Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skal vi redde alle kyllinger?  (Læst 9523 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Skal vi redde alle kyllinger?
« Svar #15 Dato: 10 April , 2008, 19:13 »
Hej

3 gode kyllinger er bedre end 10 dårlige og det får man ikke ved af hjælpe kyllingenr ud hvert gang, det kan ske en enklet gang, det kan jo være rugningen, men hvis problem forsætter, så skal der noget nyt blod i stammen.

Dette kom jeg ud for for nogle år siden, med mine hvide silke med skæg, her satsede jeg hele molivitten på at lave dem størrer og bruget derfor søskende på søskende og forældre til børn og fik så på 10 år lavet den næsten store nok, men så gik det rigtig galt, første ville kyllingerne ikke klække og de kyllinger der kom døde efter nogle få dage, så det år fik jeg kun 3 levende kyllinger ud af det og samme år døde så de sidste gamle avlsdyr, så jeg stod med en farve/variet som næsten uddøde på et år, jeg var så heldig at de 3 kyllinger der kom var høner og da jeg fik besøg fra Holland den sommer og fik 10æg, hvor ud af jeg fik 5 kyllinger, ja så kom der rigtig gang i avlen året efter, hvor jeg lave over 50 kyllinger, så nu passer jeg rigtig meget på at ikke bare bruge væk af hvad som helt bare for at få en forbedring.

Jeg har stået i samme sitition med mine blå silkehøns, men her har jeg så valgt at størrelsen må komme hen af vejen og det samme med farven for ikke at få dem helt ud hvor det ikke bliver muligt at lave kyllinger, jeg har kun fået få dyr til blodfornyelse til de blå og de har kun hjulpet på farven, så størrelsen, ja den må komme med tiden.

Jeg er enig med at mange opdrættere skulle være mere kritisk med avl, i sæt raceavlere.

En del oprættere forsøger at så så meget ud af deres dyr så muligt med salg for øje, det er især de populære racer og jeg er da selv op fordret til at bare avle væk, for jeg har jo kunne sælge alt hvad der kom ud af rugemaskinen, men det vil jeg ikke gøre.

Jeg hjælper ikke kyllinger ud af ægget mere, hellere få gode end mange dårlige.
Tommy

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Sv: Skal vi redde alle kyllinger?
« Svar #16 Dato: 10 April , 2008, 22:01 »
Hej

Jep Lone, det er dine blandinghøns ;) der nu er overdraget til min datter Naja :) hehe

Tommy - godt indlæg og jeg er enig med dig :)

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Skal vi redde alle kyllinger?
« Svar #17 Dato: 11 April , 2008, 11:00 »
Thomas, jeg er ked af, at du har fået en 'broget buket' i stedet for rene gule, men det undrer mig en del. Sidste år kom der ikke een hvid eller vildtfarvet kylling, og andelen af æglæggende gule var væsentligt større, da du fik rugeæg. Faktisk var jeg ret sikker på, at de gamle (hvide og vildtfarvet) slet ikke lagde æg.Til gengæld glæder jeg mig lidt til alligevel at kunne håbe på hvide og vildtfarvede kyllinger til fornyelse i flokken.
Tommy, jeg troede, at hvid farve altid dækker andre farver, men hvordan kan de gule så give både hvide og vildtfarvede kyllinger? Og hvorfor fik jeg ingen hvide sidste år, når jeg havde 3 hvide høner i flokken?
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Sv: Skal vi redde alle kyllinger?
« Svar #18 Dato: 11 April , 2008, 20:38 »
Hej Lone

Det gør bestemt ikke noget at de er forskellige :) det er jo kanont, nu kan naja jo sagtens se forskel på dem og navngive dem!

Hvis de ikke havde været forskellige skulle jeg bare have været ude i det danske land efter andre farver, så jeg takker mange gange :)