Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns på plejecenter?  (Læst 24634 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Høns på plejecenter?
« Dato: 21 Maj , 2009, 11:01 »
Er der nogen, der har erfaringer med et mindre hønsehold på plejecentre?
Jeg er hjemmesygeplejerske og ser dagligt, hvor ørkesløst livet kan være de sidste år. Efter "længst muligt i eget hjem"-princippet sidder de ældre stort set alene hele dagen i hvert sit rum og venter på at dø.... selv på plejecentre med "aktivitet" bemandet med personale, der ved alt om stoftryk, pileflet m.m. Men det er ikke mange af centerbeboerne, der kan/vil deltage.
Når vi har de gamle i familien på besøg hjemme hos os, kan vi jo se at det de synes er mest spændende, er hønsene, især med kyllinger. Så trækker frokostbordet ikke så meget  ;). Hund, katte og kaniner er også interessante - men de kan især sidde i timevis og se på høns (og det kan jeg jo også selv).
Men altså: i en tid med sparerunder er det ikke sikkert at kommunen vil bevilge penge til pasning eller endda til opførelse af et lille hønsehus med hønsegård - og nogle gode bænke ved siden af. Man kunne sikkert søge forskellige fonde, men kunne en lokal fjerkræklub lokkes til at passe hønsene lidt på skift? Ikke så meget vand og foder, men udmugning og fjernelse af gødning???
Er der nogen, der har erfaringer eller gode idéer?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #1 Dato: 21 Maj , 2009, 11:25 »