Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Seriøst avl  (Læst 4625 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Seriøst avl
« Dato: 29 Oktober , 2014, 07:13 »
Hej.
Jeg kunne rigtigt godt tænke mig at begynde at avle en race seriøst altså udstille og den slags. Maran og Araucana havde jeg tænk kunne være spændene at arbejde med, men jeg bor i et villakvarter :-\ Så spørgsmålet er hvilken af disse to racer hvor hanen galer Lavest/mindst?
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Seriøst avl
« Svar #1 Dato: 29 Oktober , 2014, 07:24 »
mine araucana haner har begge galet som besatte fra solopgang til nedgang ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Seriøst avl
« Svar #2 Dato: 29 Oktober , 2014, 09:09 »
Hvis man bor i et villa kvarter og der oven i købet måske ikke er så meget plads til at have høns på.
Så er det ikke let at avle høns, idet det kræver noget plads til avlsdyr, en ekstra hane, små kyllinger og helst også plads, så man kan skille hane og høne kyllinger fra hinanden, da det giver den bedste opvækst for begge køn.

Men igen, hvor der er vilje er der (måske) vej... men overvej måske at få dværge i stedet for store.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Seriøst avl
« Svar #3 Dato: 29 Oktober , 2014, 09:59 »
Hvor der er vilje er der vej, men der er selvfølgelig flere ting der skal med i overvejelserne. Hvis man kun har plads til en hane skal man helst have et samarbejde med andre eller vælge en varietet hvor man nemt kan få fat i en ny hvis behovet for blodfornyelse eller forbedring af et punkt som den nuværende stamme ikke selv kan klare.

Sender lige en pb.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Seriøst avl
« Svar #4 Dato: 29 Oktober , 2014, 13:03 »
Her har både Araucana + 2 Maraucanere galet siden 4:45  ::) De to unge skal slagtes i weekenden  :'( De er smukke, men larmende nu og alt for hårde ved hønerne... Lige pt tror jeg ikke på muligheden for seriøs avl- naboerne er ikke glade for hanegal, så når min elskede, gamle hane ikke kan mere, ender vi nok med en flok helt uden....
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Seriøst avl
« Svar #5 Dato: 29 Oktober , 2014, 14:22 »
Jeg overvejer selv at træde ind i den seriøse raceverden. Men mit udgangspunkt er også en villahaves begrænsninger. Jeg skal bygge et hønsehus mere og kunne opdele hønsegårde mellem avlsstamme, andre dyr og to hold ungdyr. Hertil kommer skrukhuse og hønsefræser til de mindste. Suk, måske er det for ambitiøst?
Alle formel 1 kørere startede i gocart, husk det. Og man kan sagtens begynde på et lavere niveau også her. Hvis der er vilje, så finder du også en vej. Hold fast ved din interesse. Med en skrukhøne og en håndfuld rugeæg af den ønskede race er du igang, og vil få mange glæder ud af det.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Seriøst avl
« Svar #6 Dato: 29 Oktober , 2014, 14:30 »
Nogle kommuner - og nok de fleste- har regler omkring hønsehold. Både mht antal haner (eller slet ingen haner) og antal høns på grunden. Det begrænser noget. Men som Veteranen skriver, så skal man jo begynde et sted - og hvorfor ikke i parcelhushaven, hvis det er den mulighed man har? Lærepenge er aldrig givet dårligt ud!

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Seriøst avl
« Svar #7 Dato: 29 Oktober , 2014, 15:04 »
Arh, det er nu de færreste kommmuner der har regler for hønsehold. Langt de fleste kan sagtens se at det som står i bekendtgørelsen er helt ok og ingen grund til at lave unødig administration. Det er også kun 2 kommuner som har et forbud mod haner, Brøndby og så den kommune som rigtig nyder gavn af at raceavlere fra hele landet kommer en gang om året. HERNING!

Men ja, det er selvfølgelig en udfordring hvis pladsen er begrænset. En løsning kunne være at finde en fjerkrækoloni i nærheden.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Seriøst avl
« Svar #8 Dato: 29 Oktober , 2014, 15:33 »
Arh, det er nu de færreste kommmuner der har regler for hønsehold. Langt de fleste kan sagtens se at det som står i bekendtgørelsen er helt ok og ingen grund til at lave unødig administration. Det er også kun 2 kommuner som har et forbud mod haner, Brøndby og så den kommune som rigtig nyder gavn af at raceavlere fra hele landet kommer en gang om året. HERNING!

Men ja, det er selvfølgelig en udfordring hvis pladsen er begrænset. En løsning kunne være at finde en fjerkrækoloni i nærheden.

Nå ok. Troede det var værre, men selvfølgelig mest de umulige der bliver skrevet om.

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Seriøst avl
« Svar #9 Dato: 29 Oktober , 2014, 15:40 »
Tak for alle de gode svar :)
Jeg kan godt se at de bliver umuligt i en villa have hvor man højest må have 8 høns og 1 hane :( Men ellers kunne jeg jo bare avle mindre seriøst, altså sælge kyllingeren når de var varmefri, og så bare have en lille fin stamme på f.eks 1.3?
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Seriøst avl
« Svar #10 Dato: 29 Oktober , 2014, 17:59 »
Det handler også om,hvad man lægger i ordet seriøs. Udstilling er een vej ( konkurrencen) - en anden vej at avle gode, sunde, smukke dyr der opfylder ens egne ambitioner. Der er jo intet, der forhindrer een i at blive klogere/bedre til at udvælge de bedste dyr.