Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er det trist eller?  (Læst 23259 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tskoglund

  • Bruger
  • Indlæg: 114
Sv: Er det trist eller?
« Svar #15 Dato: 19 Maj , 2015, 06:41 »
Uha,det er altså også lidt af en fælde.Har lige set og kigget på Bangs hønniker og der står de jo allesammen nævnt som hønseracer ???

Jeg tror at noget af det der lokker(ihvertfald mig) er at man nemt kan købe voksne høns og så endda i forskellige "racer".
Og ja det med de forskellige farver æg er da sjovt,men det kan man vel også få med racehøns.

Tine(den hønseløse)
Hønseløs,men skruk
0,1 hund
3,3 katte
0,1 barn
1,0 Bjørn(mand)

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Er det trist eller?
« Svar #16 Dato: 19 Maj , 2015, 08:06 »
Jeg tror at disse racebeskrivelser anvendes fordi disse industrihøns er produceret til at ligne disse.
Men disse hønniker kommer snarere fra en industrihal i Polen end fra en skrukhøne på dansk græs. Egentlig fantastisk at man kan købe de rigtige, sidstnævnte slags, for omtrent samme pris.
Når man træffer sit valg er det bedre at være realist end naiv.
Mine kyllinger skal ikke vænnes til at leve i en villahave, - de har aldrig været andre steder.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Er det trist eller?
« Svar #17 Dato: 19 Maj , 2015, 08:29 »
Hvis man kan lide sjove æg farver skal man da købe racehøns, jeg har hørt fra flere sider at "industri"-maran hønsene har noget blege æg i forhold den gode farve raceavlerne har på de danske stammer og mht. grønlæggere er det jo også et lotteri om der kommer nogle æg med ordentlig farve.

En avler ved jo præcist hvordan ægfarven er på hans/hendes stamme og der vil du også kunne se æggene inden du køber kyllinger eller høns.

Det er jo industrien der er begyndt at sælge høns der lægger "sjove" farver fordi de racehøns der gjorde det pludseligt blev så populære ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er det trist eller?
« Svar #18 Dato: 19 Maj , 2015, 09:32 »
Uha,det er altså også lidt af en fælde.Har lige set og kigget på Bangs hønniker og der står de jo allesammen nævnt som hønseracer ???

JA LIGE NETOP, det snyder mange. Men selvfølgelig er man ligeglad med hønsene og bare skal have høns, for at de kan sprøjte ud med æg, så er der jo ingen problemer i det- det er straks værre hvis man drømmer om at opdrætte og evt. også udstille at man får en lang næse. Og det er sgu synd gang på gang at stå over for nye medlemmer, som tror de har købt guld og nu rigtigt skal i gang med avl og udstilling, at man så må fortælle at de rent faktisk bare har købt hybrider/krydsninger, som ligger meget fjernt fra standarden på de pågældende racer, som de sælges for at være.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Er det trist eller?
« Svar #19 Dato: 19 Maj , 2015, 13:30 »
Et ret stort problem er altså, at en del nystartere max. vil betale 50,- kr. for en 20 ugers høne..... Her hænger det da slet ikke sammen prismæssigt med økofoder og div. tilskud. Vi må kun have 10 stk. høns ialt iflg lokale regler, dog + kyllinger i korte perioder, så storproduktion kommer vi aldrig med i- det er med til at gøre foderindkøb dyrere, og jeg sælger altså æg til min. 2, 50 og rugeæg til 10,- for at pynte en anelse på det samlede budget. Valget at sælge kun rugeæg fra "racerene krydsninger" er foretaget udfra kundernes tryghed omkring, hvad de får i sidste ende- jeg tør ikke spå om de få hybridæg vi har..... Jo de er befrugtede, men hvad bliver de til??? Udseende? temperament??  ::)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Er det trist eller?
« Svar #20 Dato: 19 Maj , 2015, 22:19 »
Som en skriver, så spiller prisen på dyrene ind på valget af race kontra hybrider. Jeg har fulgt de råd I giver til kommende hønseholder - valgt racerene dyr, købt hos avlere der står på avlslisterne i de respektive raceklupper.
Mit hønsehus kostede (kun materialer) kr 2.500. Hønsegård - stor - pæle, tråd, drikke trug mm i alt kr 2.400. Hertil kommer selve hønsene, i alt kr 1.525. Hertil foder for kr 625. En automatisk luk op/i hønselem til kr 1.600. Samlet pris indtil nu kr. 8.650.
Og der kommer 1 æg næsten hver dag. Fra januar 16 begynder jeg først at være selvforsynende med æg og kylling kød.
Det er da fristende at købe et par ISAér, så der kunne komme æg nok til husholdningen, inden så længe  *e

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Er det trist eller?
« Svar #21 Dato: 20 Maj , 2015, 08:45 »
Man kan jo vælge de gammeldaws industri høns, new hampshire, plymouth rock etc. Så har man race OG god ydelse :-)
Selv mine araucanaer der jo er en "lavproduktiv" race giver 5 æg/høne hele forår, sommer, efterår lidt mindre om vinteren :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Er det trist eller?
« Svar #22 Dato: 20 Maj , 2015, 09:44 »
Jeg synes næsten det er endnu mere synd, at folk sætter sig så lidt ind i tingene inden de vil købe høns. Så sent som i går var der en på fb der efterspurgte høns, og de skulle bare lægge mange æg og kunne ruge, og så ikke mere end det. Det er filme et vidt begreb. Hvis man gider læse "Den store hønsebog" eller bruge en times tid her på forum så ville mange tåbeligheder kunne undgås. Og mange ville nok også undgå at blive narret. En ting er at der er nogle skamløse typer der sælger hvad som helst som hvad folk nu efterspørger, men en anden ting er at være fuldstændigt uvidende inden man anskaffer sig en flok levende væsner... Hvad er værst???
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Er det trist eller?
« Svar #23 Dato: 20 Maj , 2015, 10:39 »
Når folk spørger efter grønlæggere, kan man så ikke bare oplyse dem om de racer der rent faktisk lægger grønne æg, såsom Araucana eller Engelsk Araucana? Det er jo sandt? Så får man også oplyst folk :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Tskoglund

  • Bruger
  • Indlæg: 114
Sv: Er det trist eller?
« Svar #24 Dato: 20 Maj , 2015, 11:01 »
Jeg har racekatte.
Og jeg ved da også at mange hønsefolk er totalt uforstående overfor en kat til 5.000,-
Men sådan er det jo,indtil man får indblik i den verden/ hobby/livsstil,hvad man nu vil kalde det.

Og nogle mennesker er helt uforstående over at mine katte ikke får lov at løbe løse,men så siger jeg bare det er pga prisen,og så giver det pludselig mening :o
Tine
Hønseløs,men skruk
0,1 hund
3,3 katte
0,1 barn
1,0 Bjørn(mand)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Er det trist eller?
« Svar #25 Dato: 20 Maj , 2015, 12:37 »
Meget enig med Henriettes indlæg. Nogle folk bruger sgu mere tid på at sætte sig ind i hvilken mobiltelefon de skal ha, end når de anskaffer sig levende dyr!!! Har altid været en af mine (mange) kæpheste.

@renepaulsen: araucana og engelsk araucana lægger ikke grønne æg men blå :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Er det trist eller?
« Svar #26 Dato: 20 Maj , 2015, 12:51 »
Meget enig med Henriettes indlæg. Nogle folk bruger sgu mere tid på at sætte sig ind i hvilken mobiltelefon de skal ha, end når de anskaffer sig levende dyr!!! Har altid været en af mine (mange) kæpheste.

@renepaulsen: araucana og engelsk araucana lægger ikke grønne æg men blå :)
Det er jeg klar over, eller det hedder vel turkis der i mine øjne er lidt en blanding :)
Men mon ikke folk er ligeglade med om det er grønne eller turkis? Det er vel bare det at de har en anden farve end hvid eller beige/brun de er interesserede i?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Er det trist eller?
« Svar #27 Dato: 20 Maj , 2015, 12:58 »
I disse tider er man kriminel når man har en stanley kniv til at åbne spåneballer og står til kæmpe bøder, mens det er helt lovligt (eller i hvert fald har det ingen konsekvenser) at sælge dyr under falsk varebetegnelse.

ps. turkis er den farve der ligger præcist mellem grøn og blå, araucana æg skal være turkis blå ifølge standarden :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Er det trist eller?
« Svar #28 Dato: 20 Maj , 2015, 15:18 »
Det er jeg klar over, eller det hedder vel turkis der i mine øjne er lidt en blanding :)
Men mon ikke folk er ligeglade med om det er grønne eller turkis? Det er vel bare det at de har en anden farve end hvid eller beige/brun de er interesserede i?
Og turkis er egentlig mange ting, i følge en ganske udmærket bog der hedde "farver i farver" Politikkens forlag.
Hilsen
Peter

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Er det trist eller?
« Svar #29 Dato: 20 Maj , 2015, 16:11 »
Hvor er turkisblå henne Peter som der står i standarden at æggene skal være ;)
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen