Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skal vi redde alle kyllinger?  (Læst 9522 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Skal vi redde alle kyllinger?
« Dato: 25 Marts , 2008, 22:10 »
Jeg har de sidste dage læst mange tråde om kyllinger der reddes, hjælpes osv. osv.

Men skal vi redde alt skravl? Er det rigtigt at lade de 'dårlige' gener gå videre? Eller ender vi op med stammer af høns, hvor livskraften er faldende?

Hvad mener i? Og hvad gør i?
Hilsen Susanne

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Skal vi redde alle kyllinger?
« Svar #1 Dato: 25 Marts , 2008, 22:31 »
Susanne, du bør nok definere ordet "Skravl".

Jeg ved godt, og har også set flere tråde om dette, iblandt min egen, om kyllinger som havde svært ved at komme ud af ægget, pga. for lille luftlomme, men man kan da ikke dermed sige, at den kylling der så kommer ud er "skravlet", eller kan man?

Jeg har en klar holdning til, at hvis der kommer kyllinger her, der ikke vil tage på, eller som fejler et eller andet, så bliver de aflivet, det kan man ligeså godt gøre først som sidst.

Det vil jeg gøre i ethvert opdræt, uanset hvad det er for opdræt.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Skal vi redde alle kyllinger?
« Svar #2 Dato: 26 Marts , 2008, 07:22 »
Nej af bitter erfaring ved jeg det ikke kan svare sig. Man viderebringer blot immunsvage individer i sin flok, og risikere at avle på dem efterfølgende.

Offline Brita

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
  • kolde fødder
Sv: Skal vi redde alle kyllinger?
« Svar #3 Dato: 26 Marts , 2008, 07:49 »
Ikke noget problem her. Når hønen går ud med de først udklækkede, lægger jeg resten under varmelampe. Hvis der kommer flere, bliver de under lampen et døgns tid med vand og havregryn og bliver så sat sammen med de andre, når de er på benene. Hvis de ikke kan følge med, har jeg en masse staldkatte og skader og rovfugle, som gør kort proces. Så jeg behøver ikke aflive nogen.
Brita

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Skal vi redde alle kyllinger?
« Svar #4 Dato: 26 Marts , 2008, 09:13 »
Susanne, du bør nok definere ordet "Skravl".

Jeg ved godt, og har også set flere tråde om dette, iblandt min egen, om kyllinger som havde svært ved at komme ud af ægget, pga. for lille luftlomme, men man kan da ikke dermed sige, at den kylling der så kommer ud er "skravlet", eller kan man?

Jo Børge, det mener jeg godt man kan, i og med at det kan være arveligt. Selvfølgelig kan det også skyldes 'vores' uvidenhed osv.

Hilsen Susanne

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Skal vi redde alle kyllinger?
« Svar #5 Dato: 26 Marts , 2008, 13:24 »
Hmm - jeg tror det kommer med års erfaring. Som ny hønsehygger er man i al sin omsorg pyldret omkring hvert enkelt lille individ, men som årene går og man har set, at det ikke hjælper -at naturen skal gå sin gang, ja så hærdes man :)

Den første lille kylling jeg holdt for længe i live, havde tydeligt brækket benet. Jeg overvejede først hvordan jeg kunne sætte det sammen igen. Det tog vel en time. Så overvejede jeg alle de måder jeg kunne aflive den på - der er sørme mange!! - det tog nok 1,5 time. Mens jeg sad der med tårene drønende ned af kinderne og kyllingen i en lille æske med vat (ja, du læste rigtigt, vat) så led det stakkels, 2,5 timer for meget!!

I dag ved jeg bedre, men forstår godt dem som gør som jeg. Det er vist en proces i hærdning vi skal have lært ;)

Offline Ditte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Alt Godt Fra Haven.....
Sv: Skal vi redde alle kyllinger?
« Svar #6 Dato: 26 Marts , 2008, 21:32 »
Sidste år hjalp jeg da også et par kyllinger ud af deres æg, de var levende og det var ikke nogen mulighed for mig at kassere pippende kyllinger i skallen , der havde forsøgt at komme ud i tre dage. Men de var mindre! Den sidste var én ud af to faverolls kyllinger, den gode, store af dem der var meget tam, tog hunden livet af og nu går den lille og eneste faveroll høne af egen avl og venter på gryden. Faverolls skal være store, så hun skal spises.

Møg hund....

Men det er ét argument for at holde liv i svageligt skravl: gryden!
Eller som kæledyr, ikke at forglemme, bare ikke avlsdyr.
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Skal vi redde alle kyllinger?
« Svar #7 Dato: 26 Marts , 2008, 22:29 »
Hvis kyllingen er syg eller svag så går jeg også ind for aflivning. Men hvis der har været et dårligt forløb i rugemaskinen eller efterfølgende, af den ene eller anden årsag, så er der jo ikke noget i vejen med kyllingen men med den der har styret rugemaskinen. Her tænker jeg på for høj eller lav temperatur, for høj eller for lav fugtighed eller senere hen træk, forkert ernæring, beskidt vand, dårligt foder, diarré osv osv.... Jeg har da hjulpet flere kyllinger ud af æggene og jeg vil vove den påstand at 95% af dem jeg har hjulpet har haft problemer på grund af... mig.

Så i mine øjne kan man ikke bare kalde "alle" de syge og svage for skravl.
Det er da også før set at kyllinger bliver angrebet af coccidiose (eller hvordan det nu staves). Eks. kan man have 100 kyllinger gående hvor de 40 dør inden man får fat i noget medicin. Skal man så også lade resten dø fordi det er "skravl kyllinger"???
Nej vel...!!

