Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Marantur til Tyskland 2012  (Læst 111655 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline Dorte K

  • Moderator
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Marantur til Tyskland 2012
« Svar #75 Dato: 02 Juni , 2012, 12:53 »
Selv tak Jørn. Jeg mener med mit indlæg at respekten burde gå begge veje, således at også du i din generøsitet kan respektere og værdsætte andre Maran ejeres store arbejde, forhåbentligt til glæde for alle! Mit indtryk er at de mest generøse og civiliserede mennesker forstår at anprise, respektere og fremme det bedste i andre mennesker. Lad os også sammen arbejde for det i DFF og blandt Maran folk i særdeleshed.
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #76 Dato: 02 Juni , 2012, 13:21 »
Mit internet har været nede, men jeg har nu fået læst frem.
Der er sagt mange kloge ord og dem vælger jeg at lytte til og se frem.
Nu skal vi ha denne tråd På sporet igen for vi har faktisk en del mere at berette.
Bla. Var der jo en der tidl. Spurgte til kyllingemoderen. Jørn og jeg har selv bestilt elektriske dele hjem fra Tyskland.
Vi arbejder på en opskrift og adresser til jer.
Jeg er meget glad for min og har allerede nu gjort nogle erfaringer.
Desuden skal vi jo til at sortere, sammenligne og fordele kyllinger.
Glæder mig til at dele det med jer.

karina dj

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #77 Dato: 02 Juni , 2012, 20:07 »
Jeg har i flokken af de importerede kyllinger en lille blå hønekylling som er mere end halvt så lille som de andre...jeg vil tro den har dværgvækst, men den er osse meget stille og forknyt. Ja, det kan mit bløde hjerte jo ikke bære, så den får seføli lidt ekstra omsorg, velvidende at jeg ikke kan beholde den i avlen... Se lige det lille pus altså  *h

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #78 Dato: 02 Juni , 2012, 20:26 »
Jeg vil rigtig gerne høre mere om din kyllingemoder, Lene.
Jeg kan forstå, at kyllingerne går på net, så klatterne falder ned, og jeg kan se, at det letter arbejdet for "stuepigen". Har du så en afdeling i kyllingemoderen, hvor kyllingerne kan skrabe og støvbade, og hvordan har du indrettet det? Meget gerne flere billeder.
 <E
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #79 Dato: 02 Juni , 2012, 21:10 »

Bla. Var der jo en der tidl. Spurgte til kyllingemoderen. Jørn og jeg har selv bestilt elektriske dele hjem fra Tyskland.
Vi arbejder på en opskrift og adresser til jer.
Jeg er meget glad for min og har allerede nu gjort nogle erfaringer.

Se det vil jeg glædee mig til, og gerne en masse gode billeder. Har besluttet mig til at jeg vil lave en her i efteråret, og har nogle planer og ideer, men mangler altid inspiration :D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #80 Dato: 03 Juni , 2012, 22:25 »
Jeg vil rigtig gerne høre mere om din kyllingemoder, Lene.
Har du så en afdeling i kyllingemoderen, hvor kyllingerne kan skrabe og støvbade, og hvordan har du indrettet det? Meget gerne flere billeder.
 <E


Kære Marianne

jeg havde faktisk lige netop det samme spørgsmål da jeg så nogle af de flotte kyllingemødre i Tyskland. Jeg fik en lang forklaring på hvorfor at lige netop det skal undgåes når de går i en kyllingemoder.
Kyllingemoderen er en lukket kasse hvor kyllingerne kun er "udsat" for deres egen forurening.
De er vaccinerede og er først helt 100 % garderede via vaccinen når de er ca. 3 uger og har dannet antistoffer.
Hvis de får sand eller jord ind kan der være vira i det. I en lukket kasse hvor der i starten er 30 grader celcius og den fugt som kyllingerne afgiver vil disse bakterier have optimale gro forhold.
Derfor må de vente med at støvbade til de kommer ud af kyllingemoderen efter ca. 3 uger. For mine kyllingers vedkommende er det i den kommende uge.
Jeg spurgte om de ikke måtte få vasket og varmebehandlet fuglesand, men problemet med det er jo, at deres lort ikke som ellers vil falde ned og væk fra dem. Men så vil ligge i sandet der sikkert vil suge fugt til sig og ulme med colibakterier og deslign.

