Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ægterrorist! Hvad gør jeg?  (Læst 5802 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
ægterrorist! Hvad gør jeg?
« Dato: 09 Marts , 2010, 08:35 »
Jeg har købt 5 små gummiæg som jeg ville lægge i en rede, for lissom at lokke du unge dværgkochiner til at skrukke...

Den mest tamme af dem går nærmest amok så snart jeg har lagt dem i reden, og hakker løs på dem  <A hmmm...tænker jeg så! det var ikke så godt... lader dem ligge...senere på dagen har en anden høne åbenbart været fristet til at putte et ægte æg ned til flokken af gummiæg, men jeg opdager kun resterne af det. Altså er det ædt  /d

Nu så jeg jo ikke hvem synderen reelt var, men jeg har jo mine tanker...  /1

Ville i knappe hovedet af en høne med en sådan agressiv sult på gummiæg?

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: ægterrorist! Hvad gør jeg?
« Svar #1 Dato: 09 Marts , 2010, 08:43 »
Hm..det er godtnok en underlig adfærd synes jeg..enten er hun blevet lidt "småskør" eller også er hun blevet grebet af det velkendte "ægspiseri",,de er jo som sagt svært at vænne en høne af med at spise æggene, når først de har fået smag for dem..og desuden kan det smitte så de andre høns også får smag for æggene..
Men synes for det meste det er hybriderne, der er slemme til den uvane..en sød lille dværgkochin, det kan jeg ikke forstå..
Du skulle måske ihvertfald fjerne den fra æggene et stykke tid..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

hoejberg

  • Gæst
Sv: ægterrorist! Hvad gør jeg?
« Svar #2 Dato: 09 Marts , 2010, 09:38 »
Vi har haft en blomsterhøne der var æggespisere /d Hun blev hurtigt til suppehøne., inden hun fik lært andre høns at hakke hul på æggene.

karina dj

  • Gæst
Sv: ægterrorist! Hvad gør jeg?
« Svar #3 Dato: 09 Marts , 2010, 11:14 »
Tjaaa, hun blir vel ikke mindre skær/æghakkende/ægspisende af at blive isoleret  ???

Det er jo lidt svært at finde synderne når der er 13 høns... og de 5 hybrider som ellers var mistænkte er osse fjernet  ;)

Jeg har 5 små søde dværgkochin, alle sorte og meget ens  :D Må ud og præsentere dem for de 5 gummiæg igen, og se hvem der bli'r fristet til et angreb....nå! der har vi dig  >:(

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: ægterrorist! Hvad gør jeg?
« Svar #4 Dato: 09 Marts , 2010, 17:53 »
Hmm...hvorfor i himlens navn vil du kappe hovedet af en høne, som hakker i gummiæg?

Har du tidligere haft problemer med ægspisende høns?...for så kan jeg måske godt forstå dig, men
hvis hønen nu er så klog, at den kan se, at der er noget spændende og anderledes ved de mærkelige
bolde, du har lagt i reden (og der så ved et uheld er røget et rigtigt æg med) så synes jeg da, at det er synd, at hun skal dø pga nysgerrighed.
« Senest Redigeret: 09 Marts , 2010, 19:39 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: ægterrorist! Hvad gør jeg?
« Svar #5 Dato: 09 Marts , 2010, 20:02 »
Tror der må være noget med de gummiæg, jeg har nemlig også prøvet dem.

Først hos mine Sussex, som startede med at begrave dem, for til sidst at kaste dem rundt i hele huset. Og ingen af deres egne æg fik den medfart.

Så prøvede jeg hos dværg wyandotterne, som normalt skukker for et godt ord, men de begravede dem også, og fandt sig så et andet sted at lægge æg.

Så jeg ville altså heller ikke kappe hovedet at hønen. Tror det ødelagte æg er sket i kampen med gummiæggene.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

karina dj

  • Gæst
Sv: ægterrorist! Hvad gør jeg?
« Svar #6 Dato: 09 Marts , 2010, 23:47 »
har mistet mange æg denne vinter...  /d

osse efter at hybriderne forsvandt, som jeg ikke var i tvivl om syndede (de lagde æg med tynd skal i stribevis)

hun lever endnu, så på jeres opfordring får hun endnu en chance  :D

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: ægterrorist! Hvad gør jeg?
« Svar #7 Dato: 10 Marts , 2010, 06:46 »


 *o *o   *b

Juhuuu...du er en skat Karina
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

karina dj

  • Gæst
Sv: ægterrorist! Hvad gør jeg?
« Svar #8 Dato: 10 Marts , 2010, 08:24 »
 :D

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: ægterrorist! Hvad gør jeg?
« Svar #9 Dato: 10 Marts , 2010, 08:51 »
Prøv at lægge golfbolde i reden i stedet .... dem kan de ikke hakke i stykker og de virker lizzå fint.

Så får du da testet om det er selve gummiæggene de reagerer på.

Med venlig hilsen Søs

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: ægterrorist! Hvad gør jeg?
« Svar #10 Dato: 10 Marts , 2010, 08:59 »
Man kan klippe eller file den aller yderste spids af overnæbbet, så det ikke er spidst mere, dette kan forhindre ægspisning og fjerplukning.
Og forhåbentligt når spidsen er groet ud igen, så er unoderne forsvundet.

Ægspisning og fjerpilning/kanibalisme er nogle stygge unoder....
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: ægterrorist! Hvad gør jeg?
« Svar #11 Dato: 10 Marts , 2010, 09:02 »
Her sætter vi blyantstreg omkring nogle "rigtige" æg og lader dem ligge indtil der er en der skrukker. Når hun har ligget et par dage får hun nogle æg at ruge på og bliver flyttet. I mellemtiden fjerner vi bare de nye æg. De "letbrugte" æg ryger så i udendørs-kattene, der er ligeglade med at de er lidt tynde i hviden hvis de har ligget et par uger........
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: ægterrorist! Hvad gør jeg?
« Svar #12 Dato: 10 Marts , 2010, 19:19 »
Du kunne også puste et par æg, fylde dem med sennep og peber, og så lukke for dem igen.
Jeg har læst om trickset i en gammel gammel bog, men I må ikke hænge mig op på, at det lige var sennep og peber. Bare noget fælt.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: ægterrorist! Hvad gør jeg?
« Svar #13 Dato: 10 Marts , 2010, 21:44 »
Ha ha jeg har marmor æg liggende for at lokke damerne, men en af hønerne spiser æg hvis de ikke får lov at komme ud, så det gør de naturligvis nu hvor der ikke ligger mere sne foran stald døren, men til gengæld kryber  min unge hønsehund så ind og henter æg, også marmor, og de er altså sjove at lege med, og så kan de vel smadre en klinge eller to på græstraktoren. /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline kokki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
  • Rebecca Kok
Sv: ægterrorist! Hvad gør jeg?
« Svar #14 Dato: 11 Marts , 2010, 15:02 »
Tror i det kan have noget at gøre med lugten? Nogle former for gummi lugter utroligt meget.
Med venlig hilsen Rebecca
 Lykkelige ejer af:
0,1 wyandotteblanding
1,5 Jersey kæmpe blå
0,4 Jersey kæmpe sort