Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: DværgOrpington Æg's vægt?  (Læst 2233 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline valborghøj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
  • og NEJ, det er ikke mig på billedet :-)
DværgOrpington Æg's vægt?
« Dato: 08 April , 2008, 19:42 »
Jeg er igang med at samle æg til (forhåbentligt snart) kommende skråkhøne og idag ville jeg lige veje de 15 stk. jeg har samlet ind.
På Orpington.dk står der at idialvægten for et dværgorpington-æg er 44 gram og mindstevægten er 40 gram... MEN men men... ??? langt de fleste af mine æg (12 stk.) ligger på omkring 50-54 gram og kun ganske få (3 stk.) ligger helt nede på 41-44 gram  ???

Min vægt er en fin lille OBH digital køkkenvægt der vejer ned til 1 gram og jeg har tjekket at den vejer rigtigt :D

Hønsene er ganske ægte og kommer fra en god opdrætter i Skjern, så jeg har altså ikke STORE orpington, selvom æggene godt kunne tyde lidt på det  :o

Spørgsmålet er så bare:
Jeg skal vel kun gemme de store æg til udrugning og bare være glad fordi de laver disse dejlig store æg? ELLER HVA' ???


Venligst Nicolas
« Senest Redigeret: 08 April , 2008, 19:59 Fra valborghøj »
0,1 kone, 2,1 børn, 1,3 Dværg Orpington, 1,6 moskusænder, 1,2 Dværghængebugsvin, 1,1 Hunde, 2,0 Katte

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: DværgOrpington Æg's vægt?
« Svar #1 Dato: 08 April , 2008, 21:08 »
Jeg vil mene at du skal vælge de æg der går tættest på idealvægten. Men spørg den opdrætter du har købt af, han ved lige netop hvad du skal vælge ud fra. Han kender sin stamme og ved i hvilken retning du skal arbejde.
Hilsen Susanne