Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Silkehane, farve?  (Læst 20644 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #45 Dato: 13 Oktober , 2009, 08:59 »
Erik: Ja, det er jo desværre ulempen ved silkerne. Jeg har selv prøvet den med at købe kyllinger, hvor der næsten ingen høner var imellem. Men det lyder da godt nok til, at du har været meget uheldig med dine indkøb af silker.
Med hensyn til om du skal købe en ny hane, eller avle videre på ham du har, er det jo et spørgsmål om hvad du vil med dine silkehøns.
Avler du videre på det du har, vil de jo ikke være rene i farven - hverken til udstilling eller videre salg.
Men hvis du kun skal bruge dem som hyggehøns, og overskudsdyr bruges i køkkenet, så er det jo i og for sig underordnet.
Det hold du købte, hvor de fleste havde benfejl, ville jeg nok også overveje om jeg ville avle videre på. Det kan jo være noget genetisk arveligt, så du risikere at stå med et kuld hjemmeavlet kyllinger med defekte ben.
Så du skal nok gøre op med dig selv, hvad du vil med dine silker.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #46 Dato: 13 Oktober , 2009, 13:28 »
Hej Maja


Det er var ikke et angreb på dig, men jeg kan godt se hvor det så kommer fra, jeg har haft en del problemer med det man kalder Egernhale, men troede jeg havde bedre styr på det, men det har jeg så ikke haft, det undskylder jeg.

Jeg har i år ikke haft nær de samme problemer med halen på mine silkehøns, nok på grund af nyt hane matriale, men stadig væk kommer der en enkelt med halvdårligt hale stigning, probleme viser sig først til sidst i udviklingen af hanerne, så jeg har nok fået solgt lidt haner hvor hale føring ikke har været helt i orden.

Med hensyn til farven, så kan jeg ikke se hvor den skulle komme fra, ikke uden at det kan være lidt sølvgrå i, jeg har købt en vildtfarvet hane som der havde en sølvgrå hane som far og en vildtfarvet som mor, men den havde en rigtig godt farve, den vildfarvet har jeg haft en hvid høne ind over, så vil der komme hvide kyllinger og det kan så være her den hvide hane stammer fra.

Hilsen

Tommy     

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #47 Dato: 13 Oktober , 2009, 19:56 »
Ja det er noget kompliceret noget at avle silker. Jeg for min del har ikke overskud til at lave "rigtigt " avlsarbejde. Jeg købte mine 3 silker og har så nydt at de er så rugevillige. Det er en del af hyggen for mig ved at have høns.
Jeg har hele tiden troet at de kyllinger jeg solgte videre var i orden....og det er de jo også for så vidt at det er silkehøns. Den store efterspørgsel har også inspireret til måske at få produceret lidt flere end jeg ellers ville ha gjort.

Imidlertid overvejer jeg nu hvad jeg skal stille op, for den høje haleføring vil jo fortsætte. Så nu står jeg samtidig med 12 kyllinger jeg ikke ved om jeg kan være bekendt at sælge videre.

Måske jeg bare skulle se om jeg ikke kan spise mig igennem hele flokken i løbet af vinteren og så starte helt forfra, eller vælge en mindre kompliceret race. ???

Erik jeg er ked af at du ikke engang har fået en ordentlig hane ud af det. Jeg kan tilbyde dig nogle af de kyllinger jeg har nu, men set i lyset af det med den høje hale, så er det vist ikke meget værd.



Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #48 Dato: 13 Oktober , 2009, 20:34 »
kære Maja

du må ikke give op.Det er aldrig sjovt at få sine dyr kritiseret.Da jeg startede på mine Brahma blev de også sablet ned på min første hønse dag.En af mine haner havde en splitvinge og ville derfor få nul.Dommen var hård,men en klog mand der var tilstede på dagen sagde hanen ikke skulle slagtes(Tak Tommy /o ).Samme år fik selvsamme hane 94pt og jeg vandt min første pokal.

Når man avler skal man altid vide at A-dyr på A-dyr ikke altid giver A-dyr.Man bliver nød til at avle sig ud af problemerne.alle avlere kæmper med nye problemer hvert år hvis det ikke er det ene så det noget andet.Hvis man virkelig er vild med sin race findes der altid noget der kan blive bedre på ens dyr.

Lov mig ikke at give op .Der findes mange der kæmper med problemer i deres avl arbejde.ALLE har deres at kæmpe med.Perfekte dyr findes ikke kun gode dyr /o

Brahma hilsner Jesper
mvh Jesper

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #49 Dato: 13 Oktober , 2009, 20:55 »
@ Maja

Ja det er besværligt, men også utroligt spændende at avle høns og det er vist lige meget hvilke race det er. Men giv ikke op og gør det ikke mere besværligt end det er, du kan desværre ikke avle fuldstændige perfekte dyr, for perfekte dyr findes bare ikke.
Men du kan avle bedre dyr uden de mest grelle fejl og mangler, dette er noget som kommer med erfaringen og her er det helt klart en fordel at komme ud og snakke med nogle avlere, enten på hønsedage eller på udstillinger.
Det er selvfølgelig også en fordel at starte med nogle gode høns. Men som Rasmussen også skriver, så giver A-dyr på A-dyr ikke nødvendigvis A-dyr. Man skal parre dem sammen som opvejer hinandens fejl og mangler og være opmærksom på ikke at bruge dyr med særlig grove fejl, som er meget arvelige.
Eks. kam med tvillingetak er meget arveligt.

Nu tror jeg at med Silkehøns er det væsentlig at luge dyr ud som har hård og ikke silkeagtigt fjerstruktur, lange seglfjer og manglende femte tå samt ikke korrekte adskilte bagtæer (Silke avlere skriv hvis dette ikke er korrekt)

Jeg plejer at slagte mine haner med de mest grelle fejl, for haner er der altid nok af, men hønerne kan altid komme ud hos en havehønseholder, som ikke vil avle videre eller udstille og her kan de gå og  lægge nogle dejlige æg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #50 Dato: 13 Oktober , 2009, 22:51 »
Hej

Selv som erfaren opdrætter kommer man ud for at tingene ikke altid lykkedes og sommetider følger man et forkert spor og så er det godt at andre får ens dyr at se, så finde de som regel nogle andre ting på dem som men ikke lige selv havde set, så Maja ,jeg er sikker på at du godt kan sælgede de kyllinger du har nu, mod at man forklare at der kan komme den fejl.

Det er jo ikke sikkert at de får den samme fejl, jeg har nogle hold som jeg har fået senere og jeg har ikke helt de samme fejle ved dem, så jeg håber jeg har fundet den høne der har givet de dårlige haler, min mistanke til hønen vil nok koste hende livet, for hun er 3 år og skal ikke ud som have høne,
jeg vil også holde et godt øje til de unge høner, men som de ser ud nu ser de fine ud.

At jeg har kunne ud pege den en høne som synderen, er på grund af hun har lidt speciel bagtå og det har de haner også som jeg har sorteret fra.

Jeg har idag gået alle mine haner igennem og være hård i udvælgelsen at udstilling dyrene, der blev 4 haner mindre at holde øje med, en af dem der kom væk havde jeg eller regnet med til LU, men den er blevet er hoved kortere, så håber jeg på at de to der er 4 uger yngre kan nå at blive færdige ellers er der ikke noget at gøre ved det.     

Tommy

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #51 Dato: 13 Oktober , 2009, 23:12 »
@ Tommy.

Jeg har luret hvor det er gået galt. Du har ikke fulgt med i biologitimerne.


jeg har købt en vildtfarvet hane som der havde en sølvgrå hane som far og en vildtfarvet som mor, men den havde en rigtig godt farve, den vildfarvet har jeg haft en hvid høne ind over, så vil der komme hvide kyllinger og det kan så være her den hvide hane stammer fra.


Det er lige der det går galt. Det er vist kun os mennesker der kan håndtere at der vendes op og ned på tingene. Prøv at få hanen øverst næste gang.  *g

@Maja

Det skal du ikke tænke mere over. Jeg bebrejder dig ikke noget. Jeg er overbevist om at du solgte mig kyllinger i bedste tro. Jeg var bare uheldig.

@ Tina Holmberg

Der bliver ikke avlet på dem med dårlige ben. Jeg trækker stikket efterhånden som jeg opdager at der er antydning af bentøjsproblemer. Selvom jeg ikke har planer om udstilling og lignende vil jeg ikke avle på 'sygt' materiale.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #52 Dato: 13 Oktober , 2009, 23:18 »
Hej Pilegård


Bare fordi jeg bruger lidt fjerkræ slang, så vil jeg ikke moppes, men jeg skal nok huske at hanen skal øverst næste gang.

Tommy

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #53 Dato: 13 Oktober , 2009, 23:31 »
Hej Tommy.

Begge dele er vel noteret. Så godt ord igen, som det så fint hedder. Den lå bare lige til højrebenet, så kunne ikke lade den stå upåagtet hen.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #54 Dato: 14 Oktober , 2009, 00:25 »
Lige et par ord med om fejl på vores dyr. Det perfekte dyr findes ikke,eller næsten ikke. Og ingen kan avle uden at vide at der vil kunne komme noget andet uønsket med i købet. Man må som lestat siger frasortere de groveste fejl først og så avle skønhedsfejlene bagefter. Jo selvfølgelig har det en betydning at sortere dårlige dyr fra men du vil stadig kunne risikere at få noget uønsket flere led frem end det er synligt på det enkelte dyr. Og en egernhale kan jo også arves igennem hønen uden at hun har den selv. Og nemmere bliver det ikke når man så får blodfornyelse hvilket jo er en nødvendighed for den fortsatte avl af en enkelt race,at man så heller ikke helt ved hvad der ligger i arveanlægget selvom det er et flot og fejlfrit dyr. Det er det der følger med og er så spændende at se. Jeg synes klart at det der er vigtigst i avl er at vi "fejlsøger" sorterer og finder ud af hvem der bærer hvilke gode og dårlige arveanlæg-det er deri udfordringen ligger. Ikke i om vi har dyr med fejl eller ej for selvfølgelig har vi det. Jeg kunne godt lave meget mere "sikre" dyr ved at bruge den samme stamme og farve år efter år, (kaldet indavl)hvorfor jeg til sidst ville få meget ensartede dyr men desværre med smalle fjer pga indavlen, dårlig befrugtning og mange andre skavanker-og det er der jo ikke meget sjov ved.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #55 Dato: 14 Oktober , 2009, 01:13 »
Og Maja selvfølgelig kan du da sælge dine 12 kyllinger videre-blot sikre dig at de bliver til hyggehøns og fortælle videre at de ikke duer til avl pga halestillingen. Dyrene er jo hverken syge eller hæmmet af deres lille "handicap" det handler kun om at de (hønsene) ikke har læst standarden for silker grundigt nok. Dine kyllinger kan jo leve lykkeligt til deres dages ende i en have til stor glæde for en ejer som synes at de er skønne. :D
Og så en ny avlshane til dig og ikke flere kyllinger på ham den gamle. /o
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #56 Dato: 14 Oktober , 2009, 02:27 »
Hej Maja

Jeg er kendt som en meget hård mand når det kommer til mine egne dyr.Hvis mine dyr IKKE lever op til mine forventninger udstiller jeg ikke .Tommy har tit stukket til mig når jeg ikke har haft stillet op til udstilling tro mig!Men nu hvor jeg er blevet lidt mere moden+er blevet formand for Brahma klubben forstår jeg bedre hvorfor han stak til mig.Det er så vigtigt at få sin race vist frem ,om den så er for stelj halet eller hvad det nu kan være....Det kunne jo være at der var en der forelskede sig i netop din race.Det er derfor jeg drager til Lolland med mine Brahma.Er det fordi jeg regner med at vinde nej også selvom det kunne være sjovt(pas på til næste år Lene)Nej det er fordi at folk skal få øjnene op for det jeg i sin tid faldt for da jeg som knægt så dem for første gang.

Du burde tage dine dyr ud til eks Tommy og høre på hvad han har at sige.Han er ligefrem og for alt i verden ærlig. Men tro mig hvis man virkelig VIL sin race må man til tider tage nogle knubs med på vejen.Det kan til tider være brutalt at høre sanheden,men man lære bare så meget af det.

Mist ikke lysten,bare kæmp videre /o

Brahma hilsner Jesper

 
mvh Jesper

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #57 Dato: 14 Oktober , 2009, 15:51 »
Tak for alle jeres søde og opmuntrende svar.
Jeg føler mig ikke hverken angrebet eller kritiseret af nogen. Men som Tine skriver må man gøre op med sig selv, hvad man vil med sine dyr.

Jeg vil jo helst bare have nogle smukke dyr at se på og nyde at de formere sig , få lidt æg og kød til husbehov, og så sælge kyllingerne fra.

Jeg kan slagte et dyr og spise det og dreje halsen om på en kylling, hvis den skranter. Men at " sorter" i kyllinger fordi den mangler en tå eller har en anderledes farve, er nok for grænseoverskridende for mig.

Der ligger også et stort arbejde i at lære om alle disse fejl og mangler og det føler jeg ikke jeg har overskud til. Så ud fra denne erkendelse skal jeg jo nok ikke fortsætte som jeg har gjort.

Så hvad gør en klog ???


sussie

  • Gæst
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #58 Dato: 15 Oktober , 2009, 21:12 »
Al avl er svær...Jeg er halv phillipiner og halv dansker deraf brunt hår og brune øjne. Så da jeg sad med mit lille nyfødte barn på barselsgangen. Så lys i huden at man kunne se blodårene og så blå øjne, udbrød jordmoder : Hvor har du stjålet det barn ? ;B

 ;D