Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål fra skrukmormor  (Læst 15232 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline alfa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 232
Spørgsmål fra skrukmormor
« Dato: 02 Marts , 2010, 10:14 »
En af mine agerhønefarvede dværgkochin er skruk - jeg har læst og læst i diverse tråde, det giver mange gode råd - MEN der er alligevel nogle spørgsmål jeg meget gerne vil have hjælp til:

1) Vores høner har fundet et hjørne bag den plastikbalje jeg havde udtænkt som redekasse. Nu ligger skrukken der så. Mit spørgsmål er hvad gør de andre høner ( der er alternative steder, men "hjørnet" er det foretrukne)?

2) Den høne der er skruk - lægger hun flere æg nu ?

3) Er det en fordel eller bagdel at flytte skruk med æg væk fra hønsehuset ?

Jeg kan huske at jeg har læst at man skal mærke æggene og kan ikke lige finde det igen - hvad og hvordan?

MVH Anita
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie

Susanne

  • Gæst
Sv: Spørgsmål fra skrukmormor
« Svar #1 Dato: 02 Marts , 2010, 10:24 »
Det lyder vel nok dejligt med en skrukhøne!

Hun lægger ikke flere æg nu. Al energi bruges på at holde æggene varme.

Jeg plejer at sætte en blyantsstreg rundt om "ækvator" på æggene. Så kan jeg sortere evt nye æg fra (hvis de andre høner kommer og vil bidrage med æg. Det sker tit når skrukken ligger sammen med de andre) (Og det kræver, at man lige løfter skrukken en gang imellem for at kigge )

Det kan være en fordel at flytte skrukken. især når hun - som du skriver - ligger præcis der, hvor de andre gerne vil lægge æg. Det vil give hende en del forstyrrelser, hvis de moser sig ind og vil lægge æg oven i hende.

Held og lykke!

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Spørgsmål fra skrukmormor
« Svar #2 Dato: 02 Marts , 2010, 10:38 »
Jeg flyttede min skruk, lige da kyllingerne var klækket, så de kunne være i fred. Det gik fint med at indføre dem i flokken igen, da kyllingerne var 2-3 uger (mener jeg det var) :)

hoejberg

  • Gæst
Sv: Spørgsmål fra skrukmormor
« Svar #3 Dato: 02 Marts , 2010, 10:43 »
Lige nu har jeg en skruk til at ligge i en redekasse inde i hønsehuset sammen med de andre høns. Når der forhåbenlig kommer kyllinger ser jeg tiden an om de skal flyttes eller ej. Sidste år var der en anden høne der havde kyllinger, og hun var sammen med flokken hele tiden. Der var ingen problemer.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Spørgsmål fra skrukmormor
« Svar #4 Dato: 02 Marts , 2010, 11:22 »
"problemet" kan være at de andre høns stadig ligger æg i hendes rede som jo så fylder og måske får "skubbet" dem der er ruget længst på ud af reden.
æggene bliver jo også ruget på forskudt så du risikerer at hønemor rejser sig fra reden med en eller to kyllinger og tilbage ligger æg der kun mangler et par dage under en varm skruk.
At mærke æggene er netop for at kunne kende rugede æg fra nylagte således at du ikke får slået et foster ud på panden !
Jeg bruger selv at isolere den rugende mor, jeg syntes at hun fortjener fred og ro. Det vælger de også selv hvis der er plads til det.
Spørg bare Wanda som havde en høne der gik hjemmefra for at ruge. :)

Offline alfa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 232
Sv: Spørgsmål fra skrukmormor
« Svar #5 Dato: 05 Marts , 2010, 07:50 »
Tak for jeres svar - jeg har prøvet at flytte hende 2 gange. Det er ikke noget problem at lyfte hende op MEN det skaber total forvirring i hele flokken (der var gået til ro).
Skrukken fik dog spist og drukket - så det var jo fint nok.
Problemet med redeplads til de andre har jegprøvet at løse med snydeæg - håber det lykkes uden for mange problemer.
Forslag modtages med tak  ;D

Anita
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Spørgsmål fra skrukmormor
« Svar #6 Dato: 05 Marts , 2010, 09:18 »
De gange en eller flere skruk har ruget her, har de ruget i hønsehuset, mærkning af rugeæg har været som Susanne beskriver. Der har ikke været problemer med at rugeæg er blevet skubbet væk under hønen. Jeg har tjekket under hende hver dag, og fjernet nylagte æg, så alle æg er klækket indenfor ca. 36 timer, og der har ikke været fostre på panden.
En enkelt gang prøvede jeg at flytte en skruk til eget skrukkehus, fordi så mange anbefalede det:

Skrukken accepterede at ligge der, hun havde jo heller ikke noget valg, men så snart kyllingerne kunne gå, tog hun dem med hen til de andre høns og med ind i hønsehuset til natten.
Det bedste råd, jeg kan give dig, er at stole på dine fornemmelser, holde godt øje med skrukken, og fjerne friske æg dagligt. Jeg tror på, at det nok skal gå fint.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline alfa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 232
Sv: Spørgsmål fra skrukmormor
« Svar #7 Dato: 05 Marts , 2010, 12:01 »
Tak skal du ha' Marianne  :)

Hun får lov at ligge.

Jeg var lige derude og skruk'en lå ved siden af æggene mens den gule kochin lå på æggene - er det normalt?.
Da jeg kom derud igen - lå skruk'en på æggene igen, jeg prøvede at løfte hende af men hun hakkede efter mig, skal jeg bare se gennem fingre med det og løfte??

Ja undskyld mine spørgsmål- det er jo første gang  jeg skal ha' <L
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie

Susanne

  • Gæst
Sv: Spørgsmål fra skrukmormor
« Svar #8 Dato: 05 Marts , 2010, 12:16 »
Jeg gætter på at den gule har villet af med et æg. Skruk har sikkert protesteret voldsomt over at blive jaget væk, men fru gul har vundet. Efter at ægget er lagt, har skruk igen kunnet indtage sin plads.

Eller: Fru gul er blevet smittet med skrukkeriet - det sker af og til. Så kan der blive konkurrence med en del forstyrrelser til følge. Jeg tror nok, at jeg ville isolere fru skruk helt fra de andre - uanset hvad.

Ja, du skal bare ignorere, at skruk hakker efter dig. Det er almindeligt. Jeg plejer at tage et par kraftige arbejdshandsker på, og SÅ er det mig, der bestemmer.

Jeg har selv indtil for nylig haft silkehøns - og nogle af dem var totalt fredelige og apatiske, når de skulle løftes - andre var agressive og krigeriske, så det kan svinge fra individ til individ - og ligger ikke i racekendetegnet.

Fortsat held og lykke. Dejlig føljeton! Glæder mig til næste afsnit  :D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Spørgsmål fra skrukmormor
« Svar #9 Dato: 05 Marts , 2010, 14:06 »
I begyndelsen tog jeg et par havehandsker af stof, når jeg skulle forstyrre skrukken, men det gør jeg ikke mere, de hakker ikke særlig hårdt, det er mere det, at man bliver forskrækket.
Omkring at flytte skrukken, skal du gøre, som du selv føler for, du vil nok få det råd fra ca. halvdelen af forum, at du skal flytte og den anden halvdel at hun kan blive liggende. Der er sikkert også erfaringer for begge metoder, der understøtter, hvorfor man gør det ene eller det andet.
Det kommer jo også an på hvor meget man ser til skrukken, så man kan gribe ind, hvis der skulle være et problem, og så kommer det an på hvilke muligheder man har.
For mit eget vedkommende, vil jeg ikke flytte igen med mindre, jeg kan se, der er et problem, men jeg tjekker også hønsehuset mange gange om dagen, når jeg har en skruk  <G
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline alfa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 232
Sv: Spørgsmål fra skrukmormor
« Svar #10 Dato: 07 Marts , 2010, 08:06 »
Det går fint med at flytte hende en gang om dagen så vi kan fjerne "tilløbne" æg - der har været to de to dage vi har gjort det  ;D
Hun finder sig fint i det og hver gang er jo en lejlighed for hende til at spise og drikke lidt.

Jeg er ude og se til hønsene ca. 100 gange om dagen  <H og kan se at hun ikke lader sig forstyrre/genere af de andre damer det kommer forbi og "dropper" et æg.

Det er bare sååå spændene.
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Spørgsmål fra skrukmormor
« Svar #11 Dato: 07 Marts , 2010, 09:41 »
Præcis sådan har det også været, når jeg har haft skruk, Anita.
Bare nyd det, det er så skønt, om end "tidskrævende" at have en skruk, og det bliver kun "værre" når kyllingerne kommer, hold da op hvor kan man bruge lang tid på at kikke på dem og skrukkens adfærd. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Spørgsmål fra skrukmormor
« Svar #12 Dato: 07 Marts , 2010, 09:48 »
Jeg har faktisk haft en skruk der ligefrem knurrede af mig.. hehe men nej de hakker såmen ikke så hårdt.... de er bare ladet med 100% "SKRID DUMME DIG" så man bliver lidt overrasket hver gang.
Ihhh jeg glæder mig til at få en skruk.... Nu må de også godt snart ligge sig alle Yazmins små damer :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Susanne

  • Gæst
Sv: Spørgsmål fra skrukmormor
« Svar #13 Dato: 07 Marts , 2010, 20:12 »
Åh det lyder bare hyggeligt!

Og så er der dømt fuldtids-hygge! Det er slet ikke til at holde sig væk  :D

Offline alfa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 232
Sv: Spørgsmål fra skrukmormor
« Svar #14 Dato: 08 Marts , 2010, 16:06 »
Tak for jeres kommentarer - dejligt at jeg ikke er helt alen om at være helt pjattet  ;D

Min gemal er nu også ved at blive ret glad for hønsene - mens mine to teenage børn ryster overbærende på hovederne over deres mor  :-\

Jeg har lige lavet en dum fejl da jeg var ude og tjekke æg.

Jeg løftede fruen op for at se om der var kommet flere æg fra de andre høner - talte og der var 8 æg. Jeg ville lige mærke dem lidt ekstra tydeligt. for min mand havde kun tegnet en lidt svag blyantsring så jeg ville lave en der var lidt kraftigere!
Det var en god idé for flere af stregerne var lidt udviskede.

Da jeg så er færdig og vender mig om ligger der et æg hvor jeg "satte" fru skruk, det må jo ha' fulgt med i løftet  :D - og på dette æg var der entydelig mærkning - så nu ligger der 9 æg - og jeg aner ikke hvilket der er 4 dage yngre.

Jeg har set på alle de sider der er omlysning - så det må vi jo prøve, men jeg er ikke helt sikker på om jeg kan sortere korrekt - og vil være meget i tvivl for ænk hvis jeg smed en lille kylling ud  :-\

Ellers går det fint  /o

 
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie