Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Orpington :)  (Læst 24261 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Freja!-20

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
  • Min stolte Dværghane Odin! :D
Orpington :)
« Dato: 01 Juli , 2009, 21:56 »
Hej DFF! :D

Jeg synes det kunne være sjovt at have et ''lille'' emne om orpingtoner, da jeg selv har dem som kyllinger (15 dage)..  <L
Det er bare for sjovt og så er det jo lærerigt for mig og andre ;D
Har I nogle gode tips og historier?  ??? :)

Hvis I har andre ting, eller høns der er lige så venlige som min race, vil jeg meget gerne høre om den.. Hønselivet handler jo ikke kun om orpington <I (måske en lille smule ::) )
« Senest Redigeret: 02 Juli , 2009, 22:10 Fra Freja!-20 »
Hilsen Freja

1.4 Orpington
1.2 Danske dværglandhøns blandinger
3 Orpington-kyllinger :D
4 Danske dværglandhøns blandings kyllinger! :D

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Orpington :)
« Svar #1 Dato: 01 Juli , 2009, 22:03 »
Ja, du får nogle dejlige, skønne, rolige havehøns..orpington er simpelthen alt hvad man kan ønske sig af en god race..også kyllingerne har deres helt eget rolige temperament..Jeg har dem i gule og jeg glæder mig over at ha dem fritgående og nyder synet af dem spankulere rundt i haven..og så elsker de madrester og i det hele taget alt der kan spises..når jeg kommer ud i haven og kalder: pulle pulle..så kommer de drønende alt hvad de kan..og de kan godt løbe stærkt, når der er godbidder i posen..hilsen Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Freja!-20

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
  • Min stolte Dværghane Odin! :D
Sv: Orpington :)
« Svar #2 Dato: 01 Juli , 2009, 22:10 »
Ja, du får nogle dejlige, skønne, rolige havehøns..orpington er simpelthen alt hvad man kan ønske sig af en god race..også kyllingerne har deres helt eget rolige temperament..Jeg har dem i gule og jeg glæder mig over at ha dem fritgående og nyder synet af dem spankulere rundt i haven..og så elsker de madrester og i det hele taget alt der kan spises..når jeg kommer ud i haven og kalder: pulle pulle..så kommer de drønende alt hvad de kan..og de kan godt løbe stærkt, når der er godbidder i posen..hilsen Rikke

Jeg har haft orpington før, men da den fugle sygdom kom, måtte jeg skille mig af med dem.. OG siden dag har jeg savnet at have orpington.. Jeg kan ikke rigtig huske dem som små, for jeg var ikke mere end 9 år, tror jeg.. Ja, de er dejlige, men aligevel ivrige.. De gider ikke rigtig at blive holdt så meget, de vil hellere spise og sove, men selskabelige er de.. For ikke så lang tid siden holdte jeg en af dem, og den faldt i søvn i hånden på mig, det var så sødt..
Jeg glæder mig til at kunne gøre det samme som dig Rikke, det bliver rigtig hyggeligt..

Men jeg et spørgsmål, en af mine kyllinger har fjer på benene og er aftegnet i hovedet (det er en sort orpington).. er det en hane?
Hilsen Freja

1.4 Orpington
1.2 Danske dværglandhøns blandinger
3 Orpington-kyllinger :D
4 Danske dværglandhøns blandings kyllinger! :D

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Orpington :)
« Svar #3 Dato: 01 Juli , 2009, 22:14 »
Orpington har da ikke fjer på benene. Det må være en fejl.
Hvilken slags aftegnet?

Der var nogen efter en sølvhalset landhøne igår, og hun sagde, at hun gerne ville have en anden race som supplement til hendes Orpington'er, der ikke lagde æg nok. Til gengæld var de hamrende søde, og hun var helt forelsket i sin hane.

Hun turde dog alligevel ikke købe min høne, efter at min nabo derude havde fortalt hende hvordan en så stor hane kunne mase en lille landhøne, når han trådte hende. Bare ærgerligt...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Orpington :)
« Svar #4 Dato: 01 Juli , 2009, 22:19 »
I princippet kan en ægte orpington vel ha alle mulige farver..men ikke altid er den ren i farven,det gør den jo ikke ringere end andre orpington, men de kan bare ikke udstilles..Jeg har også 2 gule orpington med en lille smule sort i halen(måske har der være en sort orp. ind over engang)..jeg kan nu se at enkelte af kyllingerne har lidt sort på hovedet, andre har mere sort på vingerne-og andre steder..men jeg tror ikke man kan se farven helt præcis før de bliver lidt ældre..det med fjer på benene har været diskuteret før, jeg har dog aldrig hørt om at orpington skal ha fjer på benene..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Freja!-20

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
  • Min stolte Dværghane Odin! :D
Sv: Orpington :)
« Svar #5 Dato: 01 Juli , 2009, 22:24 »
Orpington har da ikke fjer på benene. Det må være en fejl.
Hvilken slags aftegnet?

Der var nogen efter en sølvhalset landhøne igår, og hun sagde, at hun gerne ville have en anden race som supplement til hendes Orpington'er, der ikke lagde æg nok. Til gengæld var de hamrende søde, og hun var helt forelsket i sin hane.

Hun turde dog alligevel ikke købe min høne, efter at min nabo derude havde fortalt hende hvordan en så stor hane kunne mase en lille landhøne, når han trådte hende. Bare ærgerligt...

Nu er jeg lidt nybegynder hvad angår aftegninger for høns, men det er ligesom et lankort i ansigtet, gul og sort, men mest gul henne ved øjene og ned til næbbet.. og jeg forstår heller ikke fjerene på dens ben, for de andre har det ikke?? Men nogleaf af de andre kyllinger har også lidt gul i sig, er det en fejl?
Hilsen Freja

1.4 Orpington
1.2 Danske dværglandhøns blandinger
3 Orpington-kyllinger :D
4 Danske dværglandhøns blandings kyllinger! :D

Offline Freja!-20

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 118
  • Min stolte Dværghane Odin! :D
Sv: Orpington :)
« Svar #6 Dato: 01 Juli , 2009, 22:30 »
I princippet kan en ægte orpington vel ha alle mulige farver..men ikke altid er den ren i farven,det gør den jo ikke ringere end andre orpington, men de kan bare ikke udstilles..Jeg har også 2 gule orpington med en lille smule sort i halen(måske har der være en sort orp. ind over engang)..jeg kan nu se at enkelte af kyllingerne har lidt sort på hovedet, andre har mere sort på vingerne-og andre steder..men jeg tror ikke man kan se farven helt præcis før de bliver lidt ældre..det med fjer på benene har været diskuteret før, jeg har dog aldrig hørt om at orpington skal ha fjer på benene..

Det har du helt ret i.. Men det kunne jo også have noget at gøre med at det var en hane :)
« Senest Redigeret: 01 Juli , 2009, 22:35 Fra Freja!-20 »
Hilsen Freja

1.4 Orpington
1.2 Danske dværglandhøns blandinger
3 Orpington-kyllinger :D
4 Danske dværglandhøns blandings kyllinger! :D

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Orpington :)
« Svar #7 Dato: 02 Juli , 2009, 05:48 »
Har selv orpington og ingen af dem har fjer på benene. Det hører ikke til racen orpington.
Der må have været en lille smutter imellem  ;D
Som de andre siger plejer der ikke være noget med aftegninger, men det gør ikke dyret ringere, man kan bare ikke bruges til udstilling, men orpington er den stadig  ;)
Udrugede selv orpingtonkyllinger for ca. 1 måned siden (har desværre måtte aflive dem da de fik coli (maveinfektion), men der kunne jeg også se, at de mest lignede hanen (han var gul), men hønen måtte have været en med sort i sig, for de havde sorte streger på hovedet, men skønne var de alligevel  :)
« Senest Redigeret: 02 Juli , 2009, 05:52 Fra LisbethPilkjær »

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Orpington :)
« Svar #8 Dato: 02 Juli , 2009, 07:53 »
Jeg har også et par orpington'er; er par gule damer. De har fået mig til at overveje at skifte min ellers foretrukne race -Stor Wyandot helt ud. Roligere og sødere høns skal man da lede længe efter. Ok - de er så lige liiiidt 'blonde' engang imellem :D .... fra tid til anden 'mere end almindeligt blonde'  ;). De har præsteret at skrukke på INGEN æg og efter at have gået og smidt dem af reden et par dage (jeg har pt ingen kønsmoden hane så der ville li'som aldrig komme noget ud af det ;D) placerde jeg et par gamle opvaskebaljer på det sted de havde udset sig. Som ved et trylleslag droppede de skrukkeriet og gik ud og spiste igen (det er jo altså en orpingtons største passion!). De nægter også på det bestemteste at lægge æggene inden i hønsehuset. Nææææh der skal ligge i et hjørne af hønsegården. Nu har jeg så idet mindste fået dem til at lægge dem i en redekasse så det går da fremad  ::).
Jeg kommer altid til at tænke på animationsfilmen 'Chicken run', når jeg står og kigger på mine to orper. Der er et par af hønerne i den film der simpelthen må være orpingtoner.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Orpington :)
« Svar #9 Dato: 02 Juli , 2009, 07:57 »
Ja, den film ser jeg også gerne med børnebørnene, det er helt sikkert, at dem, der har lavet filmen har studeret hønseadfærd; man kan sådan genkende bevægelser og mønstre. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Orpington :)
« Svar #10 Dato: 02 Juli , 2009, 09:24 »
Jeg har 2 kuld Orpington gående, Legbarfarvede.
Første kuld er farvet, som de skal, andet kuld, der er der en næsten sort imellem, og så en der er næsten hvid.
Den hvide kan jeg forstå, for der er blevet brugt hvidt til at komme frem til legbarfarvet, og opdrætteren fortalte, at der kommer en enkelt hvid ind imellem, men den sorte... det ved jeg ikke hvor det kommer fra.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Orpington :)
« Svar #11 Dato: 02 Juli , 2009, 09:27 »
Den hvide kan jeg forstå, for der er blevet brugt hvidt til at komme frem til legbarfarvet, og opdrætteren fortalte, at der kommer en enkelt hvid ind imellem, men den sorte... det ved jeg ikke hvor det kommer fra.

Det kan jo være den sorte er bærer af farven til haner, det må du lige forhører dig om inden du bruger hovedafbryderen, blot en indskydelse.

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Orpington :)
« Svar #12 Dato: 02 Juli , 2009, 11:08 »
... jeg tør godt indrømme at jeg ser 'Chicken run' uden tilstedeværelse af børn..... Den er simpelthen bare så hyggelig og sjov  ;)
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Orpington :)
« Svar #13 Dato: 02 Juli , 2009, 12:26 »
Synes i den er sjov, for en som mig der er nød til at have hønsegård (kan ikke have dem gående frit, for mange ræve og hunde)
Ja jeg synes det er en gyser det er så man drømmer om det om natten.
Mvh Allan
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Orpington :)
« Svar #14 Dato: 02 Juli , 2009, 12:34 »
Ja men der er da også uhyggelig, men heldigvis vinder de gode (hønsene) og de onde (dem der holder hønsene under kummerlige forhold) taber  <B
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk