Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er det trist eller?  (Læst 23257 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Er det trist eller?
« Svar #30 Dato: 20 Maj , 2015, 17:14 »
Ja der er en navnebeskrivelse også, og farveprøven A-6 hedder turkisblå.
« Senest Redigeret: 20 Maj , 2015, 17:22 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er det trist eller?
« Svar #31 Dato: 20 Maj , 2015, 18:20 »
Tja at kunne sprøjte ud med æg og samtidigt være gode skrukhøns, det hænger jo ikke specielt sammen. Så allerede der.

Og til Rene, ja desværre er mange folk ligeglade med turkis eller grøn, og på den bekostning ses der uendeligt mange krydsninge, så det er enormt svært at finde gode og racerene Araucanaer og Engelske Arauacanaer. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Er det trist eller?
« Svar #32 Dato: 20 Maj , 2015, 20:00 »
Lene: netop derfor man bare skal fortælle og oplyse folk om det så ofte man har muligheden :)
Da jeg skulle have høns gik der faktisk noget tid før jeg faldt over DFF, da diverse sider der sælger "racehøns" er bedre optimeret til søgemaskiner, så de ligger højere oppe på Google og lignende. Så det er ikke helt nemt for nybegyndere at sætte sig ind i det da man meget nemt kan blive vildledt og tro at Isa Brown er lige så meget racehøne som Australorp.

Vi bor ved siden af vores børns børnehave, og har sagt til pædagogerne at de endelig skal gå over og kigge. Og så får de da lige lidt information med på vejen :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Er det trist eller?
« Svar #33 Dato: 20 Maj , 2015, 21:40 »
Ja der er en navnebeskrivelse også, og farveprøven A-6 hedder turkisblå.

Jeg ville godt nok gerne have en høne, der lægger æg med farven A-6! Her er vi nok nærmere A-2 eller A-3, eller muligvis over noget B noget,  men det er en helt anden diskussion!  ;)
« Senest Redigeret: 20 Maj , 2015, 21:44 Fra Hallserydsgård »
Mvh Mette

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Er det trist eller?
« Svar #34 Dato: 20 Maj , 2015, 22:08 »
Grünlæggere har araucana blandt forfædrene. Det kan være alle mulige blandinger.

Isbar er en "race" fremavlet af Martin Silverudd for 50 år siden. De lægger grønne æg. Nye racer opstår jo som krydsninger, og der er sikkert araucana i isbarer. De er én blandt flere racer, som Martin Silverudd har fremavlet. De er ikke anerkendt som "racehøns" til udstilling, men har klokkeklart deres eget racepræg og er bestemt bevaringsværdige.


Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Er det trist eller?
« Svar #35 Dato: 20 Maj , 2015, 22:50 »
I disse tider er man kriminel når man har en stanley kniv til at åbne spåneballer og står til kæmpe bøder, mens det er helt lovligt (eller i hvert fald har det ingen konsekvenser) at sælge dyr under falsk varebetegnelse.

ps. turkis er den farve der ligger præcist mellem grøn og blå, araucana æg skal være turkis blå ifølge standarden :)

Jamen er det lovligt? Et firma der sælger høns og konsekvent annoncerer med og sælger dyr med falsk varebetegnelse. Det er jo en 100% bevidst handling .Hvem tager sig af den slags ? Forbrugerombudsmanden? Hvis ingen anmelder det sker der ikke noget - Har nogen forsøgt?


Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Er det trist eller?
« Svar #36 Dato: 21 Maj , 2015, 09:36 »
syntes der var noget på facebook gruppen for ½ års tid siden om nogen der havde meldt en af de større hønserier, men er ikke helt 100%
ja det er vel på forbrugerstyrelsens hjemmeside at man kan melde sådan noget, der er dog den betingelse at man skal være blevet snydt for mindst 500,-

men alle de private er man jo ringe stillet overfor, kan ikke rigtigt se for mig politiet lave en sag ud af en høne der er forkert når de ikke engang kan tage sig af diverse tyverier etc.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Er det trist eller?
« Svar #37 Dato: 21 Maj , 2015, 10:43 »
syntes der var noget på facebook gruppen for ½ års tid siden om nogen der havde meldt en af de større hønserier, men er ikke helt 100%
ja det er vel på forbrugerstyrelsens hjemmeside at man kan melde sådan noget, der er dog den betingelse at man skal være blevet snydt for mindst 500,-

men alle de private er man jo ringe stillet overfor, kan ikke rigtigt se for mig politiet lave en sag ud af en høne der er forkert når de ikke engang kan tage sig af diverse tyverier etc.

Jysk har på et tidspunkt - eller flere gange- fået bøder for forkert markedsføring. Forkert annoncering mht førpris. Firmaet må have et ansvar. Jeg kan godt se at man ikke gider stor ståhej for peanuts - og således slipper firmaet afsted med det. Det krænker ( for at bruge et moderne ord :) )min retfærdighedssans. Lidt har også ret. Hvad man handler privat - og på jysk- synes jeg,er en anden sag.
« Senest Redigeret: 21 Maj , 2015, 14:56 Fra Lene Skelmose »

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Er det trist eller?
« Svar #38 Dato: 21 Maj , 2015, 10:56 »
Nå, nu fandt jeg noget andet på facebook siden:

Folk var sure over at raunsmed solgte "maraner", men poul er selv med på facebook gruppen og jeg mener da også han er med herinde.
Så han skrev i tråden at han ville kalde dem "brunlæggere" i stedet, og jeg har lige tjekket på hans hjemmeside og det hedder de ganske vist nu :)
Det er da skønt når der bliver lyttet  /o /o
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Er det trist eller?
« Svar #39 Dato: 15 Juni , 2015, 22:04 »
spændende tråd den her....jeg er lidt undrende på en måde....for, læser man et par minutter om f.eks. Barnevelder, så ser man, at den også er krydset med diverse racer, og, altså er blevet et mix...men, den er så vidt jeg ved accepteret som "raceren", og, den nye populære grønlægger...som er en krydsning....den er ikke accepteret, og, bliver nærmest kaldt bastard af jer kendere. Hvor længe skal en grønlægger være på "markedet", inden den kan accepteres som en race...?? Skal den i audiens hos smagsdommerne på div. hønseudstillinger, eller, bliver den aldrig accepteret i det gode selskab...., eller, hvordan fungerer sådan noget egentlig. Jeg har da besøgt en som fik en ny Barnevelderfarve godkendt, men, hvorfor gjorde han det...han må jo have krydset frem og tilbage x-antal gange, og, vupti...så var den godkendt. Kan det aldrig ske for eksempelvis en grønlægger...?  jeg er nysgerrig og synes det er et spændende emne...men, jeg forstår det ikke helt.   :)
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Er det trist eller?
« Svar #40 Dato: 15 Juni , 2015, 23:07 »
Det er fordi en grønlægger ikke kan klassificeres som en race. Det betyder at de samme egenskaber går igen ved afkommet. I den forstand at ægfarven altid er grøn og fjerdragten har samme udseende.
Et lidt groft eksempel: araucana lægger turkis farvede æg. Italienere lægger hvide æg. En araucana  + araucana kylling vil altid lægge blå æg. Italiener + italiener = hvide æg.
Araucana + italiener (f1 krydsning af racer)= grønne æg.
Og her kommer pointen: f1 + f1 avl vil i dette tilfælde give kyllinger (f2 generation) hvoraf ca. halvdelen lægger turkis æg, den anden halvdel vil lægge hvide æg. Altså er nedarvning af egenskaber fra forældredyrene ikke konstant, og det er derfor ikke en race. F1 kryds vil også typisk være mere frugtbare end alm. racer (heterosis / krydsningsfrugtbarhed), men f2 (næste generation) vil som sagt kun arve nøgletal forældrenes egenskaber.
Men du har ret, det er sådan nye racer skabes. Men over tid. Og det er først når de samme egenskaber nedarves det kan betegnes som en ny race.
« Senest Redigeret: 16 Juni , 2015, 11:08 Fra renepaulsen »
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Er det trist eller?
« Svar #41 Dato: 16 Juni , 2015, 11:11 »
man må skam gerne "opfinde" en ny race, men som rene skriver kræver det lidt mere end at lave en enkelt generations gadekryds hjemme i haven.

Det er jo i øvrigt det samme med katte, hunde, heste etc. alle racerne er jo opstået som kryds, men grønlæggere er langt fra at være en race idet det blot er ethvert gadekryds med araucana som den ene forælder lige pt. om 20 år har nogen måske lavet og fået godkendt en grønlægger racer :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er det trist eller?
« Svar #42 Dato: 16 Juni , 2015, 11:40 »
Selvfølgelig skal vi oplyse.
Jeg har altid et par blandinger af dv. maran og araucana gående, for jeg synes det er sjovt med de grønne æg.
At damerne himlede over kr 125 for "grønlæggere", finder jeg lidt morsomt, for der skal rent faktisk lægges en del arbejde i at lave dem, mine blandingsæg er nok dem, der har den ringeste befrugtningsgrad, nok fordi araucanahønerne ikke har hale, så der går mange æg til at få lidt kyllinger, halvdelen af disse er som regel haner, hvilket man først kan se efter 5-6 uger, og de spiser da en del startfoder i de uger.
Men grønlæggere er og bliver hybrider, bastarder, blandingshøns eller hvad man nu synes, det skal hedde.
Endelig er der jo Isbar hønsene som er en race, der lægger grønne æg. De er ikke godkendt i standarden, men det er da en "rigtig" race.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Er det trist eller?
« Svar #43 Dato: 16 Juni , 2015, 12:28 »
Nogen, der kan huske den gamle historie om røde og hvide ærteblomster i genetik/biologiundervisningen? Der er i første generations krydsninger giver lyserøde blomster.
præcis det samme med araucanernes blå æg:
Hvis nu vi kalder genet for blå ægfarve B (dominant, derfor stort bogstav)og genet for hvid ægfarve h (recessivt, derfor lille bogstav, og hvert dyr har 2 anlæg.
Dvs en ren araucaner har BB og en ren italiener (eller anden hvid-æg-lægger) hh
Så får første generationskrydsningerne allesammen Bh
og de vil alle (hønerne, altså) komme til at lægge lyseblå æg.
Men krydser man så Bh med Bh  får man:
25 % BB (Kommende blå-lægger)
50 % Bh (også kommende blå-lægger)
25 % hh (hvid-lægger)
Ialt 75 % blå-æglæggende dyr og 'kun' 25 % hvid-æglæggere. Som måske p.g.a. statistisk usikkerhed og et lille antal høns ikke kommer til udtryk i et kuld.
Og i praksis er det ikke til at skelne æg fra en BB fra Bh, når man også tager højde for individuelle forskelle og svingninger hen over sæsonen.
Så er det, at det er RIGTIG TRÆLS som araucaneravler at få en hane med Bh-anlæg ind i besætningen.. For det giver selvsagt noget rigtig rod, som det er svært at komme ud af igen. Taler af egen erfaring og er derfor stoppet med racen :'(
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Er det trist eller?
« Svar #44 Dato: 16 Juni , 2015, 12:54 »
Det giver jo mening....har læst de indlæg, og, forstår bedre "systemet" :-)
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals