Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er det trist eller?  (Læst 23261 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Er det trist eller?
« Dato: 16 Maj , 2015, 01:53 »
Jeg var den 2. og 3. maj på Døllefjælde markedet og hjælpe min lokale klub, med P.R og salg af medlemmernes racefjerkræ.
Og bare i den tid jeg var der om lørdagen 9.30 - 13 ca. der kom der 3 kvinder og spurgte efter racen grønlægger, og om vi solgte kyllinger og høns af dem.

Jeg måtte hver gang svare at enten er grønlæggere/grünlæggere industri hybrider eller folks egne hjemmelavede krydsninger, som måske eller måske ikke lægger grønne æg. Og at der ikke er tale om race. Dette chokerede kvinderne lidt, i det de jo troede at der var tale om en race.
Især den ene blev noget fortørnet i det hun var blevet tilbudt grønlæggere for hele 125 kr. pr. stk. og det var jo dyrt for krydsningshøns. 

Er det bare mig, som synes at det er synd at mislede folk til at tro at noget er race eller? Selvfølgelig gør firmaerne det hele tiden (sælger hybrider værende for racehøns) og det hopper folk jo gladeligt på år efter år.

OG NEJ dette indlæg er ikke ment, som en debat om hybrider/krydsninger kontra racehøns, det er mere en opfordring om at kalde en spade for en spade og IKKE sælge noget, værende for noget det ikke er og om at snyde folk.
Og så er det forøvrigt ligemeget om det er industrien, hønsekrejlere, opdrættere eller andet godtfolk,  som gør det.
« Senest Redigeret: 16 Maj , 2015, 02:24 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Er det trist eller?
« Svar #1 Dato: 16 Maj , 2015, 07:29 »
Alt skal gå hurtigt og være nemt.
Æg med "sjove" farver er in.
For at tjene penge tilfredsstiller producenter disse behov.
Forbrugerne finder varen billigst muligt på nettet.
Dette er tidens trend.
Folk snydes ikke, - de er ligeglade :(
Det er få som søger kvalitet, og derfor sker der en udvanding og forringelse af vores hønseracer.
For dem der går op i kvaliteten, så er det trist at se dette forfald.
Men de er stadig nogen som gør det godt, og forsøger at gøre det bedre /o
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Er det trist eller?
« Svar #2 Dato: 16 Maj , 2015, 07:50 »
Jeg tror ikke vi kan gøre andet end at oplyse og informere.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Er det trist eller?
« Svar #3 Dato: 16 Maj , 2015, 08:14 »
Når man følger med herinde og især på facebooks diverse hønsesider så ser man at rigtigt MANGE sælger hvad som helst. Rugeæg og kyllinger sælges som værende én race og er noget helt andet og ja selv voksne høns sælges til nye hønseejere som værende noget andet end det de er.

Hvis det er hunde så ved "alle" jo godt at en labradoodle ikke er en rigtigt race og at skovhunde nok heller ikke er - men her i hønseverdenen er der frit spil for driftige forretningsdrivende - jeg tror som Finn at info er vejen frem.

Det der med industrihybrider og racer er stort og uoverskueligt når man er ny også har man jo som ny hønseejer ikke en kinamands chance for at se om de nyindkøbte kyllinger er den race man tror de er og om de mon også ser fornuftige ud ...

Vi må alle bare tale stolpe op og stolpe ned hver gang en chance byder sig i fora og live, i forvejen terroriserer jeg alle venner, bekendte og kollegaer med historier om industriæggets forbandelser, havehønsenes velsignelser og underlige regler for fjerkræ og det gør alle i andre sikkert også ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er det trist eller?
« Svar #4 Dato: 16 Maj , 2015, 09:38 »
Oplysning og information er selvfølgelig vejen frem og de fleste tager også oplysninger til sig, men dem, som er ligeglade, tja hvis de er ligeglade, så kan de heller aldrig blive snydt.  ???
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Er det trist eller?
« Svar #5 Dato: 16 Maj , 2015, 10:53 »
Det har altid pisset mig grundigt af, når folk for det første ikke sætter sig ordentlig ind i de dyr de vil ha, og for det andet sælger dyr med falsk varebetegnelse eller mangelfuld info. Så ja... info, info, info... men de fleste er jo ligeglade. Jeg er ved at gi op herude på bøhlandet, hvor alle bare vil ha "røde amerikanere" der kan spytte nogen æg ud. Så kan jeg stå her med mine flotte racehøns... "jamen lægger de æg hver dag?" Nej det gør de ikke, men jeg vil 1000 gange hellere ha 20 sunde høns med en baggrund jeg kan stå inde for, end 10 hybrider fra en fabrik, selvom æggetallet er det samme.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Er det trist eller?
« Svar #6 Dato: 16 Maj , 2015, 11:45 »
Ja, det med at oplyse ER vejen frem. I den forbindelse, så glemte jeg vist lige at rose Lene Lestat, for hun er en af dem som førertrøjen på i hønseverdnens PR-afdeling.
Tak til Lene og mange andre for ikke at give op /o
Hilsner

P.s.:
Raziel, forskellen mellem hybrider og racehøns er ikke at racehøns ikke lægger æg. Hvis du vil have mange æg, så er der mange gode racer som gør dette. Lad ikke nybegynderne tro at de skal have #*#* hybrider for at få mange æg. Mine racehøns lægger p.t. 6 æg om ugen i gennemsnit. Man skal være blottet for tanker om dyrevelfærd hvis man forlanger mere.
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Er det trist eller?
« Svar #7 Dato: 16 Maj , 2015, 11:49 »
Veteranen... det er jeg udmærket klar over. Men hvis du kigger på årsbasis så er der vist ingen racehøns der kan følge med hybriderne. Men hele min pointe er også, at det ikke er det, der bør være det vigtige, når vi har med levende dyr at gøre.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Er det trist eller?
« Svar #8 Dato: 16 Maj , 2015, 11:54 »
Jeg har lige solgt rugeæg af krydsninger... "måske" kommende grønlæggere!?

Køberne blev bedt om at komme personligt for at se hanen og hønerne. De kiggede og var først mest tilbøjelige til at vælge blå og grønne æg. De ved at jeg har fravalgt kyllinger i år og derfor ikke kender klækningsprocenten denne sæson.

Min hane, Bettefis, er EA og hønerne Farverolles, Barnevelder, hybrider og dværgmaraner- jeg forklarede, hvorfor jeg ikke ønskede at sælge de store, blå hybridæg, de lyttede og købte kun æg fra racedamerne :-)

Hønerne fra sidste år så de + deres æg og gik glade hjem til deres skrukke høne  ;)

En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Er det trist eller?
« Svar #9 Dato: 16 Maj , 2015, 17:36 »
Et eller andet sted skal man starte. Og som udgangspunkt ved man ikke så meget. Da jeg startede med at have høns, havde jeg en lille flok dansk land, for det var de høns som bekendte i min omgangskreds havde. Da jeg flyttede og udvidede mit hønsehold, havde vennerne skiftet til andre racer/hybrider - wyandotter og ISA - og snakken om bordet gik på hvor mange æg man fik... så da jeg skulle købe nye høns, købte jeg ISA. Jeg var lykkelig for dem, og mange vigtige erfaringer blev gjort med de fugle, som blev skiftet ud ca en gang om året - og jeg svømmede altid i en luksusmængde af æg - de var så produktive, at de rent faktisk gennem salg til naboer og kolleger betalte både deres egen pris + husleje.
Så gik der nogle år - efter skilsmisse og flytning blev der atter mulighed for en lille flok - det blev ISA'er igen. De blev ædt af en ræv. Så prøvede jeg Hellevad-høns - også meget produktive høns, men jeg blev aldrig rigtig charmeret af dem.
I mellemtiden havde jeg så meldt mig ind i nærværende forum og havde fulgt snakken herinde. Så i næste runde havde jeg købt rugemaskine og forsøgte med faverolles, og hvor var det bare noget helt andet! Kæmpefugle, godmodige og nysgerrige, masser af personlighed - og så købte jeg en lille flok barnevelderkyller, hvis efterkommere jeg stadig har tre af i min hønsegård - sammen med et par maraner, araucana'er og en enkelt sussex. Hvis jeg skal have en hane ind i flokken, skal det være enten maran eller araucana, så jeg kan sikre mig, at æggene kan sorteres i racerene og krydsninger.

Er det forkert at lave designerhøns? Det synes jeg egentlig ikke, men som I siger, kald en spade for en spade. Hvis jeg havde været helt ny i hønseverdenen den dag i dag, så var jeg også faldet for noget hybridværk - og så om 5 år ville jeg være blevet noget klogere :-)
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Er det trist eller?
« Svar #10 Dato: 16 Maj , 2015, 18:50 »
Folk må da lave eller købe de høns de lyster,  det er jo ikke det min tråd handler om. Eller skal blive en debat om.

Den handler om folk som bevidst snyder andre,  for det synes jeg er forkert.
« Senest Redigeret: 16 Maj , 2015, 19:11 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Er det trist eller?
« Svar #11 Dato: 16 Maj , 2015, 21:03 »
Her på dette forum så frelser vi de allerede frelste. Grundlæggende så er vi vist enige om det meste og bruger meget krudt på detaljer som måtte skille os. Fint nok at man her kan få luft, når vi bare også husker at der er mere der forener end det som måtte skille os.
Det som jeg syntes er dårligt er elendige købe-hønsehuse, produktionen af hybridhøns. Det som jeg godt kan lide er hyggelige havehøns og at arven af racehøns vedligeholdes og sikres for fremtiden. At nogen med små forhold ikke kan være de bærende i avlsarbejdet er bestemt ok. Og krydsninger i små villahaver kan ingen vel heller have noget imod når man blot vedkender sig hvad det er. 
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Er det trist eller?
« Svar #12 Dato: 16 Maj , 2015, 21:27 »
det sørgelige er når man læser på facebook om folk der i ramme alvor diskuterer avl med stribet skovhøne og deslige eller måske faktisk værre har købt "maraner" hos industriproducenterne - værre fordi det første hurtigt bliver fanget i en samtale med en lidt mere erfaren, men det gør det andet ikke.

Jeg har tværstribet plymouth rock, erhvervet hos en seriøs avler med skønne dyr EFTER et år med plymouth rocks der blev helt hvide og gigantisk store ... - og fred være med at man vil købe ross308 eller hvad det nu er de hedder, men ham sælgeren har sgu da grinet slemt efter vi kørte med dem, vi stod og snakkede om de skulle være vores nye æglæggere ... (det var mit andet eller tredje år med høns)

Omvendt havde jeg for første gang sidste år overskud af plymouth rocks og solgte lidt kyllinger. De havde gået sammen med 3 new hampshire og jeg kunne ikke kende forskel på æggene, men da de klækkede var alle tydeligtvis rene plymouth rocks og hanen ænsede da heller ikke new hampshire damerne.
Nå men jeg sælger lidt kyller hist og her og mine egne vokser op.
Så pludseligt ved sidste fjerskift er der dæleme en hane der pludseligt får sjovt farvede fjer og tydeligtvis er en krydsning.
Hvad gør man så? ja man skriver selvfølgeligt til dem der købte dyr og tilbyder retur/penge tilbage eller bytte til renracet - jeg tror på karma ;)

Høns er populære som aldrig før og problemstillingen er støt stigende - Lene du får tit hug for at nævne det igen og igen, og navnligt på facebook er folk jo helt hybrid hysteriske, men du gør det rigtige i den rigtige mening  /o
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Er det trist eller?
« Svar #13 Dato: 16 Maj , 2015, 22:17 »
Jeg var omkring påske ude i en "diskussion" på FaceBook i forbindelse med en, der havde fået en påskedekoration af naboen med et grønt æg i. Der blev spurt til, hvilke høns der lagde den farve og det kunne jeg jo lige fortælle, at det var krydsninger mellem araucana og noget andet ... Men nej  :police: blev jeg belært af naboen - det var grünlegere ...

Jeg fastholdt mit og blev beskyldt for at beskylde hans høns for at være bastarder, men ...

Jeg tror, jeg "vandt"  ;)


Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er det trist eller?
« Svar #14 Dato: 17 Maj , 2015, 07:28 »
Jamen grunlægger / grønlægger og alle de andre hybrider er jo netop krydsninger, den fact er der vel ikke noget at blive sur over ..... Men jo desværre er der nogle, som gør det
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub