Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nyt fra bobwhitevagtelland  (Læst 103291 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #90 Dato: 11 August , 2009, 15:36 »
Jeg kan bidrage til det Bjarne skriver om at bobwhite er gode ved hinanden. Mine to voksne sidder tit og nusser med hinanden, det er både ham, der nusser hende på halsen og ryggen og vice versa.
Når jeg kommer med lækkerier til dem f.eks. melorm, tager Bob dem i næbbet og laver en speciel "dans" hvor han går op på tæer, krummer ryg og spreder vingene mens han siger en helt speciel dukkedukkeduk-lyd.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #91 Dato: 11 August , 2009, 19:33 »
Jeg er lige kommet hjem fra Viborg hvor jeg har været oppe og købe foder.
Jeg har bl.a. fået fasan voks og agerhøne voksfoder, som jeg forventer at lave foderforsøg med.

Når man læser på indholdssedlen ser det ud til at fasan voksfoderet er mere optimal end agerhøne blandingen. Bl.a. indeholder den ikke palmeolie som er i de fleste blandinger og dette er formentlig skyld i ofte tynd mave hos kyllingerne. Protein indeholdet er også mindre og det kan formentlig bevirke at mine vagtler ikke som sidste år begynder at ligge æg midt på vinteren. Det eneste minus der er, er at indeholdet af fiskemel kun er 1 % mod 3 % i agerhøneblandingen.
Jeg talte med Michael om dette og han oplyste at det nok ikke var umuligt at ændre på indeholdet af fiskemel i fasanblandingen til næste år hvis det viste sig nødvendig.

Det største problem ligger formentlig i at når der produceres foder til erhvervet ser man først og fremest på en hurtig vækst som kyllingerne til tider ikke kan håndtere.
Det vi efter min mening har brug for er foder der giver en god og fast afføring samt de stoffer de har behov for af bedste kvalitet uden at de bliver presset unødig.
Det at presse små kyllinger lige til grænsen i vækst svare til at gøde en blomst til det er lige før den er ved at gå ud. Man ved jo hvad der sker hvis planter i drivhus eller haven får for meget gødning.  
« Senest Redigeret: 11 August , 2009, 20:05 Fra Bjarne Andersen »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #92 Dato: 13 August , 2009, 21:39 »
En lille update:
Første kylling klækkede mandag og der klækkede en mere tirsdag /o, så besluttede Ariel, at der var ruget nok og gik af reden, heldigvis var jeg hjemme og tog de resterende æg, det ene var endda perforeret hele vejen rundt af en pippende kylling, og bar dem ind og lagde dem i rugemaskinen, efter at jeg havde lyst dem og sorteret de blanke fra. Dem lagde jeg tilbage i reden, jeg håbede, at hun ville lægge sig, så hun selv kunne ruge de sidste ud. Det gjorde hun nu ikke.
Tirsdag aften slusede jeg den nu færdigklækkede kylling ind i drivhuset og lagde den lige foran de voksne. Den var godt klar over, hvad det gjaldt om og pilede ind under dundynerne. Bjarne havde fortalt mig, at det er vigtigt med to ting, for at de voksne accepterer kyllingerne og kyllingerne de voksne:
1. at de voksne har mindst én kylling i forvejen og
2. at kyllingerne kommer ud til de voksne så snart som muligt, for ellers vil de være bange for de voksne.
Onsdag morgen var der stadig tre fine kyllinger, den ene tydeligt større og stærkere en de to. Da jeg kom fra arbejde onsdag eftermiddag, var den ene kylling sporløst forsvundet. Den må jo ligge død et eller andet sted i drivhuset, men det kan være, den er blevet krattet ned i underlaget; den kan under ingen omstændigheder være smuttet ud, for der er ingen utætheder. Den store kylling var stadig i fin form, men den anden kylling havde svært ved at gå, væltede og lå og sparkede og havde svært ved at komme op igen. Jeg undersøgte den og kunne se, at dens fødder ikke var, som de skulle være, så jeg tog den med ind og satte den i rugemaskinen, hvor der nu var en klækket og en mere på vej. Da Søren kom hjem, fik han den slemme opgave at aflive. Ja, det er for dårligt, at jeg ikke kunne selv.
Da det begyndt at skumre, tog jeg de to næste kyllinger med over i drivhuset, de pilede også ind under dundynerne, så det gik fint. Stadig tre æg i rugemaskinen, to med tydelige skrabe/raspelyde.
Her til morgen var der stadig tre fine kyllinger i drivhuset, de spiste fint alle tre og virkede livlige, mandagskyllingen var selvfølgelig lidt større.
De har spist fint i løbet af dagen: dels myrepupper og dels nogle minibittesmå melorme-ting, der hedder zeppelinere. Disse zeppelinere og i øvrigt også min melorm har jeg gående på kattemad og også noget frisk frugt, så det burde være lødig kost. Kyllingerne har også fået æggefoder og specielt vagtelstartfoder som er hentet i Holland. Det er lidt svært at se, hvor meget de spiser af de to sidstnævnte, men jeg blander startfoder, æggefoder og zeppelinere, så jeg håber, der glider noget af det hele ned. Jeg blander det selvfølgeligt efterhånden, som jeg serverer det for dem, mange gange om dagen.
Når kyllingerne tager en zeppeliner i næbbet, løber de lidt væk, og spiser den med ryggen til de andre, for så at vende tilbage efter mere mad, rigtig sjovt at se på.  :D
Jeg har været ude for at grave efter myrepupper i dag, men desværre kun fundet ganske få  >:(

I rugemaskine klækkede endnu en kylling i løbet af i dag, og den så fin ud, og der var stadig et æg der raspede, men her til aften var kyllingen død, det sidste æg rasper stadig, men jeg tror ærlig talt ikke på, at der kommer en levedygtig kylling ud af det, og så er der et sidste æg, hvor jeg tror, kyllingen er død.
Jeg tror, at den kylling, der klækkede i dag, har været svagelig, siden den tog så lang tid om at klække, og derfor tror jeg heller ikke på den sidste, men så længe der er liv, er der vel håb? *k

Så status er, at ud af 17 æg var der ni, der enten var ubefrugtede eller ikke udviklede sig. Indtil videre tre levende og tre døde kyllinger og to uklækkede æg.
Ikke fantastisk, men jeg kan dog se, at de ting jeg har ændret i mit drivhus i forhold til sidste kuld, betyder rigtig meget i forhold til kyllingernes trivsel. Der er tørt og lunt i bunden. Samtidig er det jo et drivhus, men på den måde, jeg har grebet det an nu, kan både planter og vagtler trives. Jeg har et lillebitte håb om, at der kan komme overlevende vagtelkyllinger denne gang; men ellers har jeg lært en masse, og næste år kan jeg bruge det, jeg har lært og så forhåbentlig få overlevende kyllinger.

Jeg vil sådan håbe, at der kommer bare et par overlevende ud af det denne gang *k *k *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #93 Dato: 13 August , 2009, 21:50 »
UHA Marianne
Du gør hvad du kan, det tror jeg alle ved. /o
Håber sååååååååååå meget for dig at det lykkes denne gang.
Jeg  *k alt hvad der kan  *k .
Hvor lang tid går der inden faren er ovre så de bedre kan klare sig selv.
<O
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #94 Dato: 13 August , 2009, 22:03 »
Tillykke med de små  <I <I

Jeg krydser også fingre for det videre forløb.
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #95 Dato: 13 August , 2009, 22:17 »
Jeg er ikke helt sikker på, hvornår den kritiske periode er ovre, Linda, men mandagskyllingen har da klaret sig længere end nogen fra sidste kuld  :D
Men vi kan jo se, hvordan det gik med Berit/Lenes lille Lucky; h*n klækkede d. 19. juli og døde d. 1. august, så det var jo næsten to uger.
Men for hver dag, der går godt, bliver de jo stærkere, så jeg håber da på det bedste.
Dværgmarankyllinger er heldigvis ikke så vanskelige *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #96 Dato: 13 August , 2009, 22:43 »
Den kritiske periode plejer at være den første uge. De første 3 dage er de aller kritiske da de kyllinger der har haft lidt svært ved at komme ud af æget ofte bukker under her. Samtidig er det også de første 3 dage der er afgørede for kyllingeres forløb resten af livet. Hvis de ikke kommer godt fra start her giver det ofte problemmer senere.
Men med det foder og omsorg Marianne har lagt for dagen, burde en god grund være lagt for deres fremtid.

Det der kan være et problem er hvis kyllingerne ikke får ro nok de første dage samt den rette tempratur.
Dette burde ikke være noget problem når hønen selv går med kyllingerne, da det burde være de optimale forhold.
Sammensætningen med forældrefuglene er også hånteret på bedste vis, der er bevist at kun en kylling er forsvundet af dem der er sat til hønen. 

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #97 Dato: 13 August , 2009, 22:45 »
Du er altså en sej kone, Marianne. Prøv lige at tænke et halvt år tilbage og læs så din beskrivelse af vagtlernes menu-kort og din indsats for at skaffe kryb og kravl. Ville du have troet det om dig selv tidligere? Der kan man bare se. Fjerkræ er udviklende /o
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #98 Dato: 13 August , 2009, 23:33 »
Fjerkræ er udviklende /o

Især vagtler  *f

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #99 Dato: 13 August , 2009, 23:41 »
Hvor lyder det godt og meget spændende Marianne.
Stort tillykke fra mig og Thor. <I

Det er så godt når man lærer af sine erfaringer og at så til og med giver pote, det tyder det på i dit tilfælde. *p

Vi glæder os til at høre mere.........

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #100 Dato: 14 August , 2009, 07:27 »
Ja det er spændende Marianne. Jeg håber at de vil overleve denne gang !  /o

Tænk at du er ude at finde myreæg  :)

Jeg  *k for at det går godt og følger spændt med i din historie.
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Susanne

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #101 Dato: 14 August , 2009, 08:33 »
Pyh, Marianne, vi holder godtnol vejret  /o

Jeg kan lige forstille mig, hvordan du har det med de små. Når vi ellers får kyllinger, er vi jo i den syvende himmel - du må jo være mindst i den tiende!  Krydret med spænding og stor bekymring!

Kæmpestort held og lykke!

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #102 Dato: 14 August , 2009, 15:02 »
Tak skal I ha' allesammen,
Ja, det er jo med en vis bæven, at jeg går i drivhuset om morgenen og når jeg kommer fra arbejdet.
Til morgen var der en lille død kylling og to meget livlige og sultne kyllinger, da jeg kom fra arbejdet, var der stadig to meget aktive og fine kyllinger.
Jeg passer også på ikke gå for meget derover, for jeg er bange for at forstyrre dem for meget, for jeg er bange for at stresse dem. Det virker nu ikke, som om de er bange for mig, men man kan godt mærke er de er noget mere på dupperne i forhold til mine besøg, så det er ikke lige nu vi træner at sidde på hånd og spise.
Fordelen, ved at de er så trygge ved mine hænder, er at de ikke bliver skræmte, når jeg sætter mad ned til dem. Jeg vil prøve at se, om jeg ikke kan få taget lidt billeder og film at de små og deres forældre.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #103 Dato: 14 August , 2009, 16:20 »
Her er lige nogle stumper film, så I kan se de små. Jeg synes de virker livlige og veltilpasse, men nu må I selv bedømme.
Den sortmelerede vagtel er faktisk min smukke kridhvide Ariel, som ikke har brugt så meget tid på den personlige pleje på det seneste  /o Bob er heller ikke så flot i fjerene, som han normalt er.
Der var lige den sødeste situation, da jeg kom derover, Bob lå og lunede begge kyllingerne, og der stak bare det allerkæreste lille kyllingehoved frem bag hans vinge. *p
View My Video
View My Video
View My Video
View My Video

Man kan se filmen i fuld skærm, ved at klikke på et lille ikon under filmen i højre nederste hjørne.

Og du har ret, Kirsten, mine sarte fornemmelser har flyttet sig, jeg står gladelig med klør-fem ned i melormene, har en horde myrer kravlende op af hænder og arme osv. i den dur. Foderpincetten er lagt langt væk, det var alligevel utrolig besværligt  /d
« Senest Redigeret: 14 August , 2009, 16:46 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #104 Dato: 14 August , 2009, 17:11 »
Sikke nogle skønne videoer, Marianne. Og sikke hyggelige lyde de laver, dine vagtler  *p
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond