Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns på plejecenter?  (Læst 24634 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Høns på plejecenter?
« Dato: 21 Maj , 2009, 11:01 »
Er der nogen, der har erfaringer med et mindre hønsehold på plejecentre?
Jeg er hjemmesygeplejerske og ser dagligt, hvor ørkesløst livet kan være de sidste år. Efter "længst muligt i eget hjem"-princippet sidder de ældre stort set alene hele dagen i hvert sit rum og venter på at dø.... selv på plejecentre med "aktivitet" bemandet med personale, der ved alt om stoftryk, pileflet m.m. Men det er ikke mange af centerbeboerne, der kan/vil deltage.
Når vi har de gamle i familien på besøg hjemme hos os, kan vi jo se at det de synes er mest spændende, er hønsene, især med kyllinger. Så trækker frokostbordet ikke så meget  ;). Hund, katte og kaniner er også interessante - men de kan især sidde i timevis og se på høns (og det kan jeg jo også selv).
Men altså: i en tid med sparerunder er det ikke sikkert at kommunen vil bevilge penge til pasning eller endda til opførelse af et lille hønsehus med hønsegård - og nogle gode bænke ved siden af. Man kunne sikkert søge forskellige fonde, men kunne en lokal fjerkræklub lokkes til at passe hønsene lidt på skift? Ikke så meget vand og foder, men udmugning og fjernelse af gødning???
Er der nogen, der har erfaringer eller gode idéer?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #1 Dato: 21 Maj , 2009, 11:25 »
Jeg var på et plejehjem der var godt nok ikke høns, men der var et drivhus + en lille urtehave, og så var der et par ældre damer der gik til hånde inde i terapien, med at vaske op og vande blomster, mens jeg var der mener jeg at have læst at et plejehjem havde fjerkræ, jeg huske desværre ikke hvor det var, men det er jo også nogle år siden  *e
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #2 Dato: 21 Maj , 2009, 11:51 »
Jeg tror det var tv-midtvest som for 2-3 mdr siden havde et indslag fra et plejehjem hvor man havde i al fald lidt høns, men mener også der var andre dyr. Beboerne skulle selv passe, vel med lidt hjælp fra pedellen,  og gik op i det med liv og sjæl. Der har jo sikkert også været et par gl. landmænd imellem. I indslaget virkede det faktisk som om en eller anden havde fundet nogen a de viise sten.

Mvh   Jørgen

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #3 Dato: 21 Maj , 2009, 11:51 »
Man kan godt have høns på plejehjem, eller kat, eller hund, men det kræver at nogen har ansvaret, også lørdag søndag, og alle helligdage, altså ligesom når vi har dyr herhjemme, og det er ofte der det kniber, for der er ikke mange af de ansatte der synes det er en fed ide, at skulle ud og fodre høns juledag, når der i forevejen er rigtig meget at lave.
Der hvor jeg er nu, spurgte jeg til det tomme hønsehus, med hønsegård, og fik at vide at høns havde der været, der var en der satte en flok høns om sommeren, og tog dem med hjem om vinteren, men alligevel var der problemer med pasning i weekenden... og nu var det sådan at hvis der skulle være høns, skulle det være fordi beboerne ville have dem, og ikke fordi jeg synes det kunne være hyggeligt for de demente og andre beboere at have et formål med at gå i haven,,, så altså ingen høns.
Nu  er det dejlige lille hønsehus flyttet til en anden ende af den nyindkøbte sansehave som redskabskur,,,, men hvor ville det være hygeligt med en lille flok fjer.
Jeg har for mange år siden været et sted hvor der var hønsehus i en lukket have, og det var enormt hyggeligt.

Jeg er sikker på at beboerne ville elske det, og gå op i det, og jeg lagde gerne en flok sommerhøns til.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #4 Dato: 21 Maj , 2009, 12:03 »
Jeg så også programmet på tv midtvest, og det så ud til at beboerne var meget glade for dyrene :)
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #5 Dato: 21 Maj , 2009, 17:14 »
Min morfar var på plejehjem i Verninge på Fyn. Her havde de et lille hønsehold. Det var genialt! De gamle demente kunne huske at have haft høns, og leve "igen" på den måde, og de andre nød dem jo bare! Mange i den aldersklasse er jo vokset op med høns som en stor del af dagliglivet, så jeg kan kun sige: Go, for it!

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #6 Dato: 21 Maj , 2009, 17:53 »
 ;D
Tak for jeres tilbagemeldinger. Stort set er vi vist enige - det er en god idé! Så må vi se hvordan vi får løst pasningsspørgsmålet, men måske en af byens frivillig-organisationer er med på det....... Der er vist ikke nogen af vore center-beboere, der er friske nok til at arbejde - men mange vil nyde at kigge på. Det vil jo også være en god anledning til at få bare lidt motion: en tur rundt om hønsene et par gange om dagen.
Så jeg tror, jeg snakker med områdelederen i morgen.
Vi kunne sagtens selv lægge tre høner til plus lidt rugeæg - og tage dem hjem om vinteren.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #7 Dato: 21 Maj , 2009, 21:38 »
Det lyder som en fantastisk idé! Det er SÅ livsgivende, med levende dyr! :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #8 Dato: 21 Maj , 2009, 21:58 »
Det er en fremragendede idé og næsten alle ved at det øger livsglæden og det måske endda forlænger livet, når man holder dyr.

Meeeen de kære dyr skal jo passes, HVER DAG, og personalet er mange gange hængt meget op i forvejen + der er faktisk rigtig mange mennesker, som ikke bryder sig om dyr og som synes at det er for meget arbejde, for mange gener, spild af penge osv.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #9 Dato: 21 Maj , 2009, 22:05 »
ps. jeg fik engang 1,2 hvide Jersey Kæmper for bare at hente dem - OG de burde havde været på plejehjem, for kors hvor var de gamle.

Så der kommer lige en advarsel og det er :
Hvis I nogensinde får tilbudt nogle høns og sælgeren siger at han ikke kan huske hvor gamle de er, SÅ regn med at de er GAMLE !!

Der er det godt med en fast fodring, for så kan man altid vide sig sikker på at man ikke får nogle " gamle krager" med hjem  ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kokki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
  • Rebecca Kok
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #10 Dato: 22 Maj , 2009, 17:36 »
Jeg arbejder på et plejecenter i Boeslunde. Vi har haft høns og vi (både persolnalet og beboerne) havde utrolig meget glæde af dem. Pludselig havde man noget at tale om. Hvem kan stå for høns og kyllinger. Ulempen var dog at vores høns ikke ville blive inde i hønsegården. Så vi havde klatter alle vegne, også på havemøblerne. Og det er altså ikke så rart at slæbe hønsemøget med ind. Og så skal man lige overveje om man vil have rotterne med i købet. For alle vil gerne fodre hønsene så pludselig har man madrester alle vegne. Jeg vil helst ikke lyder alt for negativ, for jeg var selv en af dem som var utrolig glad for hønsene. Derfor var jeg også meget hurtigt ude da man besluttede at dyrene skulle væk. Nu render de frit rundt på landet.
Med venlig hilsen Rebecca
 Lykkelige ejer af:
0,1 wyandotteblanding
1,5 Jersey kæmpe blå
0,4 Jersey kæmpe sort

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #11 Dato: 22 Maj , 2009, 20:38 »
Tak for alle jeres svar. Jeg kan konkludere at flertallet synes at selve hønseholdet er en god og givende aktivitet for ældre, der ikke kan så meget selv mere. Det er de praktiske detaljer og samfundets effektivitetskrav, der står i vejen. Det er lidt deprimerende at det nu er de ældre, der bliver udsat for "ro, renlighed og regelmæssighed" i stedet for at få lov til at deltage i en lille del af livet (her: hønsenes) og enten at kunne glæde sig til et dagligt gensyn med hønsene - eller i det mindste nyde genkendelsen i øjeblikket, måske uden at kunne huske det senere.
Jeg har i dag afsendt en mail om idéen til områdelederen samt vores demens-sygeplejerske og har i sinde at kontakte lederen af det lokale kommunale frivillig-center. Måske er der nogle mennesker med overskud og lidt hønseforstand, der kunne tænke sig at stå for pasningen. For det har vi jo ikke penge til i samfundet....
- og så er der måske nogle, der tænker: hvorfor passer hun ikke selv de høns? Det ville jeg sådan set også gerne, men vi er i forvejen dybt involveret i frivillig-arbejdet i kommunen, så der er ikke plads til mere, med mindre vi vælger noget af det nuværende fra. Og det nænner vi ikke. Det er ugens højdepunkt for de pensionister, der deltager i aktiviteterne. Det kan i øvrigt varmt anbefales at være "frivillig". Man får så meget igen. Men måske får jeg mere tid når jeg går på pension engang. ;)
Nå, jeg skal nok holde Forum underrettet om hvad der sker. Tak for jeres input! <E
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #12 Dato: 15 August , 2009, 11:55 »
En artikel i Kristeligt Dagblad om dyr på plejehjem
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/334605:Familieliv--Dyr-oeger-trivslen-paa-plejehjemmet

