Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Silkehane, farve?  (Læst 20646 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #15 Dato: 29 ſeptember , 2009, 00:35 »
Grrr...Hvis det det bare var en Brahma så...Men nej hvor er det en flot farve.
mvh Jesper

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #16 Dato: 07 Oktober , 2009, 22:48 »
 <J <A ???

Tak for svarene fra Jer der har bidraget, og roserne. Men jeg synes ikke jeg blev meget klogere.

Jeg har kigget lidt i gallerier for at se hvordan halerne ellers ser ud på silkehaner, og så vidt jeg kan se spænder eksemplarerne lige fra min hanes hale, med egentlige fjer, til over hvor halerne nærmest er silkeduske/pudderkvaste. Så på det punkt burde han være god nok, omend han er helt ovre i den ene yderlighed. Jeg kan ikke vurdere om det gør ham 'dårligere' end andre.

Men jeg synes stadig jeg mangler lidt kvalificerede bud på farven!!!

Er han bare en 'uheldig' blanding rent farvemæssigt, eller hva'?
Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #17 Dato: 07 Oktober , 2009, 23:31 »
Grunden til at der ikke kommer nogen bud på farven er ganske simpel. Farven er ikke en anerkendt/godkendt farve. Ihvertfald ikke i lille DK.
Så den har ikke noget navn ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #18 Dato: 08 Oktober , 2009, 06:38 »
Smuk er den :)  (af en silke at være)

Jeg tænkte lidt columbia farvet med lidt halløj i....

Hvis du på et tidspunkt får en hønekylling i overskud i den farve, så siger du lige til ikke :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #19 Dato: 08 Oktober , 2009, 09:07 »
Citér
Smuk er den Smiley  (af en silke at være)
Hehe, vi har luret dig Wanda (skabssilkeelskeren  /o)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #20 Dato: 08 Oktober , 2009, 22:18 »
Hehe, vi har luret dig Wanda (skabssilkeelskeren  /o)

Spring bare ud (af skabet) Wanda, det er så moderne. Og hvad med et billede af din hund? Kan se du også har en af de store ;)

Har besluttet at hanen er den jeg vil prøve at lave lidt kyllinger med, når den tid kommer, så må vi se hvad der kommer ud af det. Jeg har røde og vildtfarvede høner.
Mvh
Erik Andersen

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #21 Dato: 09 Oktober , 2009, 00:13 »
Hejsa

Gad vide om der også var nogle SkabsBrahmaelskere?

Hmm med hensyn til din smukke silke hane kontakt Tommy han ved det sikkert /o

MVH Jesper(Brahma nørd ;D )
mvh Jesper

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #22 Dato: 09 Oktober , 2009, 00:37 »
Sidder nu med en opslået "Arvelighedslære for Silkehøns (og deres ejere)", som sælges igennem Silkeklubben.
Anerkendte farver: hvide, sorte, gule, røde, blå, vildtfarvede og sølv-grå

I Holland har man 19 farvevarrianter:
Hvid, sort, vildtfarvet, sølvhalset, blå, gul, rød, gøgespættet, vildfarvet gøgespættet, blå vildtfarvet, blå sølvhalset, birkefarvet, rødsadlet, laksefarvet, hvid colombia, sølv-grå, sortbåndede og sorte med hvid top og skæg.

Sååååå
Uanset hvordan med vender og drejer den pågældende silke, så er det ikke en anerkendt farve, men blot en blanding af farver. På godt dansk, et gadekryds.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #23 Dato: 09 Oktober , 2009, 23:47 »
Fantastisk.

Nu er der en ny dansk, måske Europæisk, farvevariant. Pilegaardsfarvet?

Spøg til side. Den kommer jo et eller andet sted fra, så den bør have gener der, ihvertfald for enkelte kyllingers vedkommende, vil falde rent ud.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #24 Dato: 09 Oktober , 2009, 23:51 »
Hvilken farver har dens forældre ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #25 Dato: 09 Oktober , 2009, 23:56 »
@Lene

Er ikke helt sikker, men tror de er hvide.

Den er købt hos Maja ved Ringsted, og hun havde kun hvide (da jeg var der) og umiddelbart tror jeg ikke hun har haft andet. Hun mente at den måske var vildtfarvet, men det er den ihvertfald ikke. Det er den alt for lys til at være.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #26 Dato: 10 Oktober , 2009, 11:04 »
Hej


Så har jeg fundet ind til indlæget.

Jeg kan ikke rigtig se hvilken farver den kan komme under, men mit bud et lidt sølvgrå med forlidt sort. Der er så mange farver varianter i mellem silkehønsen nu om dage, og jeg tror heller ikke at den er ren silke, med den hale stilling , kunne det ligne der har været Chabo på, på et tidspunkt, men det er kun et gæt.

Hvis du skal avle rene silkehøns, så vil jeg ikke bruge hanen til videre avl,selv om det er for farvens skyld.

Tommy

Tommy   

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #27 Dato: 10 Oktober , 2009, 20:48 »
Ja nu er det så mig der er forvirret. Jeg har længe beundret din Hane Erik. Men jeg troede da ikke den var fra mig. ???
Ren Silke er den i hvert fald. Og dens bedsteforældre stammer fra Tommy.

Jeg startede med 1hvidhane 1 hvid høne og 1 blå silkehøne, dette gav både 1 sølvfarved og 1 vildt farved høne som jeg beholdt. Om de er ægte eller rigtige i farverne aner jeg ikke. De hvide er rene farver fra hvid-hvid.
Den er opstået af hvid hane, det er helt sikkert. Og så står det frit for at gætte på hvilken høne. Jeg har ikke den blå høne mere og kan ikke huske om jeg havde hende sidste vinter.

Blå, Vildtfarvet, Sølvfarvet, hvid.

Men alle er silker

Så vidt jeg husker var det den du fik gratis med oveni de hvide du købte.

Har faktisk kyllinger til salg igen om ca 2 uger, hvis du er interesseret.




« Senest Redigeret: 10 Oktober , 2009, 20:59 Fra Maja »

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #28 Dato: 10 Oktober , 2009, 22:32 »
Hmmm jeg tænkte også straks at der måtte være kommet andet blod til end silke men den ligner faktisk noget de spættede dyr jeg har gående fra barnevelderen. De spættede barneveldere kommer af blå til blå hvoraf kun nogle bliver spættede. Men nu har barnevelderen jo en brun tegning som også kan ses på spættet men det har silken  ikke??
Men kunne det ikke være en silke som kan lave alle farver-altså en spættet? Og nej det er rigtigt at halen er forkert for en ren silke-sådan en "smutter" kan også vise sig mere end et led tilbage.
Forresten kunne jeg tænke mig at vide om den hvide silke er en fortyndet blå eller om den er en ren farve??
Jeg har pt nogle blå,sorte,vildtfarvet silker løbende rundt på fodboldbanen i baghaven som er knap 4 mdr gamle-kan man se forskel på kønnet nu?? Den blå klat på kinden er måske det man skal kigge efter for de har ikke fået "hanehale" eller saddelbehæng endnu.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Silkehane, farve?
« Svar #29 Dato: 10 Oktober , 2009, 23:06 »


I Holland har man 19 farvevarrianter:
Hvid, sort, vildtfarvet, sølvhalset, blå, gul, rød, gøgespættet, vildfarvet gøgespættet, blå vildtfarvet, blå sølvhalset, birkefarvet, rødsadlet, laksefarvet, hvid colombia, sølv-grå, sortbåndede og sorte med hvid top og skæg.

Sort med hvid top...... VIL HAAAAAA!

Hvorfor er vi i DK så kedelige i vores farvegodkendelser... også hos bl.a. maraner.... Kunne da være sjovt om der var nogle af alle disse sjove farver også hos silkerne :)


Hilsen
Skabselskeren........for BRAHMA ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.