Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Endnu et af de der spørgsmål  (Læst 2859 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Endnu et af de der spørgsmål
« Dato: 07 April , 2008, 20:58 »
Ja så kom jeg lige til og tænke på.....

Hvor små æg vil en høne egentlig acceptere ?

Vagtel æg ? eller hopper de ikke på det ?

Det er af ren nysgerrighed jeg spør, fordi jeg lige kom til og tænke på det. Jeg har selv mine tvivl om de ville hoppe på den, men man ved jo aldrig  ;)

Offline Chiki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Endnu et af de der spørgsmål
« Svar #1 Dato: 07 April , 2008, 23:31 »
Min skruk lå på et æg, der havde størrelse som et vagtelæg, det er en dværgkochin. Så er spørgsmålet hvad den ville gøre hvis det virkelig var vagtler der kom ud af ægget.
Med venlig hilsen

Chiki

mor til tre voksne børn, en eurasier og 1,4 dværgsilkerhøner, 0,2 dværgfaverolles

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Endnu et af de der spørgsmål
« Svar #2 Dato: 08 April , 2008, 19:05 »
Jeg synes og have hørt, før i tiden. At nogen bruge høns til og udruge både ænder, gæs, fasaner og endda vagtel æg....kunne godt tænke mig og høre flere herinde om de har hørt om det ? Især med vagtel æg, selvom jeg ingen selv har af den slags  ;)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Endnu et af de der spørgsmål
« Svar #3 Dato: 08 April , 2008, 21:51 »
Et af de største problemmer omkring vagtelæg er at finde en høne der er så tilpas lille at den ikke træder ægene i stykker. Jeg tror ikke at hønen i den forstand fra sortere æg der er mindre end den egne. Såvel som der ikke er oplysninger om at den fravælger på grund af farve.

Hvis man antog at man gik ned i æg på størrelse med et kanariefugleæg som ikke er muligt på grund af meget tynd skald, men hvis det var muligt, ville der måske opstå et problem med at en høne ikke ville aceptere disse æg, da de ikke er større end ca. 1 cm. og hermed ekstrem lille i forhold til hendes egne æg.
Men jeg tror aldrig at der er lavet forsøg med dette.

Men vagtel æg er der mulighed for at udruge under en meget lille høne.
Det der ofte blive et problemmer er hvis hønen efter at hun har forladt reden, tilbydes for meget plads og ikke kan kalde kyllingerne sammen, (på grund af sprogvanskeligheder :D). Derfor er det meget vigtigt med meget lidt plads de første dage da vagtel kyllingerene ellers vil samles i en klump i et hjørne og fryse ihjel.

Det kunne ellers være spændende at lave forsøg, og se hvor små æg en høne ville aceptere, men for at det skulle være realistisk ville det kræve flere rugehøns.