Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nyt fra bobwhitevagtelland  (Læst 103434 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #120 Dato: 15 August , 2009, 16:14 »
Jeg kommer altså hele tiden til at klikke på dine film og må sige at det ser meget trivselsagtigt ud i mine øjne. Jeg tror at de nok skal klare det.
Du siger at du har set en af kyllingerne løbe afsted med en ørentvist så lyder det da til at de får deres foder behov dækket.
Bunden i drivhuset ser også ud til at være god.
Er din plan at de skal bo i drivhuset til vinter også ?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #121 Dato: 15 August , 2009, 16:36 »
Ja, Lene, jeg ser også på dem mange gange om dagen, den slags film er vanedannende, *f og så behøver jeg ikke rende over og kikke til dem for tit, så jeg stresser dem. Men jeg har lige kikket til dem og tjekket, at der er mad nok, og de er stadig dejligt livlige.  /o
Min guru (Bjarne) siger, at de fint kan gå i drivhuset til vinter, for nok er der koldt, men om vinteren er drivhuset jo meget tørt, og det er det, det kommer an på. De kan sagtens tåle kulden, men ikke hvis der samtidigt er fugtigt.
Det er i grunden dejligt, for så får drivhuset også en funktion i vinterhalvåret  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #122 Dato: 16 August , 2009, 20:26 »
Stadig to meget livlige vagtelkyllinger i drivhuset, *y og jeg kan se de er vokset. *p De kommer langt omkring og også på egne hånd, men de tilbringer stadig det meste af dagen under dundynen.
De klækkede henholdsvis mandag og tirsdag, så de må vel være syv og seks dage gamle nu  /o
Måske tør jeg begynde at tænke på navne?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #123 Dato: 16 August , 2009, 21:19 »
Min bedre halvdel fortæller mig, at hampfrø fra fuglefrø er 'han-planter' og ikke kan ryges. Derfor er de tilladt i foderblandingerne.  8)
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #124 Dato: 16 August , 2009, 23:08 »
Min bedre halvdel fortæller mig, at hampfrø fra fuglefrø er 'han-planter' og ikke kan ryges. Derfor er de tilladt i foderblandingerne.  8)

Hvor ved han det fra? ::)

;D

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #125 Dato: 16 August , 2009, 23:22 »
Min bedre halvdel fortæller mig, at hampfrø fra fuglefrø er 'han-planter' og ikke kan ryges. Derfor er de tilladt i foderblandingerne.  8)

Tror du at den holder i retten ?  8)

Stadig to meget livlige vagtelkyllinger i drivhuset, *y og jeg kan se de er vokset. *p De kommer langt omkring og også på egne hånd, men de tilbringer stadig det meste af dagen under dundynen.
De klækkede henholdsvis mandag og tirsdag, så de må vel være syv og seks dage gamle nu  /o
Måske tør jeg begynde at tænke på navne?

Jubiii.... Hvor er det dejligt. jeg *k stadigvæk.

Så kan jeg lige fortælle at her hos mig ser det ud som om at bob white vagtel hønen tilbringer meget tid på reden !
Men Jeg har ikke haft fjernet æg så jeg ved ikke hvor gamle de er. Men hun skal ha forsøget.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #126 Dato: 16 August , 2009, 23:39 »
Min bedre halvdel fortæller mig, at hampfrø fra fuglefrø er 'han-planter' og ikke kan ryges. Derfor er de tilladt i foderblandingerne.  8)

Tvivler stærkt på at man kan kønsbestemme ud fra frøene fra en plante. Men godt forsøgt! Det kræver jo ihvertfald lidt ekspertise at modbevide denne påstand.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #127 Dato: 17 August , 2009, 08:24 »
Hvor spændende, Lene, *y hvor mange æg ligger hun på (cirka)?
Det kan godt være, det tager lidt længere tid, end de 23 dage, hvis der er lidt fugtigt i drivhuset, og det kan også betyde, at kyllingerne kan have svært ved at komme ud af æggene, hvis membranen i ægget bliver lidt fugtig og dermed gummiagtig i stedet for papirsagtig. (lyder det fra den "super erfarne"  ;D); det var jo, hvad jeg oplevede første gang. Men efter jeg har droppet overbrusninger i drivhuset, er det blevet bedre, og et lille lag støv på vinbladene osv kan da godt være ganske dekorativt *g

Mht. hamp er det jo ærgerligt, at man ikke lovligt kan bruge det til nyttige formål, vi er, som tidligere skrevet, storforbrugere af frøene til fodring af de vilde fugle, og hvis det virkelig kan holde spindemider ude af drivhuset, ville det jo være genialt at have en plante der....hvis bare det var lovligt.

PS, ja, de to små er stadig i fuld vigør * *d
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Viben schliemann

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #128 Dato: 17 August , 2009, 08:53 »
Hvor spændende, Lene, *y hvor mange æg ligger hun på (cirka)?
Det kan godt være, det tager lidt længere tid, end de 23 dage, hvis der er lidt fugtigt i drivhuset, og det kan også betyde, at kyllingerne kan have svært ved at komme ud af æggene, hvis membranen i ægget bliver lidt fugtig og dermed gummiagtig i stedet for papirsagtig. (lyder det fra den "super erfarne"  ;D); det var jo, hvad jeg oplevede første gang. Men efter jeg har droppet overbrusninger i drivhuset, er det blevet bedre, og et lille lag støv på vinbladene osv kan da godt være ganske dekorativt *g

Mht. hamp er det jo ærgerligt, at man ikke lovligt kan bruge det til nyttige formål, vi er, som tidligere skrevet, storforbrugere af frøene til fodring af de vilde fugle, og hvis det virkelig kan holde spindemider ude af drivhuset, ville det jo være genialt at have en plante der....hvis bare det var lovligt.

PS, ja, de to små er stadig i fuld vigør * *d

Nu må vildtfugle pigen på banen *f ,
Med hensyn til hamp, så er det sådan at de hampfrø som sælges til vildfugle er beregnet til fremstilling af hampsnor/reb og indholder ikke eforiserende stoffer. De er varme behandlet fordi ellers ville de sprede sig som bjørneklo.
Så derfor kan/må du godt have en eller to planter i dit drivhus, ;) De er også gode til at holde møl væk.

Måske man skulle dyrke nogle stykker og sælge dem som værende ægte, :D Den har min mormor engang hoppet på *f Det var i kirsebærsaft, hvor hun havde fået at vide at det var krisebærvin og blev utrolig fuld  *g

Mvh Viben

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #129 Dato: 17 August , 2009, 09:28 »
Vi har prøvet med en hampplante fra en vildfugleblanding (varmebehandlet? - her spirer de i voldsom grad omkring foderbrættet!) men den virkede ikke. Vi talte så med den lokale hampeavler  ;D - det er kun til eget forbrug - og han fortalte at det skulle være noget med "stof" i, da det netop er det, der holder insekter væk  :o. Ganske rigtigt, næste år fik vi en af hans planter - og siden har vi ikke haft dyr i drivhuset. Man kan altså også tydeligt lugte forskel, især på varme dage  ::). Man skal ikke inhalere for dybt! Måske dør kræene af rusen?
Nå, men det er måske ikke nogen god idé, hvis der går vagtler i drivhuset. De bliver vel også skæve ::).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #130 Dato: 17 August , 2009, 09:49 »
Det lyder ikke så sundt for vagtler, og slet ikke for små sarte vagtelkyllinger  /3
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #131 Dato: 17 August , 2009, 10:03 »
Hvor spændende, Lene, *y hvor mange æg ligger hun på (cirka)?
Det kan godt være, det tager lidt længere tid, end de 23 dage, hvis der er lidt fugtigt i drivhuset, og det kan også betyde, at kyllingerne kan have svært ved at komme ud af æggene, hvis membranen i ægget bliver lidt fugtig og dermed gummiagtig i stedet for papirsagtig. (lyder det fra den "super erfarne"  ;D); det var jo, hvad jeg oplevede første gang. Men efter jeg har droppet overbrusninger i drivhuset, er det blevet bedre, og et lille lag støv på vinbladene osv kan da godt være ganske dekorativt *g

Jeg ved faktisk ikke hvor mange æg hun ligger på. De flyttede reden efter min fødelsdag.
Under festen havde jeg vagtlerne i en transportkasse i hønsehuset, for mit drivhus ligger i forlængelse af garagen hvor festen blev holdt og jeg var bange for at de enten blev stressede af den høje musik eller at en af gæsterne ville komme til at åbne drivhuset.
Da de så kom tilbage til drivhuset ville de flytte lidt om i deres omgivelser.

Mon ikke at vagtlerne godt kan tåle hamp planten. Det er jo først når den tørres og ryges at den udvikler sig.
Alle planter i mit drivhus kommer bag en ramme af volierenet når de er små for at vagtlerne ikke skal nippe i dem.
Hvis ikke at spindemider kan lide planten hvad så med rovmiderne ? <A dem vil jeg jo godt ha til at patruljere. ?? Uha alle de spekulationer  ;) Man har sgu et nemt liv !

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #132 Dato: 17 August , 2009, 11:45 »
Citér
Med hensyn til hamp, så er det sådan at de hampfrø som sælges til vildfugle er beregnet til fremstilling af hampsnor/reb og indholder ikke eforiserende stoffer

- Så var der da lidt om snakken...  ;)
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #133 Dato: 17 August , 2009, 17:10 »
Jeg har lige siddet lidt i mit drivhus og kikket på mine vagtler: REN TERAPI  /o
Bob er den, der tager sig mest af de små, men han kan da sagtens sidde og ordne sine fjer, men de små snupper en morfar under ham. Sætter Ariel sig ved siden af, kan han da også lige nusse hende lidt på halsen og i nakken. Hun er ikke sen til at gøre gengæld, Bob sad simpelthen med lukkede øjne, mens hun nussede ham rundt i hovedet og i nakken.
Lidt efter kom de små frem, og så fik de også lige en omgang i dunene af papas næb. Det er simpelthen så kært at se på!
Lidt senere var de ude at gå, og da oplevede jeg noget, som jeg ikke har set før: Bob kom gående med de to små, og da han kom hen til Ariel, lagde hun sig ned, og kom med det jubelhvin, som hun kommer med, når han træder hende, det så nu ud til, at han sagde: Nej ikke lige nu, Skat! Han gik i hvert fald videre.  <A
Jeg har aldrig set, mine høner lægge sig for hanen, det plejer altid at være ham, der tager initiativ og gennemfører, hvorpå hønen så rejser sig og ryster sig, og det er det.
Jeg mener, at jeg kan begynde at ane de første fjer på kyllingerne. Lene, hvornår begyndte Lucky at få fjer? Det er i hvert fald meget tydeligt, at de vokser, og der er også kommet en lille ansats til hale *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #134 Dato: 17 August , 2009, 21:29 »
Her er lige en lille film, først ses Ariel lægge sig med sit lille kokette jubelhvin, men igen har Bob ikke tid.
Lidt senere ses kyllingerne spise de store melorm:
View My Video

I denne lille film er det Ariel, der nusser Bob:
View My Video

Og her Bob, der tager sig kærligt af Ariel:
View My Video
Ja, jeg ved godt jeg er ved at blive lidt vagtelnørdet, men de er altså både sjove og kære at se på *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk