Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nyt fra bobwhitevagtelland  (Læst 103542 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #75 Dato: 10 August , 2009, 21:24 »
 /o det gør jeg også Marianne
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #76 Dato: 10 August , 2009, 21:26 »
Takker min ven *l
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #77 Dato: 10 August , 2009, 22:09 »
Stort tillykke Marianne  *o
Håber virkelig, at det lykkes denne gang for Ariel.

Hvordan går det med dem, som kom i rugemaskine?
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #78 Dato: 10 August , 2009, 23:01 »
Siger altså tii den om vores "han"kat ..men det bare fordi han kun fik en ½ kønskifteoperation.
Med venlig hilsen Søs

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #79 Dato: 10 August , 2009, 23:29 »
Jeg bliver altid lidt småfornærmet når folk siger "den" eller hunden om min hund. Han hedder Yoda! Håber mine fremtidige børn bliver knapt så forkælede som ham. Tilgengæld er han ikke nær så forkælet som Mariannes vagtler *h *p. Jeg gætter på at det drivhus mere bliver brugt til vagtelbo end til tomater og agurker ;D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #80 Dato: 11 August , 2009, 09:21 »
Alle mine dyr bliver omtalt som han eller hun, også kattene, selvom de rent teknisk ikke er hankatte mere, men jeg vil jo ikke såre deres følelser *f, så derfor er de stadig hankatte, når vi taler om dem. De har skam også navne, dog ikke akvariefiskene *g. Navnene kommer sådan dumpene, når jeg lærer dem at kende, desuden bidrager Sif også, derfor har vi bl.a. en Snehvide og en Ariel, hun elllllsker nemlig Disneyprinsesserne.
Altså Johanne, jeg høster skam mange frugter og grønsager i drivhuset, det er virkelig det, der er udfordringen: at få både vagtler og planter til at trives *o Jeg må hellere få taget nogle billeder, så man kan se at det er et godt sted for både vagtler og planter  :D Men det er da helt klart, at jeg har lavet nogle ting i drivhuset, som jeg ikke ville have spekuleret på, hvis ikke der kom vagtelkyllinger og voksne vagtler for den sags skyld.
F.eks. havde jeg net om planterne, mens de var små, jeg har bunden dækket med Easy Strø og jeg ser stort på at planterne er noget støvede pga. støvbadning, for hvis jeg skal skylle støvet af, bliver der ganske enkelt for fugtigt derinde.
Jeg ved ikke om mine dyr er forkælede, det er der nok mange, der synes. MEN jeg trives, når mine dyr har det godt, så spørgsmålet er vel, hvem der er forkælet?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline løv

  • Bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #81 Dato: 11 August , 2009, 09:49 »
Kære jer der har vagler og/ eller måske har haft vagler.
Så vidt jeg kan se, har i kun bobwhite-vagler? Har I erfaringer med andre?
Er der en god "begynder"-vagel?
Har i et par år haft lyst til vagler, især, når jeg får mit drivhus, men havde osse en forestilling om, at lave en flytbar indhegning til frugttræerne, så de kunne spise insekter og larver mm. Evt. noget med en marsvineskjul eller lign., de kunne søge tilflugt i? Ville selvfølge have dem i stald om vinteren. De er måske for sarte til alm dansk vejr udenfor drivhuse?
Og kan de fleste kun gå parvist?Er der smagsforskel på æggene i forhold til de forskellige racer? elsker at bruge vagelæg fra ukendt race fra supermarkedet i en salat fx.
 Har set, at der er lidt beskrivelser andre steder på forumet, men kunne godt tænke mig, at høre folk egen erfaringer...håber, at nogle vil dele ud af dem :)
(måske, det ville være en ide, ligesom med hønseracebeskrivelserne?)
« Senest Redigeret: 11 August , 2009, 09:53 Fra løv »
Med venlig hilsen Anne

Opdræt af:
Brakel sølv stor
Brakel guld dværg
Antwerpener  Skæghøns sølv- og guld sort/ vagtelfarvet
Desuden til hygge, pynt, æg, skruk:
Sussex
Araucana blå og vildtfarvet
Silkehøns vildt og hvid
Cream Legbar
Welsumer dværg rustfarvet
Welsumer stor rustfarvet
R.I.R. m enkeltkam og rosenkam
Maran
Og lidt blandinger gode som skruk og til æg

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #82 Dato: 11 August , 2009, 09:57 »
En god begyndervagtel er de kinesiske dværgvagtler, som vist også er de nemmeste at få fat i. Jeg har haft dem til at bo og yngle i mit drivhus, men jeg ville nok ikke sætte dem ud. De flyver nemlig fint. ;) Man kan sagtens spise æggene, men de er meget små. Man kan også få vagtler af den størrelse som lægger æg som dem man kan købe i butikkerne. Dem havde min genbo, og de var også rigtig fine, men de havde problemer med at få dem til at ruge.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #83 Dato: 11 August , 2009, 11:05 »
Anne, jeg tror såmænd nok, at bobwhite er en ok begyndervagtel, hvis man lige ser bort fra det med at yngle, men ellers er kineserne nemme, de er nemme at få fat på, de koster ikke ret meget, og de yngler som kaniner. Jeg har hørt, at det kan være et problem at komme af med ungerne, netop fordi de er så almindelige. Mit bud er at både æg og fugle er lige i underkanten mht. størrelse, hvis man vil spise dem.
Du kan læse en del om vagtler her på forum (læs hele tråden):
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,3818.0.html
og på Bjarnes hjemmeside:
http://www.sitecenter.dk/vagtler
Min drøm om vagtler i drivhuset er mange år gammel. Når det blev bobwhitevagtler, er det fordi, jeg læste om dem her, og syntes de lød spændende og samtidig ikke alt for svære.
Det har været en rigtig god oplevelse for mig med mine vagtler, de er blevet ret tamme og mit drivhus er rent faktisk insektfrit.
At de har ynglet og lige netop nu for anden gang har været en stor og spændende oplevelse, som jeg ikke ville være foruden, også selvom alle kyllingerne gik til første gang, jeg kan jo bare *k for at nogle vil overleve denne gang.
Hvis du vælger at købe bobwhitevagtler, kan jeg anbefale Bjarnes, det er sunde dyr i god form. I sommers så jeg vagtler på Vorbasse marked, og der havde jeg mest lyst til at købe dem alle og aflive dem, for de var utrolig sølle at se til, men havde jeg gjort det, havde jeg jo bare støttet damens business  /d
Hvis du vælger at få vagtler, kan du regne med god støtte og opbakning her på forum, vi er flere, der har vagtler, og både Lene og jeg har bobwhite på begynderplan.
Bobwhite kan fint overvintre i drivhuset. Jeg ved ikke om det er en god idé at flytte rundt på dem, måske kan det gøre dem skræmte og nervøse.
Hvis man har haft høns, skal man indstille sig på at mens tingene næsten er dømt til at lykkes med høns, så skal man være lidt mere omhyggelig mht. pasning af bobwhite vagtler.
Jeg ville dog ikke undvære mine, de er søde og sjove og giver mig mange gode stunder; det er hyggeligt at sidde i drivhuset og se på dem og lytte til deres lyde - en lise for sjælen. Lige netop nu er det da særlig sjovt, hvor der er en masse mor-og-barn pludren.
Du kan høre lidt her:
http://www.youtube.com/watch?v=jqhh3qPDXt8&NR=1
http://soundbible.com/22-Bobwhite-Quail.html
http://www.youtube.com/watch?v=2rTqtp_8pMM
« Senest Redigeret: 11 August , 2009, 11:08 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline løv

  • Bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #84 Dato: 11 August , 2009, 11:22 »
 <J Gud...troede, kun der var een slags kinesisk dværg vagel! Tak for linket til Bjarnes side /o
Og nåhr, hvor lyder de dog bare søde *h
Ps. har små hænder og fingre...skulle man virkelig ikke kunne pille et lille vagelæg...det ville vække stor sussec ved en eller kom-sammen, at diske op med sådanne små delikatesser  ;)...øhm, hvor ofte lægger de egentlig æg?
« Senest Redigeret: 11 August , 2009, 11:25 Fra løv »
Med venlig hilsen Anne

Opdræt af:
Brakel sølv stor
Brakel guld dværg
Antwerpener  Skæghøns sølv- og guld sort/ vagtelfarvet
Desuden til hygge, pynt, æg, skruk:
Sussex
Araucana blå og vildtfarvet
Silkehøns vildt og hvid
Cream Legbar
Welsumer dværg rustfarvet
Welsumer stor rustfarvet
R.I.R. m enkeltkam og rosenkam
Maran
Og lidt blandinger gode som skruk og til æg

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #85 Dato: 11 August , 2009, 11:48 »
Jeg ved jo mest om bobwhite. De lægger æg hver dag, de yngler kun en gang om året, men yngleperioden består af op til tre kuld. Jeg ved ikke om de vil blive ved med at lægge æg, hvis man fjerner æggene, men jeg tror kun de lægger æg i yngleperioden, idet de har deres naturlige instinkter i behold.
Du kan jo få f.eks. japanske vagtler, det er produktionsvagtler, de lægger æg ca. hver 18 time, men hønen er også slidt op på et år, man kan vel nærmest sammenligne dem med hybridhøns. Her bliver du så nødt til at tage en rugemaskine til hjælp eller købe en ny høne, for de har slet ingen naturlige instinkter tilbage, og kan f.eks. ikke selv finde ud af at ruge. Jeg har ingen erfaringer selv, men har læst mig til det. Det er jo et spørgsmål, om hvad man vil med sine vagtler  :D
Spørg endelig hvis du vil vide mere, så skal jeg forsøge at svare.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline løv

  • Bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #86 Dato: 11 August , 2009, 11:55 »
Næ, ikke en der er slidt op på et år...det skal være hyggeligt, reducere skadedyr og så ville æggene være en sød bi-ting. det ville bare være ligesom med vores mange af vores frugt og grønt, nyder dem, når de er der (okay, der ryger lidt i fryseren, men det er vores og har ikke brugt forurenende mellemled :-))
Med venlig hilsen Anne

Opdræt af:
Brakel sølv stor
Brakel guld dværg
Antwerpener  Skæghøns sølv- og guld sort/ vagtelfarvet
Desuden til hygge, pynt, æg, skruk:
Sussex
Araucana blå og vildtfarvet
Silkehøns vildt og hvid
Cream Legbar
Welsumer dværg rustfarvet
Welsumer stor rustfarvet
R.I.R. m enkeltkam og rosenkam
Maran
Og lidt blandinger gode som skruk og til æg

napaloma

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #87 Dato: 11 August , 2009, 12:57 »
hejsa

jeg har japanske vagtler..
de er nogle sjove fugle, som ligger æg næsten hver dag....
de er produktive...de har ikke selv ruget , men jeg har i maskine ruget nogle af deres æg ud...

Lonnie

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #88 Dato: 11 August , 2009, 13:20 »
Dine erfaringer passer jo fint med det jeg har læst mig til, Lonnie.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #89 Dato: 11 August , 2009, 15:11 »
Næ, ikke en der er slidt op på et år...det skal være hyggeligt, reducere skadedyr og så ville æggene være en sød bi-ting. det ville bare være ligesom med vores mange af vores frugt og grønt, nyder dem, når de er der (okay, der ryger lidt i fryseren, men det er vores og har ikke brugt forurenende mellemled :-))

Som det skrives er Japanske og Franske også kaldet Jumbo vagtler rene produtions dyr der kun er sat i verden til at gøre så mange æg som mulig uaset konsekvensen for dyret selv. Samtidig har de mistet deres naturlige instinkter og hanerner er som ved Kinesiske dværgvagtler og Harlekin vagtler særdeles hårde ved hønerne der næsten altid er mere eller mindre skallede på ryggen. Men samtidig er det vagtler det næste aldrig går galt med da selv kyllingerne er meget hårdføre. De kan også anskaffes til meget billige penge, da der ofte er rigelig af dem.

Bob White vagtlernes kyllinger er lidt mere sarte. De gamle vagtler har stadig deres naturlige instinkter og det er yderst sjældent at hanerne ødelæger hønerne. I næsten alle tilfælde lever hane og høne sammen i et tæt samarbejde med pasning af kyllinger mm. Dette gør at der er væsentlig flere positive oplevelser med Bob White end de andre nævnte vagtler. Samtidig er de også noget kønnere end de Japanske og Franske efter min opfattelse og derfor har jeg valgt Bob White vagtler som en af mine favorit vagtler.
Jeg har ganske vidst haft både Japaner og Franske vagtler men kun et årstid, hvorefter jeg blev træt af dem, på grund af ovenstående beskrevet.
Jeg har nogle Kineservagtler og Harlekin der går i øjeblikket, men det er nok kun et spørgsmål om tid før de bliver skiftet ud med Toppet bjergvagtel og Hjelmvagtler da det er noget mere spændende fugle at have med at gøre.
Vagtler og fugle der kommer fra bjergegne er ofte mere ømfindelige overfor fugt end de øvrige vagtler. Kulde tåler de næsten altid godt da det er ensbetydende med tør luft.
Med regnskovsvagtler er det modsat da de ofte kræver lidt fugt og mørke omgivelser for at trives. Regnskavsvagtler lever også af helt andre foderemner end de øvrige vagtler. Deres føde besår meget af levende foder og frugt og grønt, hvor de andres foder består af frø og insekter/animale proteiner. 
Bob White vagtler er ikke en meget sart vagtel når blot man gør det rigtig og intresere sig for dyrenes ve og vel.
De vagtler der høre til de mere sarte er Douglas vagtel, Toppet bjergvagtel, Hjelmvagtel og ikke mindst Motasuma vagtel der næsten er umulige at holde liv i med det foder og de forhold vi kan tilbyde dem i fangenskab. Samtidig kræver disse vagtler ofte helt specielle voliereforhold for at de trives.
Det er også sådan at jo mere sjælden og vanskelig en vagtel er jo mere koster de i indkøb.