Jeg aner det simpelthen ikke, Bjørn, der er intet metaltråd af nogen art, der er selvfølgelig de stålprofiler, der er støbt ned i jorden, men ligefrem skarpe vil jeg ikke kalde dem. Så er der planterne, men så skarp eller spids kan en kvist vel heller ikke være? Og så tyndhudede er de vel heller ikke de små?
Det eneste, jeg tænker, er at en af de voksne måske har trådt på den på en uheldig måde, men det lyder jo heller ikke videre sandsynligt.
Det er virkelig et mysterium. Jeg ville da gerne vide hvad og hvor, så jeg kan hindre en gentagelse, men.....
Jeg må bare håbe, at det ikke sker igen. *k
Jeg er stadig ikke helt inde i varmen hos de voksne, jeg fandt ellers en lækker ærteblomstegren tæt besat med bladlus, som jeg brækkede af og bar derover. Da de lige havde set den nye mad an, blev ungerne ret glade for det.
Tænk at man frivilligt bære bladlus ind i sit drivhus  /f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #168 Dato: 20 August , 2009, 19:33 »
Det med at det er de voksne der har trådt på den lyder meget sansynligt. Det er ikke sikkert at de selv har opserveret dette og derfor har den formentlig forsøgt at rykke sig fri og hermed er skaden opstået.
Det er godt at den er frisk igen.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #169 Dato: 23 August , 2009, 22:00 »
Hvordan står det til med de kære små ?
Er den helet godt op ?

Jeg har købt en balle easy stø til mit drivhus for jeg tror altså at jeg skal vente vagtel kyllinger. Hun ruger nu meget seriøst. Nogle gange ligger de begge på reden og nusser. Det er bare kært !

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #170 Dato: 23 August , 2009, 22:11 »
De er ved at få en del vingefjer nu, de virker faktisk lidt kluntede i disse dage, jeg ved ikke, om det er noget i stil med teenagere, hvor hænder og fødder også pludselig bliver så store. Jeg håber, de klarer sig, men tør stadig ikke tro helt på det. Men i morgen er de da to uger gamle  /o
De seneste fem dage har de ligget en del alene uden dundyne, især når det har været dejligt lunt. Det tager jeg som en modenhedstegn.
Ja, bobwhiterne er simpelthen så kære sammen, mine voksne bruger også meget tid på at nusse med hinanden.
Jeg tror, du bliver glad for EasyStrø i drivhuset; det giver virkelig en god tør og lun bund. Mine vagtler kan godt lide at skrabe i det, og de formår at få det fordelt godt og grundigt ud over flisegangen også.
Når jeg skal have lavet noget praktisk i drivhuset, f.eks. vande, har jeg fundet ud af, at det bedste tidspunkt er ved 20-tiden, for da har de voksne lagt sig for natten med kyllingerne, og de bliver ikke forstyrrede af, at jeg stille sysler rundt i drivhuset.
Jeg glæder mig til at høre, hvordan det går med dine, hvornår regner du med klækning?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #171 Dato: 23 August , 2009, 22:57 »
Der er ingen tvivl om at Marianne er en kommende seriøs vagtelopdrætter. der er heller ingen tvivl om at der næste gang kommer flere kyllinger.
Jeg genkender udemærket problematiken fra da jeg startede med vagtler og havde de samme problemmer som Marianne har været igennem.
Det lader til at det er en naturlig proces at starte med at gøre fejl og lære heraf for til sidt at kunne håntere problemmerne som de kommer.
Mange giver dsv. alt for hurtig op, og oplever hermed ikke glæden ved at tingene lykkes.
Når jeg kommer ovenpå igen har jeg lidt planer om hjelmvagtler bjergvagtler og rørvagtler.

Rørvagtlerne er nogle meget specielle fugle der kræver et vandbasien med flydeplanter eller lignede de kan gå på for at de trives. De minder lidt om rørhøns.

Hjelmvagtlerne der er utrolig kønne lever af levende foder universalfoder og forskellige frugter, samt de kræver modsat andre vagtler en fugtig frisk bund.

Den toppede bjergvagtel er en helt anden fugle der kræver endnu tørre omgivelser end bob white og skælvagtler, da de lever i meget tørre bjergområder. Foderet afviger også meget fra de to andre typer vagtler.

De tre typer vagtler jeg her har nævnt er ikke egnet til bure som mange af de andre vagtler, men kræver voliere af en vis størrelse.

Ja det er lidt underligt at man stopper med noget og har straks planer om noget andet, men sådan er det nok når man er skadet af fugle og fjerkræ fra man var en stor knægt.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #172 Dato: 23 August , 2009, 23:12 »
Bjarne  /o

Det er dejligt at du stadig har en lille fjer på  *f *f *p
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #173 Dato: 24 August , 2009, 06:57 »
Hehe, Linda :D

@ Marianne: Hvor er det bare skønt at høre, at de stadig trives! *h Tænkte netop på dem i går! :D

@ Lene: Ej, hvor spændende! Og du ved jo godt at vi forventer en spændende "følg-med-i mit-vagtel-liv" fra dig, når tid er, ikk'?! *h

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #174 Dato: 24 August , 2009, 07:26 »
@Bjarne; det er drømmene, der holder en gående. Dejligt at høre, at du har planer om at fylde volieren igen!

@Marianne; har du overvejet at lave en egentlig pasningsvejledning til nye bob white fans? I virkeligheden er alle informationerne jo her, men kunne vel nok skrives om til leksikonnet?!

Og jeg har fået vagtler, vagtler, vagtler.. tra la la.. Rigtige vagtler! Ikke bare de små sære kinesere i Allans drivhus :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #175 Dato: 24 August , 2009, 09:16 »
Tine, jeg har faktisk været ved at skrive på noget igennem længere tid, men hver gang jeg synes, at nu er det ved at være ok, så er der lige noget nyt, jeg skal have undersøgt, og så skal det jo også lige med....The neverending Story...
Jeg skal se, om jeg kan får det sidste (måske) med og så få lagt artiklen her på forum.  :D

Jeg glemte lige: Tillykke med dine nye venner  /o
« Senest Redigeret: 24 August , 2009, 09:25 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #176 Dato: 24 August , 2009, 10:39 »
@Bjarne; det er drømmene, der holder en gående. Dejligt at høre, at du har planer om at fylde volieren igen!

Det er ikke min plan at jeg vil op på samme mængde vagtler som tidligere. Før tog det ca. 3 timer at fodere daglig plus den alm. rengøring der følger med. Nu er jeg ned på under 1/2 time og har tid til mange andre ting jeg ikke havde tidligere og jeg nyder det faktisk.
Jeg har også solgt mine 38 opdrætsbure.
Så efterfølgende bliver det på et helt andet plan og i retning af det Marianne udøver med hendes vagtler, med naturlig udrugning i et biotop miljø der passer bedre til de enkelte arter.
De arter som jeg går og sysler med tanker om er noget mere velfærdskrævende end de vagtler jeg har haft tidligere, så jeg starter i lære på ny og med noget endnu mere udfordrede end de vagtler jeg har haft tidligere.
Men på et plan så det også bliver muligt om sommeren at tage på en tur hele dagen, uden at skulle hjem til vagtlerne.

Jeg kunne også godt tænke mig at komme en tur til regnskovene i Sydamerika og se et træ med 300 rummeter træ, samt det dyreliv der er her. Dette har været udelukket de seneste år på grund af vagtelkyllinger i denne periode.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #177 Dato: 24 August , 2009, 10:52 »
@Bjarne, det lyder som nogle vildt dejlige planer du har for fremtiden. Selvom det også var spændende i den tidl. målestok. Er der nogen af dem du har solgt til der vil gå opdrættervejen ?

@Tine, kan du ikke også lige skrive og fortælle lidt om dine nye små fjervenner og ikke mindst BILLEDER.
Måske skulle vi ha hver vores vagteltråd eller blog for ikke at spamme mariannes.

@Christina, jeg ved ikke rigtig hvornår at jeg kan forvente klækning mistede overblikket i forbindelse med fødselsdag mm.
Men spændende bliver det, håber ikke mindst for Thors skyld at det lykkes.
Nu skal jeg bare ha sikret kapilærkasser mm. så det ikke er kyllingefælder.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #178 Dato: 24 August , 2009, 13:11 »
Min ene kylling har det ikke så godt i dag, den virker lidt mat i sokkerne, og den har lidt løs afføring, ikke flydende, men lysegult cremeagtigt. Der sad en lille prop i morges, som jeg forsigtigt nulrede væk, den var tør, så det var nemt nok, og den kvitterede med en lille lysegul klat,og nu her da jeg kom hjem sad der en lysegul klat igen, noget fugtig i det, men jeg forsøgte da at få det meste væk.
Jeg har købt en lille plasticsprøjte, og forsøgte at få lidt vand i den her da jeg kom hjem, men jeg tror faktisk ikke, den fik noget. De har adgang til blå valmuefrø, men jeg kan jo ikke vide, om den spiser dem. Piv.
Det er den største/ældste af kyllingerne og ikke den, der havde såret, den anden er til gengæld vældig kvik.
Alle må gerne skrive om deres vagtler her, jeg oplever det som udveksling af erfaringer og glæder samt sorger.
@ Lene, du skal have de kapillærkasser kyllingesikret, før du tror! De er utrolig adrætte i en meget tidlig alder. Hvis dine kasser er magen til mine, med en lille styroporplade, der afskærmer vandingshjørnet, kan du f.eks. gøre som jeg: jeg havde noget styroporplade i ca. 5 cm's tykkelse, der skar jeg trekanter af, der lige passede ned i hullerne, og så skruede jeg en lang skrue, nok 90 mm i som håndtag, det virker perfekt. Trekanterne skal selvfølgelig ikke passe for godt, så de bliver for svære at tage op og sætte ned.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #179 Dato: 24 August , 2009, 15:16 »
Jeg har lige været ovre at se til mine vagtler, jeg ville lige se den sløje i rumpen, den gispede tilsyneladende efter vand, så jeg gav den en dråbe ved næbbet,  den sprællede lidt og så døde den i min hånd. Jeg håber ikke, jeg har gjort noget forkert, men ved ikke hvad det skulle være. I første omgang har jeg lige ladet den være derovre, så forældrene kan se den er død, og ikke bare forsvundet. Jeg ved ikke om det gør nogen forskel, men om en halv times tid vil jeg gå over og tage den ud og begrave den.
Den sidste ser heldigvis fin og livlig ud. Nu har jeg brug for alle gode ønsker og krydsede fingre *k
Ja, jeg er ked af det.  <W
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk