Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ægstørrelse  (Læst 7278 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Ægstørrelse
« Dato: 09 December , 2009, 13:40 »
Nu er mine barneveldere jo så småt begyndt at lægge æg. /o
Jeg kunne godt se at de ikke er så store, og for sjov skyld fandt jeg brevvægten frem. Æggene vejede ca. 50 gr. i gennemsnit :-\. Det er jo mindst 10 gr. for lidt, og så kom jeg til at tænke på hvor lang tid det tager for hønsene at få skruet op for ægstørrelsen? Jeg vil jo gerne ruge fra store flotte æg til foråret. Spisemæssigt er det jo totalt underordnet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Ægstørrelse
« Svar #1 Dato: 09 December , 2009, 14:02 »
...Til orientering lægger mine dværgbarnevelder æg i størrelsen 38-43 gram. De er også
"nybegyndere" udi æglægning.......men, nøøøj, hvor er de fine sådan nogle Barneveldere... :D
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Ægstørrelse
« Svar #2 Dato: 09 December , 2009, 14:17 »
Helt enig. Jeg elsker deres farvetegning og form. Synes den der "pluddermås" som hønerne har er vildt kær. :D Og så er jeg altså ret vild med deres haleform. Jeg kan ikke lide de racer der ikke har en ordentlig "halestigning". (Som f.eks. r.i.r.) Og ægfarven er også rigtig flot. Men ægstørrelsen ???
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Ægstørrelse
« Svar #3 Dato: 09 December , 2009, 15:01 »
Det er ikke kun dine Barneveldere, der lægger små æg.

Jeg troede mine silker var begyndt at lægge æg, men har nu fundet ud af, at det faktisk er mine Orpington der er begyndt, og de er ikke større end silke æg.

Til Kaj... - Det var alså ikke silkerne, der var begyndt at lægge.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Ægstørrelse
« Svar #4 Dato: 09 December , 2009, 15:27 »
Har lige været en tur i hønsehuset, og der var 2 æg i redekassen, og mit første vindæg under siddepinden. De andre har lagt rigtige æg lige fra starten, og altid i redekassen. Men her var der altså en høne der tænkte: ups, jeg skal prutte...hov, det var da en lidt fyldig prut ;D
Æggene fra i dag vejede 49 og 50 gram.
Børge- kender det godt. Det var kun på grund af farven at jeg var helt sikker på at de første barnevelderæg ikke kom fra de danske dværge. De er til gengæld helt holdt op med at lægge æg, selv om jeg har masser af lys på både morgen og aften. :-[
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Ægstørrelse
« Svar #5 Dato: 09 December , 2009, 15:48 »
Jeg har en Plymouth Rock, der også lige er begyndtæglægning for ca. 3-4 uger siden - den lægger stadig meget små æg (har ikke vejet dem...)

Jeg kunne også godt tænke mig hvornår man kan forvente at de går op i normalstørrelse...   ???
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Ægstørrelse
« Svar #6 Dato: 09 December , 2009, 16:02 »
Tja, mine Australorps begyndte i oktober at lægge æg, og de er ved at være i "normal"størrelse, så til foråret skulle de nok være i ok størrelse til at ruge på.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Ægstørrelse
« Svar #7 Dato: 10 December , 2009, 08:15 »
Har lige været en tur i hønsehuset, og der var 2 æg i redekassen, og mit første vindæg under siddepinden. De andre har lagt rigtige æg lige fra starten, og altid i redekassen. Men her var der altså en høne der tænkte: ups, jeg skal prutte...hov, det var da en lidt fyldig prut ........

Ha ha ha.......der fik jeg  lige mit morgengrin......tak for det og ha´ en god dag :D
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline PernilleLS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 36
Sv: Ægstørrelse
« Svar #8 Dato: 10 December , 2009, 14:16 »
Vores ene sussexhøne har leveret æg siden begyndelsen af november - de har en vægt på mellem 44 og 50 gram. Og så lige et enkelt med dobbeltblomme på 80 gram  /o

De to næste høner er begyndt at lægge æg i denne uge og de vejer heller ikke mere end max 50 gram.

Pernille
med venlig hilsen
Pernille

2.5 sussex, 3 søde børn og 1 dejlig mand

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Ægstørrelse
« Svar #9 Dato: 10 December , 2009, 14:27 »
Til Børge....

Nej, de hygger gevaldigt, og er meget aktive fødesøgere, men æg...det lægger de ikke...!
Håber dog de begynder- om ikke før så til foråret...
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ægstørrelse
« Svar #10 Dato: 10 December , 2009, 14:31 »
Man starter som lille og så bliver man stor.

Til udrugning af store racer, skal man ikke bruge for små æg. Om omvendt med dværge, der skal man ikke bruge de store æg.

Store racer er MEGET nemme at avle for små og mange dværge kan også bliver for store.

« Senest Redigeret: 10 December , 2009, 14:34 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Ægstørrelse
« Svar #11 Dato: 14 December , 2009, 10:12 »
Utålmodighed.... det lønner sig aldrig ;). Har lige været ude efter dagens høst ;) her lidt over kl. 10 om formiddagen, og det er en jubeldag!!! For det første var der 3 æg fra 5 høns. Største høst til dato, men jeg ved ikke hvem eller hvor mange af de 5 damer der er i æglægning endnu, selv om jeg selvfølgelig efter i dag godt kan regne ud at det er mindst 3 af dem. Det ene æg var synligt større end de andre, men stor var min jubel da jeg vejede dem. 52, 54 og 62 gr.  ;D Så nu kan jeg jo selv se at det går opad med vægten. Dejligt. Jeg skyndte mig at skifte hø i hønsehuset, så de fik en belønning, og så må jeg nok også hellere ud med en lille godbid til dem. ::)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ægstørrelse
« Svar #12 Dato: 14 December , 2009, 23:34 »
Jeg skyndte mig at skifte hø i hønsehuset, så de fik en belønning, og så må jeg nok også hellere ud med en lille godbid til dem. ::)

Er sikker på at dine høns vil påskønne omsorgen, men jeg er også ligeså sikker på at de ikke forstår sammenhængen.

Bare lige så du ikke går amok hvis der nu ikke skulle være 3-5 æg i morgen.  *g
Mvh
Erik Andersen