Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Altså, de hybrider... SE INDLÆG 56!! :)  (Læst 25846 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #30 Dato: 15 Januar , 2010, 12:43 »
@Gunni: Hvor er det nogle dejlige billeder, og det er da ikke at bore i det! :) Skønt at se!

@Susanne: Ved ikke hvorfor, men jeg havde ikke fået læst dit svar... Men dejligt at du er afklaret, det andet er også bare for belastende *l

@Slyngefar (;)): Det er nemlig lige det dér, med at man har så forskellige erfaringer, og ja der ER forskellige hønseholdere, som har forskellige måder at holde høns på også. En rask lille diskussion går jeg heller ikke af vejen for, så længe det er konstruktivt :) Men ihh, hvor er det irriterende, at der ikke rigtig er nogen som kan bekræfte det med de slidte æggeledere  :-\

GKV

  • Gæst
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #31 Dato: 15 Januar , 2010, 12:57 »
Ja, jeg nægter altså at slagte nogen af de gamle jeg har tilbage, for at bevise at det nok ikke er tilfældet. ;D ;D  De lægger stadigvæk ca. to æg om ugen. De ser ikke slidte ud og fungerer udemærket, sidder stadigvæk tre meter over gulvet på bjælken og sover o.s.v.

VH Gunni.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #32 Dato: 15 Januar , 2010, 13:08 »
Ej kom nuu, Gunni! ;D

Nåmn, så når de engang skal afsted til de evige hønsemarker, så må du liiiige kikke efter, ikk?! *e

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #33 Dato: 15 Januar , 2010, 13:40 »
Hvis vi nu igen sætter focus på forholdende lever under .... så kunne man jo godt forestille sig at de bliver slidt op i industrien hvor foder og lys holder dem produktive ...hvor i mod som hobbyhøne får de de naturlige pauser i æglægning pga årstidernes skiften osv..og derved beskadier de ikke ægggelederne ?
Med venlig hilsen Søs

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #34 Dato: 15 Januar , 2010, 14:50 »
Ja, kan godt se din pointe, men tænker alligevel, at de jo er avlet frem til at skulle levere æg hver dag, og at de også gør det hjemme i haverne?

Offline randi nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 252
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #35 Dato: 15 Januar , 2010, 14:53 »
mine hybrider går også i fjertab, så lægges der lidt æg, det er okay jeg har atten store høns 4 isa brown, og 7 isa varren, de er lidt tungere end isa brown, de 7 isa varren blev "reddet" fra et rugeri er ca 16 mdr, jeg tror de vil nyde livet, når sneen er væk, ingen af mine store høns går ud, så har jeg otte new hamshire, det er isa brown og new hamshire der giver ca 10 æg, mine børn syntes det er degligt at hente gratis æg, alle høns har ret til et godt liv. mvh randi n.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #36 Dato: 15 Januar , 2010, 23:01 »
@ Christina

Fordi det siges at hybriderne er slidt op efter et års ægproduktion, er jeg ikke sikker på at der nødvendigvis refereres til et fysisk slid. I industri-terminologien er de slidt op, fordi de efter ca et års æg produktion, ikke længere kan levere ét æg om dagen, hvilket sikkert kræves for at få økonomi i produktionen.

Herefter er de 'udslidte' industriægsmæssigt, men derfor kan de sagtens leve flere år derefter og præstere et par æg om ugen. Jeg tvivler på at du vil finde spor af slitage i slagtede høns.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #37 Dato: 16 Januar , 2010, 09:53 »
Hvis vi nu igen sætter focus på forholdende lever under .... så kunne man jo godt forestille sig at de bliver slidt op i industrien hvor foder og lys holder dem produktive ...hvor i mod som hobbyhøne får de de naturlige pauser i æglægning pga årstidernes skiften osv..og derved beskadier de ikke ægggelederne ?

Hm, de andre tråde, der har været om hybrider, har da netop været fordi man ikke ønsker at købe æg om vinteren, og derfor gerne vil have en "race", der har forsyningspligt året rundt?

Jeg forstår i øvrigt ganske nemt det ønske; her på matriklen har mine 13 høner leveret i alt 20 æg i december , og NUL æg i januar - indtil videre!  ::)
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #38 Dato: 16 Januar , 2010, 09:58 »
Jeg har to hybrider og de har ikke leveret æg siden før jul, så jeg tror ikke de bliver "slidte" men de gokker stadig.
 ::)
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #39 Dato: 16 Januar , 2010, 10:23 »
Hej Kate,

jeg kender ikke til dine høns, men refererer til de tråde, hvor folk spørger om hybridhøns og æglægning hele vinteren.
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #40 Dato: 16 Januar , 2010, 10:33 »
Nu er det jo ikke så mærkeligt, at vi, som har havehybrider, også mærker nedgang i æg denne vinter.

Selvom æghybrider er lavet til at producere året rundt, så skal de altså også have betingelserne til det.

Vi har ikke haft så vedvarende lave minusgrader i mange år, og da en hybrid altså også skal bruge energi for at holde varmen, er det klart, at det går ud over produktionen.

De ulykkelige hybrider i industrien har sikkert ens forhold året rundt.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #41 Dato: 16 Januar , 2010, 11:01 »
@ Christina

Fordi det siges at hybriderne er slidt op efter et års ægproduktion, er jeg ikke sikker på at der nødvendigvis refereres til et fysisk slid. I industri-terminologien er de slidt op, fordi de efter ca et års æg produktion, ikke længere kan levere ét æg om dagen, hvilket sikkert kræves for at få økonomi i produktionen.

Herefter er de 'udslidte' industriægsmæssigt, men derfor kan de sagtens leve flere år derefter og præstere et par æg om ugen. Jeg tvivler på at du vil finde spor af slitage i slagtede høns.


Jeg håber sådan, at det er sådan det er! Vil så gerne have fat i et par stykker, men jeg vil være sikker...men det kan jeg måske bare ikke få vished for  :-\

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #42 Dato: 16 Januar , 2010, 11:16 »

Christina - jeg synes da, at du har kunne få en rimelig grad af vished.

Der er ikke nogen, som har bekræftet udslidtheden af æggeledere.
Derimod har adskillige medlemmer "aldrende", friske og sunde hybrider gående.

Jeg har også engang læst en artikel, hvor der blev skrevet at hybrider slides i æggelederne, men der fremkom ingen dokumentation for udsagnet.

Så måske du selv skulle prøve  /o . Jeg håber så ikke, at det bliver dig, som kommer med beviset på rigtigheden af udsagnet.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #43 Dato: 16 Januar , 2010, 11:18 »
Mine 6 hybrider er også gået lidt ned. De giver p.t. 4 eller 5 æg pr. dag. Jeg forsøger ikke at drive dem til max ydelse ved f.eks. at give dem kunstigt lys. Når det er mørkt er det mørkt og der har de fred.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

GKV

  • Gæst
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #44 Dato: 16 Januar , 2010, 15:00 »


Jeg håber sådan, at det er sådan det er! Vil så gerne have fat i et par stykker, men jeg vil være sikker...men det kan jeg måske bare ikke få vished for  :-\

Nej, det tror jeg ikke du kan, med mindre du selv laver undersøgelsen. Bare se hvor almindeligt det er blandt racehønseejerne at afbryde hovedkontakten, når der er et eller andet i vejen. Enkelte vil gå langt for at bevare sin høne, men generelt er det altså den løsning der bliver brugt.

Mine fem araucanere fra Lone har lagt æg som var de hybrider hele denne vinter, jeg håber bestemt ikke, at de har slidt sig selv op af den grund. ;D ;D

Nu er den ene blevet skruk, så lægger den sig der og tærer på både fedtlag og kondition. Tror ikke der er den store forskel på det ene og det andet.

VH Gunni.