For plejehjemsleder Sina Moltrup fra Korsvang ved Assens er forskning ikke nødvendig. Hun er overbevist.
– Det er ikke alt, der kan aflæses i statistikker, og vi kan med det blotte øje se, at det giver beboerne livsindhold at have dyr.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #13 Dato: 08 Oktober , 2010, 19:35 »
Ja, nu samler jeg denne gamle tråd op igen. Der er i foråret søgt "puljepenge" til et hønsehus med tilhørende hønsegård, flisebelægning omkring samt "numsevenlige" bænke så plejecenterbeboerne kan trisse ud til hønsene og sætte sig. Vi har endnu ikke fået besked, om vi får pengene.
Der er så sket det glædelige at vi har fået besøgshunde. Hver onsdag kommer seks hunde med ejere på besøg til eftermiddagskaffen, én på hver afdeling. Første besøg var meget rørende. Der er 12-15 beboere på hver afdeling og de gik meget op i at det var DERES besøgshund som besøgte DEM ALLE og ikke bare en enkelt beboer. Der kom gang i snakken omkring kaffebordet og selv dem, der aldrig siger noget, fortalte om deres forlængst afdøde hunde, ikke med sorg men med øre-til-øre-smil ;D. De næste dage var der også gang i snakken med personale og beboere imellem. Og gensynsglæden var stor den efterfølgende onsdag *p
Det allerbedste er næsten at en enkelt artikel i Lolland-Falsters Folketidende gav mere end 20 henvendelser fra hundeejere, der gerne ville bruge en eftermiddag om ugen på de ældre. Det giver mig håb om at vi måske også kan mobilisere tilstrækkeligt med hønsepassere HVIS vi får bevillingen. Og måske nogle sponsorpenge hvis vi må klare os selv. Jeg er slet ikke i tvivl (og har vist aldrig været det) - der ER en god idé /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline TinaQvist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Høns på plejecenter?
« Svar #14 Dato: 08 Oktober , 2010, 20:02 »
Ja en super ide.

Jeg selv arbejder aften og nat på et plejehjem.
Jeg har altid min store ROLIGE dovne labrador hanhund med.
Til stor fornøjelse for stort set alle beboerne.

Det er en utrolig livsbekræftene oplevelse jeg får hver gang jeg ser en af "mine" beboere lyse op i et stort smil.

Urolige bliver rolige når Hunden ligger ved deres side.

De kede går turer med ham.

De glade og friske. Klapper,snakker og griner med ham.

Min dejlige hund er på slankekur alle dage han ikke er med på arbejde  ::)
For hans løn er en lille luns kød her, en kartoffel der, og en kage her og der ;D

Høns ville også være dejligt for nogle af de nogenlunde friske beboer. Mange ville virkelig nyde dem.
De kan selvfølgelig ikke gøre det samme som en hund.
Men de kan så noget andet. de er jo en fryd for øjet.

Desværre må beboerne ikke samle æg og spise dem pga. smittefarer osv.
Ihh der er så mange dumme regler.

Men dyr har bare en posetiv virkning på de fleste mennesker. Unge som gamle.
Syge som raske.

Så helt sikkert  /o til jeres tiltag og hvad i har fået ud af det.

Knus herfra
Tina

0,3 Dværg Wyandotter tværstribet
1,0 Stor Kochin hane sort
0,1 Dværg Orpington sort
0,3 Stor Fawerolls laksefarvet
0,3 Store ? høns hvide
10 Silke kyllinger vildtfarvet
1,6 Blaningskyllinger
1,2 Labrador hunde
0,1 Gårdkat samt diverse killinger
2,0 Ponyer
3,0 Skønne børn
1,0 Mand