Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: VORES FØRSTE SKRUKHØNE!  (Læst 18278 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Aalestrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
    • Aalestrup´s hjemmeside
VORES FØRSTE SKRUKHØNE!
« Dato: 01 Marts , 2008, 18:26 »
Her kommer starten på formentlig en lang og lykkelig historie ;)

For et par dage siden opdagede vi at en høne var blevet skruk Jubii :))
Men der er ingen æg under den, OK vi tog et fra køleskabet, så kan hun hygge sig med det indtil vi får skrabt lidt flere sammen. Først lagde hun i en redekasse og senere i en anden, så var det vi lagde æget under hende, men det var hun ligeglad med hun flyttede tilbage til første redekasse uden æg! Hmm således på baggrund af Jeres gode råd og erfaringer har jeg nu lavet en indelukke så hun tvinges til kun en rede. Jeg Forventer at følge hende trin for trin, hvis det altså lykkes. I morgen Søndag har vi samlet æg nok det bliver ca. 6-7 æg
Her kommer de første billeder. Øverst redekasser 3 stk, de bruger altid kun de to? Neden under den nye rede for skruk høns, bag lås og slå :) Ved side af også en rede i jordhøjde, mine Orpington foretrækker jordhøjderede. Så et billede af Min skruk høne, og et af flokken som lige kom ind for at se om der skulle være faldet lidt lækkerier af.  
« Senest Redigeret: 02 Marts , 2008, 12:13 Fra Aalestrup »
Orpington: 1 Legber kok, 1 Legber høne, 1, grå, 1 sort og 2 røde høner samt 1 New Hampshire høner + 10 kyllinger.
************************ www.FDAA.DK**********************

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: VORES FØRSTE SKRUKHØNE!
« Svar #1 Dato: 01 Marts , 2008, 18:32 »
Det bliver spændende at følge med i. Glæder mig til at se billeder løbende  :)
Hilsen Susanne

Hanne

  • Gæst
Sv: VORES FØRSTE SKRUKHØNE!
« Svar #2 Dato: 01 Marts , 2008, 18:39 »
Ihh tillykke!!

Det ser bare godt ud. Hun er bare skruk! - se den matte kam og det udtryksløse udtryk i øjnene <.

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: VORES FØRSTE SKRUKHØNE!
« Svar #3 Dato: 01 Marts , 2008, 21:13 »
Tillykke med det  :) I morgen finder jeg "skrukhytten" og porcelænæggene frem, så håber jeg, at en af hønerne selv finder derind - ellers må jeg i gang med lidt "overtalelse"......
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: VORES FØRSTE SKRUKHØNE!
« Svar #4 Dato: 02 Marts , 2008, 12:04 »
Tillykke - tillykke med den punkterede badebold  ;D

Og sikke en fin rede-konstruktion! Er især vild med aflukket til skrukhøns...
Har du selv bygget den?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Aalestrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
    • Aalestrup´s hjemmeside
Sv: VORES FØRSTE SKRUKHØNE!
« Svar #5 Dato: 02 Marts , 2008, 13:04 »
>Har du selv bygget den?  ???

Ja, det har jeg da  :)

Se vedhæftet foto, som går lidt tætter på og du ser at det er hjemmelavet  ::)

Jeg har for få minutter siden lagt 6 æg ind til den, så nu starter timeglasset sat på 21 dage!

Desværre blev det kun til 6 æg, da en af mine Orpington ligger glas æg??

Orpington: 1 Legber kok, 1 Legber høne, 1, grå, 1 sort og 2 røde høner samt 1 New Hampshire høner + 10 kyllinger.
************************ www.FDAA.DK**********************

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: VORES FØRSTE SKRUKHØNE!
« Svar #6 Dato: 02 Marts , 2008, 13:23 »
Det var godt nok et lille indelukke. Det der ofte sker, når der ikke er mere plads, er at hønen skider i selve redekassen. Og en lort fra en skruk høne lugter ikke ligefrem af lagkage. En anden ting jeg ville være nervøs for var at hun selv flyver ud på et tidspunkt og ikke finder ind på reden igen. Det er ikke for at være pesimistisk men for at hjælpe dig. Det er så ærgeligt når det ikke lykkes.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Aalestrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
    • Aalestrup´s hjemmeside
Sv: VORES FØRSTE SKRUKHØNE!
« Svar #7 Dato: 02 Marts , 2008, 14:27 »
Hej Danny

Jo jeg forstår og det er lille, om det er alt for småt det vil vise sig, men det er tænkt kun som en aflukket redekasse, men minimal besstræknings muligheder. Hun bliver lukket ud morgen og aften og jeg håber at det kan gøre det... ellers laver jeg det om længere er den ikke. Jeg tror ikke hun kan flyve ud der er ikke plads nok... tror jeg ???


Der er meget man ikke lige har kunne gennemtænke inde det skur blev bygget, faktisk har jeg fortrudt at jeg ikke søgte information om indretning og størelse på huset. Men jeg går og tænker på at bygge helt om, så legehuset forsvinder og selve hønsehuset bliver dobbelt så stor hvorved jeg kan afskille hønsehuset i to en skruk afdeling og en alm. hønsehus afdeling.
 
Orpington: 1 Legber kok, 1 Legber høne, 1, grå, 1 sort og 2 røde høner samt 1 New Hampshire høner + 10 kyllinger.
************************ www.FDAA.DK**********************

Hanne

  • Gæst
Sv: VORES FØRSTE SKRUKHØNE!
« Svar #8 Dato: 02 Marts , 2008, 15:15 »
Jeg tror det er helt fint! Særligt når hun kommer ud får strukket sig, skidt, spist, drukket, badet og sagt 'Skrååååååk!!!' :)

Man fortryder tit sit første hønsehus for det er altid for lille!! Man aner jo ikke noget om skrukkeliv, kyllinger m.m. <S <S

Offline Aalestrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
    • Aalestrup´s hjemmeside
Sv: VORES FØRSTE SKRUKHØNE!
« Svar #9 Dato: 02 Marts , 2008, 16:48 »
Hej igen

Så er Skruk aflukket blevet udvidet til det dobbelt, så nu kan hun når hun har lyst strække sine ben få en tår vand og lidt at spise uden at skulle vente på at vi kommer. Men det er stadig ikke et stort aflukke, tænk på at mit hønsehus kun er ca 4m2 i grundplan. Det er ikke meget, så skruk hønen får ikke nogen løbegård ud af det.
Jeg har forsøgt at få nogle billeder af det, men det er svært at fornemme dybten, så man kan fornemme den plads der trods alt er. Men prøv selv at se.  ;D
På billedet af hønen der er hun faldet til i de nye omgivelser, hun kan stadig se de andre høns dog ikke så godt som før...

 
« Senest Redigeret: 02 Marts , 2008, 16:52 Fra Aalestrup »
Orpington: 1 Legber kok, 1 Legber høne, 1, grå, 1 sort og 2 røde høner samt 1 New Hampshire høner + 10 kyllinger.
************************ www.FDAA.DK**********************

Offline Aalestrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
    • Aalestrup´s hjemmeside
Sv: VORES FØRSTE SKRUKHØNE!
« Svar #10 Dato: 04 Marts , 2008, 16:01 »
Danny  :'( du fik ret  :'(

Den kunne hoppe ud men ikke finde ind igen  :'( Så alle æg er blevet kolde der har formentlig været af i mange timer, alle æg var kolde og jeg antager at det så er slut også selv om den kun har lagt fra søndag.  ???

Fejlen er nu rettet. Hvis den kan komme ud nu, så skal det være igennem kyllingetråden.
Så Danny tak for rådet, som jeg ikke fulgte og når man ikke vil høre så må man føle.....

Vi skal nu til at samle æg igen... hvor længe forbliver hun skruk? Vi bliver jo nu forsinket +3dage. Når hun er skruk og ligger på æg bliver hun så ved til den bitre ende eller siger hendes æggeur 21 dage +- så slutter skruk perioden ???
Orpington: 1 Legber kok, 1 Legber høne, 1, grå, 1 sort og 2 røde høner samt 1 New Hampshire høner + 10 kyllinger.
************************ www.FDAA.DK**********************

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: VORES FØRSTE SKRUKHØNE!
« Svar #11 Dato: 04 Marts , 2008, 16:28 »
Hej

Der er ikke sket noget med æggene, du kan godt lægge dem under hende igen, når bare det er nogle få dage sker der ikke noget, det er først efter 4-5 dage så kan du ikke tåle af blive kolde for læge af gangen.

Tommy

Hanne

  • Gæst
Sv: VORES FØRSTE SKRUKHØNE!
« Svar #12 Dato: 04 Marts , 2008, 16:41 »
Og hendes indre ur siger ikke stop efter 21 dage, sikkert ikke før hun mærker levende kyllinger ved sine fødder.

Offline Aalestrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
    • Aalestrup´s hjemmeside
Sv: VORES FØRSTE SKRUKHØNE!
« Svar #13 Dato: 04 Marts , 2008, 17:37 »
Hej Hanne og Tommy

Det var da heldigt at blive redet på målstregen, vi fortsætter med de æg og holder de nye i baghånd.
Vi har besluttet altid at havde en stødpude på 10 æg som ligge "varmt" og er klar til skruk hønen  :) herefter udskiftes de efter FF principet? "først ind først ud"  ud til køleskabe.

Herunder ses mit aflukke som det skulle ha været fra dag et.
 
Orpington: 1 Legber kok, 1 Legber høne, 1, grå, 1 sort og 2 røde høner samt 1 New Hampshire høner + 10 kyllinger.
************************ www.FDAA.DK**********************

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: VORES FØRSTE SKRUKHØNE!
« Svar #14 Dato: 04 Marts , 2008, 22:47 »
Jamen det var da ærgeligt.
Mine erfaringer med kolde æg er at det sagtens kan lykkes alligevel. En gang fik jeg slukket for rugemaskinen da jeg gik i seng og opdagede det først næste morgen da æggene var blevet godt kolde. Der blev den selfølgelig tændt igen.
Der kom da stadig kyllinger ud af det selvom resultatet ikke var imponerende.
En anden gang var hønen gået af reden da jeg kom hjem fra arbejde og disse æg var også helt kolde men jeg fandt rugemaskinen frem og lagt æggene i. Ca. halvdelen klækkede.
Jeg ville satse på de æg hun hidtil har ligget på men gennemlys dem når der er ruget en uges tid så kan du lægge nogen nye under hende hvis der ikke er liv i dem.
Nogen høner ruger kun 3-4 uger. Andre kan ligge i flere måneder hvis ikke man "stopper" dem inden så det er svært at sige.

Danny
Himlen bør altid være blå!