Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Racehøns, bastarder eller industrihøns......  (Læst 25787 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #30 Dato: 21 November , 2015, 22:46 »
Skrabehøns går da i det mindste frit, godtnok vinge ved vinge, hvor burhøns - efter min mening har det elendigt. Der er ellers sket noget med indretningen af burene - egen støvbad - hvad siger vi så - kull ik  ::)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #31 Dato: 21 November , 2015, 22:54 »
Skrabehøns går da i det mindste frit, godtnok vinge ved vinge, hvor burhøns - efter min mening har det elendigt. Der er ellers sket noget med indretningen af burene - egen støvbad - hvad siger vi så - kull ik  ::)

Jooo, men så er de så tæt pakket og mange flere sammen, så kannibalisme afhjælpes med halvmørke og næbtrimning, i øvrigt er en skrabehønse stald meget varm og luften er tyk af støv.
Alle hønerne kommer endvidere med høje klagende lyde........ så nej skrabehønsehold imponerer bestemt ikke mig efter jeg ved selvsyn har besøgt et sådan hønsehold, hvor der endda ikke var fyldt op med det max. antal høns i hallen, som er tilladt op til.
Meen det lyder da flot,  at de trods alt går "frit" rundt, dog i en stor lukket hal.
« Senest Redigeret: 22 November , 2015, 19:38 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #32 Dato: 22 November , 2015, 06:39 »
I en stor lukket hal tæt af støv og ammoniaklugt. /d
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #33 Dato: 22 November , 2015, 11:03 »
Næbtrimning bruges ikke i Danmark længere.  Men bortset fra det så er burhøns og skrabehøns det samme skidt.  Ikke megen forskel på de 2 produktionsmetoder
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #34 Dato: 22 November , 2015, 11:18 »
Det er ikke mange æg jeg har fået fra gokkerne i år, så jeg må desværre købe æg.
Fordi jeg tror, at "Fritgående høns" har et bedre liv end de andre, køber jeg altid deres æg.
Kan nogen fortælle om forholdene for fritgående høns?

I får lige et foto af de seks Dværgdotter på vej ud i vænget. Jeg tror ikke de har tid til at lægge æg  ::)
De fire kyllinger er nu snart 7 måneder, men dem kan man nok ikke regne med som æglægger på denne tid af året.
« Senest Redigeret: 22 November , 2015, 11:22 Fra Gok »

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #35 Dato: 22 November , 2015, 11:27 »
I lyset af de sidste mange indlæg føler jeg lige trang til at præcisere at jeg ikke gav  /o til skrabeæg, men udelukkende til det faktum at kæden har valgt at nedsætte prisen på skrabeæg i forbindelse med de fjerner buræg fra hylderne, samt at de selv fjerner buræg fra deres produkter og derved ikke er dobbeltmoralske som coop - om moralen så er den rette er diskuterbart, jeg personligt mener jo at buræg er et væsentligt mindre onde end slagtekyllingerne  :-X
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #36 Dato: 22 November , 2015, 15:27 »
Så blev jeg så klog. Burhøns og skrabehøns er et fedt - a ah  <J.

Mine æg er fra fritgående høns af ISAér - så hvilken moral har jeg  <A

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #37 Dato: 22 November , 2015, 16:27 »


Billedet er fra miljøstyrelsen, det drejer sig om fritgående høns og kommer fra en publikation der omhandler problemstillingen med fjernelse af dyrenes gødning og indeklima i staldene.
dvs. 9 høns per m2, mod burhønsenes og slagtekyllingernes 13 per m2.
Det siger sig selv at man i burhønsestalde med automatisk daglig udmugning kan give dyrene et væsentligt bedre indeklima, så det med hvilke æg der er bedst kommer jo fuldstændigt an på hvordan man vægter de forskellige parametre.
En anden problemstilling er at dyrene fritgående i så store flokke jo ikke kan danne noget hierarki eller lign. hvilket giver stress og kannibalisme, så "friheden" er dyrt købt.

Her er en artikel der er lidt mere nuanceret end de sædvanlige :)

http://okologi.dk/forbruger/magasinet-oekologisk/hoens
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #38 Dato: 22 November , 2015, 19:44 »
Det er ikke mange æg jeg har fået fra gokkerne i år, så jeg må desværre købe æg.
Fordi jeg tror, at "Fritgående høns" har et bedre liv end de andre, køber jeg altid deres æg.
Kan nogen fortælle om forholdene for fritgående høns?

I får lige et foto af de seks Dværgdotter på vej ud i vænget. Jeg tror ikke de har tid til at lægge æg  ::)
De fire kyllinger er nu snart 7 måneder, men dem kan man nok ikke regne med som æglægger på denne tid af året.

Forhold for fritgående høns, kommer vel nok meget an på om det er erhverv eller en privat, som holder dem.

Angående om 7 måneder gamle Dv. Wyandotter lægger æg, jo det kunne de da godt gøre nu, for de allerfleste høner starter æglægning ved 5-6 måneders alderen, meeen æglægning har jo meget med forhold at gøre og ikke bare dyrets alder, race eller mangel på samme.
Endvidere har dyrene frit udløb, så kan de godt finde på at lægge æg mange andre steder end lige netop i rederne i hønsehuset.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #39 Dato: 22 November , 2015, 19:47 »
Så blev jeg så klog. Burhøns og skrabehøns er et fedt - a ah  <J.

Mine æg er fra fritgående høns af ISAér - så hvilken moral har jeg  <A

Tja, da isa kommer fra industrien, så støtter man vel et eller andet sted stadig industrien, også selv om de er nok så fritgående.

Ens moral er man vel selv herre at bestemme over.....
« Senest Redigeret: 22 November , 2015, 20:15 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #40 Dato: 22 November , 2015, 21:55 »
Selv for mig er det umuligt ikke at støtte industrihøns. Køber jeg æg i et supermarked, så er æg fra industrien, Køber jeg det hos de 3 private æggeproducenter der ligger indenfor acceptabel afstand fra mig - støtter jeg industrien.  :o
Så kunne jeg lade være med at bruge æg - men det falder ikke lige for. Det eneste der kan rede mig fra at støtte dårlig opdrættet høns, er ved at mine egne snart begynder at lægge æg. ;D

Jeg har heller ikke fidus til øko-æg, der er flokkene jo også enorme,  /d set fra den enkelt hønes side.

Så dårlig moral eller ej, man kan dårligt undgå industrihøns mm. :'(

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #41 Dato: 22 November , 2015, 22:20 »
Jo det man vel godt, for man kan jo enten helt undvære æg eller evt. købe æg hos en som holder racehøns eller blandinger deraf.  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #42 Dato: 23 November , 2015, 11:21 »
Race og tidspunktet for hvornår man får kyllinger er vigtigt, hvis man vil have æg hele året. Mine unghøner er begyndt at lægge æg nu har i løbet af efteråret, og det betyder at jeg får æg hele vinteren. Men jeg fik også udruget kyllinger så de klækkede allerede i februar, og mine 2 racer er ikke dårlige æglæggere sådan helt generelt.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #43 Dato: 24 November , 2015, 09:03 »


jeg personligt mener jo at buræg er et væsentligt mindre onde end slagtekyllingerne  :-X
Til dels enig,  ingen er i nærheden af at være acceptable. http://politiken.dk/debat/kroniken/ECE2943072/revolutionen-i-dansk-landbrug-starter-med-kyllingerne/
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #44 Dato: 24 November , 2015, 09:15 »
Om burhøns er bedre end slagtekyllinger? Hmmm burhøns sidder i burene i et års tid og slagtekyllinger lever i ca. 32-36 dage.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub