Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Silkehane, farve?  (Læst 20647 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #30 Dato: 10 Oktober , 2009, 23:23 »
Ja hvorfor er vi så kedelige i Danmark,når det kommer til farver?Jeg tror man her hjemme vil være helt sikker på de sjove  nye farver er holdbare i længden,og at avlsmateriale der sliper igennem nål øjet lever op til en hvis standard.

Tro mig jeg holder også af de sjove farver.Jeg mangler som sagt kun EN høne for at kunne forsøge mig at få mine BSO(blå-sølvbåndet med orange ryg) Brahma til Lu og derved have chancen for at få dem accepteret her i Norden. :'( Men den gik ikke i år SUK og PIV.De er eller accepteret i både Tyskland og Holland.

MVH Jesper

P.s super der findes endnu en der er ramt af Brahma feber
« Senest Redigeret: 11 Oktober , 2009, 00:06 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #31 Dato: 11 Oktober , 2009, 08:33 »
Hvor "perfekte" skal de være for at blive godkendt? Kan man forstille sig at høns, der holder sig indenfor en rimelig variationsramme bliver godkendt? Også selv om de ikke lige er til over 90 points i bedømmelse.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #32 Dato: 11 Oktober , 2009, 08:47 »
De dyr som udstilles skal ihvertfald være ens i type (race), størrelse og farven. Og der udstilles 3,3 ungdyr det første år, 1,1 ældre dyr + 2,2 ungdyr andet år og 1,1 ældre + 3,3 ungdyr i tredie år.
Derefter kan racen/variteten anerkendes hvis den har været af tilfredsstillende kvalitet. Der udarbejdes også en standard på den nye race/varitet.
Dette gælder for nyopdræt af race/varitet som der ikke findes en national/international standard på.

Så med hensyn til silkehanen i denne tråd, så er der et stykke vej endnu til anerkendelse og det er heller ingengang sikkert at det kan lykkedes at lave flere dyr i denne farve, slet ikke når "opskriften" ikke kendes.
« Senest Redigeret: 11 Oktober , 2009, 08:56 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #33 Dato: 11 Oktober , 2009, 08:59 »
Tak, Lene  <E
Når jeg spørger, er det jo fordi, vi skal have vores gråstribede dværgmaran med til LU til forhåbentlig godkendelse i år. De er jo godkendt i andre lande, men ikke herhjemme. Vi har ikke så mange endnu, og nogle af hønerne er lidt til den mørke side, men stadig indenfor "normal-området"
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #34 Dato: 11 Oktober , 2009, 09:05 »
Racer og variteter som der findes en standard på skal kun fremvises en gang på LU med 3,3 dyr. Selvfølgelig stadig i en fornuftig kvalitet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #35 Dato: 11 Oktober , 2009, 09:24 »
Racer og variteter som der findes en standard på skal kun fremvises en gang på LU med 3,3 dyr. Selvfølgelig stadig i en fornuftig kvalitet.

DVS at hvis der er en udenlandsk standart på en farve så skal den kun udstilles en gang eller???
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #36 Dato: 11 Oktober , 2009, 09:36 »
Farven skal også sidde på en anerkendt race.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #37 Dato: 11 Oktober , 2009, 10:01 »
Ja ja :) Så for nu at skære det helt ud i pap så fatsvage wanda kan forstå:  Hvis jeg får fat i nogle hvedefarvede maraner næste år så skal disse udstilles een gang for godkendelse? Og hvor mange skal man så have med?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #38 Dato: 11 Oktober , 2009, 10:08 »
Hvis der er en standard for Maran - hvedefarvet så skal du udstille 3,3 ungdyr på LU i fornuftig kvalitet en gang og så håbe på at de godkendes, derefter skal der udarbejdes en standard på dem.
I dette tilfælde findes der en standard på Maran, så det er vel kun farven som skal skrives om.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #39 Dato: 11 Oktober , 2009, 10:51 »
Ok Tak Lene.... så tør jeg godt forsøge :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #40 Dato: 11 Oktober , 2009, 12:48 »
Hvis ikke den er ren silke, så har der været en Havmåge der fløj for lavt ind over *g

Da det jo er 1 år siden den blev avlet, kan jeg ikke udelukke at naboens hane kan være kommet forbi, eller at hønen har været smuttet ud på en udflugt, det er jo umuligt at huske. Men jeg mener at alle var i hønsegården på det tidspunkt.

Den hane jeg købte af Tommy havde også en "høj" hale med 3 lange fjer. Den har jeg skiftet ud med den i kan se i mit profilfoto.

Det er meget kompliceret at have silker syntes jeg. Mine får jo bare lov til at ruge det de har lyst til, men det er efterhånden blevet noget rodet... derfor har jeg kun ruget de sidste 2 hold med æg fra de hvide. Men hvis der også er skjulte fejl i dem, så bliver jeg vel nød til at starte helt forfra?  ???






Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #41 Dato: 11 Oktober , 2009, 13:03 »
I mit galleri er der et billed der hedder Aftentur, der kan i se den hane jeg købte af Tommy. Den er farfar til din hane Pilegården. Han har også en temmelig høj hale.
Du kan også se foto af det kuld du købte af mig, det er dem i gryden og også dem i skruk kollektivet.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #42 Dato: 11 Oktober , 2009, 13:45 »
@ Maja

Det er ingen sag at lave kyllinger - det er straks værre at lave GODE kyllinger.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #43 Dato: 12 Oktober , 2009, 16:44 »
Jeg tror ikke vi er så kedelige i Danmark når det drejer sig om nye friske farver og tegninger på vores fælles Race fjerkræ.

" Nej " jeg tror nærmere at vi giver op på forhånd , fordi Annerkendelses systemet virker for tungt , blandet sammen med forskellige standart mæssige nationale hensyn fra land til land.

Jeg syntes derfor at man skulle se at komme igang med at standarttisere Alle eksisterende fjerkræ farver og tegninger på race fjerkræ , for herefter at overlade det til den enkelte opdrætter og udstiller , i hvilken en farve eller tegning han eller hun ønsker at fremvise sine Race høns i på udstillingerne.

Dette ville så kun indebære at Racen og dennes skabelon skulle Annerkendes af standart udvalget , men at Alle i standarten Annerkendte standart farver og tegninger , kunne bruges og fremvises på udstillinger helt frit.

NB : Helt nye farver og tegninger som ikke var set før eller beskrevet genetisk " Skulle " naturligvist først Annerkendes inden de kunne få en Standart godkendelse.

Dette system har virket helt fortrinligt indenfor Race kanin avl ligeså længe som jeg kan huske og gør det den dag i dag.

NB : Race duerne er på dette område optimalt fremme i skoene, her kan man uden videre indføre en due race som ikke er annerkendt i Danmark og få den Annerkendt på bagrund af oprindelses landets standart beskrivelse.

Med Sportslig hilsen Lugovets.


HØRT!!!!
Hvad gør vi så Lugoverts.... skal vi igang med at vælte traditionerne eller hva? :) Jeg er med (ved bare ikke så meget om det, men det gør du og en masse andre heldigvis)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #44 Dato: 12 Oktober , 2009, 22:58 »
I mit galleri er der et billed der hedder Aftentur, der kan i se den hane jeg købte af Tommy. Den er farfar til din hane Pilegården. Han har også en temmelig høj hale.

Nå, så kom der lidt ekstra, og meget interessante indspark.

@Maja. Jo det var den kylling der fulgte med som bonus. :)

Mon ikke vi fra de forskellige indlæg, kan konstatere, at vi har med en 'ren' silkehane med lidt høj faneføring, og lidt specielle farver, at gøre. Tror vi kan udelukke teorien om lavtflyvende måger. ;D

Faktisk var halvdelen af de ialt 6 haner det blev til i kuldet fra Maja med tilsvarende haler. Jeg har den her omtalte + en hvid tilbage, begge med den meget høje hale (efter farfar).

Jeg er så lidt i syv sind nu. Skal jeg lave lidt kyllinger på det materiale jeg har eller bør jeg skaffe mig en ny hane?

Det har umiddelbart været noget af en investering at prøve at starte op med lidt silkehøns.

Kuldet fra Maja blev til 6 haner og blot en høne, som desværre blev syg og måtte aflives nogle få uger efter hun var begyndt at lægge æg. Lidt uheldig udvikling, men det er jo risikoen når man køber silkekyllinger inden de kan kønsbestemmes med sikkerhed

Et kuld/hold på 10 'store silkekyllinger' jeg købte fra en 'opdrætter' i Greese ved Frederiksund er nu reduceret til 1 sund rød høne, 2 silkeblomster (haner) og en 'måske' dværgsilkehøne i sølvgrå/blå. Resten har udviklet alvorlige fejl på bentøjet og har måttet aflives

Besætningen tæller pt. de to føromtalte haner plus 2 vildtfarvede madammer fra Tommy og en rød høne fra Frederiksund.

 <J <A
Mvh
Erik Andersen