Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nyt fra bobwhitevagtelland  (Læst 103412 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #45 Dato: 19 Juli , 2009, 15:43 »
Bjarne, jeg gad godt have set dig indfange de omkringhoppende vagtelkyllinger, der hoppede ud til alle sider!  ;D  Det er selvfølgelig endnu et dejligt billede fra dit lille paradis.  :)
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #46 Dato: 19 Juli , 2009, 16:47 »
Ja men paradiset med de mange kyllinger kunne nær have taget en brat end. Det første hold kyllinger i kassen gik rigtig godt, men denne gang havde det nær gået galt.
De drikkeautomater jeg bruger til mine vagtelkyllinger er dem man normalt bruget til fugle og det plejer at gå godt.
Denne gang havde kyllingerne det med at vade op i den meget lille skål der er de kan drikke af. Det passede med at de lige kunne have deres tær i skålen, med det resultat at aviserne i helle kassen på knap en halvdag var meget våde og 15 kyllinger døde og nogle havde det meget skidt et par stykker mere smuttede medens jeg fik kassen gjordt ren og tørret.
Der blev sat en lille klods på den ene side drikke skålen på vandautomaten så de ikke kunne træde op i vandet og det virkede så nu køre det rimeligt igen. Det eneste problem er at de ikke rigtig vil æde kyllingefoderet fra Mølleren. Dette problem har jeg ikke haft med foder fra Danish Agro tidligere.

Jeg har på det seneste undersøgt muligheden for at få Danish Agro foder herover da det ligger på Sjælland, men for at jeg kan få det til blot en nogenlunde rimelig pris skal jeg tage mindst 750 kg. og jeg plejer at købe 250 kg.
Hvis jeg kunne finde en i Jylland der bruger Danish Agro foder kunne jeg få det med denne vej til en helt anden pris. Jeg ved at der er flere landmænd i Hobro området der bruger deres foder og de køre varetur i Hobro området. Danish Agro har af forståelige grunde ikke ønsket at oplyse hvem der i mit område køber foder hos dem, så jeg må selv se om jeg kan finde en.

For øvrigt mon ikke Lene skulle have fået lidt vagtelkyllinger i dag  *f  og i så fald tillykke med de nye små kyllinger  <M.
« Senest Redigeret: 19 Juli , 2009, 16:50 Fra Bjarne Andersen »

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #47 Dato: 19 Juli , 2009, 18:38 »
UHA, Så sidder jeg her på Fanø og nyder solen. Desperat telefonopkald fra min mor der passer menageriet. Det myldrer frem med vagtelkyllinger i rugekassen !

HVAD skal jeg gøre ? de er så små.... kan de klare at være dernede ? hvad skal de spise ? hvor skal jeg putte dem hen ?
hjæææææælp siger moderen der er overbevist om at jeg da udemærket var klar over at de kom idag og bare regnede med at det var noget hun kunne klare.

Nu må jeg finde en Danish agro på vej hjem fra Fanø så jeg har noget mad til dem i morgen.
Tænk at være så langt væk og ikke en gang kan få et glimt af dem.....

Tillykke Berit, det har du gjort godt. Tænk at æggene overlevede at blive taget fra hønen og fragtet til Rungsted for en uge siden.

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #48 Dato: 19 Juli , 2009, 19:43 »
Det var slet ikke morsomt, Bjarne, det du nu fortæller.  Godt du fik rådet bod på det; men det var synd med de vagtelkyllinger, der gik til.  Du må have en meget optimistisk natur for at kunne klare det fortsatte, vanskelige arbejde med sjældne fugle.  Godt der findes sådan nogen som dig.

Det samme til Lene.  Du er da en fjerkræelsker, når du sådan tager hjem fra ferie på dejlige Fanø.  Du skulle hellere have taget æggene med på ferie, så kyllerne kunne opleve Fanø.  ;D  Tillykke med dem!
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #49 Dato: 19 Juli , 2009, 20:33 »
Der ligger en Danish Agro i nærheden af os, og der kunne jeg købe 25 kg FAV, som de tog hjem specielt til mig. Det kostede lige knap kr. 120.
Hold da op, Lene, det bliver spændende at se de små, når du kommer hjem, misundelig, nok lidt  :D
Ariel har lagt sig på sine æg i dag, jeg mener der var 15, men er ikke helt sikker, nu håber jeg bare, at hun kan holde dem varme nok.
Jeg er ked af at høre om dine vagtelkyllingers fodbad, Bjarne. Godt du fik stoppet problemet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #50 Dato: 19 Juli , 2009, 22:40 »
UHA, Så sidder jeg her på Fanø og nyder solen. Desperat telefonopkald fra min mor der passer menageriet. Det myldrer frem med vagtelkyllinger i rugekassen !

HVAD skal jeg gøre ? de er så små.... kan de klare at være dernede ? hvad skal de spise ? hvor skal jeg putte dem hen ?
hjæææææælp siger moderen der er overbevist om at jeg da udemærket var klar over at de kom idag og bare regnede med at det var noget hun kunne klare.

Nu må jeg finde en Danish agro på vej hjem fra Fanø så jeg har noget mad til dem i morgen.
Tænk at være så langt væk og ikke en gang kan få et glimt af dem.....

Tillykke Berit, det har du gjort godt. Tænk at æggene overlevede at blive taget fra hønen og fragtet til Rungsted for en uge siden.

Lene, alle de indlæg jeg læser fra dig, læser jeg som om du efter hvert indlæg bare sætter dig som du sidder på dit avatarbillede...total afslappet, smilende og overskudsagtig!! :D En FRYD for øjet! *p

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #51 Dato: 20 Juli , 2009, 04:04 »
Jeg er ked af at høre om dine vagtelkyllingers fodbad, Bjarne. Godt du fik stoppet problemet.

Ja jeg troede at problemet var løst men her til aften var der de samme problemmer igen. Nu er 50 af dem flyttet til en større åben kasse med 2 varmelamper, da det åbenbart ikke ser ud til at jeg kan styre det i den lukket kasse, da fugten ikke kan komme ud på trods af at låget står på klem.
Faren ved at de kommer i en kasse hvor der ikke er samme tempratur i hele kassen er at de kan finde på at klupe sammen i den ende hvor der er koldest som jeg tidligere har oplevet.
At jeg har haft problemmer i 3 år i træk skyldes at jeg har forsøgt med 3 forskellige løsninger på varmekasser. De første 2 år var der problemmer med stres på grund af for meget lys.
Kassen jeg lavede i år var der kun lys i 3 timer daglig, fordelt over hele dagen og det gav et godt resultat med det første hold kyllinger der var meget rolige og uden stres. I kassen er der samme tempratur over det hele.
At så nr. 2 hold har slæbt vandet ud i det meste af kassen med det  resultat at de er gået mere eller mindre i stå er ikke særlig heldig. Nu bliver der forsøgt med en varmeskærm med en pære uden lys og rumtempratur i resten af kasser, så håber jeg bare at dette virker, da de har mulighed for at søge ind i mørke efter behov. Fugten har ikke tidligere været et problem i denne kasse som jeg har brugt til de lidt større kyllinger af første kuld. Det er mit håb at jeg kan finde en løsning der giver gode og stabile kyllinge uden stees, og beskadigelse af rygfjer på grund af varmen ovenfra.
« Senest Redigeret: 20 Juli , 2009, 04:10 Fra Bjarne Andersen »

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #52 Dato: 20 Juli , 2009, 06:10 »
UHA, Så sidder jeg her på Fanø og nyder solen. Desperat telefonopkald fra min mor der passer menageriet. Det myldrer frem med vagtelkyllinger i rugekassen !

Tillykke Berit, det har du gjort godt. Tænk at æggene overlevede at blive taget fra hønen og fragtet til Rungsted for en uge siden.

Tak Lene det glæder mig at det lykkes for dig, jeg er da spændt på om alle 11 æg klækkede,  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #53 Dato: 20 Juli , 2009, 08:08 »
Så Viben, nu er jeg i fuld sving med at lægge et tykt lag "easy strø" i mit drivhus. Jeg tager en del af huset lidt efter lidt, så vagtlerne ikke bliver urolige. Ariel har jo lagt sig på æggene i går, så jeg har god tid til at få huset godt forberedt til de små sarte kyller. Jeg skal også have fundet en eller anden form for beholder, som jeg kan grave ned og fylde med sand til deres støvbade.
I går fandt jeg er rigtig godt sted med masser af myreæg, men det er så bare Bob, der mæsker sig, mens Ariel dydigt passer sin rede.
Hvis alt går som det skal, kommer der kyllinger midt i august *o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #54 Dato: 20 Juli , 2009, 08:26 »
Tillykke Lene med dine vagtler, det er spændende.  *p *y