Danny

(til Finn: Det tog mig maaaange forsøg at få dette indlæg igennem)
Himlen bør altid være blå!

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Skal vi redde alle kyllinger?
« Svar #8 Dato: 26 Marts , 2008, 22:31 »
Men det er ét argument for at holde liv i svageligt skravl: gryden!
Eller som kæledyr, ikke at forglemme, bare ikke avlsdyr.

Den sorte gryde er den sidste endestation for hovedparten af alle kyllinger her. Er de svagelige, været dage om at klække osv., så bliver de mærket. Og der er kun en vej!
Hilsen Susanne

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Skal vi redde alle kyllinger?
« Svar #9 Dato: 26 Marts , 2008, 22:40 »
Men hvis der har været et dårligt forløb i rugemaskinen eller efterfølgende, af den ene eller anden årsag, så er der jo ikke noget i vejen med kyllingen men med den der har styret rugemaskinen. Her tænker jeg på for høj eller lav temperatur, for høj eller for lav fugtighed eller senere hen træk, forkert ernæring, beskidt vand, dårligt foder, diarré osv osv.... Jeg har da hjulpet flere kyllinger ud af æggene og jeg vil vove den påstand at 95% af dem jeg har hjulpet har haft problemer på grund af... mig.

Så i mine øjne kan man ikke bare kalde "alle" de syge og svage for skravl.
Det er da også før set at kyllinger bliver angrebet af coccidiose (eller hvordan det nu staves). Eks. kan man have 100 kyllinger gående hvor de 40 dør inden man får fat i noget medicin. Skal man så også lade resten dø fordi det er "skravl kyllinger"???
Nej vel...!!

Nej selvfølgelig ikke. De tilfælde hvor det er 'vores' skyld, så kan vi ikke overføre det til at det er arveligt betinget.

Men der er stadig kyllinger der klækker til trods for at 'vi' har dummet os!

Sygdomme kan snuppe en flok kyllinger. Og dem der overlever skal hurtigt komme sig. Gør de ikke det, så er det skravl og de besidder ikke den livskraft der er ønskeligt i mit hønsehold.

Arbejder vi med racer med en stor udbredelse, så mener jeg at vi bør være yderst kritiske.
Hilsen Susanne

Offline Alex

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Skal vi redde alle kyllinger?
« Svar #10 Dato: 10 April , 2008, 01:59 »
de kære små kyllinger vi laver og holder såmeget af det er ikke ligetil at aflive dem kender det selv selvom jeg har haft høn i snart 25 år men jeg holder på at en kylling der er kommet tilværden og ikke kan få et anstendigt liv sålænge det varer bør aflives men en kylling som ikke lige følger med de andre i opvæksten i størelse det er da ok at ha den gående hvis man ikke har såmange kyllinger men man skal huske på at i hønsegården er der en vis hakkeorden og et lille pjok hurtigt vil blive hakket ned og er og forbliver noget som de andre ikke lige vil tollerere selv afliver jeg dem som der ikke er som de skal være skæve ben eller vinger jeg har flere raser og farver af mine høns og derfor mange kyllinger lige nu har jeg ca 40 kyllinger og håber på at jeg får ca 100 endnu så jeg afliver den med skavanker jeg hjælper domregel heller ikke kyllingernu ud af æget når de klækker
ikke til at leve uden alt mit fjerkræ, opdrætter af Antwerpner Chabos Sumatra og Paduaner ænder Minon cayuga ænder løbeænder mandarinand brudeand damand med top Gæs Canada gæs

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Sv: Skal vi redde alle kyllinger?
« Svar #11 Dato: 10 April , 2008, 09:11 »
Det er min erfaring at de kyllinger man hjælper ud af ægget på dag 22, (der hvor man tager kyllinger ud af maskinen og stadig kan høre pippen fra æggene) halvdelen dør og den anden halvdel bliver mindre, jeg har lidt silkehøns hvor man kan se det, finder lige et billede af det.

Mit råd til det danske fjekræ folk er således: Hvis man har nok kyllinger bør man ikke forsøge at klække æggene selv, derimod hvis man som mig fik få silkekyller rugeæg eller f.eks æg fra udlandet der gerne skulle komme mange kyllinger, så er min mening at man skal prøve at få dem ud, det lyder måske lidt forkert men sådan gør jeg, og det irriterer mig da også at smide æggene ud når man kan høre det pipper derinde fra :(

Billed af de forskellige str. kommer om lidt!

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Sv: Skal vi redde alle kyllinger?
« Svar #12 Dato: 10 April , 2008, 11:57 »


her burde i kunne se forskellen :)

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Skal vi redde alle kyllinger?
« Svar #13 Dato: 10 April , 2008, 18:33 »
Hej Thomas
Er det de rugeæg, du fik fra mig? Så er der da en stor spredning i farven, sidste år blev alle kyllinger gule, kun delt i en rødlig og en strågul variant.  Den lille ser ud til at blive hvid, og der ser også ud til at være en vildtfarvet.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Jens Nyborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Skal vi redde alle kyllinger?
« Svar #14 Dato: 10 April , 2008, 18:44 »
Sygdomme kan snuppe en flok kyllinger. Og dem der overlever skal hurtigt komme sig. Gør de ikke det, så er det skravl og de besidder ikke den livskraft der er ønskeligt i mit hønsehold.

Arbejder vi med racer med en stor udbredelse, så mener jeg at vi bør være yderst kritiske.

Nu har jeg prøvet med fønix et par gange. ;) Og helt ærligt, der er nogle avlere derude der skulle have været meget mere kritiske netop fordi racen ikke havde stor udbredelse.

Især når det er et problem at skaffe ubeslægtede dyr til blodfornyelse, skal man sikre at man ikke fæstner uheldige egenskaber.