Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Altså, de hybrider... SE INDLÆG 56!! :)  (Læst 25843 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Altså, de hybrider... SE INDLÆG 56!! :)
« Dato: 10 Januar , 2010, 18:47 »
I vores leksikon herinde, står der bl.a.:

"En hybrids liv er som oftest meget kort. En æglægger producerer meget det første leveår og er udtjent efter 1 ½ år. Ofte ses der skader i æggeleder osv., grundet den høje ydelse."

Jeg kunne så godt tænke mig at vide om det også er hvad jer som har hybrider oplever? Lever de som oftes et meget kort liv, eller er der ikke forskel på det, sammenlignet med jeres racehøns? Når/hvis I slagter dem, kan I så ofte se skader på æggelederne?

Jeg spørger, fordi jeg ingen æg får, og har tænkt ret meget over om jeg skulle få et par "æglæggere". Men det info jeg har læst mig til i leksikon har holdt mig tilbage, men nu vil jeg bare gerne vide om det også er hvad "folk" oplever IRL :) Jeg køber lige pt. hos en bondemand, og det er jo altså hybrider han har...så om jeg køber hos ham, eller selv har hybrider, kan jo så næsten være ligemeget  ::)
« Senest Redigeret: 18 Januar , 2010, 14:43 Fra Christina »

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #1 Dato: 10 Januar , 2010, 18:54 »
En hybrid kan blive ældre end 1½ år, nøjagtig som mange racehøns.

Men de hybrider der i industrien leverer 1 æg om dagen holder ikke så længe. Efter et års tid slagtes de (hvis de ikke sælges til private), og et nyt hold kommer til.

Så de kan godt blive ældre, men de er som oftest hurtigere 'slidt' op end vore andre høns, der har et mere afslappet syn på det daglige æg!
Hilsen Susanne

Offline morildvej320

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 189
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #2 Dato: 10 Januar , 2010, 19:14 »
vi har selv hybrid-høns, vi har dog valgt hellevad-høns, de skulle holde noget længere, da de bliver brugt til de økologiske æggerier(ved ik om de kaldes sådan) og de ligger ik 1 æg hver dag, men næsten. vi har 4 hellevad høn og 2 skånske blomster høns, og hele vinteren har vi fået mellem 3 og 5 æg hver dag af de 6 høns, det synes jeg er flot. og der er i hvert fald mindst 1 æg fra de skånske hver dag /o
hilsen
michael

lykkelige ejer af
1.0 maine coon
0.1 norsk skovkat 130L saltvandsakvarium med div.levende skabninger 0.2 skånske blomstehøns og 0.4 hellevadhøns og 0.3 danske landhøns

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #3 Dato: 10 Januar , 2010, 19:29 »

Mine 5 hybrider er kun halvandet år, men jeg har en veninde, som har to fine, ældre ISA-damer gående, som er 7 år gamle. Man kan ikke se på dem, at de er så gamle, men æg er det selvfølgelig så som så med
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #4 Dato: 10 Januar , 2010, 19:37 »
Du kan godt vælge hybrider Christina, men hvis du gør det, så få dem fra et ordentligt sted, og IKKE fra et hønseri. Køb dem gerne privat. Vi har fået flere gange fra en mand som bor lige 5 minutter herfra, og hans høns har det godt. Efter et år går de ned i æglægning, og efter to kommer der kun sjældent et æg. Jeg havde en der blev utrolig tam, så hende beholdte vi. Hun blev vist nok omkring fire år gammel :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #5 Dato: 10 Januar , 2010, 22:37 »
Kan kun tilslutte mig Mikkels komentar. Fik også mine 4 Lohman fra en ældre landmand hvor der gik 20-25 og hyggede sig i en stor stald indendørs med masser af halm. De var ca. 12 uger gamle. Jeg mener jeg så et par haner i flokken, hvilke undrede mig når det er industrihøns.

Eneste (store) minus var at de var næb trimmet hvilket jeg absolut ikke kan lide - det er dog ikke meget. Kan dog ikke se at de overhovedet er generet af det.

Går ud fra at man skal købe daggamle kyllinger fra f.eks. Hellevad hvis man skal undgå dette. Det vil jeg helt sikkert gøre næste gang, hvis jeg skal have flere hybrider.
Mvh

Claus

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #6 Dato: 10 Januar , 2010, 22:39 »
"En hybrids liv er som oftest meget kort. En æglægger producerer meget det første leveår og er udtjent efter 1 ½ år.

Dem jeg køber plejer jeg at få når de er 16-18 uger og 'nær æglægning'. De begynder æglægning inden for 2-3 uger efter ankomst og fortsætter ufortrødent med ca 1 æg pr dag i 1-1½ år. Derfeter går produktionen kraftigt nedad.

Selvfølgelig kan hønsene leve længere, de kan blot ikke levere længere.

Og med hensyn til evt slagtning, når ægproduktionen går i stå. Nej, det skal du nok ikke satse på. Det er jo ikke kødfjerkræ, men æggemaskiner. Der vil altid være lidt kød på, men om det er værd at spise ved jeg ikke. Jeg plukker og renser dem, koger dem og piller kødet af skroget, og giver det til hundene.

Lidt koldt og kynisk vil du måske mene. Jo, måske nok, men de har haft et godt liv mens de har været hos mig. De har levet op til deres del af kontrakten, produktion af æg, og jeg har levet op til min del af kontrakten, mad og omsorg.

Jeg køber lige pt. hos en bondemand, og det er jo altså hybrider han har...så om jeg køber hos ham, eller selv har hybrider, kan jo så næsten være ligemeget  ::)


Du ved hvordan dine hybrider har det, men ikke hvordan bondemandens har det.
Så anskaf du dig blot et mindre antal (2-3 stk) hybrider for æggenes skyld.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #7 Dato: 10 Januar , 2010, 22:50 »
Tak for jeres gode svar :) Jeg skal huske at få dem købt privat! :) Hellevad, er jo så en racehøne, ikk? Lægger de lige så mange æg?

Kan man avle på hybrider, og så stadig få "æglæggere" ud af dem?

Noget jeg stadig savner at få svar på, er hvad "slidt" indeni, dækker over? Kan man direkte se skader på æggelederen? Eller hvad dækker det over, nogen der ved?

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #8 Dato: 10 Januar , 2010, 23:14 »
Nej, Hellevad er ikke en racehøne men en hybrid eller en industrihøne, avlet udfra hvid italiener og new hampshire.
Mvh

Claus

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #9 Dato: 10 Januar , 2010, 23:17 »
Hellevad er en hybrid.

Du får dem næppe til at skrukke, men du kan selvfølgelig lægge deres æg under en skruk racehøne. Er hanen raceren, får du en 'blandings-whatever', men hvordan den vil opføre sig, må tiden vise.

Har aldrig tjekket hvordan disse høns ser ud indvendig. Tjekker nu heller ikke hvordan andre høns ser ud indvendig, så jeg ville ikke have noget sammenligningsgrundlag.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #10 Dato: 10 Januar , 2010, 23:30 »
Ok, tak for info! :) Jamen, man kan da vel få en hybridhane sammen med hønerne...ikk?!  ??? Som så laver små hybridkyllinger sammen :D Men altså...vil man så bare selv kunne fortsætte med at "avle" dem, eller er de "engangs-produkter", lige som industri-kødfjerkræet er?

Har aldrig tjekket hvordan disse høns ser ud indvendig. Tjekker nu heller ikke hvordan andre høns ser ud indvendig, så jeg ville ikke have noget sammenligningsgrundlag.

Ej, hvor dårligt, Erik!  :P  ;D

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #11 Dato: 10 Januar , 2010, 23:35 »
Hybridhøns er ikke maskiner, robotter eller hvad man kan finde på at kalde dem. :-\ Det er dyr, høns!, resultatet af krydsning mellem Rhode Island Red og Rhode Island White. De udmærker sig ved, at lægge 300 æg det første år og derefter går det ned af bakke. Denne krydsning kaldes Isa Brown, Isa Warren og Lohmann Brown og er alle den samme høne.

Jeg ser ikke den store forskel på af krydse disse 2 arter, for at opnå en ønsket egenskab, god æglægning, som ved al anden racealv, hvor der også fremelskes særligt gode egenskaber eller udseende.

Køb dine hybrider, giv dem godt foder, vand og kærlighed og de vil belønne dig med gode æg. Iøvrigt er de meget nemme at gøre tamme og i vores hjem er de en stor underholdningsfaktor. ;) ;)

Hos ham jeg har købt af, var der masser af haner. Igen det er ikke maskiner, men dyr. Det kan da godt være ægproduktionen falder lidt i næste generation. Så får du måske kun 280 æg. ;)
« Senest Redigeret: 11 Januar , 2010, 00:02 Fra Tina Mathiasen »
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #12 Dato: 11 Januar , 2010, 00:04 »
Citér
Du får dem næppe til at skrukke, men du kan selvfølgelig lægge deres æg under en skruk racehøne. Er hanen raceren, får du en 'blandings-whatever', men hvordan den vil opføre sig, må tiden vise.

Jeg ved ikke, hvilken "race", jeg har for tiden, men de er købt 19 uger gamle hos en mindre ægproducent for 2 år siden. Så en form for industri-hybrid er det vel. Og de lægger sig altså villigt, og giver den som eksemplariske kyllingemødre. De billeder, jeg har i mit galleri, viser den første skruk med kyllinger.

De lægger stadig godt med æg, og de 3 døtre af noget blandet herkomst bidrager også fornuftigt til æglægningen. Til gengæld har dette hold udviklet en lidt kedelig tendens til at pille fjer. Det behøver selvfølgelig ikke at skyldes racen, men tanken er nærliggende...
Johan Gadegaard

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #13 Dato: 11 Januar , 2010, 00:44 »
Ja, det er jo en underlig ting, det med racehøns contra hybrider.

Før i tiden, når man fremavlede nogle høns, der havde særlig gode anlæg for evt, æg eller kød, ja så havde man lavet en ny race.
I dag, hvor man har bedre muligheder for at finde frem til den rette blanding, for at opnå en høj ydelse eller kødmasse, ja så hedder det hybrider....
Dog, hvis det er en hønsemand/udstiller/avler, der laver noget nyt og ekseptionelt, så er det dog stadig en ny race..

(Gad vide, om de hybrider har kunstige gen, eller hvad det nu lige er, de har)
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Altså, de hybrider...
« Svar #14 Dato: 11 Januar , 2010, 06:42 »

Kan man avle på hybrider, og så stadig få "æglæggere" ud af dem?


Jeg har en ½ hybrid/½ wyandot og hun ligger også et æg stort set hver dag :)
Jeg havde også hybrider i starten da jeg begyndte med høns. Men jeg vil nok betænke mig næste gang, det er nok fordi jeg har været uheldig, men jeg har haft 3. 2 døde af læggenød, og det er fanme ikke noget rart syn, nøj hvor havde jeg ondt af dem. Den sidste forsvandt på mystisk vis sammen med 4 andre så det er nok en mikkel eller noget.
Men synet af en høne med liggenød var altså ret barskt. De havde så store smerter og jeg kunne bare ikke gøre en skid selvom jeg forsøgte alle rød herinde fra.
Men de er nogle sjove størrelser, utrolig nysgerrige og nærgående. :) så op den måde er de utroig sjove at have,
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.