Bjarne sikke en redelighed, håber for dig at du ikke mister flere  *t  *k

Marianne nu kan det kun gå godt  *k
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Viben schliemann

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #55 Dato: 20 Juli , 2009, 09:20 »
Så Viben, nu er jeg i fuld sving med at lægge et tykt lag "easy strø" i mit drivhus. Jeg tager en del af huset lidt efter lidt, så vagtlerne ikke bliver urolige. Ariel har jo lagt sig på æggene i går, så jeg har god tid til at få huset godt forberedt til de små sarte kyller. Jeg skal også have fundet en eller anden form for beholder, som jeg kan grave ned og fylde med sand til deres støvbade.
I går fandt jeg er rigtig godt sted med masser af myreæg, men det er så bare Bob, der mæsker sig, mens Ariel dydigt passer sin rede.
Hvis alt går som det skal, kommer der kyllinger midt i august *o

Ja, det bliver jo spændende og jeg håber virkelig at du får dem igennem denne gang, alt andet vil være uretfærdigt.

Mvh Viben

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #56 Dato: 23 Juli , 2009, 13:38 »
Så er de otte af de 17 æg lagt i rugemaskinen, de står og småsimrer ved 36.6o C hvilket svarer til 97,88o F
Drivhuset er næsten færdigindrettet så der ikke skulle være fugt/kulde i bunden, og menuen er ved at blive planlagt - tænk at man skal ud og købe en sæk (25 kg) FAV startfoder hos Danish Agro for at opfodre en håndfuld bob white kyllinger! Så skulle der være nogen, der lige står og mangler nogle kilo startfoder af bedste kvalitet - det er også super til opfodring af alm. kyllinger, ja, så får jeg så meget, at jeg sælger af det *f
Omvendt kan jeg jo ikke lade være, for de små pjevs skal gerne overleve denne gang, og man kan ikke se tiden an uden mad  :o
I skal nok slippe for daglige rapporter om tingenes tilstand *f, men jeg vender frygteligt tilbage, når der sker nyt  *e Nu kan jeg jo lyse de æg, som Ariel ikke ligger på, hehe.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #57 Dato: 23 Juli , 2009, 13:52 »
Jeg håber og  *k for at foderet fra Danish Agro er af samme kvalitet som tidligere, da jeg har lidt svært ved at anbefale det produkt jeg er nødsaget til at bruge i dag. Jeg håber at jeg på et tidspunkt får mulighed for at købe Danish Agro foder igen.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #58 Dato: 23 Juli , 2009, 13:58 »
Bjarne har du prøvet en kumo rugemor fra America? Den er 40x40 eller 60x60, den er stor og mørk og laver jævn varme over hele kassen. Jeg har sådan en over mine kyllinger som går i en flamingokasse og synes den virker perfekt.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nyt fra bobwhitevagtelland
« Svar #59 Dato: 23 Juli , 2009, 14:20 »
Jeg taker for tipet.
Den ene kasse jeg har er der konstant varme i helle kassen og lyset er styret af et tændsluk ur.

Den anden kasse er der er stor og en lille varmeskærm der er forholdvis høj så pæren sider langt oppe. Tempraturen under denne skærm er foholdvis ens da jeg har målt med et termometer flere steder under skærmen, kun i den yderste kant er der lidt køligere.
Kyllingerne her har mulighed for at der udenfor skærmen er normal rumtempratur.
Det at skærmen er tilpas høj gør at de ikke i samme grad svides på ryggen på grund af den kraftige varme ovenfra, samt at de har mulighed for at bevæge sig udenfor varmekilden hvor der er total mørkt, ladet til at bevirke at disse kyllinger er mere kvikke end de der går i konstant varme. En kombination af konstant varme og lysstyring de første 3 dage hvorefter de flyttes til kassen med varmeskærmen for at blive afhærdet hvad varme angår har jeg en ide om er optimal. Tiden vil vise om det er løsningen.
De forsøg jeg har lavet de to foregåede år har bevirket meget stessede kyllinger på grund af for meget og langvarig lys, så dette er ikke løsningen. At kyllingerne kommer for tæt på varmekilden er heller ikke optimal da det giver krøllede fjer på de voksne fugle.
Jeg ved også at de der opdrætter lidt sjældne prydænder advare mod kraftig varme fra oven, da det bevirker at ællingerne trækker vand på ruggen og ikke skyer dette som de normalt ville have gjordt.