Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Racehøns, bastarder eller industrihøns......  (Læst 25788 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Dato: 22 Oktober , 2015, 14:05 »
 Følelserne bliver hurtigt stærke når debatten rammer "for eller imod industrihøns". Denne ild har jeg selv bidraget til at kaste benzin på. Ligesom jeg vil tillade mig rådgivning om en foderautomat, tillader jeg mig også at fraråde valget af hybrider. Da vi ikke kan konkurrere med prisen på buræg eller frosne kyllinger i Bilka, så ser jeg missionen med hønsehold i villahaven som et forsøg på at gøre det bedre. - også i valg af rigtige høns fremfor hybrider/industrihøns.
Det er muligt at nogen af DFF brugere ikke mener at jeg har ret, men jeg har ret til at ytre mig, ligesom jeg naturligvis anerkender andres ret til at være uenige.
DFF=fjerkræ for alle
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #1 Dato: 22 Oktober , 2015, 15:32 »
Fuldstændig enig. Og så er racehøns SÅ meget kønnere at kigge på. Og man ved hvad man får når man avler videre på dem.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #2 Dato: 22 Oktober , 2015, 15:49 »
Som relativ ny i hønseverdenen, er det med gru jeg har opdaget at storindustri er ved at tage naturen fra almindelige mennesker. Det er nok ikke noget mange tænker over når man handler og køber brød og æg og kød. Jeg gjorde ikke. Bevares jeg vidste da godt at der var øko og alverdens andre mærker, men jeg vidste ikke at storindustri sælger F1 korn til ulande, så de ikke selv kan bruge udbyttet til at tage korn fra til næste års såning. Alt er "forædlet" som det så misvisende hedder. Ikke engang de lavendler jeg købte i sommer, kan jeg tage frø fra og formere videre med i mit blomsterbed.
Jeg kan godt se at der ikke er penge i det for en industri, når en privat hønseholder kan holde den samme hønseflok i sin livstid uden at skulle ud at købe ny. Men med de penge der er i kød og ægproduktion, kan jeg ikke forstå hvorfor de skal kaste sig over private små hønsehold. Det kan da ikke være mange penge de tjener på det? Men selvfølgelig, hvis der ingen racehøns er tilbage i verden, bliver vi jo alle afhængig af nogen der kan frembringe en slags høne til os, hvis vi gerne vil holde høns.
Jeg har meget svært ved at forstå at folk ønsker disse høns i et lille hobbyhold. Ja de er billige i indkøb, ja de lægger mange æg. Men med min raceflok, kan jeg have æg og nye høns i resten af mine dage hvis det skal være. Uden at købe nye, andet end måske en hane hvis jeg synes.

Nå det blev lidt langt. Jeg er ellers ikke sådan oppe på barikaderne typen, men lige med dette, må jeg indrømme at jeg er blevet noget idealistisk. For det handler om at de ødelægger vores natur og vores muligheder for selv at avle dyr og afgrøder og blomster.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #3 Dato: 22 Oktober , 2015, 22:16 »
Uha ja, dette er et ømtåleligt emne, men også et, der skal kunne diskuteres. Nu har jeg i uendelig mange år købt æg hos en lokal æggeproducent. Jeg ved udemærket det er ISA, han har og har haft alle årene jeg har købt hans æg. Forøvrigt køber jeg fortsat mine æg hos ham, da mine egne stadig ikke lægger æg af betydning. På et tidspunkt må jeg blive selvforsynende, men det trækker godtnok ud.
Fra min ene æglægger får jeg pt 1 æg ca hver 2. dag. Mine 2 skrukker går fortsat med deres kyllinger - nu på hhv 12. og 8. uge. Så man kan da ikke sige, at de ikke passer deres afkom  *l
12.ugerne er dog begyndt at sove for sig selv om natten, men mor følger dem troligt hele den lyse tid -
Tilbage til industrihønsene, hvad skal mit argument være MOD hybrider, når jeg selv de sidste 15 - 20 år har spist deres æg - on and off hele tiden ?? Jeg ved også, at hanekyllinger aflives omgående efter klækning. Har endda anbefalet ISAér for et år siden til en vens søn.
Det er pokme ikke til at komme med en god grund til at undervurdere disse høns, når man spiser deres æg. I sine tider havde jeg også selv en ISA. Den roligste og sødeste høne i hele min ellers noget roede flok af alt muligt sammenrend.
Så hellig vil jeg ikke være, men sige, at fremover vil jeg ikke anbefale ISAér til nogen, men det er ud fra den kendsgerning, at ISAér ikke kan viderføres i ens besætning, som ren, men også fordi der ikke er skyggen af føde til mennesket på dem. Ihvertfald ikke dem jeg har set. De kan heller ikke selv ruge - ihvertfald ikke som visse Racehønseracer.
Så - uha - det er svært. I mit køleskab står i dag en 30´ægs bakke med ISA æg og ved siden af 5 Brahma æg.
På lørdag skal jeg producere æbleskiver til 15 - og så er 5 æg altså ikke nok. <T

Min æggepuscher holder sine høns i store hønsegårde og blommen bliver gul pga majs, så lidt god samvittighed må jeg vel have  <+

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #4 Dato: 22 Oktober , 2015, 22:43 »
Alle høns vil i deres andet efterår gå i fjerskifte. Hvis man fortløbende vil være selvforsyner, så kræver det at man planlægger og fornyer sin besætning. Man skal have sine kyllinger tidligt i foråret for at de kan nå at overlappe/dække æglægningen for de gamle i fjerskiftet. Ved hønsenes andet fjerskifte ryger de i fryseren, for at der bliver plads til næste hold kyllinger. Det kan vare et stykke tid at få kørt denne turnus  på plads, men det kan lade sig gøre.
For at opretholde produktionen kan man kan også kombinere besætningen med en race som har et tidligt fjerskifte allerede i sensomren, eks.: Orloff.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #5 Dato: 23 Oktober , 2015, 00:27 »
Har læst om Orloff racen. Den er lige hvad man burde have, kan jeg godt se. Dens ægcyklus vil passe fortræffelig til "vinterbrug"  :)

Fra jeg begyndte sidste efterår med planlægningen af - egne æg - og frem til maj i år, har jeg læst meget, for at vælge de 2 racer jeg ønsker at have. En der lægger æg og sjældent ruger og en der lægger æg og meget gerne ruger.
Barnevelder valgte jeg for æggenes skyld og så nok så meget fordi min gode veninde fortalte om hendes barndom med samme høne.
Brahma valgte jeg til udrugning.
Jeg købte 1,3,8 Brahma - de 8 er fra start april, der er 3 hønniker nu. Hertil kom 0,0,15 Barnevelder og der er nu 6 hønniker tilbage.
Derfor tror jeg, at æg er sikret fra Barnevelderene starter æglægningen.
Det var ikke planen at 2 Brahmaer skulle ruge, men for at få øvelsen på plads, til næste ruge session, så jeg kan producere hønniker til afløsning af gamle høns, forsøgte jeg og det lykkedes damerne at få 9 kyllinger til sammen, men en er forsvundet nu.
Så - som du skriver - så skal man lige finde rytmen, med høns der lægger æg så længe som muligt i løbet af et år. Dog uden rovdrift på dem.
Jeg tror de snart starter, hver dag bliver deres kam nær studeret for den røde farve. Meeeen det bliver jo allerede mørkt ved 18.30 tiden, og lyst igen ved ca 8-tiden om morgenen, så 10 timer er der lige nu. Det er jo for lidt. men kunstlys vil jeg ikke give dem. Kan jeg godt se i vejviseren efter hønnikernes 1. æg ?
« Senest Redigeret: 23 Oktober , 2015, 08:00 Fra Hans-Kurt »

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #6 Dato: 23 Oktober , 2015, 11:11 »
Jeg tror det er vigtigt at få nogle af de gode argumenter med, ellers bliver budskabet af mange modtaget som en form for racefjerkræsnobberi - min høne er bedre end din høne, na, na, na na na ;)

Langt de fleste kan jo godt se at det er problematisk hvad industrien gør ved fjerkræ, svin, køer og planter, men mange tror at hybrid vs racefjerkræ handler om en form for snobberi og føler sig meget stødt når de bliver informeret lidt for kortfattet :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #7 Dato: 23 Oktober , 2015, 11:29 »
For mig er det utroligt vigtigt at mine dyr både lægger æg og er værd at sætte tænderne i. Ja ja, lige for tiden vælter jeg mig da ikke i æg som jeg gør om foråret, men det er lige som heller ikke årstiden for æggekager. Med lidt omtanke er der æg nok. Og nu er det jo snart slagtetid. Årets foranderlige gang får man ikke med hybrider. Der er det enten-eller. Voks op og bliv til steg eller læg æg til du går i fjerskift, så kan du blive til minkfoder. Desuden nyder jeg tanken om at alle mine hanekyllinger får lov til at vokse op og blive til dejlige hanestege. I modsætning til hybridhanekyllingerne får mine lov til at blive 6-7 måneder gamle, de får lov til at fjumse rundt i hele haven og spise sig mætte i frugter, bær, grønt, orm og insekter + alt det jeg ellers fodrer dem med af korn, piller og rester fra husholdningen. Og en enkelt eller 2 bliver endda udset til avlshaner. Hønerne får selvfølgelig lov til det samme. De bestemmer selv hvornår de står op og går i seng, de lægger æg når det passer dem og efter et par år ender de i suppegryden. Det må være den ultimative "stop-spild-af-mad" succes der  udspiller sig hos folk med racehøns.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #8 Dato: 23 Oktober , 2015, 12:23 »
Jeg tror det er vigtigt at få nogle af de gode argumenter med, ellers bliver budskabet af mange modtaget som en form for racefjerkræsnobberi - min høne er bedre end din høne, na, na, na na na ;)

Langt de fleste kan jo godt se at det er problematisk hvad industrien gør ved fjerkræ, svin, køer og planter, men mange tror at hybrid vs racefjerkræ handler om en form for snobberi og føler sig meget stødt når de bliver informeret lidt for kortfattet :)

Lige akkurat! Den er godt nok meget brugt herinde og andre steder, at det er fordi vi er snobber at vi holder racehøns  ::)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #9 Dato: 23 Oktober , 2015, 13:04 »
Det er vigtigt at tillade både argumenter og modargumenter i vores debat, men vi skal være saglige og ikke forfalde til at det bliver et korstog som nogen føler sig frastødt af.
Med et glimt i øjet tør jeg godt påstå at JEG har verdens bedste høns, - og sådan håber jeg også at rigtigt mange andre også har det ;D
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #10 Dato: 09 November , 2015, 21:52 »
Uden debat, og diskussioner for og imod bliver ingen klogere. Så lad os da endelig tage den, og få alle holdninger på bordet.

Før jeg fik idéen om at holde høns, anede jeg ikke der var F1-hybrider ligesom i planteverdenen (hvor jeg til gengæld kender alt til problematikken).

Jeg er én af dem der har støttet tilblivelsen af 4 hybrider. Jeg vil ikke sige at det er med god samvittighed, men det var hvad jeg kunne overskue som nybegynder. Hybridhøner kan du kan købe hos en forhandler, som du kan finde på nettet, og samtidig får råd om alt vedrørende hønsehold, og endda købe startpakke der indeholder alt inkl. hønshuset. Mange racehøns er en hel del sværer at finde frem til (enkelte racer fås dog også hos udvalgte forhandlere), så hvis en nybegynder skal have racehøns, skal nogen gå i spidsen, og gøre det nemmere at købe dem. En opgave for det her forum?

Hvis industrihønsene skal afskaffes, skal der oplyses kraftigt om problematikken i offentligheden. Dernæst skal der være en producent, som sælger æg fra ikke-hybridhøns. Og de skal markedsføres blandt trendsætterne. Det må være en opgave for COOP  :). Æggene vil helt sikkert blive dyrer end økologiske æg (måske 4 kr. pr stk?), men der skal nok en kundegruppe til dem. Hybridhønsene vil dog ikke blive helt afskaffet uden lovindgreb. Buræg er jo ikke blevet afskaffet, selvom en meget stor del af befolkningen kun køber økologiske æg.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #11 Dato: 09 November , 2015, 23:27 »
De "racehøns" man kan købe hos forhandlere, har hverken det udseende eller de kvaliteter der gælder for de respektive racer. Og startpakkerne med hønsehuse er - undskyld udtrykket- noget værre lort, der ikke er de penge værd som man betaler for det. Og mht. råd og vejledning så er det ofte mere vildledning. Hvis man på nogen måde ønsker at starte med at holde høns, så må man altså bruge lidt tid på at sætte sig ind i sagerne inden man hovedløst kaster sig ud i det. Det andet er dovenskab og ender med flere trælse oplevelser end en god start på en hyggelig hobby. Men det er som om det at søge oplysninger, læse en bog og tage sig tiden til at bygge en ordentlig hønsegård er noget mange finder for anstrengende. Underligt hvor lidt respekt folk har for dyrehold. Bare fordi man kan købe en hund, kat, kanin, hamster eller høne uden videre, så tror folk ikke man behøver at vide noget om hvordan man bedst behandler dem.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #12 Dato: 09 November , 2015, 23:56 »
Du er en hård nyser, Henriette  <D. Meeeeennn mon ikke de fleste tænker sig om, inden de anskaffer sig et levende dyr - det tror jeg. Især høns er meget krævende - før indkøb. De skal have et hus for sig selv, fodretrug, vandskåle, reder en gård at gå i osv. Skal man på ferie, skal de passes hjemme, kan ikke komme i pleje - normalt da. Så - nogen omtanke og en vis forberedelse skal man nu gøre sig - så man køber ikke bare en flok høns.

Du har så ret i, at det der tilbydes i handlen af hønsetilbehør, ikke altid er det bedste af det bedste. Her på DFF kan man jo læse, om alle de der har fortrudt indkøb af færdige hønsehuse o lign.

De vejledninger jeg har læst om hønsehold, er nu ikke de værste - til at begynde på. Der beskrives da som regel nogle fornuftige fodringsplaner. Ihvertfald dør hønsene ikke af det. Så lærer den nye hønseholder hen af vejen, hvad han/hun vil gøre for sine høns.

Offline Canarche

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 124
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #13 Dato: 10 November , 2015, 05:01 »
Basalt er jeg egentlig ligeglad med hvad folk har, bare de passer dem ordentligt så de går med kosten i vejret og er glade. <D

0.2 SK Marans Tykben og Tyndben
1.0 Handicappet Sumatra hane Muks

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #14 Dato: 10 November , 2015, 09:30 »
Man bør have nogle etiske værdier som også omhandler oprindelsen af sine høns. Selvfølgeligt er det vigtigt at passe sine høns ordentligt, og grundlæggende vil os med hobbyhøns jo bare gøre det bedre end i industrien. Men netop derfor giver det ingen mening at vi støtter en urimelig produktionsform af hybrider, eller køber udslidte burhøns. Begge dele giver blot en øget rentabilitet til noget som er rigtig dårlig dyrevelfærd.
Dette ER vi jo vidende om, så derfor kan det virke lidt hyklerisk hvis vi ikke også agerer på denne viden.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.