Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor køber vi vores første kyllinger og hvilken race?  (Læst 18128 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jakob.sand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
  • Hej
Hvor køber vi vores første kyllinger og hvilken race?
« Dato: 06 April , 2008, 19:41 »
Hejsa eksperter
Vi har i de sidste par måneder hygget os med at bygge et lille hønsehus (2X2m) og en gård (3x3m) og nu glæder hele familien til at købe vores livs første kyllinger. Vi har aldrig prøve høns før.

Vi ville gerne tage ungerne med ud og købe kyllingerne, men jeg synes ikke det er let et finde et sted i nordsjælland hvor man må komme på besøg.
I første omgang er vi ikke specielt fokuserede på hvilken race høns vi skal ha. Vi tænker vel bare sådan nogle normale søde nogen der både ligger æg og kan spises...?

Er der nogen er jer der kan hjælpe os med at anbefale en race og hvor vi kan køre hen og købe dem?

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvor køber vi vores første kyllinger og hvilken race?
« Svar #1 Dato: 06 April , 2008, 19:51 »
Hej Jakob og familie. Velkommen til forum.

Der er mange racer der kan passe ind i jeres familie. Har du været på sightseeing i galleriet?

Hvor gamle er jeres børn? Det kan være overvældende for små børn, hvis i køber meget store høns. Hanerne bliver store og selv om de ikke er ondskabsfulde, så kan de let overraske små børn.

Jeg ville sige at i har plads til 1 hane og 3-5 høns alt efter størrelsen.

En rolig race er så absolut orpington, også i stor race. De er meget godmodige og smager også godt.

Men der findes et hav af muligheder, så prøv at se i galleriet og spørg ind til de racer i kan se vil være smukke i jeres have.
Hilsen Susanne

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Hvor køber vi vores første kyllinger og hvilken race?
« Svar #2 Dato: 06 April , 2008, 20:37 »
Hejsa og velkommen også fra mig  :)

Ekspert, det er jeg bestemt ikke, men jeg vil nu alligevel "slå et slag" for dværgkochin. De er rolige, nysgerrige og nemme at komme helt tæt på. Desuden raserer de ikke hele haven, pga de her fjer de har ned over fødderne, hvis I da altså forestiller jer, at de skal løbe frit ind imellem. Der er íkke meget kød på dem, men de lægger dejlige æg  :) Og så er de forøvrigt noget af det kønneste......syn's jeg  ;)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Hilsen Susanne

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Hvor køber vi vores første kyllinger og hvilken race?
« Svar #4 Dato: 06 April , 2008, 20:57 »
 <H <H <H
Velkommen til Jakob
Den med eksperterne  <: <: Ja undskyld men jeg griner endnu.
DET er vi ikke men vi er mange som alle sammen ved lidt om høns  <P
og derfor (sammen) ved vi meget. ;)
Du skal da have Faverollers: de er så rolige at børnene nok vil falde over dem.Eller Australorp : som er så flot og skøn at kikke på i grå eller sort. Sidst er der jo også Welsumer : ligger de fineste æg og er en fin str til slagte kylling/høne.
Ja det var så mit bud på jeres  hønse race.
MEN MEN   <A <A kik i galleriet og find den race som passer til jer alle sammen.
Når i har fundet den så er jeg sikker på at der er en som meget gerne vil have dig og dine kære på besøg for at hente de høns som skal bo hos jer  <O
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Skovgaard

  • Gæst
Sv: Hvor køber vi vores første kyllinger og hvilken race?
« Svar #5 Dato: 06 April , 2008, 21:44 »
I skal da have dværg silkehøns  ;D sådan nogen har jeg og de er bare søde og lægger en udemærket str. æg. ikek de største men de passer fint til os. De ser meget nuttede ud med deres parykker  ;D mange kalder dem for ponker høns pga. den store fjer pom pom de har oppe på hovedet istedet for en kam.

i den str. vil jeg sige en han og 3 damer...de er ike så agresive...meget rolige og flygter heller ikke når der kommer børn.

MVH Sus


Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Hvor køber vi vores første kyllinger og hvilken race?
« Svar #6 Dato: 07 April , 2008, 12:03 »
Jeg har Hvid Sussex-kyllinger.

Nogle på 4 uger, så man kan se hvilket køn de får. De behøver ikke varme mere.

Og så har jeg nogle nyklækkede lysegule vidundere, samme race. De skal have varme, men du kan rigge til m. en 60 Watt pære og en stor papkasse, alt efter hvor mange du skal have. Man kan ikke vide kønnet endnu, så du kommer nok ikke uden om øksen eller "sælges" i den blå avis.  :)

Vi bor i Kalundborg, men det kan evt. arrangeres at vi mødes i København.

Er du interesseret, så send en personlig besked.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Hvor køber vi vores første kyllinger og hvilken race?
« Svar #7 Dato: 07 April , 2008, 16:38 »
Kom forresten til at tænke på at hos Maxsøe i Rødovre kan man købe forskellige racer.

Prøv at se linket her http://maxsoe.dk/index.php?cPath=161&osCsid=afdf745ba1bb42b2b54e3ea0c69ca799

Så klikker du på stor race eller dværg eller begge  ;)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Maja Møller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 42
  • Og så en snegl
Sv: Hvor køber vi vores første kyllinger og hvilken race?
« Svar #8 Dato: 07 April , 2008, 19:49 »
Hej og velkommen

Vi købte new hampshire kyllinger fra Maxøe, og de viser køn. Det er søde høns, og de lægger rigtig gode store æg. Dog vil jeg ikke anbefale en hane af denne race... Ved godt at de nok ikke alle er gale, men vores har i hvertfald vist sig at være noget hidsig >:(
Faktisk er billedet på forsiden lige nu, mine kyllinger fra sidste år, og de er da super søde...  ;D

Håber du finder ud af hvad der er bedst for jer!!
Venlig hilsen Maja

2 skønne tvillingepiger 7 år, den skønneste mand, 1 gårdmis, 1 Brahma Hane, 1 Brahma høne, 1 Brahma/Faverolles høne, 5 røde æglæggere.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvor køber vi vores første kyllinger og hvilken race?
« Svar #9 Dato: 08 April , 2008, 00:00 »
Jeg synes i skal kigge på hvilke høns i nyder at kigge på. Dernæst om de skal være livlige eller rolige, store eller små.

Kig i galleriet og spørg løs, når i nærmer jer ;)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hvor køber vi vores første kyllinger og hvilken race?
« Svar #10 Dato: 08 April , 2008, 00:20 »
Lige en lille opsamlig af de gode råd, der er kommet i tråden.

Det i søger er nogle høns, der lægger nogle æg, og er gode til at spise også.

Det udelukker (efter min mening) dværghøns, da der ikke vil være ret meget kød på dem.
Silkehøns udelukkes også, da det er lidt af en tilvænning at spise dem, de er meget mørke i kødet, har dem selv, og er vild med deres lidt kluntede stil, men deres æg er også forholdsvis små.
Så det i nok skal koncentrere jer om, er racer i stor, som er rimelige æglæggere, gode i kødet, og for alt i verden, rimelige omgængelige. (Børnevenlige)
Der må nok sidde op til flere her, som kan liste de høns, der går ind under denne kategori.
Ved at Susannes Succeshøns (Sussex) er med i billedet, og sikkert også både Orpington og Australorps, men jeg kender ikke så meget til disse høns.
I skal nok også tænke på at få høns, der er rimeligt gode skrukkere, hvis i vil have kyllinger.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvor køber vi vores første kyllinger og hvilken race?
« Svar #11 Dato: 08 April , 2008, 06:18 »
Altså Børge, det er Mette Møn der har succeshøns  ;D Jeg har Suxannehøns  :D
Hilsen Susanne

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Hvor køber vi vores første kyllinger og hvilken race?
« Svar #12 Dato: 08 April , 2008, 09:31 »
@Børge

Har I prøvet at spise en silke?
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hvor køber vi vores første kyllinger og hvilken race?
« Svar #13 Dato: 08 April , 2008, 09:54 »
Jette, det har vi ikke endnu, men det kommer.

Men, jeg må sige, at det nok bliver svært, for de er noget særligt, for os.
Jeg har set flere opskrifter, hvori indgår silkehøns, også hvor der er billeder af retterne, og på disse ser kødet nærmest sort ud, men man kan vel lukke øjnene og tænke på noget andet, hvis ellers bare smagen er ok, og det skulle den jo være.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvor køber vi vores første kyllinger og hvilken race?
« Svar #14 Dato: 08 April , 2008, 15:04 »
Æg fra store silker er ikke små og kan man abstrahere fra farven på kødet kan de sagtens spises :D