Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Optimale leveforhold for slagtekaniner  (Læst 13731 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mrs.Mereweather

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Optimale leveforhold for slagtekaniner
« Svar #15 Dato: 22 Oktober , 2012, 11:55 »
Stella reece:
Dejligt at høre det kan lade sig gøre på en mere naturlig måde!
At de ikke bliver tamme er ikke det store problem for mig, det er jo ikke kæledyr.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Optimale leveforhold for slagtekaniner
« Svar #16 Dato: 22 Oktober , 2012, 20:56 »
selv om det ikke er kæledyr så syns jeg det er rart og kunne komme i nærheden af dem, for og holde lidt øje med deres almene tilstand. Som stella skriver så havde hun hun 20+ kaniner i en 20m2 hønsegård en overgang. Så er det ikke meget anderledes end og lave en gød løbegård med hus til dem. Det kunne sagtens gi mere plads end den ene m2 og avlen og antallet af unger ville blive meget nemmere og styre. Skulle der komme sygdom i kaninbestanden har du heller ikke mange chancer for og isolere så det ikke spreder sig. Men det er jo selvfølgelig bare min mening ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline elisabethen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Optimale leveforhold for slagtekaniner
« Svar #17 Dato: 23 Oktober , 2012, 12:19 »
Hej

Vi har lige startet et lille opdræt af slagtekaniner (blandinger af fransk vædder og hvid landkanin).

Billedet her er fra i sommer... Siden er der kommet et bræt mere på i højden (deres evne til at hoppe, selv som små unger, kom lidt bag på os), og låg af trådnet på... Og dyrene er blevet kønsmodne og skilt ad. Hver kanin har nu sin egen bås på cirka 1,25 x 1,25 meter. Mellem nabobåse er der nu lavet hul, som der efter behov sættes en dør i. Så kan kaninunger, der er vænnet fra, fx deles om to bokse indtil de er slagteklare.

Der er betongulv i bunden, hampestrøelse og halm. Vær boks er desuden udstyrret med høhæk, vandflaske og fodertrug :)

Håber at det var brugbart som inspiration.
Vh Elisabeth
Biolog

1,3 guld sortrandede wyandotter
0,3 sorte australorps
1,1 beagler

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Optimale leveforhold for slagtekaniner
« Svar #18 Dato: 23 Oktober , 2012, 18:45 »
Hov hov - 20 små kaniner på 20 m2 giver 20 m2 for hver af dem at løbe, hoppe, klatre, kravle og grave på......Ikke 1 m2.
Til sammen fylder de jo næppe een m2 skulder ved skulder.
Det var fantastisk, at se dem drøne rundt med 180 km i timen den første dag, da hønsegården var færdig, og de kom fra græsningsburet derind!

Offline Peter S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Optimale leveforhold for slagtekaniner
« Svar #19 Dato: 30 November , 2012, 22:34 »
jeg havde på et tidspunkt også kaniner i et gammelt drivhus, der var ca 90 cm sokkel under og det lykkedes kaninerne at grave sig under og slippe løs i haven , så jeg mener også at den mest sikre løsning er at lave en fast bund i løbegården, eller lave burene så store at de stadigt har bevægelses frihed. mvh Peter