Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Transport af rugeæg og sussex som ruger?  (Læst 7709 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Transport af rugeæg og sussex som ruger?
« Dato: 09 April , 2008, 11:46 »
Hej jeg har netop købt 1.3 sussex men jeg ville meget gerne have nogen orpingtoner til at gå sammen med dem. Det ville jo endda være rigtig skægt, hvis nu en af mine nye høner ville skrukke, så vi selv kunne lave dem ;)
Nu kommer spørgsmålet da det har vist sig meget svært at få orpingtoner i vores område( Hobro) så jeg ville gerne have nogen rugeæg evnt. tilsendt. Hvad er jeres erfaring med det? og hvad er i øvrigt jeres erfaring med sussex´er er de gode til at skrukke?
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Transport af rugeæg og sussex som ruger?
« Svar #1 Dato: 09 April , 2008, 12:11 »
Hej Mette og velkommen til fjerkræforum.

Tillykke med dine nye høns. Jeg er jo selv en sussexfan, så jeg synes jo det er fantastisk  ;D

Om de skrukker er ikke til at vide. Nogle stammer gør andre ikke. Kan du få oplysninger om det der hvor du har købt dem? Ellers må du kræse for dem. Et mørkt hjørne og en lækker kasse med ren savsmuld. Det er hvad mine høner vil have.

Hvor gamle er dine nye høns?
Hilsen Susanne

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Transport af rugeæg og sussex som ruger?
« Svar #2 Dato: 09 April , 2008, 14:07 »
Jeg fik vist det vist formuleret som om jeg havde fået sussex´erne hjem  :-[ Det har jeg ikke endnu jeg regner med at hente dem senere i dag, hvis manden jeg har snakket med holder hvad han lover, så de ikke er solgt :D
De er fra 2007 ,hvornår på året ved jeg ikke, men de skulle være i æglægning.
Jeg er spændt på om vi bliver glade for sussex.Vi har ellers tidligere haft orpingtoner og dem var vi utrolig glade for, vi vil dog gerne have en lidt mere stabil æglægger, og fik så anbefalet sussex som en god kombi. race.
Jeg ville gerne have et par orpingtoner til at gå sammen med sussex´ne men det kan jeg ikke finde her omkring og jeg vil altså ikke køre helt til sjælland for at hente høns ;D Så tænkte jeg at man måske kunne lave nogen selv ;D
HVis man kan sende rugeæg igennem landet.
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Transport af rugeæg og sussex som ruger?
« Svar #3 Dato: 09 April , 2008, 14:18 »
Man kan sagtens sende æg med posten.

Men når du ikke har hentet dine høns endnu  ;D så spørg om de ruger.
Hilsen Susanne

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Transport af rugeæg og sussex som ruger?
« Svar #4 Dato: 09 April , 2008, 14:20 »
Det kan du tro jeg vil gøre ;D Tak for hjælpen jeg vender tilbage senere når jeg har hentet dem :)
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Transport af rugeæg og sussex som ruger?
« Svar #5 Dato: 09 April , 2008, 14:22 »
Jeg har flere gange fået tilsendt rugeæg og de er klækket fint.

Jeg har gule orpingtons Mette, som du må hente alle de rugeæg fra du kan bruge - så længe alle høner ikke skrukker på samme tid ;)

Du skal kunne leve med at de ikke er 100 % racerene, det er ægte havehøns, men de er sunde og fine og én er lige nu skruk. Af de rugeæg jeg har givet væk i år er der kun 1 ud af 32 som ikke er befrugtede.

Du kan også få levende kyllinger fra mig hen på sommeren, evt medfølgende skruk. Så sig du bare til ;)

http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?pid=682&fullsize=1 - se bort fra den hvide høne, hun er den gamle lånte rugemor ;)
« Senest Redigeret: 09 April , 2008, 14:24 Fra Hanne Lottrup »

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Transport af rugeæg og sussex som ruger?
« Svar #6 Dato: 09 April , 2008, 20:17 »
Hej igen så har jeg fået de føromtalte sussex høns hjem. Hold da op hvor er de flotte ;D
Nu håber jeg bare at hanen ikke genere naboerne for meget, for jeg vil så gerne beholde ham :D
Sælger sagde at de burde skrukke, da stammen de kommer fra var flittige til det. Så nu må vi se vi håber :D
Tusind tak for tilbudet med orpingtonerne det er MEGET muligt at jeg tager imod lidt senere hvis mine egne høns skrukker, jeg krydser fingere. Et helt andet spørgsmål som jeg også vil stille et andet sted i forum :D er hvor mange høns har i, på hvor mange m2? lige nu har jeg 3høns og 1hane på 20m2 gård og 4m2 hus er der plads til flere eller skal jeg bygge til :D
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Transport af rugeæg og sussex som ruger?
« Svar #7 Dato: 10 April , 2008, 10:31 »
Det lyder godt hvis de skrukker.

Pladsmæssigt passer det meget godt med det antal du har nu. Et par høner mere kan der nu godt være. Men med tanke på evt. kyllinger i løbet af året, så er det bedst at der ikke er fyldt helt op.
Det er rart at give hønsene god plads og se dem trives, frem for at de stresser pga. for lidt plads.
Hilsen Susanne

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Transport af rugeæg og sussex som ruger?
« Svar #8 Dato: 10 April , 2008, 13:49 »
Tusind tak for hjælpen, jeg var i tvivl om jeg kunne få svar når nu det var et helt andet spørgsmål end overskriften indikerede, men det var jo intet problem. Tusind tak for hjælpen. Jeg vender tilbage hvis jeg har flere spørgmål ;D
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington