Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forskel på befrugtede æg/normale æg  (Læst 23268 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Forskel på befrugtede æg/normale æg
« Svar #15 Dato: 11 ſeptember , 2009, 23:54 »
Hvis du kigger i det først link jeg sendte dig, så er der billeder af æg, som bliver lyst. Der er også et par idéer til, hvordan du selv kan lave en kasse til at lyse med.
Jeg bruger selv en meget skarp lygte. Er man i et mørkt rum, og holder om ægget, så lygten lyser igennem ægget, så kan man se om det er beftrugtet.
Omkring 6-10 dagen, kan man ved lysning se at der er dannet blodårer inden i ægget.

De fleste høns skukker hellere end gerne selv, nogen gange mere end en gang i løbet af sommeren.
Hvis man gerne vil have en høne til at skrukke her og nu, kan man fx. lægge et par golfbolde i reden. De fleste høns vil tro det er æg, og som regel vil mindst en af hønerne blive skruk.

Du skal altid huske at tænke på årstiden, når du udruger kyllinger. Har du ikke mulighed for at kyllingerne kan holdes ordentlig varme om vinteren, fx. et isoleret hønsehus og eller en varmelampe til hjælp, skal du kun udruge kyllinger i forårs og sommer månederne.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Forskel på befrugtede æg/normale æg
« Svar #16 Dato: 12 ſeptember , 2009, 00:03 »
Først omkring lysning af æg. Der er nogle udmærkede tråde herinde på Forum. Prøv at gå ind under 'Søg' i den blå bjælke foroven og så søg på 'lyse' eller 'lysning'. Finder du ikke noget brugbart må du sige til, så skal nogle af os andre nok træde til.
Så omkring skrukning. Det er jo i udgangspunkt noget der styres af hønsene og naturen; meeen der er nogle tricks som kan være med til at stimulere skrukning.
Man kan placere nogle porcelænsæg, nogle bruger golfbolde i stedet, i en af de reder som hønsene naturligt vælger til deres normale æglægning. Det kan være med til at fremme skruk hos nogle høns.
Nu ved jeg ikke hvordan dine forhold for høns og eventuelle kyllinger er. Vi går den noget koldere tid i møde og måske det var bedre at vente til foråret. Ikke dermed sagt at man ikke kan få kyllinger i begyndelsen af oktober, som en skrukning der begynder nu ville resultere i, men alt andet lige er det lettere at have med at gøre om foråret.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Forskel på befrugtede æg/normale æg
« Svar #17 Dato: 12 ſeptember , 2009, 06:50 »
Hvis jeg vil have en skruk lægger jeg ca. 8 golfbolde i en af redekasserne, så får jeg mindste én skruk i løbet af nogle dage.
Hvis du har en hane sammen med hønsene alle æggene som regel befrugtede, medmindre hanen er steril selvfølgelig eller hvis der er alt for mange høns, til at han kan træde dem alle.
Befrugtede æg, som der ikke har været ruget på ligner alle andre æg. Jeg tror, at alle de æg, vi spiser her i huset, er befrugtede.
Hvis du har en skruk, og du vil lade den ruge, kan du tegne en blyantstreg hele vejen rundt om æggene, for så kan du kende dem, selvom de andre høns skulle lægge æg i reden.
Hvis skrukken ruger sammen med de andre høns, er det vigtigt, at du fjerne friske æg hver dag!
Hos os har skrukken altid ruget i hønsehuset sammen med de andre, undtagen en enkelt gang. Det eneste man skal holde øje med, er at skrukken ikke lægger sig i en forkert rede.
Skrukken har brug for at komme af reden ca. én gang i døgnet, hvor hun spiser, drikker, støvbader og måske løber en tur, hvor hun kan finde på at skræppe og baske med vingerne; desuden laver hun en kæmpe og stinkende "skrukkelort".
Det er slet ikke nødvendigt at lyse æggene, men selvfølgelig er det sjovt at følge kyllingernes udvikling  :D
Hvis du gerne vil finde noget på nettet om at lyse æg, kan du google "candling eggs", på you tube kan du f. eks. se denne lille film, hvor de viser, hvordan man gør, men der er masser af andre:
http://www.youtube.com/watch?v=MEnPjVwPawE
Her på forum kan du også finde en masse gode beskrivelser og billeder især i leksikon.
Jeg håber, jeg fik svaret på det meste sammen med Tina og Erik.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rylle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Forskel på befrugtede æg/normale æg
« Svar #18 Dato: 12 ſeptember , 2009, 10:54 »
Tusind tak for de gode svar i er bare så flinke og hjælpsomme og hurtige til at svare ;)

Jeg tror jeg har forstået det hele ny  /o så jeg kan bare ikke vente til det bliver
forår  ;D

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Forskel på befrugtede æg/normale æg
« Svar #19 Dato: 12 ſeptember , 2009, 14:19 »
Jeg mener også man kan se om et æg er befrugtet, ved at slå det ud (hvis man altså ikke skal bruge det til rugning ;)). Hvis der er sådan et hvidligt skær omkring blommen, så er dte befrugtet, er det ikke sådan det er?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Forskel på befrugtede æg/normale æg
« Svar #20 Dato: 12 ſeptember , 2009, 16:13 »
Der er en lille kimplet på befrugtede æg, som man kan se, hvis man slår det ud, men man skal kikke godt efter, synes jeg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk