Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: føj....  (Læst 15653 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

  • Gæst
Sv: føj....
« Svar #30 Dato: 09 Januar , 2010, 09:45 »
Jeg er bange for, at den forsvindende lille efterspørgsel på hybridhøns til haven - eller mangel på samme - ikke ændrer noget som helst.

Svarer cirka til at ville bremse et løbsk tog ved hjælp at den luftmodstand, der fremkommer ved at stikke en pegefinger ud af kupé-vinduet  :(

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: føj....
« Svar #31 Dato: 09 Januar , 2010, 10:18 »
Den "forsvindende lille efterspørgsel" hjælper heller ikke en døjt, hvis en enkelt forbruger holder høns i stedet for at købe burhønsekød og -æg. Men hvis man summerer tilstrækkelig mange små bidrag, så er der jo lige pludselig "luftmodstand" nok alligevel!

Det gældes måske om at finde en balance mellem de to yderpunkter:

1. "Stop Verden, jeg er rundtosset og vil gerne af!", og
2. "Hvis den vej, du følger, fører et sted hen du ikke ønsker, så find en anden vej at følge!"

Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: føj....
« Svar #32 Dato: 09 Januar , 2010, 10:43 »
Ja, og nej. At leve et liv i en have er bedre end i en fabrikshal, ingen tvivl om det!!! Men når "havehønsemennesker" køber hybridhøns, er de med til at opretholde en efterspørgsel på flere høns, der fremstilles på fabrikker. Og disse ord kommer fra én, der har købt hybrider - og har fortrudt det, af mange årsager...

Der kan vel ikke være nogen tvivl om, at produktion af hybrider til havehold er klart at foretrække, fremfor hybrider til produktion af buræg!!.

Vi kan ikke omvælte hele ægindustrien med et, og jeg ser en klar fremgang i, at flere bliver opmærksomme på problematikken og begynder at have et par høns i haven hvis muligt...eller køber æg fra nogle, som har.

Jeg er bestemt ikke enig i, at det ikke batter noget. Jo flere vi er, som vender ryggen til industriproduktionen af æg og siger nej til dyremishandling..jo mere batter det...og mode har en kæmpe effekt!
    Mine 5 hybrider leverer æg til 4 husholdninger...plus det løse. To af aftagerne ved jeg tidligere har købt buræg. Jeg bliver betalt for æggene, ja!..hvilket er ulovligt, ja!..det vil jeg s.... på!!..og hvis jeg af en eller anden grund ikke længere kan levere æg til mine aftagere...så ved jeg, at ingen af dem vil vende tilbage til æg fra butikkerne...hverken bur, skrabe eller økologiske..ingen af hønsene har det godt.

Jeg har ikke selv en glorie at pudse, og græmmer mig frygteligt over, hvor uvidende jeg har været/ er...i dette tilfælde hvad angår æg/kyllingeproduktion...så oplysning er vejen frem
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

GKV

  • Gæst
Sv: føj....
« Svar #33 Dato: 09 Januar , 2010, 11:19 »
Jeg deltager en del på andre foraer, især dem med araberheste. Det er fora fra hele verden og af og til, kommer der debatter op om dyrevelfærd. Det begynder som oftest med at der som her, vises en video, men desværre er det næsten altid fra et andet land.

Det sidste jeg var ude for var en med "Blame the Danes", hvor man så grindedrabene på Færøerne og man altså bebrejdede os at dette fandt sted.

Der ligger rigtigt mange på you tube med, hvordan industridyrene behandles, fårenumseklipninger i Australien o.s.v.

Når jeg en enkelt gang har givet mit besyv med, har jeg altid påpeget at, inden man farer i flint over andre, skal man sørge for, at man selv har tingene i orden.

Jeg har aldrig haft tvivl om at industrien er årsag til alle de gebrækkeligheder der er kommet, enhver population der bliver for stor, bliver angrebet af et eller andet så der kan dø en stor del og give balance i tingene igen. Det kendes fra naturen.

Herhjemme prøver man, at gøre lidt en gang imellem og forholdene er vist blevet lidt bedre for især de store dyr.

Påfaldende er det, at man har startet med hestene og lavet klare regler for staldforhold, udetid, motion, syge-isoleringsboks lysindfald, ja alt muligt. Det var nemt, for regningen blev bare sendt til os der har hestene. Lidt det samme sker også for bønderne, men samtidig skeles der til konkurrence og økonomi.

Nuttethedsværdien tæller også, en mink er nuttet og lækker at se på, en burhøne er der intet nuttet ved og den rører ikke ved ret manges følelsesregister ,når den ikke længere er en sød nyudklækket kylling.

Jeg er bare så træt af alle de forbud mod, at man kan sælge lidt fjerkræ og æg til andre, der gerne vil have mad der har levet godt. Jeg har solgt masser af æg før i tiden på min arbejdsplads og folk var vilde med dem og ja, indrømmet der blev også afleveret kyllinger og ænder til jul, slagtet på det nu lukkede hjemmeslagteri i Randers. Alle kom da på arbejdet efter Nytår.

Man må jo undres over, hvordan jeg i det hele taget har overlevet og er blevet snart 69 år, min mor røg og jeg har gennem tiderne spist et hav af æggesnaps, citronfromage, hjemmelavet is, tartarmadder med rå æggeblomme. Vi har drukket mælk direkte fra vore køer og jeg har selv lavet mit smør og min ost uden at blive syg af det.

Hvem husker ikke Ryges udsendelser med grisen Drude? Det er jo helt vanvittigt, at det skal være så bøvlet, at have en gris der går ude, at jeg så ikke er tilhænger af at de skal være i en villahave er jo noget andet.

BSE og alle de andre grimme ting opstod jo blot, fordi man begyndte, at fodre græsædere med døde dyr for at spare på foderudgifterne. Alene det at man kan finde på det er usmageligt og har altså ødelagt meget, men man må så sige at prisen blev høj på længere sigt.

Jeg har ikke den store forstand på markedskræfter, nationaløkonomi og alt det der, men jeg er næsten sikker på, at der er god økonomi ( medicinalindusrien) i at forskrække os omkring de sygdomme som dyrene kan få, her tænker jeg på fugleinfluenza og den nu så omtalte svinesamme. Hvor mange er døde af det på verdensplan?? hvor mange er der døde i trafikken på samme tid, men man afskaffer ikke bilerne af den grund og går over til hestevogne igen, hvilket sikkert også ville have mange uheld til følge og derfor blive forbudt.

Alle skal have mad i munden og der bliver flere og flere mennesker, det sker på bekostning af dyrenes levevilkår og det er svært at argumentere for, at det skal blive bedre. Vi kan sætte vort kødforbrug gevaldigt ned, de fleste af os. Kødløs dag samt begrænset antal frikadeller og bøffer er en begyndelse.

Vores eget overforbrug er medvirkende til at holde hjulene igang, borte er de tider, hvor man fik en sodavand af beskeden størrelse, ved festlige lejligheder, nej nu er det 1½ l Cola eller andet dagligt og forresten er den både sødet og saltet så tørsten kan bibeholdes. Sødestofferne kan være fruktan et ret farligt stof, men det er en anden diskussion.

Uden at være helt skråsikker, tror jeg, at der er ved at komme en 60ér mentalitet tilbage igen, hvor folk gerne vil leve lidt anderledes, lidt mere nærhed til dagligdagen og med mulighed for selvforsyning  i en vis udstrækning. Så er der lige den med den tvungne skolemad, uha der er mange ting og det bliver værre og værre og alt imens står burhønsene, slagtekyllingerne og kalkunerne der og kan ikke andet.

Jeg har aldrig været hverken flipper eller rødstrømpe eller har ønsket at bo i kollektiv, men jeg savner den mulighed, der lå i de små husmandsteder med et par køer, grise og lidt fjerkræ til husbehov og fem HA jord.

Hybridhønsene er jo en betegnelse man bruger for de høns der ikke er racerene, jeg har lige indkøbt 9 stks i sommers da de forrige var blevet for gamle til at lægge det nødvendige antal æg. Fra dem tager jeg æg og ruger ud så jeg hele tiden kan have friske høns det havde jeg ikke fået gjort med de gamle.

Med hensyn til de aflivede hanekyllinger, havde vi for ti år siden et projekt i gang med at lave økokyllinger. Vi kunne købe disse kyllinger af stor race for ingen penge, men her kom landbrugsditten-datten ind og sagde nej, fordi de mente de var hurtigtvoksnede. De vokser nu ikke så hurtigt når de ikke får andet end alm. mad og får lov til at bevæge sig frit, det vidste vi, for vi havde haft dem før.

Nej, det skulle være nogle tissedyre kyllinger fra Frankrig, hvilket jo så ville være medvirkende til at fordyre produktet, men jeg tror bagtanken var at beskytte farmene.

VH Gunni.


Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: føj....
« Svar #34 Dato: 09 Januar , 2010, 12:06 »
Citér
og ja min datter er en af dem der ikke har råd til det hun gerne ville købe, og dem ved jeg er der mange af.

Ja, jeg er også i den kategori, der ikke har alverdens mammon til rådighed, men det handler vel om valg/prioritering, hvilke produkter, man vil betale for - ikke om den højere pris. Øv, der er ikke råd til de store kulinariske krumspring, biografbilletter, sodavand, TV og modetøj... Og aftensmaden består oftest af rugbrød. Og hva' så?.. Glæden ved at se glade dyr dækker "tabet" 1000-fold!
Så selvom man er fattig studerende eller anden "økonomisk undermåler", så kan det godt lade sig gøre, at vælge sine forbrugsgoder på en dyrevenlig og ansvarsfuld måde.

(Berit, nu ved jeg jo ikke, hvordan din datter køber ind  ;) Jeg valgte blot dit citat som eksempel).

@Helle K.; ja, det er det omtalte arrangement. Mere om det senere.  ;)
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: føj....
« Svar #35 Dato: 09 Januar , 2010, 14:24 »
@Jake der er du også velkommen til, det gør mig ikke spor.

Når jeg indvolverede min datter så er der for at man skal se tingene fra flere sider, hun har 4 børn, og ca 1200 kr om ugen til alt, der kan ikke blive megen øko vare for de penge, selv om man ville priotiere, alle munde skal jo mættes.  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: føj....
« Svar #36 Dato: 09 Januar , 2010, 15:47 »
Det behøver ikke nødvendigvis være økologisk, for at tilgodese dyrene. De to ting følges blot ad, som det er pt.
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: føj....
« Svar #37 Dato: 09 Januar , 2010, 16:50 »
Heldigvis gør folkestyre til tider ting for at tilgodese dyrevelfærden, men som kan have den modsatte virkning.

For nogle år siden vedtog man at agerhøns og fasaner mm. hos vildtopdræterne skulle have bedre forhold og indførte derfor burstørrelser og forskellige andre tiltag for at tilgodese dyrevelfærden. Altsammen positive ting. Opdrætterne gik i gang med at ændre produktionen efter disse nye forhold.
Men men i mellemtiden øgede man produktionen af billigt vildt i østlandene hvor der ingen krav er til dyrevelfærd på bekostning af de Danske avlere. I dag hentes største parten af det udsatte vildt i østlandene. Hvis man havde krævet at det vildt der blev udsat i Danmark alle var opdrætte efter de krav vi selv stiller, ville man ikke være med til samtidig med at man stiller krav til dyrevelfærden at fremme produktionen af vildt under ofte dårligere forhold end de tidlere forhold de blev opdrættet under i Danmark.

Jeg har selv genem mange år haft en drøm om selv at producere egne fødevare, både kød og korn til mel, grøntsager, frugt og alt det andet man har behov for. Men det var dsv. ikke tidligere muligt at sælge vores hus, da ingen i dag kan nøjes med 75 kvadretmeter bolig. Samtidig har alder og lidt skavanker gjordt at jeg ikke har den samme energi til at gå i gang med et sådant projekt, men tanken tiltaler mig meget på trods af at der er visse velfærds ting man må undvære.

Et rigtig godt indlæg Gunni kom med der påviser mange gode vinkler på et sundt og tilfreds liv i pagt med naturen.

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: føj....
« Svar #38 Dato: 09 Januar , 2010, 23:29 »
Vi forbrugere har en kæmpe magt. Udvikling kan tage laang tid, men der sker hele tiden en stille udvikling. Jeg vælger at tro at udviklingen for det meste er til det bedre.

For 20 år siden tog jeg en personlig politisk beslutning, nemlig at jeg aldrig mere nogensinde ville købe æg fra burhøns igen. Dengang stod der gerne store bure med burhønseæg i mit lokale supermarked i Hørsholm og ovenover på hylderne stod der gerne 2-4 bakker med æg fra økologisk drift med krav om plads, skrabe og udeliv for hønsene.

I dag 20 år efter er det helt omvendt her i mit supermarked, nu dog i Farum. Der kan man stort set kun få æg fra fritgående og økologiske høns. Og ja, disse høns kan sikkert også få det bedre, men igen vælger jeg at fokuserer på den positive udvikling der har været og forventer det med tiden også bliver bedre.

Udenfor min by er der i en kæmpe æblelund fyldt med hybridhøns som har et fantastisk liv. Det er en fryd at sidde og se på dem. De mennesker som i supermarkedet spiser deres æg kan i hvertfald spise dem med god samvittighed.

Der er altså 5 mill. mennesker i Dk som skal ha' æg, så industrien er nødvendig, da vi lever i en overbefolket verden. Og naturligvis ønsker industrien at avle nogle æg-sikre høns. Og de har ved gud været heldige med Isa Brown.

Og æg vil jeg ha'. Og jeg vil ha' æg hver dag. Jeg eeelsker mine Isa'ere. Som er klækket på en maskine, ligesom så mange fritidshøns også bliver, de er blevet fordret op i en lille lade og jeg hentede dem 6 mdr. gamle. De er super tamme. Og alt hvad jeg læser i forhold til hønseadfærd har de. Og så giver de æg. Det kan godt være de bliver slidt indeni, men så længe de giver mig æg bliver de passet og plejet på bedste vis, ja min mand er sku snart helt misundelig på de dyr.

Jeg har råd til at handle politisk ind i supermarkedet. Nogle gange bliver jeg sikkert snydt, men jeg giver et signal om, hvad jeg som forbruger ønsker. På den lange bane er jeg med til at forandre nogle ting, som gør at de forbrugere, som til at begynde med ikke har råd til at købe den dyre men etisk korrekte vare, ender med også at kunne købe den vare fordi prisen falder til et niveau, hvor alle kan være med. Jeg opfordre alle der har råd til at tage stilling til, hvilken varer du indkøber. Spørg dig selv om det billigste også er det bedste og nogengange også omvendt.

Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: føj....
« Svar #39 Dato: 11 Januar , 2010, 08:53 »
Det er forbrugeren som bestemmer hvad der skal produceres, for var der INGEN afsætning, så blev tingene heller ikke produceret.
Selvfølgelig er det nemmere at give industrien hele skylden.
 
Og det med at der er nogen som ikke har råd, den ved jeg ikke om jeg køber, for jeg mener nu at det er et spørgsmål om priotering.

Burhønseri ER noget svineri, som ikke burdes findes i et moderne samfund.

Oplysning i medierne holder desværre kun et par dage, for så er det ude af syne ude af sind. Og størsteparten af menneskeheden er DESVÆRRE fuldstændigt ligeglad med hvordan produktionsdyrene har haft det, for hey det er jo KUN dyr og de skal jo bare slagtes alligevel.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: føj....
« Svar #40 Dato: 20 Januar , 2010, 10:14 »

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: føj....
« Svar #41 Dato: 23 Januar , 2010, 10:19 »
En (åbenbart) meget kendt amerikansk forfatter er lige udkommet med en bog i Danmark om det at spise kød. Den har fået en meget stor omtale på kultur siderne i danske medier, Information, Berlingske, Politiken m. fl., også såmænd i DR P1.

Det lader til at spørgsmål om mad nu flytter over til kultur.

Idag lørdag er der så en debat omkring dyrevelfærd og den måde som vores mad produceres på på DR P1 12.15-13.00 i programmet Netværket . Jeg håber at de kigger lidt ud den sædvanlige med at det er forbrugernes ansvar og også tager myndighedernes besværligørelse af det at holde og sælge kød/æg fra dyr med ind i billedet...

Men i hvert fald glædeligt at der begynder at komme mere fokus på dette emne.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Julie Frederiksen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 83
Sv: føj....
« Svar #42 Dato: 23 Januar , 2010, 18:32 »
Det frygteligt  >:(!

- Jeg får lyst til at rede alle de stakler /:
Mvh Julie (-:

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: føj....
« Svar #43 Dato: 24 Januar , 2010, 00:17 »
Jeg hørte da netop forleden, madkulturen flytter på sig.
At man bla. vil begynde at spise mere eksotiske ting i Danmark end vi lige kender, der blev i morgenhyrderne på 100 FM lige introduceret en lækker lille opskrift på regnorm.

De skulle efter sigende koges i tre x ti minutter, men historien fortalte ikke noget om hvad der så skulle ske, men jeg tænkte hvor meget er der tilbage af en regnorm efter den behandling, og der skulle være mange proteiner i ....

MMMM og så kl. 6.30 om morgenen.....
Jeg tror ikke jeg er så kulturel lige på det tidspunkt.
Og helt ærlig hvem gider grave en håndfuld regnorme op for at tilberede dem... urgh.   <R
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: føj....
« Svar #44 Dato: 24 Januar , 2010, 00:26 »
Ina ..de bliver dyrket i kompostbeholdere .... der er både opskrifter på kager og jeg skal komme efter dig . Efterhånden mange år siden den dille (eller kald det bare fikse ide *gg*) kom frem .... Tro mig ...... jeg æder gerne kaninernes mad ...men DÆLME ikk hønsenes !!!!
Med venlig hilsen Søs