Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: føj....  (Læst 15652 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: føj....
« Svar #15 Dato: 08 Januar , 2010, 22:47 »
Man kunne stille det næste spørgsmål ?

Hvad " Så " med Alle de andre produktions dyr, med kort levetid ?

Hvad gør vi ved det og hvem kæmper deres sag, imens vi er ved at æde os ihejel i billige føde vare, som ofte er produceret under usle forhold ?

Med Hilsen fra Lugovets.

 

Ja det gælder selvfølgelig alle dyr. Uhh jeg elsker vores lokale frilandsslagter  *o en fryd for øjet at vi også ser de fritgående dyr udenfor gården.

Der er desværre ikke ret mange som kæmper deres sag  <W folk har travlt og andet at tænke på. Måske gør en dyreværnsforening? de kunne måske bruge nogle flere medlemer?


Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: føj....
« Svar #16 Dato: 08 Januar , 2010, 23:30 »
Vi har også på det sidste set hvad fødevarestyrelsen gør for at stoppe de småavlere der har lidt dyr til at slagte og evt. sælge et par stykker til andre. Selvfølgelig skal der være orden i tingene når man sælger fødevare til andre, men det der undre mig er at hver gang fødevarestyrelsen har fundet en der slagter et par stykker fjerkræ er det altid unde uhygiejninske forhold det er sket. Det kan jo ikke passe at det er tilfældet hver gang.

For mig at se er det kun gjordt for at stoppe de der på friland opdræter lidt fjerkræ for at have nogle sunde dyr at slagte. Samtidig er det jo til stor fordel for de store producenter der har dyr under kumerlige forhold.
For vores eget vedkommende er vi da aldrig blevet syge af at spise vores egne dyr. Man slagter da naturligvis ikke syge dyr.
Jeg tror heller ikke at industrien der forarbejder fjerkræ kan sige sig fri for at der fra tid til anden slipper et sygt dyr igennem, da der for det første er syge dyr i staldene på grund af stres og for hurtig vækst. Samtidig køre de slagtede dyr meget hurtig igennem systemet for at minimere prisen. Vel der er tilknyttet dyrlæger, men langt fra tilstrækkelige til at alle de slagtede dyr er sikret sygdomsfrie.
Derimod tror jeg at de små avlere der findes har bedre styr på deres dyrs sundhed. Samtidig har dyrene ofte gået under mere frie forhold og er derfor ikke så svage som dyr fra industrien.

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: føj....
« Svar #17 Dato: 08 Januar , 2010, 23:37 »
Så længe holdningen er som den er blandt flertallet af (verdens)befolkningen, så kan man råbe og skrige om dyrevelfærd lige så tosset man vil...
Det kræver en grundlæggende holdningsændring at komme videre...
Som forkæmper for dyrerettigheder er man ofte automatisk stemplet som treehugger, idealistisk tåbe, spade, hellig, moralprædikant, bistandsklient, autonom eller andre sære - ofte lidet flatterende prædikater... Så længe det er tilfældet med sådanne fordomme, er det svært at komme på bølgelængde med målgruppen... Og det er det, der er vigtigt! Bølgelængden. Det nytter ikke at ende op i hver sin skyttegrav og kaste mudder henover slagmarken i en uendelighed. Og det nytter bestemt ikke, at kalde folk grimme ting, hidse sig op etc. Så ryger barrikaderne op øjeblikkeligt, og al håb om kommunikation falder til jorden.

Jeg tror på, at tingene skal serveres i små bidder - pindemadder. Lette at håndtere og lette at fordøje... Lette at huske og tænke over... Det er ikke altid nemt, når man er ved at nå kogepunktet over en sag... Men så tæl til en million...


Herunder er teksten fra en folder uddelt for nylig i forbindelse med et arrangement på Århus Universitet. (Arrangementet kan jeg fortælle om i en anden tråd).
Håbet var, at når folk kunne se "æggeproducenten" (hønen) som levende væsen, kunne det rokke ved noget. Min succesrate har jeg optimistisk sat til 1 ud af 100... For nogen er den "for meget" - for nogen intetsigende. For andre stødende og for andre igen "lige i øjet"... For burhønen er det virkelighed...



Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: føj....
« Svar #18 Dato: 08 Januar , 2010, 23:37 »
Kære  Menneske!


Lad mig præsentere mig selv: Jeg er hønen, der medvirkede på scenen i dag. - “Mor” er mit navn. Faktisk hedder jeg lidt mere, men for ikke at komme i karambolage med reglerne om ophavsret, må jeg altså ved denne lejlighed nøjes med disse tre bogstaver. - Så Menneske; kald mig Mor (o:

Jeg håber, du nød forestillingen og har haft en hyggelig stund i selskab med nogle herlige mennesker. Måske har du også fået lidt godt til ganen?.. Det håber jeg.
- Egentlig kan jeg jo være fuldstændig ligeglad... Du er menneske; jeg er høne, så hvorfor skulle jeg bryde mig om dine kår, dine glæder, dine sorger?.. Du er jo blot endnu et af rovdyrene, jeg og mine fæller må overgive vores æg og afkom - og livet - til, når du er sulten...

Men jeg accepterer dig! Accepterer dig som den du er: min overmand i fødekæden.  Jeg forstår, du skal bruge mig til at brødføde dit afkom og dig selv. Jeg ønsker det selvfølgelig ikke, men sådan er naturen nu engang indrettet, og jeg er - som du - en del af naturen... Jeg accepterer min skæbne og min plads i fødekæden.

Jeg er – præcis ligesom du – en omnivore, og går ikke af vejen for et godt måltid, der kan styrke mig og mine børn. Jeg har brug for næring – ligesom du og dine... Men jeg tager kun, hvad jeg og mine børn behøver, og mit bytte er frit til det sekund, jeg tager det i mit næb...

Dette er mit håb for alle! Også for dig og dine... Frihed og accept!

- Jeg beder ikke om det, for ingen hører mig...
- Jeg truer mig ikke til det; hvorfor skulle jeg? - og med hvad?..
- Jeg råber ofte højt og længe, men til ingen nytte... I lytter ikke, din art... ( måske forstår I ikke?..)
- Jeg spørger ikke hvorfor, for ingen svarer mig... ( måske ved I ikke?..)
- Jeg er i live, men jeg lever ikke... (ved du, hvor heldig du er?..).

Så derfor håber jeg!.. Det kan ingen tage fra mig!..

- Selv gennem tiden bag tremmer, uden at kunne strække mine vinger og hilse dagen velkommen...  uden solen, uden vinden, uden de ting, der er naturlige for både dig og mig – og for dig er givet...
- Selv med maskinlydene, summen af elektrisk lys, mine fællers hakken mod metal, ammoniakken og støvet i halsen, tusinder af stemmer, der synger frustrerede eller tomme klagesange – over og under og til alle sider; som konstant akkompagnement til min korte tid i live... Selv da håber jeg...
- Selv når jeg den eneste gang siden jeg kom derind, tages ud af mit bur, håber jeg... - Ikke længere for mig selv – men for alle andre!..

- Jeg håber på forståelse.... Jeg håber på, du vil huske mig, når du står ved køledisken; håber du ser mig for dit indre øje, når dine børn tigger om mad... Jeg håber, du nyder din frihed til at vælge... Jeg håber, du værdsætter din rang i fødekæden... Jeg håber, du vil hjælpe mig med at opfylde mit håb, som jeg hjælper dig, med at stille dine børns sult... For jeg har ikke friheden til selv at vælge...

Jeg håber blot på frihed og accept... Vil du give mig det?..


Kærlig hilsen
Mor




I Danmark er vi 1,6 millioner burhøns... Vi laver æg til alt fra mayonnaise, kager, dressing, is, hundefoder, suppe etc. etc...

Vi lever hver især på et areal, der har omtrent samme størrelse som dette stykke papir, du sidder med i hånden...

Vores bur er lutter tremmer; også bunden... De står stablet tre ovenpå hinanden...

Vi har ingenting at sove på, sidde på eller at bruge tiden til... Vi har ikke frisk luft eller dagslys...

Vores næb bliver brændt over, så vi kun har 1/3 tilbage... Ellers plukker vi hinanden til blods...

Vi er desperate, når vi skal lægge vores æg, for vi har ingen sikre steder at lægge dem... Vores æg er for os, hvad dine børn er for dig! - Vi forsøger altid at kravle ned under hinanden, som en nødløsning, men det hjælper jo ikke...

Bunden i vores bur er skrå, så vi har altid ondt i kroppen...

Vores knogler er så skrøbelige som glas, for vi har ingen mulighed for at røre os... Mange af os brækker knoglerne, når vi tages ud af buret den dag, vores liv skal sluttes...

Vi bruger ca. 30 timer på at lave et æg... -

- ...Tak, fordi du tog dig tiden til at læse om os...



Med kærlig hilsen...
« Senest Redigeret: 08 Januar , 2010, 23:39 Fra Jake »
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: føj....
« Svar #19 Dato: 09 Januar , 2010, 00:28 »
Jeg tror man kunne komme langt hvis sådan en film som den første i tråden blev vist i den bedste sende tid på DR1 eller TV2 - eller i reklamerne flere gange. Det er jo nok trods alt sådan at de fleste der søger og ser den på YouTube er folk som os som har fjerkræ som hobby - og som sådan diskuterer emnet. Det kommer ikke rigtig ud til alle andre.

Men omvendt har burhøns jo været oppe og vende flere gange i tv - og forholdene er jo ikke blevet nævneværdigt bedre for burhøns.

Omvendt er det jo også svært for den der står i supermarkedet og som kun har ganske få penge til fødevarer (og måske 2-3 børn derhjemme) - at vælge en kylling der er dobbelt så dyr. Problemet har mange aspekter og er virkeligt svært at løse.

Problemet er jo også at hvis det kunne blive stoppet i Europa - vil det garanteret forsætte i øst europa, asien eller andre steder. Men man var da kommet et skridt på vejen.

Med hensyn til dyrs velfærd er der sandelig nok at tage fat på overalt på kloden.

Mvh

Claus

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: føj....
« Svar #20 Dato: 09 Januar , 2010, 00:56 »
Jeg tror, det mest effektive er at vise folk virkeligheden uden omsvøb. Lige på og hårdt! Som Ekstrabladet og TV2 med pelsdyrene. Eller som Hugh Fearnley-Whittingstall, den engelske kok, der forsøgte at overtale en landsby til at droppe industrikyllingerne til fordel for økoligiske. Så vidt jeg husker, lykkedes det ikke, men der var vist ingen, der var upåvirkede af at komme ind i stalden og se den grusomme virkelighed. For mange var det så overvældende en oplevelse, at de brød sammen!

Problemet er jo, at alt for mange groft sagt tror, kødet gror i køledisken. Folk kan leve deres liv uden nogensinde at blive konfronteret med konsekvensen af deres indkøb. Kyllingefileterne i køledisken sladrer ikke om, hvor elendigt et liv de har haft.
Johan Gadegaard

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: føj....
« Svar #21 Dato: 09 Januar , 2010, 00:57 »
Ja, det er jo ikke ligefrem behageligt, det man ser på denne film.

I Danmark er fremgangsmåden dog ikke helt den samme, selvom det ender med at hanerne bliver slået ihjel. Forskellen ligger i, at de herhjemme bliver gasset istedet, og de lider ikke samme grusomme skæbne, som på filmen.
Kender jo ikke reglerne fra det land hvor filmen er lavet, men reglerne er helt sikkert strammere i DK.

Jeg er dog helt klar over, at der også kan laves film i DK, som en masse mennesker ikke bryder sig om at se, men sådan er den virkelige verden jo ofte, vi kan jo bare kikke kort tid tilbage om minken, som blev vist i TV.

Men, jeg vil dog stadig forsvare industrien, for den laver jo det som vi som forbrugere ønsker og efterspørger. Hvis kyllingerne skulle laves ligesom vores havehønsekyllinger, ja så ville de jo koste omkring 100 kr i forretningen, æg måske 8 - 10 kr stykket, eller en kotelet til et lille måltid omkring en halvtredser.
Og når man kører en kæmpe produktion af diverse dyr til fødevare branchen, så vil der forekomme dyr, som ikke har det godt, eller lider, og når medierne så er ude kan de meget hurtigt finde netop disse dyr, for der skal jo gerne blod på bordet, når man viser en historie.
Ikke at vi skal legalisere dette, men man er nød til at indse, at det vil forekomme.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: føj....
« Svar #22 Dato: 09 Januar , 2010, 01:27 »
Citér
Men, jeg vil dog stadig forsvare industrien, for den laver jo det som vi som forbrugere ønsker og efterspørger

Industrien er i lige så høj grad skyldig! Hvis de, der producerer/sælger, ikke vil levere kød etc fra dyr, der har haft ringe kår, ja, så må forbrugeren "take it or leave it". Så det er nøjagtig samme problematik, der gør sig gældende i det led af kæden: en holdning til dyr som værende blot et produkt, der skal vrides så meget ud af (læs: penge) som muligt! At en producent har samvittighed til at behandle dyrene dårligt, kan ikke forsvares...

Så nej, industrien klarer ligeså lidt frisag som forbrugeren og regeringen gør...
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: føj....
« Svar #23 Dato: 09 Januar , 2010, 01:30 »
Så nej, industrien klarer ligeså lidt frisag som forbrugeren og regeringen gør...

Selvfølgelig har industrien deres del af ansvaret, men det er bare så nemt at sige, at det netop er industrien der laver alt lor..., og det er absolut ikke tilfældet.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: føj....
« Svar #24 Dato: 09 Januar , 2010, 02:13 »
Citér
Men, jeg vil dog stadig forsvare industrien, for den laver jo det som vi som forbrugere ønsker og efterspørger.

Hvis industrien var åben og villig til at vise forbrugerne, hvordan dyrene behandles, ville jeg være enig med dig. Men det er ingen let sag at komme ind og fotografere en moderne intensiv kyllinge- eller ægproduktion. Jeg har forsøgt et par gange sammen med en journalist, og aldrig fået lov. Jo, et enkelt sted fik vi lov under forudsætning af, at vi kom mens kyllingerne var små. Når først benskaderne kommer, er stalddøren lukket. Jeg synes ikke, der er nogen grund til at holde hånden over en industri, der ikke tør fortælle forbrugerne sandheden!
Johan Gadegaard

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: føj....
« Svar #25 Dato: 09 Januar , 2010, 08:37 »
Jeg er ked af at skulle sige det, men jeg tror desværre ikke der er noget at gøre ved dette.
Det kræver så meget af både politiker og af befolkningen, og så er der dem der ikke har så mange penge at de knap kan brødføde sig selv, så jeg ser et mega problem.

Jeg har jo ikke selv fjerkræ,  så når jeg køber mine øko æg, så kan jeg ikke lade være med højlydt at fortælle min datter, at det skulle forbydes med buræg, og noget om de stakkels dyr, og dyr velfærd, og ja min datter er en af dem der ikke har råd til det hun gerne ville købe, og dem ved jeg er der mange af.

Jeg skriver dette for at fortælle hvor svært et problem vi står over for.
Bare lige et indput fra mig.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: føj....
« Svar #26 Dato: 09 Januar , 2010, 09:14 »
Udover de problemer med dyrevelfærd som den intensive produktion har, så truer den faktisk også vores sundhed...

WHO generaldirektør, Margaret Chan har direkte sagt at det ikke er noget under at der kommer flere og flere sygdomme ud af staldene og udgør en trussel mod menneskers sundhed

"The intensity of poultry farming is such that we really need to look at how the human-animal interface is managed. It should not come as a surprise that we are seeing more and more disease outbreaks coming from the animal sector."
http://www.hsus.org/farm/news/ournews/factory_farming_emerging_diseases.html

I Danmark er det galt med svineproduktionen, hvor frobruget af antibiotika er steget med 24% fra 2002 til 2008... Det er nu så slemt at 1/4 af alle smågrise rutinemæssigt får medicin, enten i vand eller foder. Det betyder at vi får resistente koli- og salmonallebakterier så hvis mennesker får disse kan de kun vanskeligt eller slet ikke behandles med antibiotika.
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/12/29/125220.htm

Den billige mad som den intensive produktion giver, har en skjult omkostning i form af meget store sundhedsudgifter. Hvis disse skjulte omkostninger blev lagt over hvor de reelt hører hjemme, nemlig som afgifter på den intensive produktion, så ville vi nok se et lidt anderledes billede og flere fødevarer blive fremstillet med en større respekt for dyrene end idag.

Desværre ser det ikke ud til at der er opbakning til at fremme den decentrale produktion.
Istedet så er fokus på at maden skal være så billig som mulig. Brød og skuespil er et gammelt romersk princip som stadig virker...

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: føj....
« Svar #27 Dato: 09 Januar , 2010, 09:20 »
Hvis det omtalte arrangement på Århus Universitet er det, hvortil et par stud. for nogle måneder siden her efterlyste en høne til en forestilling, er jeg meget ked af, at jeg så klart benægtende ville udsætte et af mine fjerkræ for en sådan "omgang".

Et par dage med uvante oplevelser i en fantastisk sags tjeneste..ville èn af mine høner sikker have været drøn stolt af at have deltaget i.

Jeg ville i hvert fald.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Susanne

  • Gæst
Sv: føj....
« Svar #28 Dato: 09 Januar , 2010, 09:24 »
Velkommen til en hybrid æglæggers start på livet.



Så er det jo godt, at nogen havehønsemennesker giver en lille bitte brøkdel af dem et godt liv. Selvom det ikke batter i det store regneskab.

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: føj....
« Svar #29 Dato: 09 Januar , 2010, 09:34 »
Så er det jo godt, at nogen havehønsemennesker giver en lille bitte brøkdel af dem et godt liv. Selvom det ikke batter i det store regneskab.

Ja, og nej. At leve et liv i en have er bedre end i en fabrikshal, ingen tvivl om det!!! Men når "havehønsemennesker" køber hybridhøns, er de med til at opretholde en efterspørgsel på flere høns, der fremstilles på fabrikker. Og disse ord kommer fra én, der har købt hybrider - og har fortrudt det, af mange årsager...
Med sommerlige hilsner, Christian