Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Opbevaring af æg  (Læst 5894 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Opbevaring af æg
« Dato: 09 April , 2008, 22:25 »
Nu har jeg lige tjekket æg i lexikon... hvad menes der egentlig med at æg skal opbevares i køleskab på max 3 gr. ??

/Emnet er ændret fra stikket til ustikket, da det ikke er et opslag. Hanne
« Senest Redigeret: 10 April , 2008, 14:52 Fra Hanne Lottrup »

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Opbevaring af æg
« Svar #1 Dato: 09 April , 2008, 22:31 »
Spiseæg tilrådes at opbevares ved lav temperatur (max. 5 grader C) for at undgå bakterievækst (salmonella osv.)

Kilde: www.fvst.dk

Jeg har delt emnet Thomas, det har jo ikke så meget med raceerfaringer at gøre  ;)
Hilsen Susanne

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Sv: Opbevaring af æg
« Svar #2 Dato: 09 April , 2008, 22:32 »
ok, men hvorfor så skrive MAX 3 gr. ?

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Opbevaring af æg
« Svar #3 Dato: 09 April , 2008, 22:34 »
Jeg ved ikke hvem der i sin tid har skrevet det Thomas. Men nu er det ændret efter at jeg har slået det op  ;D
Hilsen Susanne

Offline Alex

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Opbevaring af æg
« Svar #4 Dato: 09 April , 2008, 23:38 »
Hej Thomas
jeg har de æg som jeg skal spise i køleskabet som er på 3-4 gr. men dem jeg skal ha i rugemaskinen står et mørkt sted hvor der kun er 5 til 8 gr. der har jeg den beste erfaring
ikke til at leve uden alt mit fjerkræ, opdrætter af Antwerpner Chabos Sumatra og Paduaner ænder Minon cayuga ænder løbeænder mandarinand brudeand damand med top Gæs Canada gæs

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Sv: Opbevaring af æg
« Svar #5 Dato: 10 April , 2008, 09:41 »
Hej Alex

Hvis man skriver rugeæg, kommer der en beskrivelse om rugeæg, men der står 10 til 15 gr. der har du så andre erfaringer, min opbevaring svinger mellem 0 og 15 gr. da mine æg ligger i hønsehuset. Jeg tror på at bare de bliver vendt en gang om dagen og ikke står i frost kommer der et fint resultat. Måske har fugtigheden under opbevaringen også noget at sige?


MartinJ

  • Gæst
Sv: Opbevaring af æg
« Svar #6 Dato: 12 April , 2008, 11:44 »
en god temperatur til opbevaring af rugeæg er 13 grader C. Luftfugtigheden bør være 75 % R.F. Æggene opbevares med den "spidse" ende nedad. Hvis ikke ægge kommer i rugemaskinen, eller under skrukken, inden 4-6 dage, bør man vende æggene 1 gang hver dag.
Æg kan uden problemer opbevares sådan i 7-8 dage, herefter falder klækkeprocenten. Efter en opbevaring på 21 dage, vil meget fgå æg klække.
Når æggene skal ruges, er det en god ide at varme dem langsomt op. Man kan evt. stille æggene i stuen ved 20-25 grader nogle timer og derefter sæte dem til rugning. Hvis opvarmningen går for hurtigt kan der dannes kondens på indvendig side af æggeskallen.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Opbevaring af æg
« Svar #7 Dato: 12 April , 2008, 16:33 »
God information Martin :) tak der lærte jeg igen noget nyt, hvilket er pragtfuldt.

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Sv: Opbevaring af æg
« Svar #8 Dato: 12 April , 2008, 21:49 »
tak det gjorde jeg også, har aldrig hørt om det med kondensen !! 8)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Opbevaring af æg
« Svar #9 Dato: 14 April , 2008, 22:53 »
Det eneste sted der kan dannes kondens er vel hvor luftblæren er. Og den er meget lille på det tidspunkt. Men det kan måske også være nok.

Der kan jo heller ikke dannes kondens på indersiden af et glas der er fyldt med vand..... ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Opbevaring af æg
« Svar #10 Dato: 14 April , 2008, 23:01 »

Der kan jo heller ikke dannes kondens på indersiden af et glas der er fyldt med vand..... ;)

Danny


Selvfølgelig kan der da det Danny. Det er da bare dig der ikke kan se det <W <: <: <: <:
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

MartinJ

  • Gæst
Sv: Opbevaring af æg
« Svar #11 Dato: 16 April , 2008, 20:44 »
det er i luftblæren og det er alvorligt nok  ;)