Beklager med det lidt forsinkede svar, vores internet er desværre temmeligt ustabilt pt. /f


Se det vil jeg glædee mig til, og gerne en masse gode billeder. Har besluttet mig til at jeg vil lave en her i efteråret, og har nogle planer og ideer, men mangler altid inspiration :D

Jørn og jeg samarbejder om at lave et indlæg om kyllingemoder processen . En færdig pris kan vi ikke komme med men sådan en ca. pris. Selvfølgelig kommer der  nogle links til de steder hvor vi har købt det forskellige.
« Senest Redigeret: 03 Juni , 2012, 22:40 Fra Lene, Rungsted »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #81 Dato: 04 Juni , 2012, 07:59 »
Interessant forklaring, tak Lene. :D
Det vil så ikke blive aktuelt her, jeg ønsker ikke at vaccinere mine høns mod Mareks, sådan som situationen er nu. Jeg har aldrig haft problemet.
Og I kender mig jo alle godt nok til at vide, at det er en vigtig del af mit opdræt, at mine kyllinger går med en skruk med de fordele og evt. ulemper, det indebærer. Det er jo en afvejning, vi hver især må foretage os. Min kunstige kyllingemoder er helt klart min "Plan B"
I min verden er fordelene ved det "naturlige liv" sammen med en skruk så uvurderlige på mange måder.
  • Man bevarer skrukkeevnen bedre i stammer, der har gået med skruk. Jeg ønsker høns, der er i stand til at reproducere sig selv uden hjælp.
  • Kyllingerne får en føde (små krible/krabler, mikroorganismer, friske spirer osv), som langt overgår noget, jeg kan skaffe.
  • Jeg tror, den naturlige modstandskraft generelt bliver højere, og diverse undersøgelser tyder også på det.
  • Jeg tror, at kyllingerne udvikler en bedre muskelmasse og styrke, når de får lov til at skrabe i underlaget, sådan som fjerkræ nu engang gerne vil, lige fra de er helt nyklækkede.

Min metode kræver god plads, for skulle mine kyllinger gå på små arealer, ville der sikkert være et anderledes smittetryk. Min metode kan også betyde en potentiel fare for kyllingerne i form af diverse nabokatte, skader, høge osv., selv om jeg da heldigvis har været forskånet i år. /o

Men hvis det er vigtig for dig at vaccinere, griber du det tydeligvis an på den måde, der er rigtig for dig. Og for andre, der gerne vil vaccinere, er din metode jo et godt eksempel.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #82 Dato: 04 Juni , 2012, 08:41 »
Jeg kan osse godt lige skrukmodellen, men har ikke skrukker nok! Derfor er kyllingemoderen da en fantastisk løsning, og den kan jeg osse godt li'... jeg ta'r det lidt mere afslappet med de bakterielle forhold. Jeg skifter underlaget jævnligt i åben kasse og har ikke indtil videre oplevet syge kyllinger. Kommer der syge kyllinger ville jeg ikke ændre på proceduren heller, det ville jeg betragte som et uheldigt sammentræf...

Det er først nu hvor jeg er begyndt at bruge mine australorper til rugemødre, at jeg har fået dejlige tillidsfulde kyllinger, så dværgwyandotterne har fundet nye hønsegårde at bo i. Det er jo osse lidt vanskeligt at hjemtage æg, og så bare regne med man har en skruk eller 2 ved klækning... det har ikke virket her i år i hvert fald!

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #83 Dato: 04 Juni , 2012, 09:17 »
Det er jo osse lidt vanskeligt at hjemtage æg, og så bare regne med man har en skruk eller 2 ved klækning
Så er det godt med en "Plan B", især når man som jeg er så snedig?? at hente æg i Frankrig i januar.


Når man ikke har en "Plan A":
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #84 Dato: 04 Juni , 2012, 09:47 »
Jeg er helt enig i din prioritering og det lyder logisk og velbegrundet.

Det er den evige plads og tid faktor der spiller væsentlig ind her.

Desuden ved jeg også, pr. erfaring, at jeg ville ærge mig hele farveskalaen igennem hvis der skulle tilstøde kyllinger noget, som jeg har haft så meget umage og udgifter med at skaffe. Hvis det kan undgåes.

Hvis ikke at det kun drejede sig om de første 3 uger af deres liv, ville jeg heller ikke kunne lide den kunstige kyllinemoder løsning.

Zoro

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #85 Dato: 04 Juni , 2012, 12:00 »
Kære Marianne

jeg havde faktisk lige netop det samme spørgsmål da jeg så nogle af de flotte kyllingemødre i Tyskland. Jeg fik en lang forklaring på hvorfor at lige netop det skal undgåes når de går i en kyllingemoder.
Kyllingemoderen er en lukket kasse hvor kyllingerne kun er "udsat" for deres egen forurening.
De er vaccinerede og er først helt 100 % garderede via vaccinen når de er ca. 3 uger og har dannet antistoffer.
Hvis de får sand eller jord ind kan der være vira i det. I en lukket kasse hvor der i starten er 30 grader celcius og den fugt som kyllingerne afgiver vil disse bakterier have optimale gro forhold.
Derfor må de vente med at støvbade til de kommer ud af kyllingemoderen efter ca. 3 uger. For mine kyllingers vedkommende er det i den kommende uge.
Jeg spurgte om de ikke måtte få vasket og varmebehandlet fuglesand, men problemet med det er jo, at deres lort ikke som ellers vil falde ned og væk fra dem. Men så vil ligge i sandet der sikkert vil suge fugt til sig og ulme med colibakterier og deslign.

Beklager med det lidt forsinkede svar, vores internet er desværre temmeligt ustabilt pt. /f


Jørn og jeg samarbejder om at lave et indlæg om kyllingemoder processen . En færdig pris kan vi ikke komme med men sådan en ca. pris. Selvfølgelig kommer der  nogle links til de steder hvor vi har købt det forskellige.


Kære alle intreserede Maran pionere, samt alle andre øvrige fjerkræ forum venner, her bringer vi den foreløbige tekniske beskrivelse, af kyllinge moderen, som vi har valgt at kalde      "Blance de Poulet Maran " for at blive lidt i det franske islæt.
NB: Hendes kæle navn er sjovt nok allerede Maranen.

1. Foreløbig viser vi de tekniske komponenter, som er vist på understående billede.

NB: Mere information og historie følger senere.

NB: Unskyld Marianne V, jeg har retet navnet til Blance de Poulet Maran.

J.C.

« Senest Redigeret: 04 Juni , 2012, 13:06 Fra Jørn Clevin »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #86 Dato: 04 Juni , 2012, 12:15 »
Da marans er hunkøn, og der tilmed er tale om en kyllingemoder, vil jeg da foreslå "La maran" eller endnu mere korrekt "La Marans". Hvis det skal være på fransk kan det jo lige så godt være korrekt.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Zoro

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #87 Dato: 04 Juni , 2012, 12:52 »
Jeg har i flokken af de importerede kyllinger en lille blå hønekylling som er mere end halvt så lille som de andre...jeg vil tro den har dværgvækst, men den er osse meget stille og forknyt. Ja, det kan mit bløde hjerte jo ikke bære, så den får seføli lidt ekstra omsorg, velvidende at jeg ikke kan beholde den i avlen... Se lige det lille pus altså  *h

@ Karina.

Kære Karina.

Jeg har snuset lidt til din lille blå Maran kylling, den er såmænd blot en dværg, og kommer fra et æg som stammer, fra en anden dværg Maran opdrætter.

NB: Så pas endeligt på dukke barnet, så kan vi evt. sætte den på mine nye Kobberfarvede dværg Maraner, med den  nye positive æg farve.

Hilsen fra Onkel J.

 /o /o <L
« Senest Redigeret: 04 Juni , 2012, 12:54 Fra Jørn Clevin »

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #88 Dato: 04 Juni , 2012, 13:32 »
Jeg har i flokken af de importerede kyllinger en lille blå hønekylling som er mere end halvt så lille som de andre...jeg vil tro den har dværgvækst, men den er osse meget stille og forknyt. Ja, det kan mit bløde hjerte jo ikke bære, så den får seføli lidt ekstra omsorg, velvidende at jeg ikke kan beholde den i avlen... Se lige det lille pus altså  *h

Tanja har også en bette en fra de kyllinger vi havde med hjem fra Kasibowski.
Ifølge Jørn er Kasibowskis samarbejdspartner avler af blå kobber og blå i dværg, så at der falder en lille dværg eller rettere 2 ud af vores er så ikke så underligt. Lad os da håbe at vi så har 1.1 så er der jo pludselig en lille bonus stamme i dværg og som samtidigt kan sættes på Jørns sort kobberfarvede dværg maraner som har en god æg farve.
« Senest Redigeret: 04 Juni , 2012, 13:36 Fra Lene, Rungsted »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #89 Dato: 04 Juni , 2012, 14:38 »
Kære alle intreserede Maran pionere, samt alle andre øvrige fjerkræ forum venner, her bringer vi den foreløbige tekniske beskrivelse, af kyllinge moderen, som vi har valgt at kalde      "Blance de Poulet Maran " for at blive lidt i det franske islæt.
NB: Hendes kæle navn er sjovt nok allerede Maranen.

1. Foreløbig viser vi de tekniske komponenter, som er vist på understående billede.

NB: Mere information og historie følger senere.

NB: Unskyld Marianne V, jeg har retet navnet til Blance de Poulet Maran.

J.C.
Jørn, det giver altså lidt forvirring, når du retter i indlæg, man henviser til. Du havde oprindeligt skrevet at kassen skulle hedde "Le maran", og det var kommenterede jeg på, når du så ændrer på den oprindelige tekst, virker min kommentar jo som tågesnak for dem, der læser det efterfølgende,
Hvad betyder "Blance de Poulet Maran." i grunden?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk